ID.nl logo
Wat is de ideale plek voor de accu op een e-bike?
Mobiliteit

Wat is de ideale plek voor de accu op een e-bike?

Sinds de introductie van de e-bike zijn fabrikanten op zoek naar de ideale plek in een fietsframe voor de accu. Van onder het zadel verhuisde de accu naar een plek onder de bagagedrager om vervolgens half of geheel in het frame te verdwijnen. Wat is de invloed van de accupositie voor gebruiksgemak en rijervaring?

Wie e-bike zegt, zegt accu. Natuurlijk zijn de capaciteit en actieradius belangrijk, maar de plek waar de accu zit, speelt ook een rol. In dit artikel wegen we vijf accuposities tegen elkaar af en kijken we wat het meeste profijt oplevert qua gebruiksgemak en rijervaring.

• Achter de staande framebuis, onder het zadel • Onder de bagagedrager • Semi-geïntegreerd in het frame • Geheel geïntegreerd in het frame • Opgesloten in het frame

Lees ook: De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!

Accu achter staande framebuis = betere rijeigenschappen

In de begindagen van de e-bike kreeg de accu altijd een plek achter de staande framebuis. De bekende Zwitserse fietsfabrikant Flyer heeft hier heel lang aan vastgehouden, simpelweg omdat een accubevestiging midden in het frame voor de beste rijeigenschappen zorgt dankzij een lager zwaartepunt. Hierdoor stuurt de fiets niet alleen beter, maar ervaar je onder alle omstandigheden ook meer stabiliteit.  

Toch vinden veel e-bike-kopers dit geen fraaie oplossing. Op zo’n moment wint design het toch van functionaliteit. Fietsmerk Koga heeft het oorspronkelijke ontwerp echter onlangs weer uit de kast gehaald en toegepast op het nieuwe model Vectro. Wel is het ontwerp van de accu onder het zadel in een nieuw jasje gestoken. De accu is slanker uitgevoerd en vormt nu meer één geheel met het frame.

©Hans de Looij

Accu onder bagagedrager = gebruiksgemak

Vanaf 2012 kwamen er massaal e-bikes op de markt met de accu onder de bagagedrager. Daardoor oogde de e-bike niet alleen vlotter, maar werd het frame ook iets compacter. Maar nog belangrijker: de accu werd ineens beter toegankelijk en kon eenvoudig uit het frame gehaald en weer teruggeplaatst. Jaren later kwamen fabrikanten, maar ook consumenten erachter dat er toch nadelen kleven aan deze oplossing.

Aangezien de accu van ruim 3 kilogram vrij hoog en bovendien aan de achterzijde van de e-bike is ondergebracht, voelt de fiets al vrij snel instabiel aan. Heb je ook nog volle fietstassen of een kind achterop, dan zorgt het hoge zwaartepunt voor een onprettig weggedrag waarbij het stuur kan gaan trillen. Tot op de dag van vandaag worden er nog steeds e-bikes aangeboden waarbij de accu onder de bagagedrager is ondergebracht. Dit zijn overigens wel e-bikes in het lagere prijssegment. Wanneer je het punt van belading in de gaten houdt, valt er met dit e-bikemodel overigens prima te leven. En handig met het oog op diefstal: als je een dubbele fietstas op de bagagedrager bevestigt, ziet de buitenwereld niet eens dat je op een e-bike rijdt.

©Hans de Looij

Semi-geïntegreerde accu = praktisch en sportief ogend

Als voorloper van de geheel geïntegreerde accu introduceerde veel Duitse fietsmerken een aantal jaren geleden een e-bike waarbij de accu half in het frame was weggewerkt. Bij deze oplossing wordt er in de liggende framebuis een uitsparing gecreëerd. Hierbij verdwijnt de accu dus voor de helft in het frame, maar blijft nog steeds makkelijk bereikbaar. Moet je je fiets een keer ergens anders dan thuis opladen? Het loshalen van de semi-geïntegreerde accu is een stuk eenvoudiger dan bij een accu die helemaal in het frame is verwerkt.

Ondanks dat een e-bike met een semi-geïntegreerde accu sportiever oogt dan een e-bike met een accu onder de bagagedrager is het qua design geen topper. Daar denkt de Nederlandse consument ook zo over, want dit type e-bike is hier nooit een doorslaand succes geworden.

©Hans de Looij

Accu in het frame = fraaier uiterlijk

Stilistisch gezien is het onderbrengen van de accu in het frame de fraaiste oplossing. Toch is dit geen oplossing van de laatste tijd. Sparta introduceerde in 2003 al de ION met een accu in de framebuis. Als consument kon je die echter niet zelf uit het frame halen: dat kon alleen de fietsenmaker.

De huidige intube-accu kun je gelukkig wél zelf verwisselen, al moet gezegd worden dat dit niet altijd vlekkeloos verloopt. Aangezien de accu in een vrij krappe ruimte is ondergebracht, is het vaak lastig om de accu te ontgrendelen. Om ruimte voor de accu te creëren en toch stevigheid van het frame te garanderen, zijn de framebuizen vaak oversized uitgevoerd. Soms zijn deze buizen zo breed, dat het afbreuk doet aan het totaalplaatje.

Aandacht verdient ook de afdekplaat van de accubehuizing. Vaak zijn de accu en afdekplaat één geheel. Wanneer je de accu eraf haalt omdat je de e-bike mee wilt nemen op de fietsendrager van je auto, ligt de ruimte waarin de accu normaliter bevestigd is dus bloot. Weersinvloeden hebben dan vrij spel. Koop in zo’n geval een losse afdekking.

Het fraaie ontwerp van een intube e-bike heeft wel een keerzijde: de fiets is niet alleen zwaarder, maar ook een stuk duurder dan de conventionele e-bike.

©Hans de Looij

Accu opgesloten in het frame = lastiger opladen

Er zijn e-bikefabrikanten die bewust kiezen voor een oplossing waarbij de accu opgesloten zit in een framebuis. Dat heeft niet alleen als voordeel dat het fietsontwerp er dan erg fraai en clean uitziet, maar ook dat de accu niet beschadigt of dat deze gestolen kan worden. Een groot nadeel is echter wel dat je de accu niet zelf kunt verwijderen. Voor het oplaadproces van de accu moet de e-bike in z’n geheel dicht bij een stopcontact staan. Even de accu meenemen naar een andere plek is er helaas niet bij.

Dé Kieskeurig.nl E-bike Duurtest

21 fietsmerken, 9 weken getest

Watch on YouTube

Klik hier voor meer ID.nl-video's over e-bikes.