ID.nl logo
Nieuwe e-bike kopen? Let op deze tien punten!
© Hans de Looij
Mobiliteit

Nieuwe e-bike kopen? Let op deze tien punten!

Wil je een nieuwe e-bike kopen? Dat gaat best om een hoop geld, dus het is slim om geen overhaaste beslissingen te nemen. Maak van tevoren een lijstje met wensen en eisen. Laat je goed adviseren door de fietsenmaker en vraag andere e-bikegebruikers naar hun ervaringen. In dit artikel lees je welke tien punten je zeker moet meenemen.


Maar welke factoren dragen bij tot een verantwoorde keuze? ID.nl selecteerde tien criteria die helpen bij de aanschaf van een nieuwe e-bike:

Toe aan een nieuwe e-bike? Neem deze tien criteria mee in je keuze: 1. Soort frame 2. Goede zitpositie 3. Comfortonderdelen 4. Welk motortype 5. Capaciteit accu 6. Soort remmen 7. Type versnellingen 8. Ketting of riem 9. Plaats en grootte display 10. Aankoop bij fietsenwinkel of online

 Lees ook: Dit zijn dé trends in e-bikes voor 2024


Soort frame bepaalt fietsgemak

Herenfietsen

Steeds meer heren op leeftijd kiezen bij de aanschaf van een e-bike voor een damesframe. Zo’n frame biedt je veel opstapcomfort en je bent eveneens op de toekomst voorbereid (ervan uitgaande dat hoe ouder je wordt, hoe lastiger het wordt om soepel op te stappen). Is dit nog niet aan de orde, kies dan gewoon voor een herenframe met veel stabiliteit.

Damesfietsen

Sportieve dames kunnen ook kiezen voor een e-bike met trapezeframe met dubbele buizen. Hoewel de instap iets hoger is, biedt genoemd frametype wel meer stabiliteit dan een traditioneel damesframe. 

Moeite met opstappen?

Voor zowel dames als heren geldt: heb je moeite met opstappen, kies dan voor een e-bike met een ruime lage instap.

Goede zitpositie biedt veel fietscomfort   

Hoewel je het stuur en zadel van een e-bike in de regel goed kunt instellen, bepaalt de keuze van de soort e-bike wel degelijk de zitpositie. Bij een stads-e-bike zit je meer rechtop en is vaak een breder zadel gemonteerd. Ook zal het stuur wat meer naar je toe gebogen zijn. Sportieve e-bikes nodigen uit om iets meer voorover te zitten: het stuur is vaak rechter en het zadel smaller. Wanneer je twijfelt tussen een alledaagse e-bike of een meer sportiever model, maak dan eerst een uitgebreide proefrit. Ben je van plan om regelmatig lange tochten te maken, dan heeft een sportievere zithouding wel de voorkeur. 

©Hans de Looij

E-bike waarbij het stuur wat meer naar de berijder toe is gebogen.

Onderdelen hebben sterke invloed op het comfort

Ook fietsonderdelen bepalen in grootte mate het comfort van de e-bike. Vering in de voorvork of in het balhoofd is voor veel e-bikers een must. Bij de voorvorkvering heb je dikwijls het voordeel dat je de mate van vering zelf kunt instellen. Aangezien fabrikanten vandaag de dag e-bikes vaak standaard uitrusten met brede banden is voorvering in zo’n geval overbodig.

Ook een goed zadel en zadelpenvering dragen bij aan het comfort. Standaard zijn e-bikes uitgerust met een zadel van doorsnee kwaliteit. Een kwalitatief beter zadel dat ook specifiek voor een dame of heer geschikt is, betaalt zich direct uit. Ben je tevreden over het comfort van je zadel, dan is zadelpenvering vaak overbodig. Is de e-bike standaard uitgerust met zadelpenvering, dan kun je later altijd kiezen voor een vaste zadelpen. 

©Hans de Looij

Zadelpenvering.

Prijs en gebruik bepalen type motor

Wanneer je van tevoren bepaalt wat je met de e-bike gaat doen, kom je automatisch uit bij de meest geschikte motor. Gebruik je de e-bike vooral voor dagelijkse vlakke ritten naar de supermarkt en werk dan volstaat een e-bike met voorwiel- of achterwielmotor. Ben je onderweg in een iets meer uitdagend terrein en ga je de e-bike ook gebruiken voor intensieve tochten in binnen- en buitenland, dan is de keuze voor een middenmotor snel gemaakt.   

Laat keuze accu afhangen van aantal kilometers

Wanneer je de e-bike hoofdzakelijk gebruikt voor korte ritten, heb je geen behoefde aan een dikke accu met een hoge actieradius. Dan volstaat een accu met een capaciteit van 400 Wh. Indien je echter de korte dagelijkse ritten afwisselt met lange recreatieve tochten dan is het verstandig om direct voor een accu met een capaciteit van 500 Wh te gaan. Wie nog meer uitdaging aangaat, kan tegenwoordig kiezen voor accu’s met een capaciteit van ruim 600 of zelfs 700 Wh. Dan zijn afstanden van boven de 100 kilometer eenvoudig haalbaar. 

Lees ook: Wat is de ideale plek voor de accu op een e-bike?

Remmen bepalen veiligheid op een e-bike

Over de juiste remmen op een e-bike kunnen we kort zijn. Hydraulische velgremmen en schijfremmen voldoen het best. Door het gebruik van oliedruk vertragen genoemde remmen het snelst en bovendien het meest geleidelijk. Mechanische schijfremmen voldoen ook, maar moeten het qua remweg afleggen tegen de hydraulische uitvoering. Budget-e-bikes zijn vaak uitgerust met V-brakes. Deze hebben onder droge omstandigheden een redelijk goede vertraging, maar voldoen bij vochtige omstandigheden minder goed en kunnen bij abrupt remmen ook het wiel blokkeren. 

Dé Kieskeurig.nl E-bike Duurtest

21 fietsmerken, 9 weken getest

Terrein en onderhoud bepalen type versnelling  

De meeste e-bikes zijn uitgerust met een naafversnelling met 3, 5, 7 of 8 opties. De reden hiervoor is duidelijk: een versnellingsnaaf is eenvoudig in het gebruik, veel versnellingen heb je dankzij de ondersteuning niet nodig en het onderhoud is te verwaarlozen. Denk daarbij bij aanschaf ook na of je handmatig of automatisch wilt schakelen. Toch zijn er omstandigheden waarin je behoefte hebt aan meer versnellingen. Dan biedt de derailleur uitkomst en zijn zelfs bergen te overwinnen. Dit open systeem vergt wel extra onderhoud.  Veel stadscruisers zijn single speed uitgevoerd. Het maakt de e-bike eenvoudig in gebruik en minder kwetsbaar. 

©Hans de Looij

Naafversnelling.

Riem knaagt aan kettingimago

Riemaandrijving is aan een geweldige opmars bezig. Niet verwonderlijk, want de riem heeft weinig onderhoud nodig en is immuun voor vuil en weersinvloeden. Een riemoplossing zorgt wel voor een hogere aanschafprijs van de e-bike. Daarentegen voldoet de ketting nog prima zeker in combinatie met een dichte kettingkast.   

Lees ook: Aandrijfdilemma: ketting of riem op je e-bike?

Positie en grootte van het display

Op een e-bike kun je op het display nuttig informatie aflezen over de snelheid, de actieradius, de reikwijdte en afgelegde kilometers. Kies je daarbij voor een groot display midden op het stuur met goede afleesmogelijkheden of voldoet een kleine display bij het handvat ook prima? Ook zijn er e-bikes waarbij het display in het frame of de stuurbuis is weggewerkt. Laat je persoonlijke voorkeur de doorslag geven. 

©Hans de Looij

Aanschaf bij vertrouwde fietsenwinkel of online?

Voor de aanschaf van een e-bike ben je bij een fietsenwinkel aan het juiste adres. Vaak kom je al jaren bij genoemde winkel en kun je vertrouwen op goede voorlichting en onderhoudsservice. Wie online een e-bike aanschaft, moet goed informeren hoe de garantie en de aftersales is geregeld. Vraag ook hoe de e-bike wordt afgeleverd. Zelf allerlei zaken nog monteren of afstellen is niet voor iedereen weggelegd.

▼ Volgende artikel
Review Xiaomi Robot Vacuum 5 Pro – Zuigrobot met een overtuigend navigatiesysteem
© Wesley Akkerman
Huis

Review Xiaomi Robot Vacuum 5 Pro – Zuigrobot met een overtuigend navigatiesysteem

Xiaomi doet al een tijd mee in de wereld van robotstofzuigers en de Xiaomi Robot Vacuum 5 Pro is daar een recent wapenfeit van. Dit is de net iets uitgebreidere versie van de Robot Vacuum 5 en hij heeft een stevige adviesprijs van 799 euro.

Goed
Conclusie

De Xiaomi Robot Vacuum 5 Pro doorbreekt geen barrières. De meest opvallende feature is de manier van navigeren: dat gaat hem heel goed af. Daarnaast is het keurig dat je op dit prijspunt een uitschuifbare borstel én dweil krijgt. Daar staat tegenover dat je koud en zonder zeep moet dweilen, dat de waterbak wellicht te klein voor je is en dat de robot óók het kleed dweilt. Dat zijn een aantal onhandige zaken, waardoor de vraagprijs gevoelsmatig hoog ligt. Mocht de prijs onder de 700 euro zakken, dan is dit een aantrekkelijkere deal.

Plus- en minpunten
  • Uitschuifbare borstel en dweil
  • Antiklitborstel onderop
  • Uitgebreid en secuur navigatiesysteem
  • Meer dan genoeg zuigkracht
  • Uitgebreide object- en vuilherkenning
  • Veel opties binnen de app
  • Uitschuifbare borstel laat zich weinig zien
  • De robot dweilt ook op het vloerkleed
  • Zeepbak in het basisstation ontbreekt
  • Kleine waterbak voor het dweilen

De Xiaomi Robot Vacuum 5 Pro heeft bovenop een telescopische AI-camera en aan de voorkant twee infraroodogen. Daarmee herkent hij tot wel 200 objecten en onderscheidt hij 47 soorten vuil. Handig, want zo kan hij onderweg zijn route en zuigkracht aanpassen. Met de uitschuifbare borstel en het dweilpad pakt hij ook de plinten en lastige hoekjes mee. En met een maximale zuigkracht van 20.000 Pa zuigt de 5 Pro alle viezigheid op die hij tegenkomt.

Onderop zit een borstel die haren netjes meeneemt zonder dat ze erin verstrikt raken. De twee dweilpads klikken met magneten vast. Soms hangen ze wat scheef als de robot met zijn achterkant ergens tegenaan botst, maar ze blijven altijd zitten. Opvallend is dat de pads tijdens een gewone stofzuigbeurt niet in het station achterblijven. Omdat ze bij de volgende ronde toch droog zijn, is dat eigenlijk geen nadeel.

©Wesley Akkerman

Goede en betrouwbare navigatie

Navigeren gaat de Xiaomi Robot Vacuum 5 Pro erg goed af. Nadat hij eerst de kamer(s) omlijnt, gaat hij systematisch te werk door zigzaggend de grond te reinigen (eigenlijk zoals elke robotstofzuiger dat doet). Opvallend is hoe voorzichtig het systeem daarbij te werk gaat. In tegenstelling tot de vergelijkbaar geprijsde Philips Homerun 5000 slaat hij gelukkig weinig plekken over. Zo nu en dan lijkt het net alsof de robot zich namelijk herpakt. Dan stopt hij met bewegen, rijdt-ie een stukje naar achteren om de situatie in te schatten en vervolgens pakt-ie de taak weer op.

Nu zou je kunnen stellen dat dit een wat onhandige manier van werken is, of dat de Xiaomi Robot Vacuum 5 Pro niet slim genoeg is alles in één keer mee te pakken. Maar wij focussen liever op het positieve en zien er juist de waarde van in. De robotstofzuiger komt hierdoor namelijk niet snel klem te zitten. Hij vermijdt stoel- en tafelpoten en rijdt zich nergens op vast. Het enige waar hij wel moeite mee heeft, zijn vloerkleden. De 5 Pro herkent ze als zodanig en stofzuigt ze gewoon, maar op de een of andere manier slaat hij soms hele delen van het kleed over.

©Wesley Akkerman

Dweilen zonder zeep

We hebben de 5 Pro niet kunnen betrappen op het gebruiken van de uitschuifbare borstel. Wellicht acht de robot dat niet nodig, maar die van Dreame maakt er wel degelijk gebruik van. Daarentegen is het goed om te zien dat de Xiaomi de dweilschommel wel inzet. Bij randen en kasten komt de dweilpad naar buiten om dichter op de muren en andere objecten schoon te maken. Ook rijdt hij weleens een stukje naar achteren en naar voren om eventueel overgeslagen delen mee te pakken. De 5 Pro laat bovendien geen dweilstrepen achter; heel fijn om te zien.

Net als bij veel andere dweilende robotstofzuigers kun je er niet van uitgaan dat de Xiaomi Robot Vacuum 5 Pro echt hardnekkige plekken aanpakt. Maar voor dagelijks onderhoud is dit meer dan prima. Het basisstation zorgt er daarnaast voor dat de robot altijd schoon en klaar voor gebruik is. De stofopvangbak wordt leeggezogen, het water wordt bijgevuld en de dweilpads worden netjes gedroogd. Helaas is er geen zeepbak aanwezig, waardoor je dus met alleen koud water wast. Verder vinden we het vreemd dat de robot ook het kleed dweilt, ondanks de tapijtherkenning.

©Wesley Akkerman

De capaciteit van de waterbak stelt met 80 ml ook iets teleur. Voor het huis van ondergetekende (57 vierkante meter) is dat voldoende, maar in een groter huis kan dat voor uitdagingen zorgen. De robot doet er al best lang over om overal te komen. Dat is in principe niet verkeerd, omdat hij secuur te werk gaat. Maar het kan dus zijn dat het systeem nog meer tijd kwijt is aan zijn dweiltaak, omdat hij zonder water komt te zitten en dus moet 'tanken' bij het basisstation. Geen issue als je op vaste momenten schoonmaakt, maar wellicht onhandig als je dat net voor een feestje wilt doen.

Uitgebreide app

Binnen de app kun je overigens flink wat zaken instellen. Je ziet de aanpasbare kaart, de positie van de robot tijdens het rijden en kunt precies instellen hoe je wilt dat de Xiaomi Robot Vacuum 5 Pro schoonmaakt. Ook bepaal je gemakkelijk hoe secuur de robot moet zijn, door invloed uit te oefenen op het gezigzag, in welke mate hij zich moet focussen op hoeken, randen en obstakelvermijding en hoe het basisstation de boel schoonmaakt. Verder kun je altijd meekijken met de camera. In de app zie je tot slot foto's staan van herkende objecten.

Xiaomi Robot Vacuum 5 Pro kopen?

De Xiaomi Robot Vacuum 5 Pro doorbreekt geen barrières. De meest opvallende feature is de manier van navigeren: dat gaat hem heel goed af. Daarnaast is het keurig dat je op dit prijspunt een uitschuifbare borstel én dweil krijgt. Daar staat tegenover dat je koud en zonder zeep moet dweilen, dat de waterbak wellicht te klein voor je is en dat de robot óók het kleed dweilt. Dat zijn een aantal onhandige zaken, waardoor de vraagprijs gevoelsmatig hoog ligt. Mocht de prijs onder de 700 euro zakken, dan is dit een aantrekkelijkere deal.

▼ Volgende artikel
Apple Intelligence spreekt eindelijk Nederlands
© Apple
Huis

Apple Intelligence spreekt eindelijk Nederlands

Apples slimme AI-functies zijn er nu ook in het Nederlands. Met iOS 26.1, macOS 26.1 en watchOS 26.1 krijgen Schrijfhulp en Visual Intelligence officiële taalondersteuning. Eerst alleen in de developer-bèta, over enkele weken in de public bèta en later dit najaar in de definitieve release.

In dit artikel lees je:
  • Apple Intelligence nu ook in het Nederlands
  • Beschikbaar vanaf iOS 26.1, macOS 26.1 en watchOS 26.1
  • Eerst in de developer-bèta, binnenkort ook in de public bèta
  • Slimmere Siri en functies als Schrijfhulp en Visual Intelligence
  • Niet alle functies werken meteen in Europa
  • Alleen beschikbaar op recente iPhones, iPads en Macs

Wat is Apple Intelligence eigenlijk?

Apple Intelligence is het AI-platform dat Apple in 2024 lanceerde als antwoord op ChatGPT. Geen losse app, maar een set slimme functies die diep verweven zit in iOS, iPadOS, macOS en watchOS. Je krijgt daarmee schrijfhulpen, visuele herkenning, vertaalopties en creatieve tools. Belangrijk verschil met veel andere AI-diensten: Apple laat je data zoveel mogelijk op je eigen toestel verwerken. Alleen bij complexere taken springt de cloud bij, afgeschermd via Private Cloud Compute.

Vanaf iOS 26.1 ook bruikbaar in Nederland

Early adapters weten het: tot nu toe moest je in het Engels werken. Met iOS 26.1, macOS 26.1 en watchOS 26.1 schakelt Apple Intelligence echter eindelijk naar het Nederlands. Daarmee wordt het herschrijven van teksten, samenvatten van documenten en aanpassen van toon opeens een stuk toegankelijker. Ook Visual Intelligence, dat teksten op je scherm kan herkennen, samenvatten en vertalen, spreekt onze taal.

Apple voegt tegelijk andere talen toe, waaronder Deens, Noors, Zweeds, Turks en traditioneel Chinees. Het is een voorzichtige, maar gestage wereldwijde uitrol.

©Apple

Siri krijgt eindelijk hersens

Siri stond jarenlang te boek als de domste assistent van de klas. Apple Intelligence verandert dat beeld. Siri kan nu meerdere taken combineren en context begrijpen. Een opdracht als 'Stuur de notulen van mijn laatste vergadering naar Lisa' wordt direct uitgevoerd: Siri zoekt het juiste document in Notities en verstuurt het via Mail of Berichten. Met de komst van Nederlandse taalondersteuning wordt Siri dus ook hier een stuk bruikbaarder.

Niet alles werkt meteen hier

Toch loopt Europa achter op sommige punten. De Workout Buddy in watchOS 26 komt wel, maar voorlopig alleen in het Engels. Deze functie geeft tijdens het sporten motiverende aanwijzingen en feedback. Ook de live-vertaling via de AirPods – die nu ook Japans, Koreaans, Italiaans en Chinees ondersteunt – blijft in de EU nog uit. Reden: strengere Europese regels rondom privacy en veiligheid.

Heb jij de juiste hardware?

Niet elk Apple-apparaat kan trouwens overweg met Apple Intelligence. Voor iPhones geldt dat alleen de iPhone 15 Pro, 15 Pro Max, de hele iPhone 16-serie en uiteraard de nieuwste 17-serie worden ondersteund. Op iPads en Macs is een M-chip vereist: minimaal een M1 dus. Draait je toestel wel iOS 26 of macOS 26, maar heeft het oudere hardware, dan val je helaas buiten de boot.

©Apple

Europa stelt extra eisen

Dat Apple hier later start, komt door de Digital Markets Act. Deze Europese wet verplicht grote techbedrijven transparanter te zijn over datagebruik. Apple moest zijn AI-platform daarom aanpassen met strengere privacyregels en een opt-in model voor functies zoals de koppeling met ChatGPT. In de VS konden gebruikers dus eerder aan de slag.

Met iOS 26.1, macOS 26.1 en watchOS 26.1 start Apple Intelligence eindelijk officieel in het Nederlands. Voorlopig nog in de developer- en public bèta, later dit najaar in de definitieve versie. Het vraagt recente hardware en niet elke functie is hier meteen beschikbaar. Maar dit is wel de stap waarop veel Nederlandse Apple-fans hebben gewacht: kunstmatige intelligentie die naadloos in je iPhone en Mac zit, en eindelijk ook in je eigen taal.