ID.nl logo
Dit zijn dé trends in e-bikes voor 2024
© Cowboy
Mobiliteit

Dit zijn dé trends in e-bikes voor 2024

Wil je in 2024 een elektrische fiets kopen? Dan heb je echt wat te kiezen. Door stagnerende verkopen in 2023 kun je waarschijnlijk voor een scherpe prijs je slag slaan als je zoekt in het middensegment. Wil je wat meer uitgeven, dan kun je profiteren van noviteiten en door-ontwikkelingen. In dit artikel lees je wat er allemaal voor nieuws op e-bikegebied aankomt.

Wie de afgelopen jaren een elektrische fiets wilde kopen, had vaak te maken met lange levertijden: e-bikes waren niet aan te slepen. Maar sinds begin dit jaar lijkt de vraag te stagneren. Veel fietsfabrikanten hebben de productie de afgelopen periode qua aantallen niet op tijd bijgesteld en zitten nu met overschotten in hun maag. Ook fietsenwinkels komen maar moeilijk van hun huidige voorraad af en hopen op betere tijden. In het voorjaar van 2024 zullen er ongetwijfeld veel overjarige modellen op de markt komen. Voor jou als consument betekent dit dat je grote kans hebt dat je in het midden-prijssegment een e-bike voor een scherpe prijs kunt aanschaffen. Daarentegen blijven de prijzen in het hogere segment stabiel. De echte e-bikeliefhebber heeft altijd geld over voor een e-bike die voldoet aan de laatste stand van de techniek.

De verkoopexplosie van e-bikes heeft ertoe bijgedragen dat de research- en development-afdelingen van de fietsfabrieken geen noodzaak zagen om veel nieuwe modellen te ontwikkelen. Natuurlijk zijn er stappen gemaakt met de doorontwikkeling van intube-modellen, maar echt baanbrekend nieuws is er in 2024 niet te verwachten. Betekent dit dat je in 2024 helemaal niets nieuws kunt verwachten? Nee, gelukkig niet. ID.nl doet alvast een greep uit het nieuws voor komend fietsseizoen.      

©Decathlon

Stadsmobiliteit blijft doorgroeien

In het verleden werd de e-bike vooral gebruikt om grotere afstanden relaxed te overbruggen, niet alleen tijdens woon-werkverkeer maar ook op recreatief gebied. Tegenwoordig heeft de stadsbewoner ook het comfort van de e-bike ontdekt en zal het aandeel elektrische bakfietsen, longtails, compact e-bikes en hippe design e-bikes in 2024 verder groeien. De stadse-bike ontpopt zich steeds meer als een fiets waarop je gezien wilt worden. In 2024 doe je helemaal mee als je met zo’n hippe urbancruiser naar je werk of een terras fietst.  Uitstraling en gemak spelen bij e-bikes voor in de stad een veel grotere rol dan bij de gangbare e-bike.

Vooral de longtail e-bike mag zich verheugen in een grote belangstelling onder ouders met kleine kinderen. Twee kinderen meenemen op een verlengde, compacte fiets was nog nooit zo eenvoudig. Dankzij het compacte frame met kleinere wielen hoef je de kinderen minder hoog op te tillen en door de elektrische ondersteuning en het lagere zwaartepunt fietst de longtail ook nog eens zeer fijn en comfortabel. Onlangs heeft het Duitse merk Cube de Longtail Hybrid en Sport Hybrid gepresenteerd. Ook sportwarenhuis Decathlon ziet brood in dit segment met de Elops Longtail R500.             

©Cube Bikes

Lees ook: Waarin verschillen e-bikes en fatbikes van elkaar?

Less is more: vraag naar lichte en compacte aandrijving

Met de komst van de hippe elektrische stadscruisers hebben de fietsfabrikanten weer teruggegrepen naar de achterwielmotor. Niet alleen scheelt dit gewicht, bovendien biedt een e-bike met achterwielmotor een natuurlijk fietsgevoel en valt een achterwielmotor nauwelijks op wanneer je naar de fiets kijkt.

Ook is er een trend naar lichtere middenmotoren. Een goed voorbeeld daarvan is de Bafang M410. Genoemde motor is de lichtere versie van de bekende M400 die op veel e-bikemodellen wordt toegepast. Maar waar de M400 bijna 4 kilo weegt, tikt de M410 slechts 3,2 kilo af. Ondanks genoemde gewichtsreductie heeft de nieuwe M410 met 80 Nm koppel niets aan kracht ingeboet.

Ook de Duitse motorengigant Bosch volgt in 2024 de trend naar gewichtsreductie. Aangezien er op elektrisch gebied steeds meer belangstelling bestaat voor fietsen in de categorieën mountain, gravel, trekking en stad, lanceert Bosch de nieuwe Performance Line SX middenmotor met een magnesium behuizing. Deze krachtbron heeft een zeer bescheiden formaat en weegt slechts 2 kilogram. De prestaties zijn er niet minder om, want de motor levert een maximaal vermogen van 600 watt en koppel van 55 Nm. Steile hellingen vormen geen enkel probleem dankzij een krachtige ondersteuning bij hoge omwentelingen.    

©Bosch eBike Systems

Bredere banden voor meer comfort

Steeds meer e-bikes worden uitgerust met brede banden. Deze trend zet in 2024 duidelijk door en maakt e-bikes niet alleen stoerder, maar zorgt ook voor meer comfort voor de berijder. Sinds de invoering van de intube modellen zijn de framebuizen van een e-bike een stuk grover geworden. Daar passen geen iele banden bij, dus switchten de fabrikanten al snel naar banden met een breedte van 50 en 55 mm. Qua looks een goede keus, maar ook wat comfort betreft ben je met brede banden goed af. Een richeltje in wegdek, een zandpad of een gravelpad met grove steentjes neem je een stuk eenvoudiger met brede banden. Nu is het wachten op fabrikanten die de overbodige voorvorkvering weglaten, waardoor het design van de fiets er met sprongen op vooruit gaat.  

©Schwalbe

Nieuwe schakelsystemen met meer eenvoud en gemak

Met de presentatie van de Cues derailleurversnellingsgroepen slaat Shimano een totaal nieuwe weg in. Waar voorheen bij Shimano de onderdelen geschikt waren voor een specifiek aantal versnellingen, zijn de onderdelen van de nieuwe Cues-series onderling uitwisselbaar. Je kunt dus dezelfde ketting, derailleurwieltjes en crankstellen gebruiken voor de 9, 10 en 11 speed groepen. Daarnaast zijn de Cues-onderdelen gemaakt voor intensief gebruik en geschikt voor ieder type fiets, dus ook voor een trekking e-bike. De bestaande versnellingsgroepen Acera, Altus, Alivio en Deore zullen langzaam worden uitgefaseerd.

De trend om een motor te combineren met een versnellingsbak is niet nieuw, het Franse Valeo waagde al eerder een poging. De bekende Duitse fabrikant Pinion lanceert nu de Motor Gearbox Unit (MGU): hier wordt een krachtige middenmotor verenigd met een versnellingsbak, waarbij elektronisch tussen wel twaalf versnellingen geschakeld kan worden. Het systeem is nagenoeg onderhoudsvrij , mede omdat een achterderailleur en cassette in het achterwiel overbodig zijn. Op korte termijn zaleen aantal Duitse merken (waaronder Pegasus, Bulls en I:SY) de MGU op hun fietsen monteren.  

©Pinion

Lees ook: Wat is de ideale plek voor de accu op een e-bike?

Dé Kieskeurig.nl E-bike Duurtest

21 fietsmerken, 9 weken getest
Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard
© Wesley Akkerman
Huis

Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard

Op papier (!) voegt de Amazon Kindle Paperwhite niet ontzettend veel toe. Maar de aanpassingen kunnen wel waardevol zijn voor iedereen die al jaren een (verouderde) Kindle-versie heeft. Wat brengt de 2024-variant?

Uitstekend
Conclusie

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen aanraden om over te stappen vanaf het 2021-model – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

Plus- en minpunten
  • Sneller
  • Hoger contrast
  • Groter scherm
  • Geen echte grote stap vooruit
  • Bekende minpunten

We vallen meteen met de deur in huis. Mocht je de 2021-versie van de Amazon Kindle Paperwhite gekocht hebben, dan zal de stap naar de 2024-variant te klein zijn om opnieuw 180 euro uit te geven aan een (eerlijk is eerlijk: voortreffelijke) e-reader. Maar als jouw Kindle uit 2018 of eerder komt, dan is het wél tijd om de overstap te maken. De Amazon Kindle van de twaalfde generatie heeft namelijk twee belangrijke en waardevolle aanpassingen.

Ten eerste is het systeem nu tot 25 procent sneller. Amazon geeft weinig informatie vrij over de processor en andere specificaties; maar als je een oude en nieuwe Kindle naast elkaar houdt, merk je dat verschil. Het menu reageert vlotter op je aanrakingen, waardoor je minder lang hoeft te wachten. Dit is met name merkbaar wanneer je iets moet intypen, als je een boek zoekt bijvoorbeeld.

Daarnaast is het scherm ten opzichte van de 2021-editie is het scherm met een inch gegroeid. Er past nu net wat meer op het scherm: wat ons betreft betekent dat vooral meer leesplezier. Dat hij daardoor een paar gram zwaarder en wat groter is dan de voorgaande Paperwhite mag eigenlijk geen naam hebben. Met een gewicht van 211 gram en een scherm van 7 inch blijft de 2024-variant namelijk nog steeds een e-reader die niet zwaar of ontzettend groot is. Het is nog steeds een compact apparaat dat je vrijwel overal mee naartoe kunt nemen.

©Wesley Akkerman

Kleine frustratie

Het apparaat ligt lekker in de hand, maar is tevens ontzettend glad waardoor we een hoesje eigenlijk verplicht vinden. Zo voorkom je dat je de e-reader stevig vast wilt houden, waardoor je mogelijk met je duim op het e-inkt-scherm tikt.

Tikken op het scherm betekent dat je van pagina wisselt in een boek of comic. Dat wil je natuurlijk niet per ongeluk doen, want dat kan je een beetje uit het lezen halen. Het is geen groot probleem, maar wel een kleine smet op de ervaring. Verder hebben we weinig aan te merken op het ontwerp. Onderop zit de knop waarmee je hem uit de slaapstand haalt. Ook zit hier de usb-c-poort waarmee je hem oplaadt. De accu kan het tot drie maanden uithouden.

©Wesley Akkerman

(Bijna) hetzelfde, verbeterd

Net als bij andere Kindle-modellen kun je de kwaliteit van het scherm aanpassen op je eigen zicht. Zo heb je verschillende niveaus van helderheid, die er zowel in de avond als overdag prima uitzien. Daarnaast ben je in staat de warmte van het scherm te veranderen. Dan maak je de digitale pagina's in feite meer geel dan wit, maar dat vinden we geen groot probleem. Na een seconde is je zicht daaraan gewend en lees je de woorden prettig van het schermpje. Ook de contrastverhouding is nu hoger. Dat zie je voornamelijk wanneer je comics of graphic novels leest. Een verbetering waarvan we zeggen: meer dan welkom. Maar...

©Wesley Akkerman

Oude(re) Kindle vervangen of niet?

...Ondanks de verbeteringen wat betreft snelheid, schermgrootte en de hierboven beschreven contrastverhouding is de sprong tussen de variant uit 2021 en deze uit 2024 ook weer niet zó groot dat we meteen roepen dat je er nu een moet bestellen. Ja, de ervaring is beter – maar ook weer niet zó veel beter.

Daarnaast is het jammer dat Amazon de Amazon Kindle Paperwhite voorziet van slechts 16 GB aan opslagruimte. Nu zal dat voor je verzameling oude en nieuwe boeken en novels meer dan voldoende zijn, maar fans van audioboeken kunnen beter naar een model kijken met iets meer ruimte. De Paperwhite Signature Edition heeft bijvoorbeeld 32 GB aan opslagruimte, maar kost met 199 euro ook meteen twee tientjes meer.

©Wesley Akkerman

Een Kindle zoals verwacht

Het zal niemand verrassen dat de Amazon Kindle Paperwhite presteert zoals verwacht. Zoals altijd kun je heel fijn je boeken lezen op dit apparaat, zonder vermoeide ogen. De interface is toegankelijk en boeken aanschaffen is zo gepiept. Dat kan direct op de e-reader, met een Amazon-account, of via de website. Dan worden ze naar de e-reader gestuurd. Gekochte boeken worden verder netjes gepresenteerd op het thuisscherm van het apparaat. Zoals altijd is het ook mogelijk gratis epubs met een omweg naar het product te sturen.

Het apparaat biedt een aantal opties voor het aanpassen van de tekstgrootte en het lettertype, maar voelt tegelijkertijd ook een beetje beperkt. We zien graag meer opties in het menu staan. Daarnaast is het jammer dat de nieuwe Paperwhite geen koptelefoonaansluiting heeft en dat je voor luisterboeken bent aangewezen op bluetooth – zeggen we in het kader van veelzijdigheid.

©Wesley Akkerman

Amazon Kindle Paperwhite kopen?

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen met een 2021-model aanraden om over te stappen – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

▼ Volgende artikel
Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?
© Hedgehog94
Huis

Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?

Of het nu gaat om pizza's, ijs of zelf ingevroren maaltijden: een goede vriezer is onmisbaar. Maar kies je voor een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie? In dit artikel zetten we de verschillen op een rij, zodat jij de beste keuze kunt maken.

⏱ Dit artikel in het kort:

Een nieuwe vriezer kopen? Bedenk dan goed waar je het meeste aan hebt: een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie. Een vrieskast is een staande vriezer met overzichtelijke lades, die er van buiten uitziet als een koelkast. Een vrieskist is een liggende vriezer met veel opbergruimte (tot wel 600 liter). Een koelvriescombinatie combineert een koelkast en vriezer in één apparaat en heeft vaak een relatief klein vriesgedeelte.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe vriezer

Voordat je je zoektocht naar het juiste model vriezer start, is het belangrijk om te bepalen hoeveel vriesruimte je nodig hebt. Het zou zonde zijn als je een duur apparaat in de keuken of schuur hebt staan dat uiteindelijk te weinig opbergruimte blijkt te hebben, of juist een apparaat dat altijd maar tot de helft gevuld is en daardoor onnodig veel energie verbruikt. Of je nu een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie kiest: voor alle modellen geldt dat je zo'n 50 liter vriesruimte per persoon rekent. Bestaat jouw huishouden uit vier mensen, dan heb je dus een vriezer met een inhoud van minstens 200 liter nodig. Met z'n tweeën heb je vaak genoeg aan 100 tot 150 liter.

Vrieskast

Een vrieskast lijkt door zijn verticale model veel op een koelkast, met als verschil dat de gehele kast bedoeld is om te vriezen. De binnenkant van een vrieskast bestaat dan ook uitsluitend uit lades. Het fijne daaraan is dat een vrieskast erg overzichtelijk is: als je ervoor staat, zie je in één oogopslag welke producten waar liggen. Dat is anders bij een vrieskist, waarin diepvriesproducten op elkaar gestapeld liggen in één groot vriesvak. Ook kun je in een vrieskast over het algemeen erg veel producten kwijt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het compacte vriesgedeelte van een koelvriescombinatie. Vrieskasten zijn er ook in tafelmodellen, die ideaal zijn voor kleinere keukens of huishoudens. Een tafelmodel plaats je bijvoorbeeld onder het keukenblad, waardoor hij geen extra ruimte in je keuken inneemt.

©carballo

Vrieskist

Iets minder populair dan de vrieskast en koelvriescombinatie is de vrieskist: een liggende vriezer met een deksel bovenop. Het voordeel van dit type vriezer is ook meteen een nadeel: een vrieskist is erg groot, waardoor hij niet in de gemiddelde keuken past. Vrieskisten scoren ook op esthetisch gebied wat minder hoog, waardoor de meeste mensen dit apparaat sowieso niet snel in de keuken zouden plaatsen. Toch kunnen vrieskisten juist vanwege hun grote formaat ontzettend handig zijn. Bijvoorbeeld als je vaak in bulk koopt, hobbykok bent, een moestuin hebt of in de zomer veel ijsjes of ijsblokjes wilt bewaren. Sommige vrieskisten hebben zelfs een netto inhoud van 600 liter! Als je ruimte overhebt in je schuur of garage en vaak voedsel invriest, is een vrieskist dus zeker het overwegen waard. Vrieskisten zijn daarnaast relatief goedkoop én energiezuinig, omdat de kou na het openen van het deksel direct weer terug in de kist 'valt'. Het apparaat hoeft na openen dus niet extra hard te werken om de vriesruimte weer op de juiste temperatuur te krijgen.

Lees ook: Een vrieskast in de schuur of garage? Een koud kunstje!

©Vinícius Bacarin

Coole tip: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Koelvriescombinatie

Veruit de meeste huishoudens hebben een koelvriescombinatie: een koelkast en vriezer ineen. De vriezer bevindt zich meestal boven of onder het koelgedeelte. Zo'n koelvriescombinatie is natuurlijk hartstikke handig, want het bespaart een hoop ruimte in de keuken. Ook is een koelvriescombinatie over het algemeen goedkoper dan een losse koelkast en vriezer. En omdat er maar één compressor hoeft te draaien, is een koelvriescombinatie vaak ook energiezuiniger dan twee losse apparaten bij elkaar. Maar zo'n twee-in-één-apparaat heeft ook een nadeel: je kunt er veel minder diepvriesproducten in kwijt dan in een losse vrieskast of -kist. Vaak beslaat de koelruimte het grootste gedeelte van het apparaat, en blijven er drie tot vijf lades over voor het vriezen. Voor een gemiddeld gezin dat af en toe wat invriest is dat meestal wel voldoende. Heb je meer vriesruimte nodig, bijvoorbeeld omdat je vaak aanbiedingen koopt of aan mealpreppen doet? Dan heb je aan een koelvriescombinatie mogelijk niet genoeg en is een vrieskast of -kist voor jou een beter idee.

©Indofootage

Extra functies

Als je eenmaal besloten hebt voor welk type vriezer je gaat, zou je ook nog kunnen kijken welke functies je wilt dat het apparaat heeft. Veel moderne vrieskasten, -kisten en koelvriescombinaties beschikken over allerlei slimme functies die helpen om voedsel langer vers te houden en het apparaat efficiënt te laten werken. Zo hoef je met No Frost nooit meer te ontdooien, is de snelvriesfunctie handig voor het snel invriezen van nieuwe boodschappen en voorkomt een deuralarm dat warme lucht de vriezer binnendringt. Bij vrieskisten is binnenverlichting extra belangrijk, zodat je niet eindeloos hoeft te graaien als je een product zoekt. Let ook op het energielabel van je nieuwe vriezer, want vriezers vreten behoorlijk wat stroom. Wil je een zo zuinig mogelijk apparaat, ga dan voor een vriezer met energielabel C of hoger (tot A). Je kunt ook het energieverbruik in kWh/jaar gebruiken om apparaten te vergelijken; dit geeft het absolute verbruik van een vriezer aan.