ID.nl logo
Huis

Hoe Philips en Gibson innoveren met geluid

Onlangs kregen we op de redactie een uitnodiging van Philips om een bezoek te brengen aan hun Innovations Lab in Leuven. Als tech-fanaten konden we dit natuurlijk niet afslaan. In dit artikel lees je een kort verslag van ons bezoek aan het Gibson Innovations Lab.

Merken

De audio-afdeling van Philips is onderdeel van Gibson Innovations, het bedrijf achter het bekende gitaarmerk. De ambitie van Gibson Innovations is om voorop te lopen in de wereld van muziek lifestyle. Om dit te bereiken heeft Gibson Innovations een aantal interessante bedrijven in handen op het gebied van muziek maken, muziek laten horen en muziek beleven.

©PXimport

De merken Philips, Philips Fidelio, Gibson en Onkyo zijn de belangrijkste merken binnen Gibson Innovations. Het doel van Innovation Lab Leuven is om innovatieve oplossingen te bedenken op vraagstukken rondom de behoefte van de consument, de zakelijke en strategische richting van het bedrijf en technologische trends op het gebied van audio, home cinema & video, koptelefoons en smart audio.

Internet of Things

Het bezoek begon met een korte workshop rondom smart audio. Stefan Hendricx, System Architect Connectivity & Audio, gaf aan dat Philips zich momenteel richt op de connectie tussen audio en Internet of Things. Van audio die de inwoner van een huis volgt naar elke kamer die hij of zij betreedt, tot een sensor op de wekker die de muziek afstelt op het weerbericht. Producten zijn steeds vaker gericht op het individu en er wordt ook van producten verwacht dat ze zich aan kunnen passen aan de wensen van de consument.

Lees ook: De grootste veiligheidsrisico's: Is IoT veilig?

Reusens wil dit ook terugzien in de producten van Philips. “Waar vroeger iedereen naar dezelfde afspeellijst luisterde op de radio, krijgt iedere gebruiker dankzij diensten als Spotify een volledig gepersonaliseerde afspeellijst. De doelgroep is het individu en deze trend ziet Philips ook.”, aldus Reusens.

©PXimport

Om de producten rondom deze trend verder te ontwikkelen, heeft Philips een volledige woning ingericht in het Innovations Lab. Met behulp van sensoren en heel wat elektronica, heeft Philips de woning volledig kunnen automatiseren. Ga je op de stoel zitten? Dan gaat de televisie aan. Selecteer je vervolgens een film? Dan dimmen de lichten automatisch. Sta je op? Dan wordt de film gepauzeerd. Het was werkelijk bijzonder om te zien in hoeverre een huis van de toekomst al kan worden gevisualiseerd.

©PXimport

Akoestiek

Benoit Burette, Sound & Acoustics Architect Audio, gaf ons in een akoestisch verbeterde ruimte een workshop over hoe speakers worden test. Gibson Innovations heeft enkele jaren geleden de Philips Golden Ear Challenge ontworpen. Met deze test kunnen gebruikers een aantal toetsen afleggen om aan te geven of ze het verschil horen in steeds kleiner wordende aanpassingen in het geluid dat ze horen. Gebruikers beginnen bij de Bronze Ear Challenge, en na het succesvol afronden van de Golden Ear Challengde, mogen ze deelnemen aan het testpanel van Gibson Innovations.

Als Philips een nieuw product ontwerpt, vergelijken ze dat met de bestverkochte en best klinkende concurrent. Dit zijn niet altijd dezelfde producten, waardoor er ook testsessies zijn met drie producten. Pas als het product van Philips beter klinkt dan de bestverkochte- en best klinkende concurrent in hetzelfde segment, keurt Philips het goed.

©PXimport

Om te laten zien hoe Philips met muziek experimenteert, nam Benoit ons mee naar een geluidsloze kamer. In zo’n ruimte is het zo stil, dat je je eigen organen kan horen. Na een tijdje wordt je je heel bewust van je eigen hartslag. Gelukkig was Benoit er om ons daarvan af te leiden met een experiment. Zo’n geluidloze ruimte is namelijk ideaal om te meten hoe direct het geluid van een speaker is richting de luisteraar. Door de speciale wanden kan het geluid niet weerkaatsen richting je oor, waardoor je alleen het geluid van de speaker hoort.

Dolby Atmos

Na deze bijzondere ervaring kregen we van Roel Reusens, System Architect Home Cinema, een workshop omtrent de samenwerking van Philips met Dolby Atmos. Dit resulteerde in de Philips Fidelio B8 soundbar. Volgens Reusens “was het niet makkelijk om de soundbar te maken, omdat het geluid naar boven moet worden gestuurd”.

©PXimport

In de eerste instantie werden er muurtjes voor het geluid gezet, maar al gauw kwamen de onderzoekers erachter dat het geluid in zo’n geval ook naar achteren werd gestuurd. “We moesten toen plotseling ook rekening gaan houden met geluid dat naar achteren wordt gestuurd, door het plaatsen van zo’n muurtje”, aldus Reusens.

Koptelefoons

In een aparte ruimte werden de koptelefoons ontworpen. Aymeric Devergie en Wil Wagenaars, Sound & Acoustics Engineers voor de afdeling koptelefoons, gaven ons inzicht in de ontwikkelingen en uitdagen op het gebied van koptelefoons. Een belangrijk onderdeel van deze ruimte was een laser waarmee de bewegingen van de kleine speaker, of conus, in de koptelefoon worden gemeten.

©PXimport

Bij het ontwerp van zo’n conus en de bewegingen die worden gemaakt, moeten de ontwerpers rekening houden met de hoeveelheid ruimte die beschikbaar wordt gesteld. “We waren bijvoorbeeld gewend om zo’n 15cc aan ruimte te gebruiken voor een goede geluidsweergave, maar voor compactere modellen moeten we dezelfde ervaring in een ruimte van 10cc zien te krijgen.”, aldus Devergie.

©PXimport

Andere ontwikkelingen in de wereld van koptelefoons bevinden zich in het in-ear segment. “Van oorsprong waren de kleine speakertjes bij de in-ear koptelefoons rond”, vertelt Wagenaars, “maar na een uitgebreid onderzoek onder gebruikers hebben we deze ovaal gemaakt”. Deze vorm zou beter passen in de oorschelp, aangezien de binnenkant van het menselijk oor eveneens ovaal is.

▼ Volgende artikel
FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis
© FRITZ!
Huis

FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis

FRITZ! heeft de Mesh Set 1700 uitgebracht, een nieuwe wifi 7-oplossing die je gewoon in het stopcontact prikt. De compacte set bestaat uit kleine repeaters die samen één groot draadloos netwerk vormen, bedoeld om in elke hoek van het huis snel en stabiel internet te bieden.

De set draait om de vernieuwde FRITZ!Repeater 1200 AX, nu uitgerust met wifi 7 en goed voor snelheden tot 3.600 Mbit/s op de 2,4- en 5GHz-banden – een toename van ongeveer 600 Mbit/s ten opzichte van het vorige model. Dankzij multigigabit-wifi kunnen meer apparaten tegelijk verbonden zijn zonder dat de snelheid merkbaar daalt. De nieuwe wifi 7-functie Multi-Link Operation maakt het mogelijk om data gelijktijdig via beide frequentiebanden te versturen, wat de stabiliteit verder verbetert. Voor vaste apparaten is er bovendien een gigabitpoort aanwezig.

Omdat de repeaters direct in het stopcontact worden gestoken, nemen ze nauwelijks ruimte in en zijn ze eenvoudig te installeren. Gebruikers kunnen kiezen voor een set met twee of drie repeaters, afhankelijk van de grootte van de woning. De FRITZ!Mesh Set 1700 werkt het best samen met een FRITZ!Box, maar kan ook worden gekoppeld aan routers van andere merken. In dat geval fungeert de eerste repeater als centrale wifi-regelaar.

Goed om te weten: alle FRITZ!Box-routers en repeaters worden in Europa geproduceerd, krijgen vijf jaar garantie krijgen en ontvangen gratis beveiligings- en functie-updates.

Beschikbaarheid

De FRITZ!Mesh Set 1700 is per direct verkrijgbaar als set van twee of drie repeaters. De afzonderlijke repeater is ook los te koop onder de naam FRITZ!Repeater 1700.

Wat doet Multi-Link Operation?

Multi-Link Operation is een technologie specifiek binnen wifi 7 waarmee apparaten gelijktijdig gebruikmaken van meerdere frequentiebanden. Hierdoor kan data sneller en stabieler worden verzonden, vooral bij druk gebruik van het netwerk.

▼ Volgende artikel
Online veilig, voordeliger dan ooit: tot 50% cashback op producten van Bitdefender
Zekerheid & gemak

Online veilig, voordeliger dan ooit: tot 50% cashback op producten van Bitdefender

Je klikt op een link die eruitziet alsof hij van je bank komt. Een paar minuten later blijkt je laptop besmet of je gegevens liggen op straat. Je denkt misschien: dat overkomt mij niet, maar: het kan ook jou overkomen. Echt. Online veiligheid is dus geen luxe, maar noodzaak. Gelukkig hoeft dat geen dure investering te zijn. Via Cashback XL krijg je nu een groot deel van je aankoopbedrag terug op de beveiligingspakketten van Bitdefender.

Bitdefender biedt betrouwbare bescherming tegen de digitale gevaren van alledag: phishing, ransomware, spyware en datalekken. Bitdefender Total Security beveiligt meerdere apparaten tegelijk, van laptop tot smartphone. Wie meer privacy wil, kiest voor Bitdefender Premium Security met onbeperkt VPN-verkeer en anti-trackingfuncties. En voor wie niets aan het toeval wil overlaten, is er Bitdefender Ultimate Security – compleet met identiteitsbescherming, darkwebmonitoring en persoonlijk veiligheidsadvies.

Zoek je een eenvoudiger pakket, dan is Bitdefender Antivirus Plus een goede basis voor Windows. Daarnaast zijn er losse tools zoals Bitdefender Premium VPN, waarmee je internetverkeer volledig versleuteld wordt, en Bitdefender SecurePass, dat al je wachtwoorden veilig opslaat en automatisch invult.

Of je nu ondernemer bent, overstapt van een ander merk of al jaren Bitdefender gebruikt: de cashbackactie via Cashback XL geldt voor iedereen. Nieuwe klanten krijgen 40% van hun aankoopbedrag terug, zakelijke gebruikers zelfs 50%. En ben je een bestaande klant? Dan is er goed nieuws. Waar je bij veel andere aanbieders buiten de boot valt, krijg je bij Bitdefender via Cashback XL alsnog 10% van je aankoopbedrag teruggestort op je rekening.


Denk je nu: dat wil ik? Dan is dit hét moment. Want met de Bitdefender-actie op CashbackXL krijg je maar liefst maximaal 50% van je aankoopbedrag teruggestort op je rekening!

Zo werkt de Bitdefender-cashback

Ga op CashbackXL naar de Bitdefender-actie en klik linksboven op Shop & ontvang cashback. Voeg pas daarna de producten die je wilt aanschaffen toe aan de winkelwagen; dat is enorm belangrijk voor de tracking. Controleer dat alle cookies zijn toegestaan (ook bij de webshop waar je winkelt) en dat je geen ad-blocker gebruikt. Voer daarna je betaling uit. De cashback wordt binnen enkele uren bevestigd en staat na ongeveer twee maanden klaar voor uitbetaling. Houd er rekening mee dat het dus eventjes duurt voordat je het geld terugkrijgt. Belangrijk om te weten: je ontvangt cashback over de orderwaarde excl. btw, verzendkosten en eventuele toeslagen. En uiteraard krijg je alleen cashback op betaalde producten van Bitdefender – maar dat is logisch natuurlijk!

Waarom je CashbackXL kunt vertrouwen

CashbackXL is de grootste cashback-site van Nederland. De site registreert 97 procent van alle aankopen succesvol en scoort op Kiyoh een klantwaardering van een 9,0. Je ontvangt je uitbetaling maandelijks, krijgt de hoogste cashback-percentages en kunt terecht bij een toegankelijke klantenservice.

Geld terug op elke Bitdefender-aankoop?

Het kan met deze actie van CashbackXL!