ID.nl logo
Tips voor de fietsendrager
© PXimport
Mobiliteit

Tips voor de fietsendrager

Een fietsendrager helpt je om je fiets heel eenvoudig met de auto, caravan of aanhangwagen te vervoeren. Ideaal voor wanneer je op vakantie gaat of ergens een dagje al fietsende de omgeving wilt verkennen. Kieskeurig.nl snapt echter dat je door het grote aanbod fietsendragers niet altijd meteen weet wat de beste koop is.

Wij beantwoorden zodoende de vraag: waar op letten als je een fietsendrager wilt kopen? We gaan bijvoorbeeld in op de soorten fietsen die je met de verschillende fietsendragers kunt vervoeren. Met onze tips kun je vervolgens gemakkelijk fietsendragers vergelijken en vind je altijd die ene goedkope fietsendrager, die door onze bezoekers natuurlijk ook nog eens als beste beoordeeld werd.

Maximaal gewicht

Een fietsendrager kun je op een aantal verschillende manieren aan je voertuig bevestigen. We noemen er vier: een fietsendrager achter op de trekhaak, een fietsendrager achter op de auto (zonder trekhaak), een fietsendrager op het dak van je auto en een fietsdrager op de caravan of aanhangwagen. Ongeacht je voorkeur is het altijd zaak te kijken naar het maximaal gewicht op de fietsendrager en het maximaal gewicht op je voertuig.

Bekijk hier verschillende soorten fietsendragers.

Mocht je voorkeur uitgaan naar een fietsendrager die je monteert op de trekhaak van je auto, dan is de maximale kogeldruk van de trekhaak van belang. De maximale kogeldruk is het maximale gewicht dat een trekhaak in verticale richting kan dragen. Ook de draagcapaciteit van de fietsendrager zelf is van belang. Dat komt omdat verschillende (soorten) fietsen nogal eens kunnen verschillen qua gewicht.

Voor het vervoeren van racefietsen heb je bijvoorbeeld een minder hoge draagcapaciteit nodig dan voor het vervoeren van elektrische fietsen. Zoek dus vooral het gewicht van jouw fiets(en) op (of weeg de fiets) en vergelijk dit met de draagcapaciteit van de drager die je op het oog hebt.

Een trekhaakdrager heeft vaak een hogere draagcapaciteit dan een dakdrager en een achterklepdrager. Een dakdrager wordt eigenlijk alleen aangeraden als je lichtgewichtfietsen, wilt vervoeren, zoals racefietsen. Let voordat je een fietsendrager voor op je dak aanschaft dan ook goed op de maximale daklast van de auto. Fietsendragers voor de achterklep (of 5e deur) van je auto hebben over het algemeen een draagcapaciteit die varieert van zo’n 30 tot 60 kg. Deze optie is zodoende een middenmoter: het maximale draaggewicht ligt meestal hoger dan bij een dakdrager en lager dan bij een trekhaakdrager.

Mocht je zowel fietsen als caravan mee willen nemen, dan kun je een fietsendrager op de dissel plaatsen of deze achterop de caravan monteren. In beide gevallen is het belangrijk dat je zorgt voor voldoende kogeldruk. Deze opties zijn zodoende alleen geschikt als je auto voldoende kogeldruk aan kan. 

©PXimport

Het is daarbij verstandig als je de disselkast zo leeg mogelijk houdt en zorgt voor een goede verdeling van de belading, onder meer door ook gewicht in het midden van de caravan te plaatsen. Probeer de kogeldruk in ieder geval nooit te forceren door extra gewicht toe te voegen aan de disselbak.

Wil je de kogeldruk van de trekhaak berekenen? Dat is heel simpel: de maximaal toegestane kogeldruk is te vinden op het typeplaatje van je trekhaak. Het wordt daar ook wel eens “vertical load” of “verticale kracht” genoemd. Ook kun je de kogeldruk van de auto vinden in de voertuigpapieren.

Hoe wil je de fietsen vervoeren?

Veel mensen geven er de voorkeur aan om hun fietsen op de trekhaak te vervoeren. Deze fietsendragers worden ook wel trekhaakdragers genoemd. Het aanbod fietsendragers beperkt zich echter allang niet meer tot trekhaakdragers. Ook zonder trekhaak zijn er manieren om toch je fiets mee te nemen. Of misschien heeft jouw auto wél een trekhaak, maar wil je naast je fietsen ook je caravan meenemen.

In beide gevallen kan een achterklepdrager uitkomst bieden. Dit soort fietsdragers wordt ook wel eens fietsdrager op de 5e deur genoemd. En er is nog een manier om een fietshouder rechtstreeks op de auto bevestigen, namelijk middels een dakdrager. Dit zijn fietsendragers op het dak van je auto. De laatste fietsendragers die we bespreken, hebben alles te maken met caravans, campers en aanhangwagens.

Fietsendrager op caravan, fietsdrager op aanhangwagen, fietsdrager op de vouwwagen: zoals je ziet hoef je fietsendragers niet per se op je auto te monteren.

Stekker: 7 of 13 polig?

Als je een fietsendrager aan je trekhaak koppelt, moet deze voorzien worden van elektriciteit om alle verlichting te laten werken. De verbinding tussen de auto en de fietsendrager komt tot stand middels een stekker en een stekkerdoos. Twee soorten aansluitingen komen daarbij het meest voor: 7-polig en 13-polig.

©PXimport

Over het algemeen zijn fietsendragers uitgerust met een 7-polige stekker. Bij nieuwere modellen wordt de 13-polige stekker echter steeds gangbaarder.

Bij de aanschaf van een trekhaakdrager doe je er goed aan te kijken of deze direct op je auto aangesloten kan worden of dat je een adapter nodig hebt. Deze adapters worden ook wel eens verloopstekkers genoemd. Heb je bijvoorbeeld een 13-polige stekkerdoos op je auto, maar wil je een fietsendrager meenemen met een 7-polige stekker? In dat geval is een verloop van 13 naar 7 de oplossing. In de meeste gevallen staat er op de trekhaak om welke stekkeraansluiting het gaat.

Verlichting

In de alinea hierboven spraken we al over het feit dat je een fietsendrager op je trekhaak (vaak) moet voorzien van elektriciteit. Dit is nodig om alle verlichting te laten werken. Verlichting op je fietsendrager is overigens niet verplicht, mits de verlichting van de auto zelf goed zichtbaar is. In de praktijk is het echter meestal zo dat de fietsen en de fietsendrager de verlichting belemmeren. Veel fietsendragers beschikken daarom standaard over verlichting. Heeft de fietsendrager die je wilt kopen geen eigen verlichting? Er zijn ook losse lichtbakken of verlichtingsbalken te koop.

Je fietsendrager moet aan een aantal verlichtingseisen voldoen. De fabrikant levert de drager zó af dat aan al deze eisen wordt voldaan. Als eigenaar ben jij er daarna verantwoordelijk voor dat alles ook daadwerkelijk goed blijft werken. Om aan de verkeersregels te voldoen, is het verstandig om, voordat je de weg opgaat, altijd te controleren of alle lampen van de fietsendrager werken.

Kentekenplaat

Een veel voorkomende vraag is welke kentekenplaat een fietsendrager nodig heeft. We legden hierboven uit dat je volgens de verkeersregels verplicht bent werkende en zichtbare verlichting op je auto te voeren. Zodoende heb je verlichting op de fietsendrager nodig als de drager de verlichting van je auto blokkeert. Hetzelfde geldt voor je kentekenplaat.

©PXimport

Als je kenteken niet meer (goed) zichtbaar is wanneer je de fietsendrager gebruikt, is het nodig een extra nummerbord op de fietsendrager te bevestigen. De meeste fietsendragers hebben een speciale houder waar je het kenteken op kunt bevestigen.

Voor je fietsendrager heb je een witte kentekenplaat met zwarte letters nodig. Je kunt deze op vertoon van het voertuigbewijs van je auto onbeperkt aanvragen, bijvoorbeeld bij je garage. Als je naar het buitenland gaat, heb je ook een sticker met de landcode NL nodig. De landensticker plaats je op een goed zichtbare plek op de drager.

Regels in Nederland en het buitenland

Naast werkende verlichting en een zichtbaar kenteken zijn er nog een aantal Nederlandse verkeersregels waar je aan moet voldoen: zo mogen de fietsen op de fietsendrager aan beide kanten niet meer dan 20 centimeter uitsteken. Ook mogen er geen scherpe delen uitsteken. Daarnaast mag de fietsendrager met fietsen – zoals hierboven ook uitgelegd – niet zwaarder zijn dan de maximale kogeldruk van je trekhaak.

Wanneer je op vakantie gaat naar het buitenland is het eveneens belangrijk om te weten welke verkeersregels er gelden. De meeste regels zijn hetzelfde in alle EU-landen, maar toch zijn er soms verschillen. Zo is het in Duitsland verboden om een fietsendrager (inclusief fietsen) te gebruiken die breder is dan 2,55 meter. En in Italië is een reflecterend bord met vijf diagonale strepen bijvoorbeeld verplicht. Geen wonder dat er soms verwarring heerst over de regels omtrent fietsendragers. Kieskeurig.nl raadt je zodoende aan om je voor vertrek te verdiepen in de lokale verkeersregels.

Toe aan een nieuwe? Bekijk alle fietsendragersop Kieskeurig.nl

Bekijk nu!

▼ Volgende artikel
Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis
© Rens Blom
Huis

Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis

Odido schudt de markt van vast internet voor thuis op met Klik&Klaar, een dienst van 25 euro per maand die 5G-signaal omzet naar wifi voor al je apparaten. Klik&Klaar is zo een alternatief voor internet via de kabel of glasvezel, en waarschijnlijk ook goedkoper dan wat je nu betaalt voor bekabeld internet. Wij hebben Klik&Klaar een maand getest in een appartement en delen de plus- en minpunten van de dienst met je.

Goed
Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar internet thuis
  • Maakt beloofde snelheid ruimschoots waar
  • Gebruiksvriendelijke installatie
  • Instabiel internet bij slecht weer
  • Problemen met wifirepeaters

De eerste plus is de prijs. Met 25 euro per maand is Klik&Klaar lekker betaalbaar. Heb je al een geselecteerd mobiel abonnement van Odido, dan betaal je slechts 20 euro per maand voor Klik&Klaar. De dienst is maandelijks opzegbaar, waardoor je lekker flexibel bent.

Het bestellen via de Odido-website is eenvoudig en we ontvingen het pakket na twee werkdagen thuis, in ons appartement in Castricum. In de doos vind je een Zyxel 5G-modem en een 5G-simkaart, die je in de router stopt om internet te ontvangen. Het blijft fascinerend hoe je al je apparaten van wifi kunt voorzien dankzij een simkaartje ter grootte van je nagel.

©Rens Blom

Het simkaartje dat je bij de router krijgt.

Installatie

Om Klik&Klaar te installeren, download je de gratis Klik&Klaar-app op je iPhone of Android-smartphone. Die loodst je binnen het beloofde kwartiertje door de installatie heen. De app laat duidelijk zien waar je de router het beste kunt neerzetten. Neem die instructies serieus, want weggestopt in een hoek ontvangt de router geen goed internetsignaal en heb je dus ook weinig aan de dienst. Na de eenvoudige installatie geef je je wifinetwerk een naam en verbind je je apparaten. Vervolgens zijn je smartphone, computer, tablet, smart-tv en andere gadgets online. Je hebt onbeperkt internet op de hoogst mogelijke snelheid, zoals je gewend bent van internet voor thuis.

©Rens Blom

De installatie van Klik&Klaar is eenvoudig.

Ervaringen

Na ruim een maand gebruik zijn we over het algemeen erg tevreden over Odido Klik&Klaar, maar sturen we de router toch terug. Dat ligt niet aan de internetsnelheden. Odido belooft via deze dekkingskaart dat de router op ons adres een snelheid van 300 Mbit/s of meer biedt en dat klopt. In de woonkamer – waar de router voor het raam staat – halen we tussen de 300 en 600 Mbps download en 70 tot 200 Mbps upload. Dat zijn uitstekende snelheden. In andere kamers, verder weg van de router, halen we nog steeds meer dan 100/50 Mbps. Netjes.

Ons probleem met Odido Klik&Klaar is de betrouwbaarheid. Niet alleen viel de router in een maand twee keer uit (om na een herstart weer te functioneren), tijdens flinke regenbuien en een najaarsstorm had de router grote moeite om een stabiel thuisnetwerk te bieden. Dipjes in het wifisignaal verstoorden onze videobelvergaderingen, onderbraken de muziek uit de Sonos-speakers en lieten onze telefoons af en toe automatisch overschakelen naar het mobiele netwerk. Ongemakken die we tijdens slecht weer niet ervaren via een vaste internetverbinding, en ongemakken waar we niet op zitten te wachten in het gure Nederland.

©Rens Blom

De Klik&Klaar-router uit de doos.

Goed om te weten: de router heeft twee 2,5Gbit/s-ethernetpoorten om apparaten bekabeld aan te sluiten. Wij hebben de smart-tv rechtstreeks aangesloten en de andere poort verbonden met een switch. De smart-tv heeft tijdens het kijken van Videoland, YouTube en NPO Plus nooit problemen met zijn internetverbinding gehad, ook niet tijdens slecht weer.  

Wifirepeaters

Voor een volledige test hebben we ook twee wifirepeaters van Odido Klik&Klaar besteld. Die heten Wifipunten, zijn optioneel en kosten 2,50 euro per stuk per maand. Je huurt ze en moet ze als ze niet bevallen of bij het stoppen van Klik&Klaar dus terugsturen.

©Rens Blom

©Rens Blom

De installatie van de Wifipunten.

Onze ervaringen met de kleine repeaters, die je neerzet in de vensterbank of op je bureau, zijn gemengd. Enerzijds verbeteren ze het wifisignaal in ons appartement duidelijk. Op onze werkplek, een vide boven de keuken/woonkamer en net buiten de directe zichtlijn van de router in de woonkamer, haalden we via router een downloadsnelheid van 270 Mbps en een uploadsnelheid van 120 Mbps. Na het installeren van een wifirepeater op de wifi, met bijna een zichtlijn op de router, schoot de downloadsnelheid omhoog naar 425 tot 616 Mbps – op basis van vier tests verspreid over een uur. De uploadsnelheid bedroeg bij deze tests 107 tot 110 Mbps en verbeterde dus niet ten opzichte van de oude situatie.

©Rens Blom

Een snelheidstest na het koppelen van een wifirepeater.

Een Wifipunt-wifirepeater heeft twee 2,5Gbit/s-lanpoorten om apparatuur bekabeld aan te sluiten. Onze computer op de werkplek tikte bekabeld op de repeater vrijwel dezelfde snelheden aan als via de wifi.

©Rens Blom

De wifirepeater is handzaam en daarom op veel plekken neer te zetten.

Opmerkelijk is dat heel wat van onze apparaten in de war raakten van de Wifipunten. Smartphones, laptops en tablets leken soms niet meer te weten met welk wifipunt (router, wifipunt één of wifipunt twee) ze het beste konden verbinden, wat leidde tot verbindingsproblemen. Dat terwijl we de repeaters geïnstalleerd hebben volgens de instructies van deKlik&Klaar-app, die in de weken erna steevast aangaf dat ons wifinetwerk er keurig uitzag. Na het verwijderen van de Wifipunten waren de verbindingsproblemen ook opgelost.

©Rens Blom

Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

▼ Volgende artikel
Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18
Huis

Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18

Met iOS 18 krijg je toegang tot functies die eerder niet mogelijk waren, waardoor je je smartphone nog persoonlijker kunt maken. Ook de Notities-app heeft een update gekregen, zodat je teksten nu veel makkelijker kunt organiseren.

Wanneer je iOS 18 downloadt op je iPhone, dan krijg je ook meteen toegang tot de nieuwe Notities-app. Hiermee heb je nog meer mogelijkheden om je teksten overzichtelijk te organiseren en beheren.

Lees ook: Personaliseer je iPhone: zo pas je in iOS 18 het beginscherm aan

De Notities-app van iOS 18 is onder handen genomen. Daardoor moet het ook gemakkelijker worden om bepaalde informatie terug te vinden. Als je een lange tekst in de app hebt geschreven, dan kan het lastig zijn om een specifieke passage op te zoeken, zelfs wanneer je al koppen en tussenkopjes hebt gebruikt om je tekst te structureren. Maar met iOS 18 is dat makkelijker geworden. Je kunt nu namelijk de kopjes – en daarmee de tekst die daarbij hoort – inklappen en uitvouwen wanneer je wilt.

Zodoende moet je veel sneller door je eigen werk heen kunnen. Wanneer je zo'n kop inklapt, verdwijnt de alinea die daarmee geassocieerd wordt. In beeld verschijnt dan een kleine pijl naast de betreffende kop. Als je daar op tikt, dan komt de alinea tevoorschijn. In dit artikel leggen we uit hoe je de koppen inklapbaar maakt en hoe je ze daarna ook weer kunt uitklappen. Heel moeilijk is het niet, maar je moet wel even weten waar het staat.

Inklapbare koppen voor Notities

Open de Notities-app op je iPhone, zodra je die hebt geüpdatet naar iOS 18. Je kunt nu een notitie selecteren en openen (eventueel vanuit een map), of een nieuwe aanmaken. Dat laatste doe je door rechts onderin op het knopje te drukken dat lijkt op een potlood in een vierkant. Maak de tekst op zoals je dat altijd zou doen en voeg de koppen toe die je wilt gebruiken. Koppen maak je aan door een regel te selecteren en onderin, op de balk met opties, op Aa te klikken. Zie je deze balk niet? Klik dan op het plusicoon.

Aa is de opmaakknop. Daarmee bepaal je wat voor type tekst het is: een titel, koptekst, subkop of hoofdtekst. Selecteer nu Koptekst of Subkop. Links van de (sub)kop zie je nu een pijltje staan, dat naar beneden gericht is. Dat betekent dat deze sectie uitgeklapt is. Als je op het pijltje tikt, kun je de alinea inklappen, zodat deze uit beeld verdwijnt. Klik je er nogmaals op, dan komt de alinea weer tevoorschijn.

Tot slot is het mogelijk de tekst, in welke opmaakvorm dan ook, van kleurtjes te voorzien. Selecteer dan wederom een regel of alinea, tik als dat nodig is op plus, dan op Aa en tik rechts op de kleurknop (bij ons staat die standaard op paars).