ID.nl logo
Waarin verschillen e-bikes en fatbikes van elkaar?
© Glaserfotografie.de
Mobiliteit

Waarin verschillen e-bikes en fatbikes van elkaar?

E-bikes en fatbikes zijn mateloos populair en beschikken allebei over een eigen identiteit. Het belangrijkste verschil tussen genoemde fietsen is het gebruiksdoel en design. Een normale e-bike biedt gemak bij het boodschappen doen, de dagelijkse rit naar je werk en een ontspannende tocht in de natuur. Functionaliteit en fietsgenot staan duidelijk voorop. Bij een fatbike spelen andere sentimenten een rol. Rijbeleving en uitstraling gaan hier hand in hand – de belangrijkste redenen voor een jonger publiek om een fatbike aan te schaffen.

Maar op welke punten ontlopen de e-bike en fatbike elkaar nog meer? In dit artikel bespreken we de volgende verschillen tussen een e-bike en fatbike:    

Design speelt een voorname rol

De oorspronkelijke e-bike was een flauw aftreksel van onze gewone fiets. Vormgeving speelde in eerste instantie totaal geen rol, al moet gezegd dat de Sparta ION met een geïntegreerde accu zijn tijd ver vooruit was. Pas veel later besloten fabrikanten om meer aandacht te besteden aan het ontwerp en het gebruiksgemak.

Anno 2023 is de e-bike niet meer te vergelijken met zijn voorganger van tien jaar geleden. De frames zijn robuuster geworden en de banden steeds breder. Accu’s verdwijnen in het frame en opvallende kleuren zetten de toon. De e-bike is getransformeerd naar een lifestyleproduct en krijgt qua beleving steeds meer overeenkomsten met de fatbike.

Bij de fatbike zijn er twee stromingen die het huidige design van de fiets bepalen. Enerzijds komt er qua ontwerp veel uit de hoek van de beachcruisers en mountainbikes, zoals de opvallende ballonbanden. Anderzijds heeft de oerbrommer model gestaan voor het huidige ontwerp van veel fatbikes.

©Peter Maszlen

Functionaliteit, of toch meer fun?

De populariteit van de e-bike is vooral te danken aan het gemak van de trapondersteuning. Naast dat je het fietsleven met een e-bike kunt verlengen, heeft het fietsen op een e-bike tal van andere voordelen. Zo overbrug je met gemak grote afstanden, kom je minder bezweet aan op je werk en ben je sneller op je eindbestemming. Ook laat je de auto sneller staan, wat gunstig doorwerkt naar je portemonnee.

Al deze argumenten gelden ook voor een fatbike, alleen heeft de gebruiker toch vaak een ander idee over de toepasbaarheid ervan. De fatbike wordt in de regel gebruikt voor korte ritjes in stad: de fun factor is belangrijker dan de functionaliteit.

Ook lezen: E-bike onderhoud: essentiële tips voor een langere levensduur en optimale prestaties

Motortype kent een prijs

Daar waar de e-bike in het begin een keuze voorschotelde tussen een voorwiel- , midden- of achterwielmotor, zien we vandaag de dag dat de middenmotor duidelijk de voorkeur geniet bij de consument. De middenmotor benadert het meest een natuurlijke fietsbeleving, maar drukt wel een duidelijke stempel op de aanschafprijs.

Bij de fatbike kiezen fabrikanten meestal voor een goedkopere oplossing in de vorm van een achterwielmotor. Het duwtje in de rug van de achterwielmotor geeft een prettig fietsgevoel en dankzij de rotatiesensor start de motorondersteuning zodra je begint te trappen. Bij de duurdere fatbikes worden ook middenmotoren van gerenommeerde fabrikanten gebruikt.

Over gewicht valt te twisten

E-bikes en fatbikes zijn geen lichtgewichten. In de praktijk is een fatbike echter nog iets zwaarder dan een e-bike. De framebuizen zijn robuuster, de velgen breder en de banden dikker. Bovendien worden er bij een fatbike vaak zwaardere onderdelen gemonteerd. De gemiddelde fatbike overstijgt al snel een gewicht van ruim 30 kilogram. Dat neemt niet weg dat er ook lichtere fatbikes verkrijgbaar zijn.

In de e-bikewereld zien we ook een duidelijke gewichtstoename, vooral de intube e-bikes tikken al snel 30 kilogram aan. Wanneer je van plan bent om een e-bike of fatbike op de auto mee te nemen, houd dan het gewicht van je fiets en de kogeldruk van je auto in de gaten.

©Image'in

Alle waar naar zijn geld

De aanschafprijs van een e-bike is sinds de corona-uitbraak explosief gestegen. De enorme vraag naar e-bikes en de schaarste in onderdelen heeft de gemiddelde prijs doen stijgen naar 3000 euro of meer. Koop je een e-bike van een A-merk en hecht je veel waarde aan toponderdelen dan kan de prijs zomaar oplopen naar 4000 euro of meer.  

Nu de markt weer enigszins is gestabiliseerd, zien we de prijzen helaas niet dalen en is een nieuwe e-bike voor veel fietsers een onbereikbaar luxeartikel geworden. Het prijsniveau van een fatbike ligt veel lager en doet een beetje denken aan de glorietijden van de e-bike (rond 2014). Instapprijzen van 1500 tot 2000 euro zijn doodnormaal, en gaat je voorkeur uit naar meer kwaliteit, dan is een prijs van 2500 euro nog steeds schappelijk.  

Brede banden bepalen het beeld

De oerfatbike dankt zijn naam aan de opvallend brede velgen en banden, ideaal voor pittige ritten door het zand, modder en sneeuw. Die brede banden zijn gebleven, vaak in combinatie met een robuust frame. Gebruik je de fatbike hoofdzakelijk op de normale weg, dan moet je jezelf afvragen of uitstraling het wint van comfort. Brede banden maken nu eenmaal enorm veel lawaai en het rijgedrag van de fatbike wordt ietwat ‘zoekerig’ ten opzichte van een smallere band.

Niettemin zien we ook bij de normale e-bike een trend naar steeds bredere banden. Sloffen met een breedte van 50 of 55 mm zijn geen uitzondering meer. De grovere frames met interne accu’s vragen om een ander design met een brede band en bovendien wordt het comfort verhoogd.

Regelmatig onderhoud

Veel e-bikebezitters kiezen bewust voor een gesloten kettingsysteem; het onderhoud van de gevoelige ketting en tandwielen blijft hierdoor beperkt. Bij de fatbike zien we juist veel open systemen, omdat vaak gebruik wordt gemaakt van een derailleur. Bovendien past een kettingkast qua design ook niet op een fatbike.

De consequentie is dat regelmatig onderhoud aan de fiets een vereiste is. Verder onderhoud hangt zowel bij een e-bike en fatbike af van de kwaliteit van de onderdelen. Aangezien de remmen het zwaar te voorduren hebben, verdienen die geregeld aandacht.

Een oplossing voor minder onderhoud aan je e-bike of fatbike is de keuze voor een exemplaar met riemaandrijving.

▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer
▼ Volgende artikel
Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving
© JBL
Huis

Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving

Traditionele oordopjes sluiten luisteraars af van hun omgeving, maar JBL gooit het met zijn nieuwe Sense Pro over een andere boeg. Het minispeakertje van dit zogenoemde open ear-model bevindt zich namelijk pal voor jouw gehoorgang. Met name in het verkeer is dat wel zo veilig, want tijdens het luisteren hoor je óók omgevingsgeluid. We nemen de proef op de som.

Uitstekend
Conclusie

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.

Plus- en minpunten
  • Zachte flexibele oorhaken
  • Zit comfortabel
  • Lange accuduur
  • Snel opladen in draadloze oplaadcase
  • Gebruiksvriendelijke bediening
  • Spatwaterbestendige behuizing
  • Hoge geluidskwaliteit
  • Equalizerinstellingen aanpassen in app
  • Ruimtelijk geluid via Spatial Sound
  • Duur
  • In-ears kunnen wiebelen
  • Personen in omgeving kunnen meeluisteren
  • Geen oplaadkabel meegeleverd

De JBL Sense Pro is een interessant product voor mensen die reguliere oordopjes niet zo prettig vinden zitten. Je hoeft deze apparaatjes namelijk niet in je oor te proppen. Met behulp van flexibele siliconen oorhaken blijven ze goed op hun plek zitten. Dankzij het zachte materiaal ervaar je tijdens lange luistersessies niet zo gauw irritaties. De Sense Pro zit erg comfortabel in de ronding van je oor. Bedenk wel dat je deze in-ears bij bepaalde activiteiten enigszins voelt wiebelen, bijvoorbeeld wanneer je wild met je hoofd draait of tijdens het sporten. Logisch, want de behuizing zit tenslotte niet klem in jouw gehoorgang. Het is een kwestie van wennen.

©Maikel Dijkhuizen

Je bergt de oordopjes op in dit bijgesloten draadloze oplaaddoosje.

Accu en bediening

Zodra deze bluetooth-oordopjes na enige oefening eenmaal goed op hun plek zitten, kan het luisteren beginnen. Met een luistertijd van ongeveer acht uur op een enkele batterijlading houdt de Sense Pro het lang vol. De inbegrepen oplaadcase bevat een accu met een capaciteit van nog eens dertig uur. Na slechts tien minuten opladen kunnen de oortjes er weer vier uur tegenaan. Kortom, je hebt onderweg of op afgelegen plekken niet zo snel te maken met lege accu's.

De IP54-gecertificeerde behuizing is spatwaterdicht. Laat ze in de regen dus lekker zitten. Het linker- en rechteroordopje bevatten een klein aanraakpaneeltje. Tik eenmaal aan de linkerkant om het volume harder te zetten en tik tweemaal voor een zachter geluid. Je raakt het rechteroordopje aan om muziek te pauzeren en liedjes te skippen. Via het bedieningspaneel beantwoord je ook nog inkomende oproepen. Voor handsfree gesprekken zijn er maar liefst vier microfoons ingebouwd. Al met al werkt de bediening prima, zodat je jouw smartphone in je zak of tas kunt laten zitten.

©Maikel Dijkhuizen

Het langwerpige bedieningspaneel valt aan de buitenzijde nauwelijks op.

Gedetailleerd geluid

Op audiovlak heeft JBL zijn zaakjes goed voor elkaar. De Sense Pro levert een kraakhelder geluid met een hoge detaillering. Zelfs bij het luisteren van bombastische muziekstukken zijn alle instrumenten duidelijk te horen. Met de standaard geluidsinstellingen blijft het basniveau voor muziekgenres als hiphop en dance wel iets achter. Geen probleem, want in de JBL Headphones-app pas je het geluid naar eigen smaak aan. Activeer bijvoorbeeld de equalizerinstelling 'Bass' of zelfs 'Extreme Bass'.

Als je graag naar films en series kijkt, komt de ondersteuning voor ruimtelijk geluid goed van pas. Zet in dat geval de optie 'Spatial Sound' aan en ervaar meer audio-effecten. Een nadeel is dat personen in jouw omgeving het geluid afkomstig van de Sense Pro wellicht kunnen horen. Dat komt door de open constructie van de oordopjes. Overigens geldt dit met name wanneer je het volume hoog hebt staan.

©Maikel Dijkhuizen

Kies in de JBL Headphones-app de gewenste audio-instellingen en bekijk de resterende accucapaciteit.

JBL Sense Pro kopen?

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.