Consumentenbod wil beter updatebeleid voor Android-smartphones

De consumentenbond wil dat Android-smartphones langer van updates worden voorzien en start daarom nu een bodemprocedure tegen Samsung. De fabrikant zou updates voor oudere toestellen te kort, of juist helemaal niet aanbieden.

Volgens de bond maakt Samsung zijn klanten daarom kwetsbaar voor internetcriminelen, en eist het een beter updatebeleid. Christiaan Alberdingk Thijm, advocaat van de Consumentenbond: ‘Samsung verstrekt voor veel van zijn smartphones laat of geen updates, terwijl er wel al een nieuwe versie van Android beschikbaar is gesteld door Google. Dat is onrechtmatig.’

Nogmaals

De bond spande daarom in februari dit jaar een kort geding aan tegen de smartphonemaker. De eis: Samsung moet minimaal vier jaar na de introductie of twee jaar na aankoop van een smartphone updates uitgeven om de software actueel te houden en digitale kwetsbaarheden te weren.

De Nederlandse rechter veegde de eis echter van tafel omdat de Consumentenbond niet kon bewijzen dat er in Nederland Samsung-smartphones zijn getroffen door een Android-lek. Weliswaar waren veel toestellen kwetsbaar, maar dat heeft voor zover bekend niet geresulteerd in misbruik.

Dagvaarding

Samsung liet destijds weten open te staan voor een gesprek met de Consumentenbond om zo tot een oplossing te komen. Dat lijkt niet gelukt: de bond start nu een bodemprocedure. Samsung heeft een dagvaarding ontvangen, maar het is nog onduidelijk wanneer de zaak van start gaat. Een bodemprocedure neemt meer tijd en ruimte in beslag dan een kort geding, en de Consumentenbond hoopt daarom op meer aandacht voor de inhoudelijke argumenten.

Waarom Samsung?

Je vraagt je misschien af waarom de Consumentenbond een zaak aanspant tegen Samsung, en niet tegen een andere fabrikant van Android-smartphones. HTC, LG, Lenovo en Wiko brengen bijvoorbeeld ook weinig (beveiligings)updates uit. Volgens de bond is er voor Samsung gekozen omdat dat bedrijf in Nederland de meeste Android-smartphones verkoopt. Als de rechter de Consumentenbond in het gelijk stelt, wilt de advocaat van de bond ook andere smartphonemakers dwingen hun updatebeleid te verbeteren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten