ID.nl logo
Huis

Hoe Philips en Gibson innoveren met geluid

Onlangs kregen we op de redactie een uitnodiging van Philips om een bezoek te brengen aan hun Innovations Lab in Leuven. Als tech-fanaten konden we dit natuurlijk niet afslaan. In dit artikel lees je een kort verslag van ons bezoek aan het Gibson Innovations Lab.

Merken

De audio-afdeling van Philips is onderdeel van Gibson Innovations, het bedrijf achter het bekende gitaarmerk. De ambitie van Gibson Innovations is om voorop te lopen in de wereld van muziek lifestyle. Om dit te bereiken heeft Gibson Innovations een aantal interessante bedrijven in handen op het gebied van muziek maken, muziek laten horen en muziek beleven.

©PXimport

De merken Philips, Philips Fidelio, Gibson en Onkyo zijn de belangrijkste merken binnen Gibson Innovations. Het doel van Innovation Lab Leuven is om innovatieve oplossingen te bedenken op vraagstukken rondom de behoefte van de consument, de zakelijke en strategische richting van het bedrijf en technologische trends op het gebied van audio, home cinema & video, koptelefoons en smart audio.

Internet of Things

Het bezoek begon met een korte workshop rondom smart audio. Stefan Hendricx, System Architect Connectivity & Audio, gaf aan dat Philips zich momenteel richt op de connectie tussen audio en Internet of Things. Van audio die de inwoner van een huis volgt naar elke kamer die hij of zij betreedt, tot een sensor op de wekker die de muziek afstelt op het weerbericht. Producten zijn steeds vaker gericht op het individu en er wordt ook van producten verwacht dat ze zich aan kunnen passen aan de wensen van de consument.

Lees ook: De grootste veiligheidsrisico's: Is IoT veilig?

Reusens wil dit ook terugzien in de producten van Philips. “Waar vroeger iedereen naar dezelfde afspeellijst luisterde op de radio, krijgt iedere gebruiker dankzij diensten als Spotify een volledig gepersonaliseerde afspeellijst. De doelgroep is het individu en deze trend ziet Philips ook.”, aldus Reusens.

©PXimport

Om de producten rondom deze trend verder te ontwikkelen, heeft Philips een volledige woning ingericht in het Innovations Lab. Met behulp van sensoren en heel wat elektronica, heeft Philips de woning volledig kunnen automatiseren. Ga je op de stoel zitten? Dan gaat de televisie aan. Selecteer je vervolgens een film? Dan dimmen de lichten automatisch. Sta je op? Dan wordt de film gepauzeerd. Het was werkelijk bijzonder om te zien in hoeverre een huis van de toekomst al kan worden gevisualiseerd.

©PXimport

Akoestiek

Benoit Burette, Sound & Acoustics Architect Audio, gaf ons in een akoestisch verbeterde ruimte een workshop over hoe speakers worden test. Gibson Innovations heeft enkele jaren geleden de Philips Golden Ear Challenge ontworpen. Met deze test kunnen gebruikers een aantal toetsen afleggen om aan te geven of ze het verschil horen in steeds kleiner wordende aanpassingen in het geluid dat ze horen. Gebruikers beginnen bij de Bronze Ear Challenge, en na het succesvol afronden van de Golden Ear Challengde, mogen ze deelnemen aan het testpanel van Gibson Innovations.

Als Philips een nieuw product ontwerpt, vergelijken ze dat met de bestverkochte en best klinkende concurrent. Dit zijn niet altijd dezelfde producten, waardoor er ook testsessies zijn met drie producten. Pas als het product van Philips beter klinkt dan de bestverkochte- en best klinkende concurrent in hetzelfde segment, keurt Philips het goed.

©PXimport

Om te laten zien hoe Philips met muziek experimenteert, nam Benoit ons mee naar een geluidsloze kamer. In zo’n ruimte is het zo stil, dat je je eigen organen kan horen. Na een tijdje wordt je je heel bewust van je eigen hartslag. Gelukkig was Benoit er om ons daarvan af te leiden met een experiment. Zo’n geluidloze ruimte is namelijk ideaal om te meten hoe direct het geluid van een speaker is richting de luisteraar. Door de speciale wanden kan het geluid niet weerkaatsen richting je oor, waardoor je alleen het geluid van de speaker hoort.

Dolby Atmos

Na deze bijzondere ervaring kregen we van Roel Reusens, System Architect Home Cinema, een workshop omtrent de samenwerking van Philips met Dolby Atmos. Dit resulteerde in de Philips Fidelio B8 soundbar. Volgens Reusens “was het niet makkelijk om de soundbar te maken, omdat het geluid naar boven moet worden gestuurd”.

©PXimport

In de eerste instantie werden er muurtjes voor het geluid gezet, maar al gauw kwamen de onderzoekers erachter dat het geluid in zo’n geval ook naar achteren werd gestuurd. “We moesten toen plotseling ook rekening gaan houden met geluid dat naar achteren wordt gestuurd, door het plaatsen van zo’n muurtje”, aldus Reusens.

Koptelefoons

In een aparte ruimte werden de koptelefoons ontworpen. Aymeric Devergie en Wil Wagenaars, Sound & Acoustics Engineers voor de afdeling koptelefoons, gaven ons inzicht in de ontwikkelingen en uitdagen op het gebied van koptelefoons. Een belangrijk onderdeel van deze ruimte was een laser waarmee de bewegingen van de kleine speaker, of conus, in de koptelefoon worden gemeten.

©PXimport

Bij het ontwerp van zo’n conus en de bewegingen die worden gemaakt, moeten de ontwerpers rekening houden met de hoeveelheid ruimte die beschikbaar wordt gesteld. “We waren bijvoorbeeld gewend om zo’n 15cc aan ruimte te gebruiken voor een goede geluidsweergave, maar voor compactere modellen moeten we dezelfde ervaring in een ruimte van 10cc zien te krijgen.”, aldus Devergie.

©PXimport

Andere ontwikkelingen in de wereld van koptelefoons bevinden zich in het in-ear segment. “Van oorsprong waren de kleine speakertjes bij de in-ear koptelefoons rond”, vertelt Wagenaars, “maar na een uitgebreid onderzoek onder gebruikers hebben we deze ovaal gemaakt”. Deze vorm zou beter passen in de oorschelp, aangezien de binnenkant van het menselijk oor eveneens ovaal is.

▼ Volgende artikel
Review Dyson V16 Piston Animal: zuigt beter dan dat hij dweilt
© Rens Blom
Huis

Review Dyson V16 Piston Animal: zuigt beter dan dat hij dweilt

Met de Dyson V16 Piston Animal kun je draadloos stofzuigen én dweilen, mits je het dweilopzetstuk er ook bij koopt. Dyson mikt met deze steelstofzuiger op huishoudens met dieren, maar de antiklitborstels blijken ook handig om lange menselijke haren op te zuigen. Een review van deze twee-in-één-gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Dyson V16 Piston Animal is een krachtige en complete steelstofzuiger voor mensen met huisdieren en/of lange haren. De stevige prijs is begrijpelijk, maar niet mals. Dat kan wachten op een aanbieding de moeite waard kan maken. De optionele dweilmond à 149 euro weet ons niet helemaal te overtuigen.

Plus- en minpunten
  • Compleet en licht verbeterd ontwerp
  • Accuduur van 1 uur
  • Zuigt ook (lange) haren effectief op
  • Optionele dweil niet fantastisch
  • Stevige adviesprijs

Dyson staat bekend om zijn premium apparatuur met stevige prijzen, en dat is bij de V16 Piston Animal niet anders. De stofzuiger heeft een adviesprijs van 849 euro. Wil je daar ook de Submarine-dweilborstel bij, dan ben je in totaal bijna 1000 euro kwijt. Dyson kennende zullen deze prijzen binnen een jaar wel enigszins dalen, waardoor de V16 Piston Animal een betere prijs-kwaliteitverhouding krijgt.

Verbeterd ontwerp

Het ontwerp van de stofzuiger steekt goed in elkaar. De kunststof behuizing voelt degelijk aan en heeft een matzwarte afwerking, wat wij persoonlijk mooier vinden dan het grijs van voorgaande Dyson-stofzuigers. De verwijderbare batterij aan de onderkant blijft een goede zet, net als het lcd-schermpje in je gezichtsveld. Op dit scherm zie je hoelang je nog kunt stofzuigen (of dweilen) en via grafieken welk soort vuil je opzuigt.

©Rens Blom

Op het display zie je wat voor soort vuil je opzuigt en hoelang de accu nog meegaat.

Het is fijn dat je het HEPA-filter aan de achterzijde van de stofzuiger kunt losdraaien om hem te wassen. Zo blijft de stofzuiger op de lange termijn zelf zo schoon mogelijk.

©Rens Blom

Het HEPA-filter kan in de wasmachine, zodat je niet steeds nieuwe hoeft te kopen.

Een prettige verbetering in de V16 Piston Animal ten opzichte van vorige geteste Dyson-modellen is het stofreservoir. De draadloze steelstofzuiger heeft een opvangbak van 1,3 liter. Door een hendeltje te gebruiken, pers je het opgezogen vuil samen en raakt het stofreservoir minder snel vol. Wanneer je het stofreservoir boven je vuilnisbak leegt, valt de inhoud netjes naar beneden. Bij andere geteste Dyson-stofzuigers wil het vuil door de kracht van het geopende stofreservoir nog weleens in een cirkel omlaag dwarrelen, waardoor een deel buiten je vuilnisbak belandt. Het is goed om te zien dat Dyson hiervan heeft geleerd.

©Rens Blom

Je kunt de stofzuiger zonder van opzetstuk te wisselen op vloeren en kleden gebruiken.

Haren opzuigen

Effectieve stofzuigers bouwen doet Dyson al jaren, en daar vormt de V16 Piston Animal geen uitzondering op. De ster van de show is een nieuwe brede zuigmond met een speciale structuur om lange haren op te zuigen zonder dat ze vastklitten in de bewegende onderdelen van het mondstuk. Dat mondstuk werkt als een trein, hebben we de afgelopen vier weken gemerkt in een huishouden met twee verharende katten, een nog erger verharende oppashond én een vriendin met lang haar. De V16 Piston Animal zuigt de complete vloer schoon, waarbij delen van kattenbakkorrels, broodkruimels, ander vuil en dus al die haren soepel de stofzuiger in verdwijnen. Dat is best een prettig aanzicht, zeker dankzij het ingebouwde laserlicht dat een deel van je vloer groen laat oplichten om beter te zien wat je opzuigt.

©Rens Blom

De ingebouwde verlichting laat extra goed zien wat je opzuigt.

Slim aan die vernieuwde brede zuigmond is dat hij werkt op harde vloeren én tapijt of een kleed. De stofzuiger past zijn manier van zuigen aan als hij een andere ondergrond detecteert. Je kunt in één moeite dus je hele kamer stofzuigen, wat een fijne manier van werken is die past bij de hoge prijs van de stofzuiger.

Dyson levert de V16 Piston Animal met drie extra opzetstukken. Een langere, smallere zuigmond tovert de stofzuiger om tot een flinke kruimeldief, terwijl de twee-in-één-zuigmond bedoeld is voor tafels, traptreden en andere kleine oppervlakken. Het meest interessant vinden we een kleine zuigmond met dezelfde antiklitconstructie als de grote zuigmond. Deze kleine zuigmond leent zich goed om de bank, stoelen en je matras te stofzuigen.

©Rens Blom

De inhoud van de verpakking, inclusief de prijzige Submarine 2.0-dweilborstel.

De Dyson V16 Piston Animal heeft drie zuigmodi: de zuinige ecostand, de automatische stand en de boost-modus voor maximale zuigkracht. De automatische stand is het nuttigst, want die schakelt automatisch naar boost zodra hij veel vuil tegenkomt. Wij konden de stofzuiger zo'n 60 minuten gebruiken op de automatische stand. De accu opladen duurt grofweg vierenhalf uur.

Dweilen vraagt om versie 3

Voor 149 euro extra koop je de V16 Piston Animal met een dweilmond, door Dyson de Submarine 2.0 genoemd. Dat komt omdat er al een dweil met Submarine 1.0-techniek is, die overigens niet werkt met de V16 Piston Animal. Andersom kun je de 2.0-dweil niet gebruiken met vorige Dyson-apparaten. Makkelijk upgraden of uitwisselen zit er dus niet in.

©Rens Blom

De 2.0-dweilborstel vervangt de Submarine 1.0-versie.

Over de 1.0-dweil waren we niet heel enthousiast, en hoewel de 2.0-versie beter is, blijft het dweilen wat wiebelig en krijgen we snel strepen. De waterbak legen is wel eenvoudiger. Al met al een prima gadget om de vloer even op te frissen, maar een serieuze dweil biedt nog steeds beter resultaat.

©Rens Blom

De dweil reinigt de vloer, maar doet dat nogal wiebelig

Conclusie: Dyson V16 Piston Animal kopen?

De Dyson V16 Piston Animal is een krachtige en complete steelstofzuiger voor mensen met huisdieren en/of lange haren. De stevige prijs is begrijpelijk, maar niet mals. Dat kan wachten op een aanbieding de moeite waard kan maken. De optionele dweilmond à 149 euro weet ons niet helemaal te overtuigen.

▼ Volgende artikel
Nieuw van JBL: open-ear koptelefoon voor kinderen
© JBL | Ali Harper | Stocksy.com
Huis

Nieuw van JBL: open-ear koptelefoon voor kinderen

JBL breidt zijn Junior-serie uit met de JBL Junior FREE, de eerste open-ear koptelefoon van het merk die speciaal is ontworpen voor kinderen. Het model combineert een open ontwerp met ouderlijk toezicht via een app en een maximale geluidssterkte van 85 decibel, zodat kinderen veilig kunnen luisteren zonder volledig afgesloten te zijn van hun omgeving.

De Junior FREE maakt gebruik van JBL's OpenSound-technologie, waarbij geluid via luchttrillingen naar het oor wordt geleid zonder de gehoorgang af te sluiten. Daardoor horen kinderen nog wat er om hen heen gebeurt, wat handig is tijdens huiswerk of onderweg. Tegelijkertijd beperkt de ingebouwde JBL Safe Sound-functie het volume tot 85 decibel, een niveau dat als veilig wordt beschouwd voor jonge oren. Ouders kunnen via de JBL Headphones-app het volume en de luistertijd in real-time volgen, en krijgen dagelijkse of wekelijkse rapporten over gebruik en geluidsblootstelling.

Het ontwerp is afgestemd op kinderen: lichtgewicht, flexibel en gemaakt van zacht siliconenmateriaal. De open-ear constructie rust op het oor in plaats van erin, wat volgens JBL extra comfort biedt bij langdurig gebruik. De grotere knoppen maken de bediening eenvoudig, en de spatwaterdichte behuizing (IPX4) moet de koptelefoon bestand maken tegen dagelijkse ongelukjes. De batterij houdt het tot tien uur vol, en met tien minuten opladen komt daar nog eens drie uur bij.

JBL heeft ook gedacht aan speelse details. De verpakking kan worden omgevormd tot een telefoonstandaard en in de doos zitten stickers waarmee kinderen hun koptelefoon kunnen versieren.

©JBL

De JBL Junior FREE is vanaf november verkrijgbaar in paars, turquoise en perzik. De adviesprijs is 69,99 euro.