ID.nl logo
Zekerheid & gemak

Hoe de Raspberry Pi beter bier brouwen mogelijk maakt

Zelf bier brouwen met behulp van een Raspberry Pi en Arduino, dat is BrewPi in een notendop. Overigens een Nederlandse uitvinding. PCM sprak de bedenker, Elco Jacobs. Hij vertelt zijn bijzondere verhaal.

Het idee om het bierproces met een computer aan te sturen is in 2011 ontstaan als Elco zelf thuis met een starter kit bier probeert te maken. “Na twee zelfgemaakte batches werd me duidelijk dat de temperatuur de grootste invloed heeft op de smaak én ben ik op zoek gegaan naar manieren om dit te beter te controleren”, herinnert hij zich.

De oplossingen die hiervoor beschikbaar zijn, voldoen echter niet aan zijn wensen. “Ik wilde bijvoorbeeld grafieken zodat ik achteraf kon bepalen waarom het bier smaakte zoals het smaakte. Maar zoiets bestond simpelweg niet.”

Elco, die op dat moment als student werkzaam is in elektronica lab van Industrial Design en flink wat ervaring heeft met programmeren van de Arduino, besluit uiteindelijk om zelf iets te bedenken. Hij schrijft software waarmee de Arduino via een zelf gefabriceerd uitbreidingsbordje (‘Arduino shield’) twee temperatuursensoren in een omgebouwde koelkast kan uitlezen: één voor de binnentemperatuur en één voor het bier. Twee aangesloten relais kunnen vervolgens wanneer dat nodig is de koeling inschakelen of – dankzij een aangebracht verwarmingselement – de temperatuur in koelkast juist verhogen.

UberFridge

Om de boel te monitoren en de verzamelde data grafisch weer te geven, heeft hij een goedkope webserver nodig. Een afgedankte DD-WRT router waarop het Arduino-bordje via usb wordt ingeprikt blijkt te klus te kunnen klaren. Zijn eerste prototype – genaamd ‘UberFridge’ – waarmee hij het bij bier brouwen zo belangrijke ‘gisten’ perfect kan aansturen, blijkt prima te werken.

©PXimport

Zijn brouwsels beginnen stukken beter te smaken, maar helemaal tevreden is Elco nog niet. De webserver blijkt niet erg stabiel en de 16 MB intern geheugen van de router te krap. Het euvel laat zich lastig oplossen, ook niet wanneer de router wordt ingewisseld voor een iets groter exemplaar van Bufalo.

Wanneer in 2012 de eerste Rapsberry Pi verschijnt, kan Elco zijn geluk niet op. “Een goedkope computer met maar liefst 256 MB geheugen én goede Linux-omgeving: dat was precies wat ik zocht. Ik dacht: laat ik de eerste zijn die het brouwen van bier koppelt aan de Raspberry Pi. In die periode bedacht ik ook de merknaam BrewPi.”

Wereldwijd succes

De combinatie van Rasperry Pi met de Arduino voor het maken van bier werkt goed en wordt al snel opgepikt door o.a. Raspberrypi.org, Wired.com, Adafruit, Hackaday en Slashdot. Binnen een week heeft brewpi.com 50.000 bezoekers en besluit hij het Arduinobordje als bouwpakket aan te bieden. De bestellingen komen binnen en uiteindelijk verkoopt hij wereldwijd honderden exemplaren.

In de daaropvolgende periode verbetert Elco de software en de hardware. De BrewPi wordt inmiddels ook als kant-en-klare kit in zijn shop aangeboden en is voorzien van een handig display. Voor zowel het Arduino-bordje als de RaspBerry Pi – inmiddels model B+ – levert hij een fraaie transparante behuizing.

Wanneer hij thuis zijn eigen opstelling voor het maken van bier verder uitbouwt, is hij echter niet altijd tevreden over de RVS-onderdelen die hij elders betrekt. “In veel gevallen word gebruikgemaakt van standaard loodgietersfittingen die je ook gewoon in de bouwmarkt kunt vinden. Een keteldoorvoer wordt in zo’n geval gemaakt door er simpelweg een draadeind doorheen te steken met twee O-ringen, twee revetjes (sluitringen) en dat plat te persen. Ik vond dat dit netter kon, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat zo’n O-ring in een groef wordt opgesloten.”

©PXimport

Via China

Elco gaat op zoek en vindt uiteindelijk een partij in China die zijn RVS-onderdelen voor een goede prijs kan fabriceren. Hij neemt de gok en plaatst een bestelling van 100 stuks. Wat hij zelf niet gebruikt, biedt hij aan via de shop. Er is markt voor en Elco besluit ook andere benodigdheden zoals pompen, kleppen, filters en kranen te gaan verkopen. Een student werktuigbouwkunde helpt hem bij het opnieuw ontwerpen van de onderdelen die niet aan eisen voldoen zodat ook deze kunnen worden geproduceerd.

De Arduino met uitbreidingsbordje mag dan een goedkope oplossing zijn voor het aansturen van het maken van bier, nadelen zijn er ook. Niet al zijn klanten zijn even handig in het in elkaar zetten van de hardware of configureren van de software, waardoor Elco steeds meer tijd kwijt is aan het verlenen van support. Hij wil bovendien meer.

Naast het meten van de temperatuur, het koelen of verwarmen moet zijn BrewPi bijvoorbeeld ook automatisch kleppen kunnen openen of sluiten en pompen kunnen aansturen. Elco: “De Arduino is eigenlijk een hele kleine microcontroller en op een gegeven moment kon er niets meer bij. In plaats van de software verder uit te breiden waren we alleen nog maar bezig met allerlei optimalisaties.”

Overstap naar Spark Core

Eind 2014 hakt Elco de knoop door. Hij besluit om de Arduino vaarwel te zeggen en stapt over op een bordje dat gebruikt maakt van Spark Core; een microcontroller die speciaal voor het Internet of Things (IoT) is ontwikkeld en standaard over wifi beschikt. Elco:

“De software van Arduino is community based terwijl het platform van Spark Core vanuit een bedrijf wordt beheerd. Je kunt je hierdoor meer richten op ontwikkelen van goede software zonder dat je eerst allerlei software libraries van derden moet testen. En omdat de Spark een hardware abstractielaag heeft, kun je met dezelfde API relatief eenvoudig overstappen wanneer er in de toekomst een nieuwe chip uitkomt.”

©PXimport

De nieuwe BrewPi Spark is in tegenstelling tot zijn voorganger voorzien van een kleurenscherm en alleen als bouwpakket (zonder solderen) of kant-en-klaar beschikbaar. Sensoren en andere apparaten kunnen bovendien voortaan via RJ11 ingeprikt, worden automatisch ontdekt en krijgen een eigen adres. “Ideaal, want hierdoor is de BrewPi Spark plug-and-play en kan deze in de toekomst een vrijwel onbeperkt aantal apparaten aansturen én uitlezen.”

De toekomst van BrewPi

Momenteel werkt Elco samen met twee ontwikkelaars in het buitenland om de software verder te verbeteren maar hij heeft plannen om een fulltime ontwikkelaar aan te nemen. “Door de groei van mijn bedrijf kost het me echter steeds meer moeite hier zelf veel tijd in te steken.” Omdat BrewPi niet alleen voor het maken van bier kan worden gebruikt maar ook voor andere (fermentatie)processen of bijvoorbeeld het drogen van worst, wil hij naar een meer flexibele oplossing waarin gebruikers simpelweg de modules die ze nodig hebben kunnen ‘aanklikken’.

De BrewPi Spark maakt nog steeds gebruik van een webserver zoals de Raspberry Pi die wordt ingeprikt. Elco: “Wanneer we het wifi-onderdeel van de Spark gaan gebruiken, is dit niet meer nodig en kan de webserver ook gewoon elders draaien, bijvoorbeeld op een NAS. BrewPi Spark kan dan via de cloud worden aangestuurd.”

Zijn klanten zijn inmiddels niet alleen meer hobbyisten want ook steeds meer (semi)professionals ontdekken BrewPi. Sommigen brouwerijen gebruiken zijn oplossing als pilotsysteem voor testbrouwsels. Elco: “Ik denk dat het op termijn zonder meer interessant is om steeds meer producten te ontwikkelen voor de meer grootzakelijke klanten.”

Binnenkort lees je op PCM hoe je zelf aan de slag gaat met BrewPi.

Tekst: Art den Boer

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: