ID.nl logo
Tips voor de fietsendrager
© PXimport
Mobiliteit

Tips voor de fietsendrager

Een fietsendrager helpt je om je fiets heel eenvoudig met de auto, caravan of aanhangwagen te vervoeren. Ideaal voor wanneer je op vakantie gaat of ergens een dagje al fietsende de omgeving wilt verkennen. Kieskeurig.nl snapt echter dat je door het grote aanbod fietsendragers niet altijd meteen weet wat de beste koop is.

Wij beantwoorden zodoende de vraag: waar op letten als je een fietsendrager wilt kopen? We gaan bijvoorbeeld in op de soorten fietsen die je met de verschillende fietsendragers kunt vervoeren. Met onze tips kun je vervolgens gemakkelijk fietsendragers vergelijken en vind je altijd die ene goedkope fietsendrager, die door onze bezoekers natuurlijk ook nog eens als beste beoordeeld werd.

Maximaal gewicht

Een fietsendrager kun je op een aantal verschillende manieren aan je voertuig bevestigen. We noemen er vier: een fietsendrager achter op de trekhaak, een fietsendrager achter op de auto (zonder trekhaak), een fietsendrager op het dak van je auto en een fietsdrager op de caravan of aanhangwagen. Ongeacht je voorkeur is het altijd zaak te kijken naar het maximaal gewicht op de fietsendrager en het maximaal gewicht op je voertuig.

Bekijk hier verschillende soorten fietsendragers.

Mocht je voorkeur uitgaan naar een fietsendrager die je monteert op de trekhaak van je auto, dan is de maximale kogeldruk van de trekhaak van belang. De maximale kogeldruk is het maximale gewicht dat een trekhaak in verticale richting kan dragen. Ook de draagcapaciteit van de fietsendrager zelf is van belang. Dat komt omdat verschillende (soorten) fietsen nogal eens kunnen verschillen qua gewicht.

Voor het vervoeren van racefietsen heb je bijvoorbeeld een minder hoge draagcapaciteit nodig dan voor het vervoeren van elektrische fietsen. Zoek dus vooral het gewicht van jouw fiets(en) op (of weeg de fiets) en vergelijk dit met de draagcapaciteit van de drager die je op het oog hebt.

Een trekhaakdrager heeft vaak een hogere draagcapaciteit dan een dakdrager en een achterklepdrager. Een dakdrager wordt eigenlijk alleen aangeraden als je lichtgewichtfietsen, wilt vervoeren, zoals racefietsen. Let voordat je een fietsendrager voor op je dak aanschaft dan ook goed op de maximale daklast van de auto. Fietsendragers voor de achterklep (of 5e deur) van je auto hebben over het algemeen een draagcapaciteit die varieert van zo’n 30 tot 60 kg. Deze optie is zodoende een middenmoter: het maximale draaggewicht ligt meestal hoger dan bij een dakdrager en lager dan bij een trekhaakdrager.

Mocht je zowel fietsen als caravan mee willen nemen, dan kun je een fietsendrager op de dissel plaatsen of deze achterop de caravan monteren. In beide gevallen is het belangrijk dat je zorgt voor voldoende kogeldruk. Deze opties zijn zodoende alleen geschikt als je auto voldoende kogeldruk aan kan. 

©PXimport

Het is daarbij verstandig als je de disselkast zo leeg mogelijk houdt en zorgt voor een goede verdeling van de belading, onder meer door ook gewicht in het midden van de caravan te plaatsen. Probeer de kogeldruk in ieder geval nooit te forceren door extra gewicht toe te voegen aan de disselbak.

Wil je de kogeldruk van de trekhaak berekenen? Dat is heel simpel: de maximaal toegestane kogeldruk is te vinden op het typeplaatje van je trekhaak. Het wordt daar ook wel eens “vertical load” of “verticale kracht” genoemd. Ook kun je de kogeldruk van de auto vinden in de voertuigpapieren.

Hoe wil je de fietsen vervoeren?

Veel mensen geven er de voorkeur aan om hun fietsen op de trekhaak te vervoeren. Deze fietsendragers worden ook wel trekhaakdragers genoemd. Het aanbod fietsendragers beperkt zich echter allang niet meer tot trekhaakdragers. Ook zonder trekhaak zijn er manieren om toch je fiets mee te nemen. Of misschien heeft jouw auto wél een trekhaak, maar wil je naast je fietsen ook je caravan meenemen.

In beide gevallen kan een achterklepdrager uitkomst bieden. Dit soort fietsdragers wordt ook wel eens fietsdrager op de 5e deur genoemd. En er is nog een manier om een fietshouder rechtstreeks op de auto bevestigen, namelijk middels een dakdrager. Dit zijn fietsendragers op het dak van je auto. De laatste fietsendragers die we bespreken, hebben alles te maken met caravans, campers en aanhangwagens.

Fietsendrager op caravan, fietsdrager op aanhangwagen, fietsdrager op de vouwwagen: zoals je ziet hoef je fietsendragers niet per se op je auto te monteren.

Stekker: 7 of 13 polig?

Als je een fietsendrager aan je trekhaak koppelt, moet deze voorzien worden van elektriciteit om alle verlichting te laten werken. De verbinding tussen de auto en de fietsendrager komt tot stand middels een stekker en een stekkerdoos. Twee soorten aansluitingen komen daarbij het meest voor: 7-polig en 13-polig.

©PXimport

Over het algemeen zijn fietsendragers uitgerust met een 7-polige stekker. Bij nieuwere modellen wordt de 13-polige stekker echter steeds gangbaarder.

Bij de aanschaf van een trekhaakdrager doe je er goed aan te kijken of deze direct op je auto aangesloten kan worden of dat je een adapter nodig hebt. Deze adapters worden ook wel eens verloopstekkers genoemd. Heb je bijvoorbeeld een 13-polige stekkerdoos op je auto, maar wil je een fietsendrager meenemen met een 7-polige stekker? In dat geval is een verloop van 13 naar 7 de oplossing. In de meeste gevallen staat er op de trekhaak om welke stekkeraansluiting het gaat.

Verlichting

In de alinea hierboven spraken we al over het feit dat je een fietsendrager op je trekhaak (vaak) moet voorzien van elektriciteit. Dit is nodig om alle verlichting te laten werken. Verlichting op je fietsendrager is overigens niet verplicht, mits de verlichting van de auto zelf goed zichtbaar is. In de praktijk is het echter meestal zo dat de fietsen en de fietsendrager de verlichting belemmeren. Veel fietsendragers beschikken daarom standaard over verlichting. Heeft de fietsendrager die je wilt kopen geen eigen verlichting? Er zijn ook losse lichtbakken of verlichtingsbalken te koop.

Je fietsendrager moet aan een aantal verlichtingseisen voldoen. De fabrikant levert de drager zó af dat aan al deze eisen wordt voldaan. Als eigenaar ben jij er daarna verantwoordelijk voor dat alles ook daadwerkelijk goed blijft werken. Om aan de verkeersregels te voldoen, is het verstandig om, voordat je de weg opgaat, altijd te controleren of alle lampen van de fietsendrager werken.

Kentekenplaat

Een veel voorkomende vraag is welke kentekenplaat een fietsendrager nodig heeft. We legden hierboven uit dat je volgens de verkeersregels verplicht bent werkende en zichtbare verlichting op je auto te voeren. Zodoende heb je verlichting op de fietsendrager nodig als de drager de verlichting van je auto blokkeert. Hetzelfde geldt voor je kentekenplaat.

©PXimport

Als je kenteken niet meer (goed) zichtbaar is wanneer je de fietsendrager gebruikt, is het nodig een extra nummerbord op de fietsendrager te bevestigen. De meeste fietsendragers hebben een speciale houder waar je het kenteken op kunt bevestigen.

Voor je fietsendrager heb je een witte kentekenplaat met zwarte letters nodig. Je kunt deze op vertoon van het voertuigbewijs van je auto onbeperkt aanvragen, bijvoorbeeld bij je garage. Als je naar het buitenland gaat, heb je ook een sticker met de landcode NL nodig. De landensticker plaats je op een goed zichtbare plek op de drager.

Regels in Nederland en het buitenland

Naast werkende verlichting en een zichtbaar kenteken zijn er nog een aantal Nederlandse verkeersregels waar je aan moet voldoen: zo mogen de fietsen op de fietsendrager aan beide kanten niet meer dan 20 centimeter uitsteken. Ook mogen er geen scherpe delen uitsteken. Daarnaast mag de fietsendrager met fietsen – zoals hierboven ook uitgelegd – niet zwaarder zijn dan de maximale kogeldruk van je trekhaak.

Wanneer je op vakantie gaat naar het buitenland is het eveneens belangrijk om te weten welke verkeersregels er gelden. De meeste regels zijn hetzelfde in alle EU-landen, maar toch zijn er soms verschillen. Zo is het in Duitsland verboden om een fietsendrager (inclusief fietsen) te gebruiken die breder is dan 2,55 meter. En in Italië is een reflecterend bord met vijf diagonale strepen bijvoorbeeld verplicht. Geen wonder dat er soms verwarring heerst over de regels omtrent fietsendragers. Kieskeurig.nl raadt je zodoende aan om je voor vertrek te verdiepen in de lokale verkeersregels.

Toe aan een nieuwe? Bekijk alle fietsendragersop Kieskeurig.nl

Bekijk nu!

▼ Volgende artikel
Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit
© Apple
Huis

Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit

Apple heeft de iPhone 17 Pro en iPhone 17 Pro Max aangekondigd, met een nieuw aluminium ontwerp, de krachtige A19 Pro-chip en verbeterde camera's met 8x optische zoom. Beide modellen krijgen grotere batterijen en ondersteunen nieuwe videofuncties zoals ProRes RAW en genlock. De toestellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar in drie kleuren, met pre-orders vanaf 12 september.

Aluminium unibody en betere warmteafvoer

De iPhone 17 Pro-serie maakt gebruik van een nieuwe behuizing van aluminium uit de 7000-serie. Deze constructie is niet alleen vederlicht, maar ook thermisch geleidend. Apple heeft een zogenaamde dampkamer geïntegreerd in het ontwerp, gevuld met gedeïoniseerd water dat warmte beter verspreidt vanuit de A19 Pro-chip. Dit moet langdurig hogere prestaties mogelijk maken, bijvoorbeeld bij gamen of videobewerking, zonder dat het toestel oververhit raakt. Het plateau op de achterkant creëert extra interne ruimte, waardoor de batterijcapaciteit is toegenomen.

Er zijn twee varianten: de iPhone 17 Pro met een 6,3-inch scherm en de Pro Max met een 6,9-inch scherm. Beide modellen hebben een Super Retina XDR-display met ProMotion tot 120 Hz en een piekhelderheid van 3000 nits, wat zorgt voor betere leesbaarheid buitenshuis. Nieuw is dat niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant is beschermd met Ceramic Shield. Dit moet krassen en breuken beter tegengaan dan het glas van eerdere generaties. Prijzen beginnen vanaf 1329 euro voor de Pro en 1479 euro voor de Pro Max.

©Apple

Krachtiger A19 Pro-chip

De A19 Pro-chip vormt het hart van de nieuwe Pro-modellen. Deze processor heeft een 6-core CPU en een vernieuwde 6-core GPU met ingebouwde Neural Accelerators. Volgens Apple levert dit tot 40 procent betere prestaties bij langdurig gebruik in vergelijking met de vorige generatie. De chip is ontworpen voor zware toepassingen, zoals het draaien van lokale AI-modellen, grafisch intensieve games en professionele videobewerking. Daarnaast is de nieuwe N1-chip toegevoegd voor wifi 7 en bluetooth 6, en een snellere, energiezuinige C1X-modem voor mobiel internet.

Camera's bieden nu nog meer zoom

De iPhone 17 Pro en Pro Max beschikken over drie 48 megapixel Fusion-camera’s: een hoofdcamera, een ultragroothoek en een nieuwe telelens. Samen moeten ze het effect bieden van acht verschillende lenzen. De telelens gebruikt een tetraprismasysteem en maakt optische zoom mogelijk tot 8x, de langste zoomafstand die tot nu toe op een iPhone beschikbaar is. Ook digitale zoom is uitgebreid tot 40x. Aan de voorkant bevindt zich een vernieuwde 18 megapixel Center Stage-camera, die automatisch het kader aanpast bij groepsfoto’s en ook in videovergaderingen de gebruiker in beeld houdt.

De Pro-modellen richten zich sterk op videomakers. Naast bestaande functies zoals Dolby Vision en 4K120-opnamen, krijgen ze ondersteuning voor ProRes RAW, Apple Log 2 en genlock. Vooral genlock is opvallend: deze techniek synchroniseert meerdere camera’s tijdens opnames, iets dat normaal alleen in professionele filmstudio’s wordt toegepast. Hiermee wil Apple de iPhone ook aantrekkelijker maken voor producties die met meerdere camera’s werken.

©Apple

Batterij, opladen en eSIM

Door de efficiëntere chip en grotere accu belooft Apple dat de iPhone 17 Pro Max de langste batterijduur ooit op een iPhone heeft. Beide modellen kunnen bovendien in 20 minuten tot de helft worden opgeladen met een 40W usb-c-oplader. In een aantal landen verschijnen de toestellen alleen nog in eSIM-variant, wat extra ruimte oplevert voor de batterij en twee uur langere videoweergave mogelijk maakt.

▼ Volgende artikel
Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3
© Apple
Gezond leven

Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3

Apple heeft drie nieuwe Apple Watches gepresenteerd: de Series 11, de Ultra 3 en de SE 3. De Series 11 is het belangrijkste model met meldingen bij hoge bloeddruk, een slaapscore, een krasbestendiger scherm en een batterijduur tot 24 uur. De Ultra 3 richt zich op sport en avontuur met een extra groot scherm, lange batterijduur en satellietfuncties voor noodgevallen, terwijl de SE 3 een voordeliger instapmodel is met een Always-On display en vernieuwde gezondheidsfuncties.

Gezondheid centraal

De Series 11 introduceert meldingen die kunnen wijzen op chronische hoge bloeddruk. Op basis van de optische hartslagsensor analyseert het horloge hoe de bloedvaten reageren bij elke hartslag. Wanneer er langere tijd patronen worden herkend die duiden op hypertensie, krijgt de gebruiker een waarschuwing om dit verder te controleren met een bloeddrukmeter of arts.

Ook de nieuwe slaapscore helpt beter begrijpen hoe de nacht verloopt. Factoren zoals slaapduur, slaapstadia en regelmaat worden samengebracht in één overzichtelijke score. Die verschijnt in de Slaap-app op de Watch en kan ook via de Gezondheid-app op iPhone worden gevolgd.

©Apple

Duurzamer ontwerp en langere batterijduur

De Series 11 heeft een platter en lichter ontwerp dat prettig draagt, zowel overdag als 's nachts. De aluminium varianten zijn voorzien van Ion-X-glas dat dankzij een nieuwe keramische coating twee keer beter bestand is tegen krassen. De titanium modellen behouden het saffierkristal, dat nog kras- en stootvaster is.

De batterij houdt het tot 24 uur vol. Opladen gaat snel: vijftien minuten aan de lader levert al tot acht uur gebruik op. Voor bellen, berichten en streaming zonder iPhone ondersteunt de Watch nu 5G. De antenne is opnieuw ontworpen en zorgt voor een stabielere verbinding, ook in gebieden met zwak bereik.

Training en motivatie

Met watchOS 26 krijgen gebruikers toegang tot Workout Buddy. Deze functie analyseert prestaties tijdens trainingen en geeft via Apple Intelligence persoonlijke aanwijzingen. Het vernieuwde Workoutscherm maakt het eenvoudiger om eigen trainingen samen te stellen en meer statistieken bij te houden, zoals tempo, hartslagzones en afgelegde routes.

Daarnaast zijn er nieuwe wijzerplaten, het pols-flick gebaar om meldingen snel te sluiten en slimme suggesties in berichten, bijvoorbeeld voor een Check In of een betaalverzoek.

©Apple

De andere modellen

Naast de Series 11 introduceert Apple de Watch SE 3. Dit instapmodel krijgt voor het eerst een Always-On display, snelladen en uitgebreide gezondheidsfuncties zoals slaapscore en meldingen bij slaapapneu.

Voor sporters en avonturiers is er de Watch Ultra 3. Deze variant heeft het grootste scherm tot nu toe, een batterijduur tot 42 uur en ingebouwde satellietcommunicatie. Die functie is vooral bedoeld voor noodgevallen: gebruikers kunnen zonder mobiel bereik een SOS-bericht sturen naar hulpdiensten of hun locatie delen met contactpersonen. In minder dringende situaties is het ook mogelijk korte tekstberichten of emoji te versturen, maar satelliet vervangt geen gps-navigatie of mobiel internet. Net als eerdere Ultra-modellen is de gps wel extra nauwkeurig voor hardlopers, fietsers en wandelaars.

Slide
Slide

Prijs en beschikbaarheid

De Apple Watch Series 11 verschijnt in 42 en 46 millimeter. Er zijn aluminium uitvoeringen in gitzwart, spacegrijs, roségoud en zilver, en titanium modellen in naturel, goud en leisteen. De prijzen lopen uiteen van 449 euro (42 mm, aluminium, sportband) tot 1149 euro (46 mm, titanium, roestvrijstalen schakelarmband). De SE 3 kost vanaf 269 euro, de Ultra 3 vanaf 899 euro. Alle modellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar.