Aandrijfdilemma: ketting of riem op je e-bike?
De roep om riemaandrijving op een e-bike wordt de laatste tijd steeds groter. Heeft de gouwe ouwe ketting afgedaan en moeten we allemaal overstappen naar riemaandrijving of is er een tweede leven voor de fietsketting?
Sta je aan de vooravond van de aankoop van een e-bike en heb je twijfels over de keuze tussen ketting- of riemaandrijving, dan helpt ID.nl je graag op weg. In dit artikel lees je de voor- en nadelen van zowel kettingaandrijving als riemaandrijving op een e-bike.
Lees ook: Voor welk remsysteem kies je op een e-bike?
Hoewel de zogenaamde beltdrive op een normale fiets al enorm lang wordt toegepast, bleek in de praktijk toch dat de aandrijving ietwat stroperig en zwaar aanvoelde. Ook het voordeel qua onderhoud woog niet op tegen de hogere aanschafprijs van een fiets met riemaandrijving.
Door de enorme productieaantallen van e-bikes met riemaandrijving is het systeem echter betaalbaarder geworden en heb je dankzij de elektrische ondersteuning ook minder last van de weerstand van de aandrijfriem. Maar moeten we nu massaal afstand doen van kettingaandrijving? Nee, zeker niet! De ketting heeft door de jaren heen zijn waarde bewezen, levert in de praktijk weinig problemen op en zal het qua aanschafprijs altijd winnen van de riem. Maar de riem heeft ontegenzeggelijk een groot aantal voordelen ten opzichte van de ketting waardoor hij steeds meer in beeld komt tijdens het aanschafmoment van een e-bike.
©Hans de Looij
Voor- en nadelen kettingaandrijving
Voordelen
· De aanschafprijs van een e-bike met kettingaandrijving ligt over het algemeen aanzienlijk lager dan een type met een riem. Als je een bepaald budget voor een e-bike tot je beschikking hebt, laat je dan niet verleiden door mooie verkooppraatjes over een e-bike met riemaandrijving en een prijs die uiteindelijk ver boven je begroting ligt.
· Kies je voor een sportieve e-bike voorzien van een derailleur, dan kan dit alleen maar in combinatie met een ketting. Hier is de ketting dus in het voordeel en heb je een e-bike met een groot versnellingsbereik voor heuvelachtig terrein tegen een relatief lage aanschafprijs.
· Pleeg je zelf regelmatig onderhoud aan je e-bike, dan is een ketting simpel zelf na te spannen of te vervangen.
· Een defecte ketting is vaak eenvoudig en goedkoop te repareren door één of meerdere schakels te vervangen.
· Heb je in het buitenland problemen met een ketting, dan kun je hiervoor bij vrijwel iedere fietswinkel terecht.
©Hans de Looij
Nadelen
· Eén van de belangrijkste nadelen van een ketting is het terugkerende proces van onderhoud. Zeker bij een open of semi-open kettingsysteem moet de ketting zeer regelmatig schoongemaakt worden en opnieuw in het vet worden gezet. Bij e-bikes met een dichte kettingkast valt het onderhoud aan de ketting te overzien, maar ook hier is periodiek onderhoud noodzakelijk.
· Een slecht onderhouden fietsketting kan onderweg gaan kraken en piepen, niet fijn als je in een natuurlijke omgeving rijdt en wilt genieten van de rust.
· Een fietsketting slijt sneller dan een riem en moet vaker nagespannen worden.
Ook interessant: Onderhoud, snelheid en een fietshelm: zo fiets je veilig op je e-bike
Rijd veilig en draag een fietshelm!
Zo voorkom je zwaar hoofdletsel als je valt
Voor- en nadelen van riemaandrijving
Voordelen
· De fietservaring op een e-bike met riemaandrijving wordt over het algemeen zeer positief gewaardeerd. Een riem is altijd perfect gespannen en je hoort en voelt geen gekraak en frictie van een ketting. Ook tijdens het schakelen geeft een riem geen krimp en verloopt het proces soepel.
· Een riem is lichter dan een ketting, bovendien is een kettingkast ook overbodig waardoor dit een gunstige invloed heeft op het totaalgewicht van de fiets.
· Fietsen op een e-bike met riemaandrijving is een duurzame oplossing. Een riem slijt minder snel en gaat veel langer mee dan een traditionele ketting, meer dan 20.000/30.000 kilometer is geen zeldzaamheid.
· Daar waar een fietsketting vertroeteld moet worden, vraagt de riem vrijwel geen onderhoud. De riemaandrijving heeft ook geen oliesmering nodig en ook van vetafscheiding en roestvorming is geen sprake.
· Aangezien een riem vrijwel ongevoelig is voor vuil en weersinvloeden is het gebruik van een kettingkast overbodig. Dit maakt de e-bike minder kwetsbaar en geeft de fiets een vlotter design.
©Hans de Looij
Nadelen
· De aanschafprijs van een e-bike met riemaandrijving ligt vaak een stuk hoger dan een vergelijkbaar exemplaar met kettingaandrijving. Vraag jezelf af of het budget dit toelaat. Overigens heb je over een paar jaar wel een e-bike die aan de moderne eisen voldoet en waar veel vraag naar zal zijn.
· Een riem is helaas niet te gebruiken in combinatie met een derailleurversnelling. Met een dikwijls afgemonteerde Shimano Nexus naaf heb je dus maar maximaal 8 versnellingen tot je beschikking. Wil je in combinatie met een riem toch meer opties, dan zijn een Rohloff naaf met 14 versnellingen of een Pinion versnellingsbak met 18 versnellingen een mogelijkheid. De e-bike valt dan echter wel in een totaal andere prijscategorie.
· Onder bepaalde omstandigheden zou een riem kunnen breken. Daar waar een ketting gerepareerd kan worden, zal je bij een riem voor een nieuw exemplaar moeten kiezen. Ga je op fietsreis, neem dan altijd een reserveriem mee.
Leestip! Hoe kies je het perfecte mountainbike-zadel?
Conclusie
Met een e-bike voorzien van riemaandrijving ben je helemaal van deze tijd en profiteer je optimaal van het comfort en een beperkt onderhoudsschema. Echter de stap naar een hoger uitrustingssegment heeft wel een prijs. Als riemaandrijving boven je budget ligt, is een e-bike met ketting natuurlijk een prima alternatief. Laat je vooral niet wijsmaken dat de ketting passé is en niet meer voldoet.