ID.nl logo
Nieuwe e-bike kopen? Let op deze tien punten!
© Hans de Looij
Mobiliteit

Nieuwe e-bike kopen? Let op deze tien punten!

Wil je een nieuwe e-bike kopen? Dat gaat best om een hoop geld, dus het is slim om geen overhaaste beslissingen te nemen. Maak van tevoren een lijstje met wensen en eisen. Laat je goed adviseren door de fietsenmaker en vraag andere e-bikegebruikers naar hun ervaringen. In dit artikel lees je welke tien punten je zeker moet meenemen.


Maar welke factoren dragen bij tot een verantwoorde keuze? ID.nl selecteerde tien criteria die helpen bij de aanschaf van een nieuwe e-bike:

Toe aan een nieuwe e-bike? Neem deze tien criteria mee in je keuze: 1. Soort frame 2. Goede zitpositie 3. Comfortonderdelen 4. Welk motortype 5. Capaciteit accu 6. Soort remmen 7. Type versnellingen 8. Ketting of riem 9. Plaats en grootte display 10. Aankoop bij fietsenwinkel of online

 Lees ook: Dit zijn dé trends in e-bikes voor 2024


Soort frame bepaalt fietsgemak

Herenfietsen

Steeds meer heren op leeftijd kiezen bij de aanschaf van een e-bike voor een damesframe. Zo’n frame biedt je veel opstapcomfort en je bent eveneens op de toekomst voorbereid (ervan uitgaande dat hoe ouder je wordt, hoe lastiger het wordt om soepel op te stappen). Is dit nog niet aan de orde, kies dan gewoon voor een herenframe met veel stabiliteit.

Damesfietsen

Sportieve dames kunnen ook kiezen voor een e-bike met trapezeframe met dubbele buizen. Hoewel de instap iets hoger is, biedt genoemd frametype wel meer stabiliteit dan een traditioneel damesframe. 

Moeite met opstappen?

Voor zowel dames als heren geldt: heb je moeite met opstappen, kies dan voor een e-bike met een ruime lage instap.

Goede zitpositie biedt veel fietscomfort   

Hoewel je het stuur en zadel van een e-bike in de regel goed kunt instellen, bepaalt de keuze van de soort e-bike wel degelijk de zitpositie. Bij een stads-e-bike zit je meer rechtop en is vaak een breder zadel gemonteerd. Ook zal het stuur wat meer naar je toe gebogen zijn. Sportieve e-bikes nodigen uit om iets meer voorover te zitten: het stuur is vaak rechter en het zadel smaller. Wanneer je twijfelt tussen een alledaagse e-bike of een meer sportiever model, maak dan eerst een uitgebreide proefrit. Ben je van plan om regelmatig lange tochten te maken, dan heeft een sportievere zithouding wel de voorkeur. 

©Hans de Looij

Onderdelen hebben sterke invloed op het comfort

Ook fietsonderdelen bepalen in grootte mate het comfort van de e-bike. Vering in de voorvork of in het balhoofd is voor veel e-bikers een must. Bij de voorvorkvering heb je dikwijls het voordeel dat je de mate van vering zelf kunt instellen. Aangezien fabrikanten vandaag de dag e-bikes vaak standaard uitrusten met brede banden is voorvering in zo’n geval overbodig.

Ook een goed zadel en zadelpenvering dragen bij aan het comfort. Standaard zijn e-bikes uitgerust met een zadel van doorsnee kwaliteit. Een kwalitatief beter zadel dat ook specifiek voor een dame of heer geschikt is, betaalt zich direct uit. Ben je tevreden over het comfort van je zadel, dan is zadelpenvering vaak overbodig. Is de e-bike standaard uitgerust met zadelpenvering, dan kun je later altijd kiezen voor een vaste zadelpen. 

©Hans de Looij

Prijs en gebruik bepalen type motor

Wanneer je van tevoren bepaalt wat je met de e-bike gaat doen, kom je automatisch uit bij de meest geschikte motor. Gebruik je de e-bike vooral voor dagelijkse vlakke ritten naar de supermarkt en werk dan volstaat een e-bike met voorwiel- of achterwielmotor. Ben je onderweg in een iets meer uitdagend terrein en ga je de e-bike ook gebruiken voor intensieve tochten in binnen- en buitenland, dan is de keuze voor een middenmotor snel gemaakt.   

Laat keuze accu afhangen van aantal kilometers

Wanneer je de e-bike hoofdzakelijk gebruikt voor korte ritten, heb je geen behoefde aan een dikke accu met een hoge actieradius. Dan volstaat een accu met een capaciteit van 400 Wh. Indien je echter de korte dagelijkse ritten afwisselt met lange recreatieve tochten dan is het verstandig om direct voor een accu met een capaciteit van 500 Wh te gaan. Wie nog meer uitdaging aangaat, kan tegenwoordig kiezen voor accu’s met een capaciteit van ruim 600 of zelfs 700 Wh. Dan zijn afstanden van boven de 100 kilometer eenvoudig haalbaar. 

Lees ook: Wat is de ideale plek voor de accu op een e-bike?

Remmen bepalen veiligheid op een e-bike

Over de juiste remmen op een e-bike kunnen we kort zijn. Hydraulische velgremmen en schijfremmen voldoen het best. Door het gebruik van oliedruk vertragen genoemde remmen het snelst en bovendien het meest geleidelijk. Mechanische schijfremmen voldoen ook, maar moeten het qua remweg afleggen tegen de hydraulische uitvoering. Budget-e-bikes zijn vaak uitgerust met V-brakes. Deze hebben onder droge omstandigheden een redelijk goede vertraging, maar voldoen bij vochtige omstandigheden minder goed en kunnen bij abrupt remmen ook het wiel blokkeren. 

Dé Kieskeurig.nl E-bike Duurtest

21 fietsmerken, 9 weken getest

Terrein en onderhoud bepalen type versnelling  

De meeste e-bikes zijn uitgerust met een naafversnelling met 3, 5, 7 of 8 opties. De reden hiervoor is duidelijk: een versnellingsnaaf is eenvoudig in het gebruik, veel versnellingen heb je dankzij de ondersteuning niet nodig en het onderhoud is te verwaarlozen. Denk daarbij bij aanschaf ook na of je handmatig of automatisch wilt schakelen. Toch zijn er omstandigheden waarin je behoefte hebt aan meer versnellingen. Dan biedt de derailleur uitkomst en zijn zelfs bergen te overwinnen. Dit open systeem vergt wel extra onderhoud.  Veel stadscruisers zijn single speed uitgevoerd. Het maakt de e-bike eenvoudig in gebruik en minder kwetsbaar. 

©Hans de Looij

Riem knaagt aan kettingimago

Riemaandrijving is aan een geweldige opmars bezig. Niet verwonderlijk, want de riem heeft weinig onderhoud nodig en is immuun voor vuil en weersinvloeden. Een riemoplossing zorgt wel voor een hogere aanschafprijs van de e-bike. Daarentegen voldoet de ketting nog prima zeker in combinatie met een dichte kettingkast.   

Lees ook: Aandrijfdilemma: ketting of riem op je e-bike?

Positie en grootte van het display

Op een e-bike kun je op het display nuttig informatie aflezen over de snelheid, de actieradius, de reikwijdte en afgelegde kilometers. Kies je daarbij voor een groot display midden op het stuur met goede afleesmogelijkheden of voldoet een kleine display bij het handvat ook prima? Ook zijn er e-bikes waarbij het display in het frame of de stuurbuis is weggewerkt. Laat je persoonlijke voorkeur de doorslag geven. 

©Hans de Looij

Aanschaf bij vertrouwde fietsenwinkel of online?

Voor de aanschaf van een e-bike ben je bij een fietsenwinkel aan het juiste adres. Vaak kom je al jaren bij genoemde winkel en kun je vertrouwen op goede voorlichting en onderhoudsservice. Wie online een e-bike aanschaft, moet goed informeren hoe de garantie en de aftersales is geregeld. Vraag ook hoe de e-bike wordt afgeleverd. Zelf allerlei zaken nog monteren of afstellen is niet voor iedereen weggelegd.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 grote laptops met de laagste prijs ooit
© vectorfusionart
Huis

Waar voor je geld: 5 grote laptops met de laagste prijs ooit

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betaalbare laptop met een groot scherm? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer

Op het moment van schrijven hebben de besproken laptops de laagste prijs ooit. De prijzen kunnen schommelen.

Lenovo V17 G4 IRU (83A2000WMH)

Deze snelle laptop van Lenovo is de afgelopen tijd erg in prijs gezakt. Ondanks het nogal grote 17,3inch-scherm is het gewicht slechts 2,02 kilo. Gunstig voor wie graag een grote laptop meeneemt. Op het ontspiegelde Full-HD-scherm open je twee apps naast elkaar en stream je in vol ornaat Netflix- of Videoland-titels. Op een vaste werkplek kun je eventueel een externe pc-monitor of televisie aansluiten. Gebruik hiervoor de HDMI-poort of usb-c-aansluiting (DisplayPort-protocol). Verder is het morsbestendige toetsenbord een pluspunt.

De V17 G4 IRU is voor zakelijk en particulier gebruik geschikt. Windows 11 Pro is namelijk op een ssd van 512 GB voorgeïnstalleerd. Vergeleken met de thuisvariant heeft de Pro-versie meer beveiligingsfuncties. Je gebruikt de ingebouwde webcam bijvoorbeeld voor privégesprekken en videovergaderingen. Handig is dat je deze camera met een schuifje kunt blokkeren. Zo voorkom je gluurpraktijken. Op rekenvlak staat een rappe Intel Core i7-processor van de 13e generatie aan het roer. Die heeft tien rekenkernen waarvan de twee snelste Performance-cores een topsnelheid halen van 5 GHz. Samen met 16 GB werkgeheugen zorgt dat voor een vlot systeem.

Acer Aspire 3 A317-54-36HD

Deze uitvoering van de Acer Aspire 3 is een grote laptop met een scherp prijskaartje. Het 17,3inch-scherm van 1980 × 1080 pixels leent zich onder meer goed voor videostreaming en het spelen van eenvoudige games. De Intel Core i3-1215U-processor is een stabiele middenklasser. Op deze chipset bevinden zich vier Efficient-cores (3,3 GHz) en twee Performance-cores (4,4 GHz). Voor alledaagse taken is dat ruimschoots voldoende. Dankzij een riant werkgeheugen van 16 GB gebruik je probleemloos meerdere apps en browsertabbladen tegelijkertijd.

Op het touchpad en volwaardige qwerty-toetsenbord met numeriek blok kun je comfortabel werken. Uiteraard sluit je op een van de drie usb-poorten net zo makkelijk een reguliere muis aan. Voor een bekabelde netwerkverbinding heeft de zijkant een ethernetpoort, al kun je deze laptop natuurlijk ook met wifi verbinden. In de behuizing zit een ssd van 512 GB. Windows 11 Home is al voorgeïnstalleerd, waardoor je meteen met deze laptop aan de slag kunt. Neem de Aspire 3 gerust ergens mee naartoe, want met een gewicht van 2,23 kilo is hij niet al te zwaar.

HP ENVY 17-da0020nd

De HP ENVY 17-da0020nd draait op een recente Intel Core Ultra 5-processor. Deze snelle chipset heeft vier Performance-, acht Efficient- en twee Lower Power Efficient-cores. In totaal zijn dat dus veertien rekenkernen! Tijdens eenvoudige pc-taken worden voornamelijk de energiezuinige Lower Power Efficient-kernen ingezet. Je profiteert op die manier van een lange accuduur. De maximale kloksnelheid van de rapste cpu-kernen bedraagt 4,5 GHz. Er is ook een geheugenmodule van 16 GB ingebouwd, waardoor je op deze laptop soepel kunt multitasken. Daarnaast bevindt zich in de metalen behuizing van 2,5 kilo een ssd van 512 GB.

Het ruime 17,3inch-scherm telt 1920 × 1080 pixels. Nuttig voor wie bijvoorbeeld een foto, video of animatie wil bewerken. Uiteraard kun je ook filmpjes streamen en simpele videospelletjes spelen. Wil je meer schermruimte, dan staan er heel wat video-uitgangen paraat. Een eventuele externe monitor kun je aansluiten via HDMI, thunderbolt óf usb-c (DisplayPort). Als je de laptop vaak 's avonds gebruikt, komt de toetsenbordverlichting goed van pas. Deze HP-laptop bevat een voorgeïnstalleerde versie van Windows 11 Home.

Lees ook: Op zoek naar een nieuwe laptop? Dit is waar je op moet letten!

ASUS Vivobook 15 (X1504ZA-NJ1199W)

Met deze telg uit de populaire ASUS Vivobook 15-serie vind je een goede middenweg tussen mobiliteit en comfort. Het 15,6 inch-scherm is behoorlijk ruim, terwijl je het apparaat moeiteloos in een rug- of schoudertas meeneemt. Bovendien valt het gewicht van 1,7 kilo mee. Het Full-HD-scherm heeft een matte coating, zodat je geen last hebt van vervelende schitteringen. Een ander voordeel is dat je met behulp van vier usb-poorten volop randapparaten kunt aansluiten, zoals een externe schijf, muis en usb-stick. Voor het verbinden van een pc-monitor is er ook nog een HDMI-uitgang.

De aanwezige Intel Core i5-1235U-processor is snel genoeg om processen van alledaagse toepassingen te verwerken. Denk bijvoorbeeld aan browsen, video's streamen en foto's bewerken. De genoemde chipset telt tien rekenkernen. Voor standaardtaken voldoen de acht Efficient-cores van 3,3 GHz prima. Mocht er extra processorkracht nodig zijn, dan springen de twee Performance-cores van 4,4 GHz bij. Dankzij 16 GB werkgeheugen zal de RAM-capaciteit niet zo gauw 'vollopen'. Zelfs wanneer je verschillende apps tegelijk gebruikt, blijft deze laptop snel. Windows 11 Home is op een ssd van 512 GB geïnstalleerd. Tot slot is de stijlvolle donkerblauwe behuizing het vermelden waard.

ASUS Vivobook S 16 OLED (S5606MA-MX108W)

Als je hoge eisen aan een laptop stelt, is deze versie van de ASUS Vivobook S 16 OLED een goede keuze. Allereerst is het haarscherpe 16inch-oledscherm van 3200 × 2000 pixels een lust voor het oog. Hiermee kun je op detailniveau foto's, video's en 3D-modellen bewerken. Vanwege de hoge vernieuwingsfrequentie van 120 hertz zie je bij animaties en filmpjes geen haperingen. Zodra je de laptop aanzet, start Windows Home 11 vanaf een 1TB-ssd op. Kortom, je kunt redelijk wat data lokaal bewaren. Voor de veiligheid log je eventueel bij Windows in met een gezichtsscan.

Deze laptop beschikt over nogal veel werkgeheugen (32 GB) en rekenkracht. De zes snelste kernen van de Intel Core Ultra 9 185H-processor zijn afgeregeld op een klokfrequentie van 5,1 GHz. Daarnaast heeft de chipset ook nog acht Efficient-cores (3,8 GHz) en twee Low Power Efficient-cores (2,5 GHz). Alle aanwezige rekenpower maakt deze laptop zeer geschikt voor veeleisende (bewerkings)software. Overige pluspunten zijn de drie video-uitgangen (1× HDMI/2× thunderbolt), toetsenbordverlichting, wifi 6E-adapter, microSD-kaartlezer en 1080p-webcam. Tot slot is het gewicht het vermelden waard: dat bedraagt slechts 1,5 kilo.

▼ Volgende artikel
Pak roest op een radiator grondig aan!
© MaxSafaniuk - stock.adobe.com
Energie

Pak roest op een radiator grondig aan!

Een radiator is een toestel waar lucht, water en metaal samenkomen. De combinatie van deze drie elementen is de oorzaak van roest. Corrosie verpest de look van een stijlvolle verwarming en kan op lange termijn ook problemen veroorzaken. Je wil immers niet dat de radiator uiteindelijk gaat lekken, want dan is vervangen de enige oplossing.

Dit artikel in het kort: roest op een radiator kun je gemakkelijk aanpakken met enkele eenvoudige huishoudelijke producten. Het is zelfs mogelijk om de roest binnenin de radiator af te remmen. Op deze manier ziet de radiator er weer als nieuw uit.

🔧Ook interessant: Zo repareer je een lekkende radiator

Radiatoren zijn van staal of gietijzer en dat roest nu eenmaal. Roest aan de buitenkant komt regelmatig voor als je in de badkamer doucht of baadt terwijl de verwarming uit staat. De stoom van het warme bad of douche condenseert op dit verwarmingstoestel. Een andere oorzaak die vaak voorkomt, is de gewoonte om natte handdoeken op de radiator te laten drogen. Roest kan de structuur van de radiator verzwakken en vermindert het vermogen om efficiënt warmte over te dragen. In het ergste geval kan de radiator gaan lekken, wat leidt tot dure reparaties. Het goede nieuws is dat je roest op de radiator gemakkelijk zelf kunt verwijderen en het oppervlak van de radiator herstellen. 

Roest aan de binnenkant

Ook de binnenkant van de radiator kan bedekt zijn met een roestlaag, maar zolang er niet regelmatig lucht in het verwarmingscircuit komt, zal deze vorm van roest niet zo'n vaart lopen. Je kunt trouwens aan het verwarmingswater een roestremmer toevoegen zoals Fernox Protector, dat het roesten minimaliseert. Een enkele dosis van dit product behandelt een grotere woning met een verwarmingssysteem van 130 liter, tot 16 radiatoren. Het product wordt via een drukkoker met behulp van een adapter in de ontluchtsopening van de radiator of via de vulleiding gespoten en beschermt tegen corrosie, kalkaanslag en pH-veranderingen. 

© https://fernox.com

Roest verwijderen

Het is volkomen veilig om de roest van je mooie (meestal witte) radiator te verwijderen, zolang je het maar voorzichtig doet. Het maakt niet uit of het gaat om een witte kolomradiator, een designradiator of een gietijzeren model. De methode blijft dezelfde. Er bestaan zelfs een aantal huismiddeltjes die je kunt proberen om die roest te verwijderen. Met deze tips bespaar je de kosten van gespecialiseerde artikelen. 

Witte azijn

Neem een fles witte (natuur)azijn en giet of spons dit product over de roestige radiator. Wacht tot de azijn volledig is ingetrokken. Op hardnekkige plaatsen kun je dit herhalen. Zodra de roest begint op te lossen veeg je dit weg met een doek. Zie je nog steeds oxidatie, dan doe je meer witte azijn op de doek en wrijf je het opnieuw over de radiator. 

©Robert - stock=adobe.com

Azijn en aluminiumfolie

Een andere toptip die zeker het proberen waard is, is de combinatie van azijn en aluminiumfolie. Knip repen aluminiumfolie en doop die in azijn. Leg deze repen op het radiatorroest. Wrijf de aluminiumfolie voorzichtig over de gecorrodeerde radiator en laat de repen daar zitten. Als je een groot oppervlak moet bedekken, dan gebruik je meerdere stroken.

Laat de stroken lang genoeg zitten zodat de folie het ijzeroxide (de roest dus) kan oplossen. Je zult merken dat er bruine druppels op de radiator verschijnen. Dat is roest die vloeibaar is geworden. Vang deze druppels op met een doek. Trek na tijd een strook de aluminiumfolie los om te zien of de meeste roest op de radiator is opgelost. Ben je tevreden, dan haal je de stroken weg en veeg je de rest van de roest weg met een doek. Merk je dat een deel van de roest hardnekkig blijft hangen, pak dan een nieuw stuk aluminiumfolie. Kneed hem tot een bal, doop hem in azijn en wrijf de roest in een cirkelvormige beweging weg. Daarna veeg je de overtollige roest weg met een doek en zeepsop.  

Natriumcarbonaat 

Maak een dik papje door natriumcarbonaat (dat is baking soda) te mengen met water. Smeer de pasta op de roest en wacht tot het is uitgehard en droog is. Neem dan een doek of een oude tandenborstel en verwijder het mengsel. Tegelijkertijd haal je de roest weg. 

Schuurpapier

De bovenste manieren zijn milde reinigingsmethoden. Schuurpapier of een staalborstel is het laatste redmiddel. Wees voorzichtig om te voorkomen dat je de goede radiatorverf zou beschadigen. Gebruik fijn schuurpapier met een korrelgrootte van 120 tot 220 voor dikke roest. Ben je bang dat het de afwerking van de radiator zou bekrassen dan kun je fijn schuurpapier gebruiken, bijvoorbeeld korrelgrootte 240 of 600. Verwijder de roest door een lichte druk op het schuurpapier uit te oefenen terwijl je cirkelvormige bewegingen maakt. Vaak zie je ook roest bij een koppeling. De mogelijke oorzaak is dat de koppeling niet goed is uitgevoerd, waardoor een erg klein lek is ontstaan en vandaar het vieze uitzicht. 

Voorbereiding om te schilderen

Wanneer de roest grondig en volledig is verwijderd, dan kun je de radiator opnieuw verven. Als er nog roestplekken op de radiator zouden achterblijven, dan zullen die ook zichtbaar blijven met een laagje verf erop. Bovendien gaat het roestproces onder de verf dan gewoon verder. Om te verven zorg je dat de radiator uit staat en niet langer warm is, anders gaat de verf sterk geuren. Daarna ontvet je de volledige radiator. Er bestaan speciale ontvettingsmiddelen voor, maar het lukt ook gewoon met water en een scheut ammoniak.

Behandel de plaatsen waar je de roest hebt weggehaald daarna met een anti-roest primer. Op die manier voorkom je dat het probleem terugkeert. Kleine kuiltjes en krassen kun je eventueel opvullen met metaalplamuur. Schuur dan de radiator nog een keer af met een heel fijn schuurpapier zodat het oppervlak zo egaal mogelijk is. Dan maak je de radiator voor de laatste keer schoon. Dat kan met water, maar wasbenzine werkt grondiger. Dek de wand en de vloer af voordat je aan de slag gaat om verfvlekken te vermijden. Zorg dat de ruimte waarin je werkt zo goed als mogelijk stofvrij is. 

©Peter de Kievith - stock.adobe.com

Niemand zegt dat de radiator altijd wit moet zijn.  

Kwast of spuitbus

Je kunt verven met een kwast of met de spuitbus. Schilderen met een airless spray-toestel laat je beter over aan de vakman. Zorg dus dat je grondverf en daarna speciale radiatorlak gebruikt. Gebruik in ieder geval radiatorverf. Gewone verf en vooral wit, zal vergelen als je de radiator verhit. Begin met lange verticale banen en verdeel dan de verf horizontaal. Verf ten slotte nog eenmaal in verticale banen. Laat de grondverf goed drogen en wacht een dag voor het aflakken. Lucht de kamer goed waar de radiator hangt. Hitte en een te hoge luchtvochtigheid kunnen de oorzaak zijn van een sterke verflucht.

Heb je een radiator met twee panelen? Dan gebruik radiatorlak in een spuitbus. Gemiddeld heb je één spuitbus per vierkante meter nodig. Belangrijk is dat je de spuitbus minstens drie minuten schudt en dat je bij het spuiten minstens 25 centimeter afstand houdt van de radiator. Houd de spuitbus steeds op dezelfde afstand zodat er geen kleurverschillen ontstaan. Ben je klaar, dan houd je de spuitbuis ondersteboven om de laatste resten uit de spuitkop te krijgen.