ID.nl logo
De 7 beste freeware-tips van augustus
© Reshift Digital
Huis

De 7 beste freeware-tips van augustus

Freewaremakers zijn meestal enthousiaste computergebruikers die niet programmeren uit winstbejag, maar hun vaardigheden inzetten om iets te verbeteren. Dankzij de gratis programma’s wordt computeren leuker en handiger! We bespreken de 7 beste freeware-tips van augustus.

Krijg je niet genoeg van onze freeware-tips? Op computertotaal.nl/freeware verzamelen we ze allemaal voor je, handig in één overzicht.

Tip 01: Beveiligingsexpert

Geschikt voor: Windows 10

Je kent misschien wel zo’n nors persoon in je omgeving: je vraagt iets, krijgt een snauw en het wordt geregeld. Dit is ongeveer wat Blackbird doet met de privacyinstellingen van Windows 10. Blackbird weet welke onderdelen ongewenst zijn en draait deze vakkundig de nek om. Er zijn geen opties, Blackbird doet wat er gedaan moet worden. In de meeste gevallen moeten we Blackbird gelijk geven. Veel aanpassingen zijn te technisch voor een normale sterveling om te begrijpen en dan kun je het beter aan een expert overlaten. Zo wordt de functie Wi-Fi sense uitgeschakeld en dat geldt ook voor Cortana, Bing-integratie, locatiebepaling, het verzamelen/doorsturen van metadata en het delen van Windows Updates met andere computers. Zelfs OneDrive moet eraan geloven. Dit is slechts een greep uit de wijzigingen die Blackbird voor je doorvoert. Hoewel iedereen Blackbird kan bedienen, heeft het programma een hoge moeilijkheidsgraad. Je moet namelijk weten hoe je dos-commando’s uitvoert als je aanpassingen ongedaan wilt maken. De documentatie is goed (lees vooral de readme.txt!), elke expert kan de dos-opdrachten uitvoeren om bijvoorbeeld OneDrive weer te activeren als je dit onderdeel toch wel wilt gebruiken. Maak voordat je met Blackbird aan de slag gaat eerst een systeemherstelpunt.

©PXimport

Tip 02: Niet afsluiten!

Geschikt voor: Windows 10

Oeps … je computer gaat weer eens opnieuw opstarten. Soms ben je zelf de schuldige omdat je te snel met je muis op iets als ‘deze computer wil opnieuw opstarten’ hebt geklikt en een ander keer is Windows Update de boosdoener. Dankzij ShutdownBlocker behoort dit tot de verleden tijd. ShutdownBlocker blokkeert de opdracht om opnieuw op te starten en je pc uit te schakelen. Zo kun je fijn verder werken tot je er bewust voor kiest om je systeem af te sluiten of opnieuw te starten. Zodra je ShutdownBlocker start, is de blokkade automatisch actief. Maak deze ongedaan met de knop Allow en weer actief met de knop Block. Het is aan te raden om ShutdownBlocker automatisch te starten met Windows, dan heb je er geen omkijken meer naar. Klik op Settings en plaats een vinkje bij Activate with Windows.

©PXimport

Tip 03: Taakoverzicht

Geschikt voor: Windows 10

Gebruik je meerdere (web)diensten waar je taken kunt bijhouden? Dan is One Task een aanrader! De Windows 10-app ondersteunt alle bekende taakdiensten. De taken worden samengevoegd in één overzicht. Uiteraard worden alle instellingen gesynchroniseerd met de online diensten: je kunt dus alles door elkaar gebruiken. One Task ondersteunt taken uit Outlook, van Office 365 en via Google Tasks. Ook de taken uit de nieuwe Microsoft-dienst To-Do komen keurig in het One Task-overzicht terecht zodra je je Microsoft-account koppelt.

©PXimport

Tip 04: Foto screensaver

Geschikt voor: Windows 7, 8(.1), 10

Alle Windows-versies hebben een simpele schermbeveiliging aan boord waarmee je je eigen foto’s kunt tonen als je je computer een paar minuten gebruikt. JPEG Saver biedt deze mogelijkheid ook, maar dan veel uitgebreider. Je kunt meerdere mappen kiezen waaruit je foto’s wilt zien. Ook voor mensen met meerdere monitors zijn er handige opties te vinden en je kunt extra elementen (zoals een klok) op je foto’s laten zien. Elke foto wordt automatisch gewisseld met een speciaal effect. Voor een vliegende start ga je in Windows 10 naar Instellingen (Windows-toets+I) / Persoonlijke instellingen / Vergrendelingsscherm / Instellingen voor schermbeveiliging. Selecteer JPEG Saver als schermbeveiliging en klik op Instellingen. Geef bij Folders op waar je foto’s te vinden zijn. Verander bij Main de vertraging van de diashow (bijvoorbeeld naar vijf seconden), en kies bij Mode voor Random om je foto’s in willekeurige volgorde weer te geven. Bekijk een voorbeeldweergave met de knop Preview.

PS Met een screensaver bespaar je geen energie. Gebruik het enkel omdat je zo’n diashow gewoon leuk vindt.

©PXimport

Tip 05: Wachtwoordsnoeper

Geschikt voor: Windows 7, 8(.1), 10

Heb je een wachtwoord nodig dat je ooit hebt gebruikt op je computer? De kans is groot dat Magical Jelly Bean PasswdFinder het terugvindt! Dit klinkt eng en dat is het ook, maar het werkt wel. Start Magical Jelly Bean PasswdFinder en wacht af. Het programma zoekt en toont alle aangetroffen inlog-informatie in een overzicht. Naast wachtwoorden uit je browsers weet Magical Jelly Bean PasswdFinder ook wachtwoorden te achterhalen van mailprogramma’s. Dit werkt dusdanig grondig dat we zelfs wachtwoorden terugvonden uit Windows Live Mail dat al jaren niet meer aanwezig was op onze testcomputer. Ook de inloggegevens uit verwijderde Thunderbird-accounts werden gevonden.

Het spreekt voor zich dat Magical Jelly Bean PasswdFinder alleen voor persoonlijk gebruik kan worden ingezet op je eigen computer. Gezien het karakter van Magical Jelly Bean PasswdFinder moet je niet vreemd opkijken als je beveiligingsprogramma ‘schrikt’ en waarschuwingen toont. Magical Jelly Bean PasswdFinder is veilig te gebruiken.

©PXimport

Tip 06: Deinstalleren

Geschikt voor: Windows 7, 8(.1), 10

BCUninstaller staat voor ‘Bulk Crap Uninstaller’ en daarmee is alles gezegd. Het programma maakt het eenvoudig om meerdere programma’s snel te verwijderen van je computer. Plaats links in beeld een vinkje bij Select using checkboxes. Hiermee wordt het mogelijk om meerdere programma’s aan te vinken die je wilt verwijderen. Dit scheelt veel tijd ten opzichte van de standaardprocedure van Windows. BCUninstaller toont een lijst met alle programma’s die aanwezig zijn op je computer. Vink de programma’s aan die je wilt verwijderen. Ook de apps van de Windows Store (Windows 10) zijn zichtbaar. Klik op Uninstall om BCUninstaller aan het werk te zetten. Het programma vraagt om een herstelpunt aan te maken: dit is altijd verstandig! Vervolgens worden alle de-installatieprocedures automatisch in gang gezet. BCUninstaller gebruikt hiervoor de standaardprocedure die werd meegeleverd met het programma dat je probeert te verwijderen. Als deze ontbreekt of defect is, helpt BCUninstaller je om de mappen, bestanden en andere resten handmatig te verwijderen.

©PXimport

Tip 07: Visualiseer je wifi

Geschikt voor: macOS X, Windows 7, 8(.1), 10

NetSpot helpt bij het visualiseren van je wifi-netwerk. Vooral de betaalde (en veel te dure!) Pro-versie kan je wifi-signaal letterlijk binnenshuis in kaart brengen. De gratis versie is beperkter, maar heeft biedt nog steeds veel handige functies om je wifi te verbeteren. Voorheen was inSSIDer ons favoriete programma om alle netwerken in de buurt te visualiseren, maar inSSIDer is helaas niet meer gratis. Met NetSpot Free kun je hetzelfde: de technische details van draadloze netwerken binnen je bereik bekijken. Je ziet de verbindingsmogelijkheden van je draadloze toegangspunt (802.11b/g/n etc.). Belangrijker om te weten is de sterkte waarmee je wifi -signaal ontvangt en de kanaalkeuze. Als je wifi steeds wegvalt, kun je terwijl je NetSpot Free open hebt je toegangspunt (of computer) verplaatsen om het bereik te optimaliseren. De kanaalkeuze zie je in een grafiek, ook van netwerken waarmee je niet verbonden bent. Zo zie je snel of het netwerk van de buren jouw netwerk (en omgekeerd) mogelijk stoort. Met deze kennis kun je je wifi -kanaal aanpassen (niet voor beginners!) in je wifi -modem of draadloos toegangspunt naar een ‘rustiger’ kanaal.

©PXimport

Gevaarlijk?

Bij sommige freeware kun je enge waarschuwingen van je beveiligingsprogramma verwachten. Laat je niet afschrikken, maar lees goed wat er aan de hand is en of je dit logisch vindt. Programma’s maken bijvoorbeeld verbinding met internet. Deze actie kan al een reactie uitlokken van je beveiligingsprogramma. Ook voor software die relatief nieuw is of wordt aangeduid als ‘zeldzaam’ kan je beveiligingsprogramma een waarschuwing geven. Vertrouw je de download? Laat het programma dan uitvoeren. Heb je twijfel? Laat je download onderzoeken door www.virustotal.com (dat doen wij ook). Deze dienst controleert je programma met meer dan vijftig beveiligingsprogramma’s. Zo zie je snel of je te maken hebt met een risico of een overijverig beveiligingsprogramma.

©PXimport

Niet te snel klikken

We zien het helaas te vaak en het zou verboden moeten worden: installatieprocedures die extra programma’s bundelen en zomaar aanpassingen doen. Je probeert een programma uit en voor je het weet is de homepage van je browser aangepast en ben je een aantal ongewenste programma’s rijker. Deze handelswijze heet in de volksmond ‘achterbaks’, maar de nette aanduiding is ‘potentially unwanted program’ (pup). Steeds meer beveiligingsprogramma’s letten hierop als je iets probeert te installeren. Wij gebruiken Unchecky om ‘verkeerde vinkjes’ op te merken. Je kunt de extra’s ook zelf voorkomen. Download een programma bijvoorbeeld alleen via de website van de makers. Kies altijd voor de geavanceerde of aangepaste installatie. Zo kun je goed nakijken welke opties er actief zijn. Verwijder de vinkjes bij aanpassingen/programma’s die je als ongewenst beschouwt of keur de aanpassing op een andere manier af.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Shoppen zonder zorgen tijdens het feestdagenseizoen
© Zivica Kerkez | KerkezPhotography.com
Zekerheid & gemak

Shoppen zonder zorgen tijdens het feestdagenseizoen

Black Friday, Sinterklaas en kerst: juist nu zoeken we online massaal naar cadeaus en goede deals. Criminelen liften daarop mee. Door de snelle ontwikkeling van AI lijken nepwebwinkels, bezorgingsmails en misleidende aanbiedingen overtuigender dan ooit. Dit kun je doen om veilig te blijven.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Hoe criminelen inspelen op het feestdagenseizoen

In deze weken draait veel om gemak en tempo. Dat geeft cybercriminelen speelruimte. Ze bouwen webshops die nauwelijks te onderscheiden zijn van echte winkelketens en sturen meldingen over betalingen of zendingen die eruitzien alsof ze direct van een pakketdienst komen. Dankzij AI zijn die berichten foutloos, strak vormgegeven en arriveren ze precies op het moment waarop jij druk bent met bestellen.

Dit kun je zelf doen

Veilig shoppen heb je voor een groot deel zelf in de hand. Met een paar simpele checks kom je al een heel eind.

❗Kijk naar het webadres en let op namen die nét anders gespeld zijn of vreemde toevoegingen bevatten. Goed om te weten: een slotje en https betekenen alleen dat de verbinding versleuteld is, niet dat de winkel betrouwbaar is.
❗Staan er keurmerken op de site, bijvoorbeeld van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk? Klik daar dan op. Als ze echt zijn, word je doorgeleid naar de site van het keurmerk en zie je het certificaat dat aan de webwinkel is afgegeven.
❗Heb je je bestelling geplaatst en is het tijd om te betalen? Doe dat dan bij voorkeur via iDEAL of een creditcard met kopersbescherming, zodat je bij problemen sterker staat. Ontvang je een link in een mail of sms die verwijst naar een betaalpagina of inlogscherm? Ga dan zelf naar de website via je browser of de officiële app. Zo voorkom je dat je ongemerkt op een nagemaakte site terechtkomt.

Pakketfraude neemt rond december sterk toe

In december stijgt het aantal pakketstatusmeldingen en dat weten criminelen. Ze sturen berichten over gemiste bezorgingen, adresproblemen of extra kosten. Deze meldingen lijken vaak afkomstig van PostNL, DHL of DPD, maar sturen je in werkelijkheid naar een pagina waar je gegevens worden buitgemaakt. Wat deze vorm van fraude sterk maakt, is het moment waarop ze binnenkomen: precies als je zelf meerdere pakketten verwacht. Gebruik daarom altijd de officiële app van de pakketdienst om te zien of er echt iets speelt. Een bezorgdienst vraagt nooit via sms om betalingen of persoonlijke gegevens.

©ID.nl

Het kan altijd veiliger

Met de hierboven beschreven checks kun je al veel problemen voorkomen, maar dan nog kan het fout gaan. Bitdefender helpt door juist op de momenten waarop je zelf iets over het hoofd kunt zien mee te kijken.

Twijfels? Meteen scannen met Scamio

Wanneer je twijfelt over een link, QR-code of bericht kan Scamio uitkomst bieden, een gratis tool van Bitdefender. Je plakt een link of tekst in de chat of uploadt een screenshot van een mail of bericht. Scamio analyseert de inhoud en geeft een beoordeling in drie kleuren: rood (onveilig), oranje (verdacht) of groen (geen risico gevonden).

Je hebt alleen een Bitdefender-account nodig. Daarna kun je Scamio gebruiken via de web-app, WhatsApp, Facebook Messenger of Discord. Op de achtergrond vergelijkt de tool links met bekende scam-databases, analyseert hij de opbouw van websites en ontleedt hij QR-codes voordat jij ze hoeft te scannen. Dankzij zelflerende algoritmes blijft Scamio actueel, ook wanneer criminelen nieuwe trucs inzetten.

Zo beschermt Bitdefender je tijdens het shoppen

Naast Scamio biedt Bitdefender Premium Security een breed pakket aan bescherming. Het beveiligt Windows-, macOS-, Android- en iOS-apparaten tegen virussen, malware, ransomware en cryptomining. De e-mailbeveiliging herkent misleidende berichten en houdt verdachte bijlagen tegen. Functies voor het opsporen van oplichting signaleren gedrag dat past bij fraude, zoals nagemaakte betaalpagina's of nepaanbiedingen.

Scam Copilot kijkt realtime mee terwijl je shopt en waarschuwt wanneer een website, aanbieding of link niet klopt. Voor privacy biedt Premium Security een Password Manager, onbeperkt VPN-verkeer en een advertentieblokker met anti-tracker. Voor je identiteit monitort Bitdefender datalekken en laat het direct weten wanneer jouw gegevens opduiken.

©Bitdefender

Fijne – veilige! – feestdagen

Met een paar kleine handelingen kun je er zelf al voor zorgen dat je zo veilig mogelijk online shopt. Bitdefender voegt daar een slimme laag aan toe die zich aanpast aan de nieuwste trucs van criminelen. Zo blijf je zorgeloos shoppen, van de eerste Black Friday-deal totdat het laatste cadeau onder de boom ligt!

▼ Volgende artikel
Minder klikken, meer doen: zo automatiseer je je e-mail
© Jakub Krechowicz
Huis

Minder klikken, meer doen: zo automatiseer je je e-mail

Voor veel mensen is hun e-mailprogramma nog altijd het belangrijkste digitale hulpmiddel, maar lang niet iedereen haalt alles eruit. En dat kost tijd. Veel handmatig terugkerende taken kun je automatiseren. Of het nu gaat om het sorteren van berichten, het opstellen van standaardantwoorden of het plannen van verzendtijden: over al deze opties beschikt jouw mailprogramma al.

Dit artikel in het kort

Een goed ingerichte mailbox werkt bijna vanzelf. In dit artikel lees je hoe je e-mail slimmer inzet door filters, regels en sjablonen te gebruiken. Zo kun je berichten automatisch laten sorteren, mails op een later moment laten verzenden en herinneringen instellen voor antwoorden die nog uitblijven. Ook leer je hoe dynamische handtekeningen en slimme verzendvertragingen helpen om foutloze, professionele mails te sturen.

Misschien vind je dit ook interessant: 10 e-mailhacks: van overvolle inbox naar opgeruimd staat netjes

Een overvolle inbox leidt niet alleen tot stress, maar kost ook veel tijd bij het zoeken naar belangrijke berichten. Door slimme filters in te stellen, komt daar verandering in. Filters zorgen ervoor dat binnenkomende e-mails automatisch worden gesorteerd, gelabeld of doorgestuurd op basis van door jou bepaalde criteria.

In Gmail vind je deze functie via het tandwielpictogram rechtsboven. Klik op het radertje voor instellingen en daarna op Alle instellingen bekijken. Ga vervolgens naar het tabblad Filters en geblokkeerde adressen. Kies voor Nieuw filter maken.

In Outlook vind je vergelijkbare mogelijkheden via het menu met het radertje en het tabblad E-mail. Klik op Regels en dan op Nieuwe regel toevoegen. In Apple Mail ga je naar Mail in de menubalk, kies je voor Instellingen en klik je op het tabblad Regels.

Met regels kun je automatisch bepaalde taken laten uitvoeren.

Opgeruimd staat netjes

Het instellen van een effectieve filter begint met het bepalen van je specifieke behoeften. Wil je bijvoorbeeld alle berichten van je team in een aparte map verzamelen? Stel dan een filter in dat zoekt naar e-mailadressen met het domein van je bedrijf en deze automatisch verplaatst naar een speciale teammap.

Voor frequente nieuwsbrieven kun je een filter maken dat alle e-mails met 'nieuwsbrief' in de onderwerpregel naar een toegewezen map verplaatst. Een praktische toepassing is het automatisch labelen van e-mails waarin bepaalde projectcodes voorkomen. Als je bijvoorbeeld werkt aan 'Project Phoenix', kun je een filter instellen dat alle e-mails met deze term in het onderwerp of de inhoud voorziet van een specifiek label of verplaatst naar de projectmap. Experimenteer met verschillende filtercriteria om te ontdekken welke combinatie het beste werkt voor jouw specifieke workflow.

Perfecte regelstrategie

Het opzetten van e-mailregels vereist een strategische aanpak. Begin met het analyseren van je communicatiepatronen: welke soorten e-mails ontvang je regelmatig en hoe handel je deze normaal gesproken af? Identificeer terugkerende patronen en maak vervolgens regels die deze afhandelingsprocessen automatiseren. Een goede strategie is om te beginnen met slechts enkele basisregels en deze geleidelijk uit te breiden. Te veel regels tegelijk inzetten kan leiden tot onverwachte resultaten en verwarring.

Houd bij het ontwikkelen van je regelstrategie de volgende principes in gedachten: specifieke regels hebben voorrang op algemene regels, dus plaats de meest specifieke regels bovenaan je regellijst. Test nieuwe regels grondig voordat je ze permanent inschakelt, vooral regels die berichten verwijderen of doorsturen.

Evalueer regelmatig de effectiviteit van je regels om verouderde exemplaren te verwijderen. Als je met een team werkt, overweeg dan om regelsjablonen te delen zodat iedereen kan profiteren van dezelfde verbeteringen. Uiteindelijk moet je de regelstrategie verbeteren naarmate je werkprocessen veranderen. Een statische set regels verliest op termijn aan effectiviteit.

Handtekeningen

Handtekeningen doen meer dan alleen contactgegevens weergeven; ze kunnen dynamische informatie bevatten die automatisch wordt aangepast op basis van de ontvanger of het tijdstip. In Outlook ga je naar Bestand / Opties / E-mail / Handtekeningen om geavanceerde handtekeningen te maken. Gmail-gebruikers vinden deze functie onder Instellingen / Algemeen / Handtekening. Apple Mail biedt handtekeningopties via Mail / Instellingen / Handtekeningen.

Een fijne functie is het gebruik van voorwaardelijke handtekeningen. In Outlook kun je bijvoorbeeld verschillende handtekeningen maken en deze koppelen aan specifieke e-mailaccounts of zelfs aan bepaalde ontvangers. Zo kun je een formele handtekening gebruiken voor externe communicatie en een informelere voor interne berichten. De variabelen in Outlook (zoals %Company% of %Phone%) worden automatisch gevuld met informatie uit je profiel, wat zorgt voor consistentie en tijdsbesparing bij het onderhouden van je contactinformatie.

Overweeg om html-elementen toe te voegen aan je handtekening voor een professionelere uitstraling. Voeg bijvoorbeeld een gepersonaliseerde afspraaklink toe die rechtstreeks naar je agenda verwijst, zodat ontvangers met één klik een vergadering kunnen plannen. Of integreer een dynamische banner die je nieuwste producten of diensten promoot. Ook kun je informatieve links naar veelgestelde vragen of kennisartikelen opnemen, wat het aantal routinevragen in je inbox kan verminderen. Zorg er wel voor dat je handtekening niet te groot of afleidend wordt – houd het professioneel en functioneel.

Ook onlinemaildiensten als Gmail bieden de mogelijkheid om (meerdere) handtekeningen toe te voegen.

Uitgestelde verzending

Het timen van e-mails kan heel belangrijk zijn voor de effectiviteit ervan. De functie voor uitgestelde verzending stelt je in staat om e-mails voor te bereiden wanneer het jou uitkomt, maar ze te laten bezorgen op een ander moment. In Gmail activeer je deze functie tijdens het opstellen van een bericht door op het kleine driehoekje naast de knop Verzenden te klikken en Verzenden plannen te selecteren. Vervolgens kun je een specifieke datum en tijd kiezen of een van de voorgestelde tijdstippen selecteren.

Outlook-gebruikers kunnen een vergelijkbare functie vinden in het Opties-tabblad tijdens het opstellen van een e-mail. Klik op Verzenden plannen en specificeer wanneer het bericht moet worden verzonden. In Apple Mail klik je ook op het pijltje naast de verzendknop, en vervolgens op Stuur later. Het inplannen van mails is meer dan alleen een technische truc; het is een strategisch communicatiemiddel.

Mails inplannen is een goed idee als je vaak in het weekend of vanuit het buitenland mailt.

E-mailsjablonen

Het herhaaldelijk typen van vergelijkbare e-mails is een verborgen productiviteitsdief. E-mailsjablonen bieden een elegante oplossing voor dit probleem. In Gmail kun je sjablonen instellen door eerst Geavanceerde instellingen te activeren. Ga naar Instellingen / Geavanceerd en schakel Templates in. Tijdens het opstellen van een e-mail kun je nu via de drie puntjes rechtsonder kiezen voor Templates / Concept opslaan als sjabloon. Bij toekomstig gebruik selecteer je simpelweg het gewenste sjabloon via hetzelfde menu.

Outlook-gebruikers kunnen sjablonen maken door een nieuwe mail te openen, naar Invoegen / Apps / Mijn sjablonen te gaan en op + Sjabloon te klikken. In Apple Mail kun je werken met tekstfragmenten via de ingebouwde tekstvervanging van macOS. Ga naar Systeeminstellingen / Toetsenbord / Tekst en voeg daar je veelgebruikte tekstfragmenten toe met bijbehorende snelkoppelingen.

Sjablonen zijn handig om snel gelijksoortige e-mails op te bouwen zonder dat je alles handmatig hoeft in te voeren.

Verzendvertragingen

Het overkomt iedereen wel eens dat je na het versturen van een mail ontdekt dat er een fout in zat. Gelukkig bieden moderne e-mailprogramma's beschermingsmechanismen.

In Outlook kun je verzonden berichten terugroepen via Verzonden items. Open het bericht en klik op Acties / Dit bericht terugroepen. Deze functie werkt alleen binnen Exchange-netwerken én de ontvanger het bericht nog niet heeft geopend.

In Gmail ontbreekt een echte terugroepfunctie, maar je kunt wel een verzendvertraging instellen via Instellingen / Algemeen / Verzenden ongedaan maken. Dit geeft je een tijdvenster (maximaal 30 seconden) om verzending te annuleren.

Een betere benadering is het instellen van verzendregels die potentiële blunders voorkomen, bijvoorbeeld een regel die vraagt om bevestiging voordat je e-mails met het woord 'bijlage' verstuurt zonder daadwerkelijk een bijlage toe te voegen. Of een vertragingsregel die alle e-mails aan belangrijke klanten eerst twee minuten in de outbox houdt, zodat je tijd hebt om eventuele fouten te ontdekken.

Voor de meest gevoelige communicatie kun je zelfs een 'slaapregel' instellen: schrijf 's avonds belangrijke e-mails, maar laat ze automatisch in je concepten staan tot de volgende ochtend, wanneer je ze met frisse blik kunt nalezen voordat ze daadwerkelijk worden verzonden.

Herinneringen

Een van de meest onderschatte functies in e-mailprogramma's is de mogelijkheid om automatische herinneringen in te stellen voor berichten waarop je een antwoord verwacht. In Outlook kun je een bericht markeren voor opvolging door op de Opvolgen-vlag te klikken in een geopend bericht. Door met de rechtermuisknop op deze vlag te klikken, kun je een specifieke herinneringsdatum instellen en zelfs aangeven dat je een herinnering wilt ontvangen als je geen antwoord hebt gekregen.

Gmail-gebruikers kunnen de Snooze-functie inzetten om berichten tijdelijk te verbergen en op een later tijdstip weer te laten verschijnen. Klik met de rechtermuisknop op een bericht en selecteer Snoozen. Vervolgens kun je kiezen wanneer het bericht weer in je inbox moet verschijnen.

Voor Apple Mail-gebruikers biedt de ingebouwde Herinnering-functie vergelijkbare mogelijkheden. Selecteer een bericht, klik rechts en kies Herinnering. Vervolgens kun je aangeven wanneer je aan dit bericht herinnerd wilt worden.

Snoozen, of opvolgen, is een goede manier om jezelf te herinneren aan een eerder verzonden mail.

Productiever

De functies die we in dit artikel hebben besproken, vormen slechts het topje van de ijsberg als het gaat om de verborgen mogelijkheden van je e-mailprogramma. Door filters en regels in te stellen, creëer je een inbox die automatisch sorteert en prioriteiten stelt. Slimme handtekeningen zorgen voor consistente, professionele communicatie, terwijl uitgestelde verzending garandeert dat je berichten op het optimale moment aankomen.

Met sjablonen elimineer je het repetitieve typewerk en dankzij geautomatiseerde follow-ups blijft geen enkele belangrijke e-mail onbeantwoord. Deze functies werken samen om je dagelijkse e-mailroutine drastisch te versnellen en je communicatie te professionaliseren. Door nu tijd te investeren in het ontdekken en instellen van deze verborgen e-mailkrachten, win je in de toekomst uren aan productieve tijd terug. Die tijd kun je besteden aan echt waardevol werk in plaats van aan het beheren van je inbox.

📨 Je papieren post beter organiseren?

(ja, het bestaat nog!)