ID.nl logo
Waarin verschillen e-bikes en fatbikes van elkaar?
© Glaserfotografie.de
Mobiliteit

Waarin verschillen e-bikes en fatbikes van elkaar?

E-bikes en fatbikes zijn mateloos populair en beschikken allebei over een eigen identiteit. Het belangrijkste verschil tussen genoemde fietsen is het gebruiksdoel en design. Een normale e-bike biedt gemak bij het boodschappen doen, de dagelijkse rit naar je werk en een ontspannende tocht in de natuur. Functionaliteit en fietsgenot staan duidelijk voorop. Bij een fatbike spelen andere sentimenten een rol. Rijbeleving en uitstraling gaan hier hand in hand – de belangrijkste redenen voor een jonger publiek om een fatbike aan te schaffen.

Maar op welke punten ontlopen de e-bike en fatbike elkaar nog meer? In dit artikel bespreken we de volgende verschillen tussen een e-bike en fatbike:    

Design speelt een voorname rol

De oorspronkelijke e-bike was een flauw aftreksel van onze gewone fiets. Vormgeving speelde in eerste instantie totaal geen rol, al moet gezegd dat de Sparta ION met een geïntegreerde accu zijn tijd ver vooruit was. Pas veel later besloten fabrikanten om meer aandacht te besteden aan het ontwerp en het gebruiksgemak.

Anno 2023 is de e-bike niet meer te vergelijken met zijn voorganger van tien jaar geleden. De frames zijn robuuster geworden en de banden steeds breder. Accu’s verdwijnen in het frame en opvallende kleuren zetten de toon. De e-bike is getransformeerd naar een lifestyleproduct en krijgt qua beleving steeds meer overeenkomsten met de fatbike.

Bij de fatbike zijn er twee stromingen die het huidige design van de fiets bepalen. Enerzijds komt er qua ontwerp veel uit de hoek van de beachcruisers en mountainbikes, zoals de opvallende ballonbanden. Anderzijds heeft de oerbrommer model gestaan voor het huidige ontwerp van veel fatbikes.

©Peter Maszlen

Functionaliteit, of toch meer fun?

De populariteit van de e-bike is vooral te danken aan het gemak van de trapondersteuning. Naast dat je het fietsleven met een e-bike kunt verlengen, heeft het fietsen op een e-bike tal van andere voordelen. Zo overbrug je met gemak grote afstanden, kom je minder bezweet aan op je werk en ben je sneller op je eindbestemming. Ook laat je de auto sneller staan, wat gunstig doorwerkt naar je portemonnee.

Al deze argumenten gelden ook voor een fatbike, alleen heeft de gebruiker toch vaak een ander idee over de toepasbaarheid ervan. De fatbike wordt in de regel gebruikt voor korte ritjes in stad: de fun factor is belangrijker dan de functionaliteit.

Ook lezen: E-bike onderhoud: essentiële tips voor een langere levensduur en optimale prestaties

Motortype kent een prijs

Daar waar de e-bike in het begin een keuze voorschotelde tussen een voorwiel- , midden- of achterwielmotor, zien we vandaag de dag dat de middenmotor duidelijk de voorkeur geniet bij de consument. De middenmotor benadert het meest een natuurlijke fietsbeleving, maar drukt wel een duidelijke stempel op de aanschafprijs.

Bij de fatbike kiezen fabrikanten meestal voor een goedkopere oplossing in de vorm van een achterwielmotor. Het duwtje in de rug van de achterwielmotor geeft een prettig fietsgevoel en dankzij de rotatiesensor start de motorondersteuning zodra je begint te trappen. Bij de duurdere fatbikes worden ook middenmotoren van gerenommeerde fabrikanten gebruikt.

Over gewicht valt te twisten

E-bikes en fatbikes zijn geen lichtgewichten. In de praktijk is een fatbike echter nog iets zwaarder dan een e-bike. De framebuizen zijn robuuster, de velgen breder en de banden dikker. Bovendien worden er bij een fatbike vaak zwaardere onderdelen gemonteerd. De gemiddelde fatbike overstijgt al snel een gewicht van ruim 30 kilogram. Dat neemt niet weg dat er ook lichtere fatbikes verkrijgbaar zijn.

In de e-bikewereld zien we ook een duidelijke gewichtstoename, vooral de intube e-bikes tikken al snel 30 kilogram aan. Wanneer je van plan bent om een e-bike of fatbike op de auto mee te nemen, houd dan het gewicht van je fiets en de kogeldruk van je auto in de gaten.

©Image'in

Alle waar naar zijn geld

De aanschafprijs van een e-bike is sinds de corona-uitbraak explosief gestegen. De enorme vraag naar e-bikes en de schaarste in onderdelen heeft de gemiddelde prijs doen stijgen naar 3000 euro of meer. Koop je een e-bike van een A-merk en hecht je veel waarde aan toponderdelen dan kan de prijs zomaar oplopen naar 4000 euro of meer.  

Nu de markt weer enigszins is gestabiliseerd, zien we de prijzen helaas niet dalen en is een nieuwe e-bike voor veel fietsers een onbereikbaar luxeartikel geworden. Het prijsniveau van een fatbike ligt veel lager en doet een beetje denken aan de glorietijden van de e-bike (rond 2014). Instapprijzen van 1500 tot 2000 euro zijn doodnormaal, en gaat je voorkeur uit naar meer kwaliteit, dan is een prijs van 2500 euro nog steeds schappelijk.  

Brede banden bepalen het beeld

De oerfatbike dankt zijn naam aan de opvallend brede velgen en banden, ideaal voor pittige ritten door het zand, modder en sneeuw. Die brede banden zijn gebleven, vaak in combinatie met een robuust frame. Gebruik je de fatbike hoofdzakelijk op de normale weg, dan moet je jezelf afvragen of uitstraling het wint van comfort. Brede banden maken nu eenmaal enorm veel lawaai en het rijgedrag van de fatbike wordt ietwat ‘zoekerig’ ten opzichte van een smallere band.

Niettemin zien we ook bij de normale e-bike een trend naar steeds bredere banden. Sloffen met een breedte van 50 of 55 mm zijn geen uitzondering meer. De grovere frames met interne accu’s vragen om een ander design met een brede band en bovendien wordt het comfort verhoogd.

Regelmatig onderhoud

Veel e-bikebezitters kiezen bewust voor een gesloten kettingsysteem; het onderhoud van de gevoelige ketting en tandwielen blijft hierdoor beperkt. Bij de fatbike zien we juist veel open systemen, omdat vaak gebruik wordt gemaakt van een derailleur. Bovendien past een kettingkast qua design ook niet op een fatbike.

De consequentie is dat regelmatig onderhoud aan de fiets een vereiste is. Verder onderhoud hangt zowel bij een e-bike en fatbike af van de kwaliteit van de onderdelen. Aangezien de remmen het zwaar te voorduren hebben, verdienen die geregeld aandacht.

Een oplossing voor minder onderhoud aan je e-bike of fatbike is de keuze voor een exemplaar met riemaandrijving.

▼ Volgende artikel
Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft
© Wesley Akkerman
Huis

Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft

De Samsung Galaxy S25-lijn is de eerste smartphonereeks die beschikt over versie 7 van One UI, de Samsung-softwareschil die je aantreft op de Android-apparaten van het bedrijf. In dit artikel lees je wat je allemaal verwachten kunt van One UI 7.

One UI 7 heeft verschillende softwaremogelijkheden die niet altijd aan bod komen in een recensie, maar die wel heel handig kunnen zijn. We nemen je mee langs de belangrijkste wijzigingen aan het systeem en kijken onder meer naar: • Systeemaanpassingen • Now Bar en Now Brief • Het aanpasbare snelmenu • De overige AI-mogelijkheden

Lees ook: Review Samsung Galaxy S25 Ultra – Slimme AI of slimme marketing?

De rek is inmiddels wel uit de smartphoneontwikkeling. Fabrikanten kunnen nauwelijks nog innovatieve onderdelen toevoegen, omdat de slimme telefoon inmiddels zo goed als alles kan. Vooral op hardwaregebied valt er weinig nieuws meer te verwachten. Natuurlijk zullen we nog verbeteringen zien in camera's, processors en accu's, maar in grote lijnen is de smartphone uitontwikkeld. Daardoor zijn ze tegenwoordig net zo spannend als wasmachines: ze doen wat ze moeten doen.

Dat betekent echter niet dat er geen nieuwe functies worden ontwikkeld. Die zitten vooral in software. De Google Pixel 9-reeks zette die trend medio 2024 in met een verrassend snelle opvolger van de Pixel 8-serie. OnePlus, Asus en Samsung volgen die lijn en leggen de nadruk op software. One UI 7 is daar het beste voorbeeld van. Zonder die softwareschil had Samsung net zo goed een jaar aan smartphonelanceringen kunnen overslaan.

Systeemaanpassingen

Maar wat maakt One UI 7 dan zo bijzonder? We hebben de afgelopen weken de drie verschillende Samsung Galaxy S25-toestellen getest en zijn tot de onderstaande observaties gekomen. Zo is het onder meer mogelijk om een verticale applade in te stellen. Daarmee bedoelen we dat je al je apps in de applade kunt bekijken door omhoog en omlaag te vegen (in plaats van naar links en rechts). Dat regel je door de lade te openen, onderin op de drie puntjes te tikken en dan Sorteren > Alfabetische volgorde te selecteren.

Daarnaast valt op dat de animaties in One UI 7 veel soepeler zijn dan voorheen. Ze ogen en voelen gestroomlijnd, wat het hele systeem een verfijnde en samenhangende uitstraling geeft. In eerste instantie merk je dit misschien niet direct, maar na een paar uur gebruik valt de soepelheid steeds meer op. Ook de vernieuwde systeemiconen dragen bij aan de prettige bediening op de S25-modellen. One UI 7 voelt daardoor even modern als afgewerkt aan – en dat is een groot compliment.

©Wesley Akkerman

Hier zie je de menu-opties staan voor het opnieuw rangschrikken van de applade.

Now Bar en Now Brief

Ook biedt One UI 7 ruimte aan twee nieuwe onderdelen, de Now Bar en Now Brief. Hoewel ze enkele overeenkomsten hebben, gebruik je ze allebei op andere momenten. De Now Bar is een soort zwevend eiland (waar hebben we dat eerder gehoord) onderaan het vergrendelde scherm van je Galaxy, waar je basale interface-elementen in aantreft – denk aan een opnameknop voor een geluidsopname of bijvoorbeeld wegwijzers van Google Maps. Zo kun je snel iets regelen zonder je smartphone te hoeven ontgrendelen..

Now Brief daarentegen is veel uitgebreider. Dit is een apart onderdeel binnen One UI 7 waar veel AI-opties moeten samenkomen. Now Brief biedt op drie momenten van de dag een overzicht aan van onder meer het weer, het verkeer, je agenda-afspraken en bijvoorbeeld een Spotify-afspeellijst. Het moet je helpen de dag voor te bereiden, door te komen en erop terug te kijken. Zie dit als een soort persoonlijke dag-overzicht dus. Daarmee kan de Samsung Galaxy S25 Ultra, en later ook andere Galaxy's, dienen als een persoonlijke assistent.

©Wesley Akkerman

Dit is het thuisscherm van de Galaxy S25. Rechts van het weerbericht zie je twee widgets staan: de bovenste is een snelkoppeling naar Now Brief.

Aanpasbaar snelmenu

Een ander onderdeel dat het vermelden waard is, is het snelmenu. Daarmee doelen we op het menu dat je van boven naar beneden trek. Daarin staan allerlei opties, bijvoorbeeld voor wifi, bluetooth en andere kernonderdelen. Daar kon je al langer allerlei dingen in wijzigen, zoals bijvoorbeeld de knoppenindeling. Maar in ONe UI 7 ziet het er wel anders uit. Als je de Samsung Galaxy S25 Ultra opstart, dan heeft Samsung dit snelmenu voor je in twee delen opgedeeld. In het kader van overzicht – maar dat beteken ook dat je moet weten aan welke kant je de boel naar beneden moet trekken. Links geeft meldingen, terwijl je vanaf rechts de instellingen bekijkt.

Vind je deze tweedeling niet prettig? Je kunt gelukkig ook alles weer heel makkelijk in één overzicht bij elkaar zetten (zonder dat je daar bijvoorbeeld een aparte app als Good Lock voor hoeft te downloaden). Wanneer je dit doet, dan krijg je met een enkele swipe toegang tot zowel de notificaties als de opties. Je stelt dit met een paar simpele stappen in. Trek je snelmenu vanaf rechts naar beneden en tik op het potloodicoon aan de rechterkant. Tik nu op Vensterinstellingen (links) en tik op het volgende scherm op Samen. Tik nu op Gereed om de keuze te bevestigen. Vanaf dat moment heb je (weer) één snelmenu.

©Wesley Akkerman

Dit is het aangepaste snelmenu, dat notificaties en instellingen samenvoegt.

Overige AI-mogelijkheden

Tot slot kijken we naar de overige AI-mogelijkheden van de Samsung Galaxy S25-serie. Zo is het onder meer mogelijk Google Gemini te gebruiken. Dat doe je door de powerknop kort in te drukken: de assistent komt dan vanzelf vanaf beneden omhoog. Op moderne Galaxy's biedt Gemini ondersteuning aan voor verschillende Samsung- en Google-apps, waardoor het mogelijk is die apps aan te spreken en dingen uit te laten voeren met een stemcommando. Soms kun je zodoende twee of drie apps in één keer iets voor je laten doen, met één commando.

Op moment van schrijven lijken de mogelijkheden al redelijk uitgebreid te zijn, maar eerlijk is eerlijk: schijn bedriegt. Momenteel werken alleen de genoemde apps met deze AI-functie. Datzelfde geldt overigens voor Now Brief, als we daar nog even kort op terugkomen. Alleen de echt grote namen binnen de Google Play Store zullen direct werken met dit soort diensten. In de toekomst wordt dat aanbod uitgebreid. Nederlandse apps, zoals die van de NS bijvoorbeeld, werken hier nog niet mee. Daardoor is de waarde van dit soort AI-opties nu nog twijfelachtig.

©Wesley Akkerman

Als je op de powerknop drukt, komt Google Gemini naar boven. Zo ziet dat eruit.

▼ Volgende artikel
Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht
© Gorilla
Huis

Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht

Na een week vol sneeuwpret, frisse berglucht en indrukwekkende pistes is je skikleding niet meer zo fris. Eenmaal thuis gekomen blijft de tas met vuile was liggen voor de wasmachine. Want hoe was je eigenlijk skikleding? Als je je kleding niet goed wast en opbergt, is de kans groot dat je volgend jaar niet zo warm en droog blijft tijdens de afdaling. Onze tips helpen je om je skikleding te wassen, drogen en veilig op te bergen voor volgend jaar.

Dit artikel in het kort: ⛷️ Wacht niet te lang met je skikleding wassen. ⛷️ Bereid de kleding voor op de wasbeurt. ⛷️ Was op lage temperaturen met weinig wasmiddel en geen wasverzachter. ⛷️ Impregneer de kleding. ⛷️ Droog de kleding in een geventileerde ruimte.

Lees ook: Dit wil je weten over de wasprogramma's van je wasmachine

Was snel na je weekje wintersport

Het op de juiste wijze je skikleding wassen is belangrijk: daardoor blijft de kwaliteit van de kleding goed. Ook blijft de kleding warm en waterdicht. Veel skikleding is gemaakt van kunststoffen, zoals polyamide en polyester. Deze stoffen zijn waterafstotend, sterk en licht. De kleding is van tevoren extra behandeld om ze waterdicht te maken, waardoor sneeuw of regen niet door de kleding komt. Was je de kleding verkeerd? Dan kan de beschermende functie verloren gaan. Je zweet en vuiligheid tasten de kleding namelijk aan. Laat je skikleding na wintersport dus niet te lang voor de wasmachine liggen.

Check voordat je gaat wassen altijd het wasetiket van de kleding. Dan weet je precies hoe het kledingstuk gewassen mag worden. Lees ook: Betekenis wassymbolen: wat zijn die wasvoorschriften?

©Lyudmila

Wasmiddel en voorbereiding

Gebruik weinig wasmiddel om je skikleding te wassen. En koop een speciaal wasmiddel voor sport- en outdoorkleding om zeker te weten dat het goed is of gebruik een fijnwasmiddel. Giet er geen wasverzachter bij, want dat is niet goed voor de kleding. Laat de kleding ook niet stomen en gebruik geen bleekmiddelen.

Bereid de kleding altijd eerst voor op de wasbeurt. Leeg alle zakken, sluit alle ritsen, knopen en klittenband om schade aan de stoffen te voorkomen. Zitten er vlekken op de kleding? Behandel deze eerst. Zorg dat de kleding binnenstebuiten de wasmachine in gaat. Ook belangrijk: doe de trommel niet te vol. Er moet voldoende ruimte zijn wil de kleding schoon worden.

Wassen met de wasmachine

Nu de kleding op de juiste wijze in de wasmachine zit, is het tijd om het juiste programma aan te zetten. Kies een programma met lage temperaturen, maximaal 30 °C. Hogere temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de waterdichte coating beschadigd raakt. Zit er een speciaal programma op je wasmachine voor outdoor kleding? Kies dan dit programma. Het programma heeft een laag toerental bij het centrifugeren. Doe naast je skikleding geen andere kleding in de wasmachine.

©Oriol Roca

Waterdicht maken van de skikleding

Heb je voor deze wintersportvakantie net nieuwe kleding gekocht? Dan is de kans groot dat deze gewoon waterdicht is gebleven na de wasbeurt. Als je kleding wat ouder is, kan het zijn dat deze niet meer zo waterdicht is als voorheen. Misschien heb je tijdens het skiën of snowboarden wel gemerkt dat er wat vocht doorheen kwam. Was dan de kleding nog een keer, maar nu met een impregneermiddel. Of spuit de kleding in met een speciale waterdicht-spray.

Drogen en opbergen

Als er op het waslabel staat dat de skikleding in de droger mag, dan kun je de kleding zo laten drogen. Anders hang je de kleding op, of leg je die ergens plat neer. Dit doe je in een ruimte waar er genoeg ventilatie is. Hang de kleding niet op in de zon. Drogen op een verwarming kun je beter ook niet doen.

Het wasetiket geeft ook aan of je de kleding mag strijken, mocht je de behoefte hebben om je skibroek te strijken. Je mag de kleding dan op een lage temperatuur strijken. Omdat je de skikleding een lange tijd waarschijnlijk niet meer gebruikt, is het verstandig om de kleding goed op te bergen. Hang de kleding op aan een haakje in de kast of vouw de kleding losjes op, zodat het op een plank kan liggen. Daardoor haal je je kleding volgend jaar weer fris uit de kast, direct klaar om van de pistes te zoeven.