ID.nl logo
Consumenten testen: de Vyber Ride E1 Pro
Mobiliteit

Consumenten testen: de Vyber Ride E1 Pro

De Ride E1 Pro is een van de luxepaardjes uit de stal van Vyber. De e-bike is robuust en weet fietsers vooral te overtuigen tijdens een rit. Je leest er meer over in deze Vyber Ride E1 Pro review.

Als onderdeel van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest is deze Vyber Ride E1 Pro uitgebreid getest door drie verschillende testrijders, die allen de fiets een paar weken in gebruik hebben gehad. Wil je meer weten over de testprocedure en hoe de testers gematcht zijn met de e-bikes? Of wil je weten welke elektrische fietsen uiteindelijk met een predicaat uit de procedure zijn gekomen? Klik dan op onderstaande knop.

De Kieskeurig.nl E-bike Duurtest 2023

Meer dan 40 elektrische fietsen getest

De Vyber Ride E1 Pro kwam uitstekend uit de duurtest met een aanbeveling van alle drie de testers. Sterker nog: testrijdster Elisabeth Langeler overweegt zelfs de e-bike aan te schaffen. Maar wel de uitvoering met riemaandrijving in plaats van deze geteste Vyber, die beschikt over een ketting en nette, afgesloten kettingkast. Andere uitvoeringen geven je ook de mogelijkheid te kiezen voor een andere type frame, grootte, accucapaciteit en qua kleur voor zwart of wit.

Als ik nu een nieuwe e-bike zou overwegen, wordt het deze, alleen mét riemaandrijving.

- Elisabeth Langeler

De accu zit erg mooi in het frame verwerkt.

Kracht, betrouwbaarheid en wegligging

Wat betreft het uiterlijk heeft de Vyber Ride E1 Pro een stoere en robuuste uitstraling, versterkt door zijn brede banden en stevige frame. Ook de kabels van het stuur lopen netjes het frame in. Hoewel de fiets er robuust uitziet, waren de testers verrast door hoe licht hij rijdt. Bovendien zorgen de banden voor een prettige wegligging. Het gewicht van de fiets, 26 kg exclusief de batterij, is vergelijkbaar met andere e-bikes in zijn klasse.

De fiets biedt een gebalanceerde combinatie van kracht, comfort en stijl, verpakt in een robuust maar elegant frame. Onder de ‘motorkap’ van de Vyber Ride E1 Pro bevindt zich een eigen E-silence Comfort+ middenmotor, die met zijn indrukwekkende 80 Nm koppel een bijzonder krachtige en responsieve rijervaring biedt. Ondanks zijn kracht wordt de motor door sommige gebruikers niet als fluisterstil ervaren - wat bijzonder is, aangezien Vyber zelfs de motor als stil omschrijft in de serienaam.

Met de Shimano Nexus naaf en zijn 7 versnellingen biedt de Vyber Ride E1 Pro een soepele en snelle schakeling. De versnellingen worden gecomplimenteerd door de krachtige, betrouwbare hydraulische Shimano schijfremmen.

Deze uitvoering beschikt over een ketting(kast).

Comfortabele rit

Comfort is een ander sterk punt van deze e-bike. De verende voorvork en zadelpen werken samen om hobbels en oneffenheden te dempen, wat resulteert in een soepele en comfortabele rit. De testers waren het er unaniem over eens dat het zadel en de redelijk rechtop-zithouding erg comfortabel waren, waardoor ze gemakkelijk langere ritten konden maken zonder ongemak. Ook zitten er luxe leren handgrepen aan het stuur.

Als het aankomt op bereik, dan valt de e-bike niet tegen. Bovendien kun je bij de aanschaf kiezen voor drie verschillende accu’s van 420wh, 520wh of 600wh. Groot gemis voor de testers is wel dat het display niet in staat is de geschatte actieradius weer te geven. De testers zijn wel positief over de bediening van het kleurendisplay.

De batterij van de Vyber Ride E1 Pro is uitneembaar, wat het opladen vergemakkelijkt. Echter, sommige testers merkten op dat het rubberen klepje voor de oplaadpoort wat gammel is en dat het losmaken van de accu wat handigheid vereist. Desondanks is de accu netjes weggewerkt in het frame.

Conclusie: Vyber Ride E1 Pro kopen?

De Vyber Ride E1 Pro kreeg de handen van alle drie de testers op elkaar.  De fiets oogt robuust, maar fietst heel licht en heeft voldoende zitcomfort en vering om zowel de stad als de natuur te bedwingen. De zithouding is behoorlijk rechtop, waardoor je fluitend je toertjes maakt, hoewel het motorgeluid het gefluit mogelijk overstemt. De overige minpunten zaten in wat kleine details. Zo geeft het display alleen een batterijpercentage weer, maar geen geschatte actieradius. Ook het rubberen klepje voor de oplaadpoort is wat gammel.

Pluspunten

  • Zadel en zithouding

  • Krachtige, snelle motor

  • Stoere en robuuste uitstraling

Minpunten

  • Motorgeluid

  • Onhandig rubberen klepje voor
    de oplaadpoort

  • Geen geschatte actieradius op display

Meer informatie over deze e-bike?

Bekijk de Vyber Ride E1 Pro op Kieskeurig.nl
▼ Volgende artikel
Audio-Technica introduceert vernieuwde AT33x-cartridges
Huis

Audio-Technica introduceert vernieuwde AT33x-cartridges

Audio-Technica heeft voor het eerst sinds 2014 een grote update van zijn phono-cartridgelijn uitgebracht. De nieuwe AT33x-serie bestaat uit vijf verschillende modellen, waaronder drie zogeheten stereo moving coil-cartridges en twee mono moving coil-cartridges.

De nieuwe serie introduceert verschillende technische vernieuwingen die de geluidskwaliteit moeten verbeteren. Een belangrijke innovatie is bijvoorbeeld het eerste gebruik van gegoten zink door Audio-Technica in cartridges. Dit materiaal heeft een hoge dichtheid en stijfheid, waardoor ongewenste trillingen worden geminimaliseerd en een rijkere en meer gearticuleerde weergave wordt bereikt, vooral in het midden- en lage frequentiebereik.

Audio-Technica heeft ook een nieuw ophangingsmechanisme ontwikkeld met een iets lagere dynamische compliantie dan conventionele cartridges. Deze aanpassing zorgt voor meer flexibiliteit bij het instellen en betere compatibiliteit met verschillende toonarmen, wat gebruikers meer vrijheid geeft bij het aanpassen van het geluid.

Alle cartridges uit de AT33x-serie worden volgens Audio-Technica in Japan vervaardigd en met de hand afgewerkt door ervaren vakmensen. De nauwkeurige bewerking en zorgvuldige afstelling zijn het resultaat van tientallen jaren ervaring, wat resulteert in een kwaliteits- en betrouwbaarheidsniveau dat volgens Audio-Technica niet mogelijk zou zijn met enkel geautomatiseerde processen. Dit weerspiegelt de Japanse ambachtelijke traditie waar Audio-Technica veel waarde aan hecht.

De verschillende modellen

De stereo-modellen in de serie hebben elk hun eigen kenmerken. De AT33xEN is uitgerust met een elliptische naald die een rijk geluidsveld combineert met stabiele controle, terwijl de AT33xMLD en AT33xMLB microlineaire naaldmodellen zijn die zorgen voor verfijnde expressiviteit en uitzonderlijke controle over een brede bandbreedte bieden.

De mono-cartridges in de serie zijn speciaal ontworpen voor liefhebbers van mono-vinyl. De AT33xMONO/I brengt volgens Audio-Technica de volledige aantrekkingskracht van mono vinyl over, terwijl de AT33xMONO/II zich onderscheidt met een warm, meeslepend geluid. Dit laatste model is het enige in de AT33x-serie dat gebruikmaakt van een samarium-kobaltmagneet en een zuiver ijzeren juk voor een soepele, stabiele en rijk gestructureerde weergave.

Technische innovaties

De AT33x-serie bevat technische innovaties, waaronder dubbele bewegende spoelen voor uitstekende kanaalscheiding en brede frequentierespons, een duraluminium cantilever die harder is dan standaard aluminium, en een hybride behuizing die drie materialen combineert om resonantie over de hele cartridge te verspreiden voor een gebalanceerd, natuurlijk geluid.

De cartridges zijn verder voorzien van PCOCC-spoelleiders zonder kristalkorrelgrenzen voor verminderde signaalverstoring, goudgeplateerde geluidsterminalpennen met een dikkere goudlaag dan conventionele producten, en schroefdraadgaten voor eenvoudigere directe montage op geïntegreerde toonarmen en de meeste standaard headshells.

Beschikbaarheid en prijzen

De Audio-Technica AT33x-serie is vanaf 23 oktober 2025 verkrijgbaar. De stereo-modellen hebben een adviesprijs vanaf 599 euro, terwijl de mono-modellen een adviesprijs hebben vanaf 399 euro.

Platenspelers van Audio-Technica op Kieskeurig.nl:

▼ Volgende artikel
Review Dreame Matrix 10 Ultra – Veel meer opties, veel minder werk
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dreame Matrix 10 Ultra – Veel meer opties, veel minder werk

Dreame timmert hard aan de weg met verschillende robotstofzuigers en presenteert met de Dreame Matrix 10 Ultra een nieuw model. In de basis is dit een soort opgevoerde X50, maar dan met een veel uitgebreider station én meerdere dweilpads.

Fantastisch
Conclusie

De Dreame Matrix 10 Ultra neemt flink wat werk uit handen en presenteert allerlei extra mogelijkheden. De zuig- en dweilprestaties zijn beter dan ooit en het is erg prettig dat je nu drie soorten schoonmaakmiddelen in de zeepbak kunt gebruiken. Het enige wat jij nog hoeft te doen, is af en toe het water bijvullen en het vieze water weggooien. Voor de rest heb je hier eigenlijk geen omkijken meer naar.

Plus- en minpunten
  • Klimt over drempels
  • Inschuifbare sensortoren
  • 30.000 Pa aan zuigkracht
  • Stiller dan ooit
  • Uitschuifbare dweilpad en zijborstel
  • Drie soorten dweilpads
  • Drie verschillende soorten zeep
  • Min of meer vol-automatisch
  • Ontzettend duur
  • Zuigprestaties op vloerkleed

Dreame blijft stevig aan de weg timmeren, en dat zie je terug in de nieuwe Matrix 10 Ultra. Zoals we van het merk gewend zijn, bouwt het voort op eerdere modellen met slimme verbeteringen in plaats van een compleet nieuw ontwerp. Denk aan de H15 Pro en de H15 Mix of de H15 FoamWash – allemaal varianten die het topmodel van hun tijd nét iets praktischer of completer maakten. De Matrix 10 Ultra zet die lijn voort waar de X50 Ultra destijds ophield.

Met een adviesprijs van 1599 euro(!) is de Matrix 10 Ultra fors duurder dan de X50 Ultra, die nu rond de 1200 euro kost. Maar daar krijg je ook heel wat voor terug. Alles wat de X50 kon, kan deze robot ook, én meer. Zo heeft hij een uitschuifbare dweil en borstel, wielen die moeiteloos drempels trotseren en een intrekbare cameramodule, zodat de robot ook onder meubels kan schoonmaken.

©Wesley Akkerman

Dreame Matrix 10 Ultra

Om niet te veel in herhaling te vallen, concentreren we ons vanaf hier op de belangrijkste verschillen en toevoegingen. Zo beschikt de Dreame Matrix 10 Ultra nu over 30.000 Pa aan zuigkracht (tegenover 20.000 Pa op de X50) en gaat hij langer mee op een volle batterij (die overigens even groot is), waardoor je er 60 minuten meer uit perst. Verder vallen de iets grotere waterbakken en de kleinere stofbak in de stofzuiger op, maar daar blijft het bij.

Wat zorgt dan voor dat grote prijsverschil? Om te beginnen is het station veel groter en uitgebreider. Dat komt door de ondersteuning voor drie soorten dweilpads: één voor reguliere vloeren en schoonmaak, één voor badkamervloeren en één voor de vettere vlekken in huis (zoals in de keuken). Alle drie de soorten bewaar je netjes in het deurtje van het oplaad- en schoonmaakstation en hoef je bovendien niet handmatig om te wisselen.

©Wesley Akkerman

De uitgebreidere basis

Voordat je een schoonmaaktaak start en je de Dreame Matrix 10 Ultra de opdracht geeft te dweilen, pakt het systeem zelf de pads die het nodig heeft. Dat gebeurt via een intern systeem in de vorm van een soort robotarm zoals je die ook in frisdrankautomaten kunt tegenkomen. Die beweegt op en neer en plaatst de dweilpads direct onder de stofzuiger, waar de dweilen dankzij krachtige magneten op hun plaats klikken. Dat proces kost wat meer tijd, maar dan heb je ook wat.

Het is bovendien zo dat je drie verschillende soorten schoonmaakmiddelen in dezelfde basis kunt inzetten. In de doos zitten drie flesjes met reguliere zeep, zeep voor houten vloeren en een middel waarmee je nare geurtjes verwijdert die huisdieren achterlaten. Zoals altijd raadt Dreame aan alléén de door het bedrijf verkochte middelen te gebruiken, maar in principe staat het je vrij om ook je eigen schoonmaakmiddel te gebruiken dat specifiek bij jouw vloer past.

©Wesley Akkerman

Meer dan genoeg

De Dreame Matrix 10 Ultra is waarschijnlijk te geavanceerd voor het gemiddelde huishouden, dat vaak ook prima uit de voeten kan met een Dreame L40 Ultra AE of Eufy Omni E25. Maar die laten nog weleens steken vallen of laten qua dweilprestaties iets te wensen. De Matrix 10 Ultra komt echter steeds dichter bij 'de ultieme dweilrobot', en dat is vooral te danken aan zijn veelzijdigheid. Niettemin moet je wel erg veeleisend zijn wil je dit systeem überhaupt overwegen.

Qua navigatie en schoonmaakprestaties doet de Dreame Matrix 10 Ultra het ook gewoon goed. De robot gaat secuur langs muren, plinten (die hij ook gewoon meeneemt) en kasten, waardoor er weinig plekjes overblijven die niet gestofzuigd of gedweild worden. Het enige waar je dan nog een beetje rekening mee moet houden, is dat het basisstation veel ruimte in de breedte inneemt en dat kan onhandig zijn. Ook de zuigprestaties op een kleed kunnen nog altijd beter.

©Wesley Akkerman

Via de app kun je instellen wat je van de Dreame Matrix 10 Ultra verlangt. Je beheert het watergebruik, de zuigkracht en de draaicirkels. Hoe kleiner die zijn, des te groter het oppervlak wordt dat hij schoonmaakt. De app biedt ook een onderhoudsscherm waarin je kunt zien wanneer een bepaald onderdeel aan vervanging of een stofdoek toe is. Ook krijg je daar allerlei tips en updates van de digitale schoonmaakhulp, net zoals bij andere Dreame-producten.

Dreame Matrix 10 Ultra kopen?

Laten we wel wezen: bijna 1600 euro (zonder kortingen) voor een robotstofzuiger is enorm veel geld. Maar de Dreame Matrix 10 Ultra neemt je dan ook flink wat werk uit handen en presenteert allerlei extra mogelijkheden, zonder de gebruiker daarbij op te zadelen met meer werk. De zuig- en dweilprestaties zijn beter dan ooit en het is erg prettig dat je nu drie soorten schoonmaakmiddelen in de zeepbak kunt gebruiken. Het enige wat jij nog hoeft te doen, is af en toe het water bijvullen en het vieze water weggooien. Voor de rest heb je hier eigenlijk geen omkijken meer naar.