ID.nl logo
Dit zijn dé trends in e-bikes voor 2024
Mobiliteit

Dit zijn dé trends in e-bikes voor 2024

Wil je in 2024 een elektrische fiets kopen? Dan heb je echt wat te kiezen. Door stagnerende verkopen in 2023 kun je waarschijnlijk voor een scherpe prijs je slag slaan als je zoekt in het middensegment. Wil je wat meer uitgeven, dan kun je profiteren van noviteiten en door-ontwikkelingen. In dit artikel lees je wat er allemaal voor nieuws op e-bikegebied aankomt.

Wie de afgelopen jaren een elektrische fiets wilde kopen, had vaak te maken met lange levertijden: e-bikes waren niet aan te slepen. Maar sinds begin dit jaar lijkt de vraag te stagneren. Veel fietsfabrikanten hebben de productie de afgelopen periode qua aantallen niet op tijd bijgesteld en zitten nu met overschotten in hun maag. Ook fietsenwinkels komen maar moeilijk van hun huidige voorraad af en hopen op betere tijden. In het voorjaar van 2024 zullen er ongetwijfeld veel overjarige modellen op de markt komen. Voor jou als consument betekent dit dat je grote kans hebt dat je in het midden-prijssegment een e-bike voor een scherpe prijs kunt aanschaffen. Daarentegen blijven de prijzen in het hogere segment stabiel. De echte e-bikeliefhebber heeft altijd geld over voor een e-bike die voldoet aan de laatste stand van de techniek.

De verkoopexplosie van e-bikes heeft ertoe bijgedragen dat de research- en development-afdelingen van de fietsfabrieken geen noodzaak zagen om veel nieuwe modellen te ontwikkelen. Natuurlijk zijn er stappen gemaakt met de doorontwikkeling van intube-modellen, maar echt baanbrekend nieuws is er in 2024 niet te verwachten. Betekent dit dat je in 2024 helemaal niets nieuws kunt verwachten? Nee, gelukkig niet. ID.nl doet alvast een greep uit het nieuws voor komend fietsseizoen.      

©Decathlon

Stadsmobiliteit blijft doorgroeien

In het verleden werd de e-bike vooral gebruikt om grotere afstanden relaxed te overbruggen, niet alleen tijdens woon-werkverkeer maar ook op recreatief gebied. Tegenwoordig heeft de stadsbewoner ook het comfort van de e-bike ontdekt en zal het aandeel elektrische bakfietsen, longtails, compact e-bikes en hippe design e-bikes in 2024 verder groeien. De stadse-bike ontpopt zich steeds meer als een fiets waarop je gezien wilt worden. In 2024 doe je helemaal mee als je met zo’n hippe urbancruiser naar je werk of een terras fietst.  Uitstraling en gemak spelen bij e-bikes voor in de stad een veel grotere rol dan bij de gangbare e-bike.

Vooral de longtail e-bike mag zich verheugen in een grote belangstelling onder ouders met kleine kinderen. Twee kinderen meenemen op een verlengde, compacte fiets was nog nooit zo eenvoudig. Dankzij het compacte frame met kleinere wielen hoef je de kinderen minder hoog op te tillen en door de elektrische ondersteuning en het lagere zwaartepunt fietst de longtail ook nog eens zeer fijn en comfortabel. Onlangs heeft het Duitse merk Cube de Longtail Hybrid en Sport Hybrid gepresenteerd. Ook sportwarenhuis Decathlon ziet brood in dit segment met de Elops Longtail R500.             

©Cube Bikes

Lees ook: Waarin verschillen e-bikes en fatbikes van elkaar?

Less is more: vraag naar lichte en compacte aandrijving

Met de komst van de hippe elektrische stadscruisers hebben de fietsfabrikanten weer teruggegrepen naar de achterwielmotor. Niet alleen scheelt dit gewicht, bovendien biedt een e-bike met achterwielmotor een natuurlijk fietsgevoel en valt een achterwielmotor nauwelijks op wanneer je naar de fiets kijkt.

Ook is er een trend naar lichtere middenmotoren. Een goed voorbeeld daarvan is de Bafang M410. Genoemde motor is de lichtere versie van de bekende M400 die op veel e-bikemodellen wordt toegepast. Maar waar de M400 bijna 4 kilo weegt, tikt de M410 slechts 3,2 kilo af. Ondanks genoemde gewichtsreductie heeft de nieuwe M410 met 80 Nm koppel niets aan kracht ingeboet.

Ook de Duitse motorengigant Bosch volgt in 2024 de trend naar gewichtsreductie. Aangezien er op elektrisch gebied steeds meer belangstelling bestaat voor fietsen in de categorieën mountain, gravel, trekking en stad, lanceert Bosch de nieuwe Performance Line SX middenmotor met een magnesium behuizing. Deze krachtbron heeft een zeer bescheiden formaat en weegt slechts 2 kilogram. De prestaties zijn er niet minder om, want de motor levert een maximaal vermogen van 600 watt en koppel van 55 Nm. Steile hellingen vormen geen enkel probleem dankzij een krachtige ondersteuning bij hoge omwentelingen.    

©Bosch eBike Systems

Bredere banden voor meer comfort

Steeds meer e-bikes worden uitgerust met brede banden. Deze trend zet in 2024 duidelijk door en maakt e-bikes niet alleen stoerder, maar zorgt ook voor meer comfort voor de berijder. Sinds de invoering van de intube modellen zijn de framebuizen van een e-bike een stuk grover geworden. Daar passen geen iele banden bij, dus switchten de fabrikanten al snel naar banden met een breedte van 50 en 55 mm. Qua looks een goede keus, maar ook wat comfort betreft ben je met brede banden goed af. Een richeltje in wegdek, een zandpad of een gravelpad met grove steentjes neem je een stuk eenvoudiger met brede banden. Nu is het wachten op fabrikanten die de overbodige voorvorkvering weglaten, waardoor het design van de fiets er met sprongen op vooruit gaat.  

©Schwalbe

Nieuwe schakelsystemen met meer eenvoud en gemak

Met de presentatie van de Cues derailleurversnellingsgroepen slaat Shimano een totaal nieuwe weg in. Waar voorheen bij Shimano de onderdelen geschikt waren voor een specifiek aantal versnellingen, zijn de onderdelen van de nieuwe Cues-series onderling uitwisselbaar. Je kunt dus dezelfde ketting, derailleurwieltjes en crankstellen gebruiken voor de 9, 10 en 11 speed groepen. Daarnaast zijn de Cues-onderdelen gemaakt voor intensief gebruik en geschikt voor ieder type fiets, dus ook voor een trekking e-bike. De bestaande versnellingsgroepen Acera, Altus, Alivio en Deore zullen langzaam worden uitgefaseerd.

De trend om een motor te combineren met een versnellingsbak is niet nieuw, het Franse Valeo waagde al eerder een poging. De bekende Duitse fabrikant Pinion lanceert nu de Motor Gearbox Unit (MGU): hier wordt een krachtige middenmotor verenigd met een versnellingsbak, waarbij elektronisch tussen wel twaalf versnellingen geschakeld kan worden. Het systeem is nagenoeg onderhoudsvrij , mede omdat een achterderailleur en cassette in het achterwiel overbodig zijn. Op korte termijn zaleen aantal Duitse merken (waaronder Pegasus, Bulls en I:SY) de MGU op hun fietsen monteren.  

©Pinion

Lees ook: Wat is de ideale plek voor de accu op een e-bike?

Dé Kieskeurig.nl E-bike Duurtest

21 fietsmerken, 9 weken getest

Watch on YouTube