ID.nl logo
Terugroepactie Babboe-fietsen loopt te traag, zegt Consumentenbond
Mobiliteit

Terugroepactie Babboe-fietsen loopt te traag, zegt Consumentenbond

De terugroepactie voor fietsen van het merk Babboe, waarvan onder meer problemen ontstonden door gebroken frames, verloopt te traag. De Consumentenbond heeft verschillende klachten van gebruikers van deze fietsen ontvangen, onder meer over het onder druk zetten door Babboe om keuzes te maken die ongunstig uitpakken. Ook verloopt de algehele communicatie slecht.

Begin 2024 moest de verkoop van de bakfietsen op last van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) worden stopgezet, omdat de veiligheid niet kon worden gegarandeerd. Kort daarna riep de fietsfabrikant nog eens tienduizenden bakfietsen terug van vier modellen. Ook voor de overige twaalf modellen werd geadviseerd om ze voorlopig niet te gebruiken.

Er is een terugroepactie opgezet door Babboe, zodat defecte fietsen van klanten konden worden gerepareerd of geruild voor een vervangend model. Het zou gaan om duizenden fietsen. Volgens de Consumentenbond verloopt de terugroepactie niet naar wens. Veel gebruikers moeten bijvoorbeeld maanden wachten op nieuws over de reparatie van hun elektrische bakfiets of het ontvangen van een vervangend model, terwijl dit binnen een redelijke termijn had moeten plaatsvinden.

Lekker onderweg!

8 Populaire fietsendragers onder de 1000 euro

Powered by Kieskeurig.nl

Soms gerepareerd, soms vervangen

Afhankelijk van de leeftijd van de fiets komt een consument in aanmerking voor reparatie of vervanging. Klanten van Babboe waarvan de fiets vijf jaar of ouder is, krijgen een voucher om een nieuwe fiets aan te schaffen. Fietsmodellen jonger dan vijf jaar worden door Babboe gerepareerd. Klanten die een nieuwe fiets mochten uitzoeken, kregen echter te maken met een te klein aanbod en waren veel fietsen vaak niet meer op voorraad. Soms moeten consumenten zelfs flink bijbetalen voor een nieuwe fiets, terwijl dat niet de afspraak was.

Als klanten liever hun geld terug wilden krijgen en geen voucher wilden gebruiken, dan was dat niet mogelijk omdat Babboe die claim dan afwees.

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, betreurt dit: "We hebben Babboe herhaaldelijk aangesproken op de problemen, maar het bedrijf weigert pertinent zijn zaakjes op orde te brengen en zich aan de regels te houden." De Consumentenbond stapt nu naar de toezichter ACM om Babboe te dwingen haar zaken op orde te brengen.

Overigens geldt er op dit moment nog steeds een verkoopverbod van de Babboe-fietsen, vanwege de eerdere onveilige modellen.