ID.nl logo
Wat is de ideale plek voor de accu op een e-bike?
© Hans de Looij
Mobiliteit

Wat is de ideale plek voor de accu op een e-bike?

Sinds de introductie van de e-bike zijn fabrikanten op zoek naar de ideale plek in een fietsframe voor de accu. Van onder het zadel verhuisde de accu naar een plek onder de bagagedrager om vervolgens half of geheel in het frame te verdwijnen. Wat is de invloed van de accupositie voor gebruiksgemak en rijervaring?

Wie e-bike zegt, zegt accu. Natuurlijk zijn de capaciteit en actieradius belangrijk, maar de plek waar de accu zit, speelt ook een rol. In dit artikel wegen we vijf accuposities tegen elkaar af en kijken we wat het meeste profijt oplevert qua gebruiksgemak en rijervaring.

• Achter de staande framebuis, onder het zadel • Onder de bagagedrager • Semi-geïntegreerd in het frame • Geheel geïntegreerd in het frame • Opgesloten in het frame

Lees ook: De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!

Accu achter staande framebuis = betere rijeigenschappen

In de begindagen van de e-bike kreeg de accu altijd een plek achter de staande framebuis. De bekende Zwitserse fietsfabrikant Flyer heeft hier heel lang aan vastgehouden, simpelweg omdat een accubevestiging midden in het frame voor de beste rijeigenschappen zorgt dankzij een lager zwaartepunt. Hierdoor stuurt de fiets niet alleen beter, maar ervaar je onder alle omstandigheden ook meer stabiliteit.  

Toch vinden veel e-bike-kopers dit geen fraaie oplossing. Op zo’n moment wint design het toch van functionaliteit. Fietsmerk Koga heeft het oorspronkelijke ontwerp echter onlangs weer uit de kast gehaald en toegepast op het nieuwe model Vectro. Wel is het ontwerp van de accu onder het zadel in een nieuw jasje gestoken. De accu is slanker uitgevoerd en vormt nu meer één geheel met het frame.

©Hans de Looij

E-bike met accu achter staande framebuis.

Accu onder bagagedrager = gebruiksgemak

Vanaf 2012 kwamen er massaal e-bikes op de markt met de accu onder de bagagedrager. Daardoor oogde de e-bike niet alleen vlotter, maar werd het frame ook iets compacter. Maar nog belangrijker: de accu werd ineens beter toegankelijk en kon eenvoudig uit het frame gehaald en weer teruggeplaatst. Jaren later kwamen fabrikanten, maar ook consumenten erachter dat er toch nadelen kleven aan deze oplossing.

Aangezien de accu van ruim 3 kilogram vrij hoog en bovendien aan de achterzijde van de e-bike is ondergebracht, voelt de fiets al vrij snel instabiel aan. Heb je ook nog volle fietstassen of een kind achterop, dan zorgt het hoge zwaartepunt voor een onprettig weggedrag waarbij het stuur kan gaan trillen. Tot op de dag van vandaag worden er nog steeds e-bikes aangeboden waarbij de accu onder de bagagedrager is ondergebracht. Dit zijn overigens wel e-bikes in het lagere prijssegment. Wanneer je het punt van belading in de gaten houdt, valt er met dit e-bikemodel overigens prima te leven. En handig met het oog op diefstal: als je een dubbele fietstas op de bagagedrager bevestigt, ziet de buitenwereld niet eens dat je op een e-bike rijdt.

©Hans de Looij

Accu onder bagagedrager.

Semi-geïntegreerde accu = praktisch en sportief ogend

Als voorloper van de geheel geïntegreerde accu introduceerde veel Duitse fietsmerken een aantal jaren geleden een e-bike waarbij de accu half in het frame was weggewerkt. Bij deze oplossing wordt er in de liggende framebuis een uitsparing gecreëerd. Hierbij verdwijnt de accu dus voor de helft in het frame, maar blijft nog steeds makkelijk bereikbaar. Moet je je fiets een keer ergens anders dan thuis opladen? Het loshalen van de semi-geïntegreerde accu is een stuk eenvoudiger dan bij een accu die helemaal in het frame is verwerkt.

Ondanks dat een e-bike met een semi-geïntegreerde accu sportiever oogt dan een e-bike met een accu onder de bagagedrager is het qua design geen topper. Daar denkt de Nederlandse consument ook zo over, want dit type e-bike is hier nooit een doorslaand succes geworden.

©Hans de Looij

E-bike met semi-geïntegreerde accu.

Accu in het frame = fraaier uiterlijk

Stilistisch gezien is het onderbrengen van de accu in het frame de fraaiste oplossing. Toch is dit geen oplossing van de laatste tijd. Sparta introduceerde in 2003 al de ION met een accu in de framebuis. Als consument kon je die echter niet zelf uit het frame halen: dat kon alleen de fietsenmaker.

De huidige intube-accu kun je gelukkig wél zelf verwisselen, al moet gezegd worden dat dit niet altijd vlekkeloos verloopt. Aangezien de accu in een vrij krappe ruimte is ondergebracht, is het vaak lastig om de accu te ontgrendelen. Om ruimte voor de accu te creëren en toch stevigheid van het frame te garanderen, zijn de framebuizen vaak oversized uitgevoerd. Soms zijn deze buizen zo breed, dat het afbreuk doet aan het totaalplaatje.

Aandacht verdient ook de afdekplaat van de accubehuizing. Vaak zijn de accu en afdekplaat één geheel. Wanneer je de accu eraf haalt omdat je de e-bike mee wilt nemen op de fietsendrager van je auto, ligt de ruimte waarin de accu normaliter bevestigd is dus bloot. Weersinvloeden hebben dan vrij spel. Koop in zo’n geval een losse afdekking.

Het fraaie ontwerp van een intube e-bike heeft wel een keerzijde: de fiets is niet alleen zwaarder, maar ook een stuk duurder dan de conventionele e-bike.

©Hans de Looij

E-bike met accu in het frame (ook bekend als intube-accu).

Accu opgesloten in het frame = lastiger opladen

Er zijn e-bikefabrikanten die bewust kiezen voor een oplossing waarbij de accu opgesloten zit in een framebuis. Dat heeft niet alleen als voordeel dat het fietsontwerp er dan erg fraai en clean uitziet, maar ook dat de accu niet beschadigt of dat deze gestolen kan worden. Een groot nadeel is echter wel dat je de accu niet zelf kunt verwijderen. Voor het oplaadproces van de accu moet de e-bike in z’n geheel dicht bij een stopcontact staan. Even de accu meenemen naar een andere plek is er helaas niet bij.

Dé Kieskeurig.nl E-bike Duurtest

21 fietsmerken, 9 weken getest
Watch on YouTube

Klik hier voor meer ID.nl-video's over e-bikes.

▼ Volgende artikel
Waar moet je op letten bij het kiezen van een inbouwvriezer?
© MG | ID.nl
Huis

Waar moet je op letten bij het kiezen van een inbouwvriezer?

Wanneer je kiest voor een inbouwvriezer werk je deze natuurlijk het liefst netjes weg achter een mooie keukendeur. Je vindt ze in hoogtes van 72 tot 178 cm, maar ook als onderbouw diepvrieskast die onder je aanrechtblad passen. Waar moet je allemaal nog meer op letten bij een inbouwvriezer voordat je deze aanschaft?

Een inbouwvriezer biedt als voornaamste voordeel dat de kast mooi is weggewerkt in je keuken. Juist daarom is het belangrijk om vooraf goed op een aantal zaken te letten als je zo’n vriezer wilt kopen.

Formaten

Inbouwvriezers zijn te koop in een aantal vaste maten. Die maten zijn gestandaardiseerd, zodat het eenvoudig is om de juiste inbouwvriezer bij de juiste inbouwkast te kopen en andersom. De ruimte in een inbouwkeuken waar de inbouwvriezer komt, is ietsje groter dan de inbouwvriezer zelf. Logisch, omdat zo'n inbouwvriezer wel makkelijk geplaatst moet kunnen worden, maar er ook weer eenvoudig uit moet kunnen in geval van reparatie of vervanging.

Bij een inbouwvriezer kun je kiezen uit de volgende hoogtes: 72, 88, 102, 122, 140, 178 en 180 cm. De breedte van inbouwvriezers ligt doorgaans tussen de 54 en 56 cm, het is dus belangrijk dat de breedte van de nis hierop is afgestemd. De diepte van een inbouwvriezer kan ook iets variëren, maar 54,5 cm is doorgaans de gemiddelde diepte. Je kunt ook kiezen voor een ondervriezer; een losse kleinere kast van zo'n 80 cm hoog die past onder het aanrechtblad.

Bij de aanschaf van een inbouwvriezer of elke inbouwapparatuur vind je altijd de informatie over de grootte van de nis. De nis is de plek in de inbouwkeuken waarin de inbouwapparatuur wordt geplaatst. Deze informatie is dus erg belangrijk bij het kiezen voor de juiste inbouwvriezer en de gewenste keuken.

©MG | ID.nl

Scharnier- en deursystemen

Bij de aanschaf van een inbouwvriezer houd je rekening met het soort scharniersysteem dat je wil gebruiken. Er zijn twee soorten deursystemen: deur-op-deurscharnieren en sleepdeursystemen. Bij een deur-op-deursysteem wordt de deur van de keuken direct op de deur van de vriezer geplaatst en is er geen speling tussen beide deuren.

Bij een sleepsysteem wordt de vriezerdeur met een glijd- of sleepsysteem bevestigd aan de keukendeur. Hierdoor schuift de deur van de keuken over de koelkastdeur. De deuren bewegen dan afzonderlijk van elkaar. Zo'n systeem komt het vaakst voor en is ook het eenvoudigst te installeren.

Watch on YouTube

Bij een deur-op-deursysteem wordt het paneel van de keukendeur direct op de deur van de vriezer gemonteerd. Het keukenpaneel draait dus op hetzelfde moment als de vriezerdeur. Voor een deur-op-deursysteem heeft de vriezer andere scharnieren die het gewicht van zowel de deur van de vriezer als het keukenpaneel moeten kunnen dragen. Bij een inbouwvriezer die geschikt is voor een deur-op-deursysteem, wordt het buitenste gedeelte van de vriezerdeur los geleverd.

Ventilatie

Een vriezer produceert aan de achterzijde warmte. Deze warmte moet goed kunnen worden afgevoerd en dat kan alleen als de nis waar de inbouwvriezer in wordt geplaatst, voldoende ruimte aan de achterkant heeft. De achterkant van de nis houd je vanzelfsprekend open en moet aan de achterkant tussen de muur en de vriezer minstens 10 centimeter vrijgehouden worden. Bij sommige inbouwvriezers krijg je aparte spacers mee die je op de achterkant van de vriezer kunt monteren om de juiste afstand te behouden, zodat je de vriezer ook niet te ver richting muur kunt plaatsen.

©MG | ID.nl

Geluidsdemping

Het geluid van een inbouwvriezer kan soms als storend worden ervaren. Dit geluid bestaat doorgaans uit twee componenten: luchtgeluid, zoals het brommen van de compressor, en contactgeluid, veroorzaakt door trillingen die via het meubel kunnen worden doorgegeven. Zowel vrijstaande- als inbouwmodellen kunnen hier last van hebben, maar met wat aanpassingen kun je het geluid reduceren. Zorg voor voldoende ventilatieruimte rondom de vriezer. Ga je gebruik maken van geluidsabsorberende materialen , houd er dan rekening mee dat deze warmte vasthouden.

Om luchtgeluid te dempen, kan aan de achterkant en eventueel zijkanten van de nis of de muur geluidsabsorberend materiaal worden bevestigd. Dit materiaal vangt het geluid van de compressor op en voorkomt dat het zich verder door de ruimte verspreidt. Er zijn hier verschillende soorten platen en strips voor verkrijgbaar.

Zoek een stil exemplaar

Omdat het lastig is om een inbouwapparaat van tevoren te testen op geluidsproductie, kun je natuurlijk in ieder geval alvast kijken naar de specificaties van een inbouwvriezer. Bij doorgaans alle online winkels vind je de relevante informatie over geluidsproductie bij de specificaties. Het maximaal hoorbare geluid wordt weergegeven in Decibel, afgekort als dB. Gemiddeld produceren inbouwvriezers een geluid van rond de 35 en 40 dB, maar dit zijn natuurlijk alleen piekmomenten, bijvoorbeeld als de compressor aanslaat. De informatie over de geluidsproductie vind je overigens ook op het energielabel, zie hieronder.

Zuinigheid

Tot slot moeten we het energieverbruik natuurlijk niet vergeten. Hoe zuiniger een inbouwvriezer is, hoe meer geld je op het gebruik ervan bespaart. Dankzij de specificaties en het welbekende energielabel koop je eenvoudig een energiezuinig model. Je ziet dan bij de specificaties ook wat een inbouwvriezer op jaarbasis aan energie verbruikt.

©EPREL

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 krachtige hogedrukreinigers voor minder dan 275 euro
© MG | ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 krachtige hogedrukreinigers voor minder dan 275 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een hogedrukreiniger maak je je oprit, terras en tuinbestrating grondig schoon. Wij vonden vijf krachtige modellen voor je.

Een hogedrukreiniger is ideaal voor het schoonmaken van terrassen, opritten, tuinmeubels, auto’s en schuttingen. Je hebt minder schoonmaakmiddelen nodig en bespaart tijd en moeite. Dankzij verstelbare spuitkoppen pas je de waterstraal aan per klus. Zo maak je efficiënt en veilig schoon, zelfs op lastig bereikbare plekken. Met behulp van handige accessoires zoals een autowasborstel kun je een hogedrukreiniger ook gebruiken voor auto's, aanhangers, caravans en campers. Wij hebben een vijftal betaalbare hogedrukreinigers voor je gevonden.

DISCLAIMER

De genoemde maximum prijs van 275 euro was correct tijdens het schrijven van dit artikel. De prijzen van producten op Kieskeurig.nl kunnen echter varieren, en kunnen inmiddels dus hoger of lager zijn.

Bosch UniversalAquatak 135

Deze compacte machine van Bosch zet moeiteloos 410 l/uur water af dankzij zijn krachtige 1900 W motor. De slang van 7 meter geeft je een groot bereik. Met een werkdruk tot 135 bar verwijdert hij eenvoudig hardnekkig vuil van fiets, oprit of terras. De geïntegreerde slanghaspel en opbergruimte voor accessoires maken hem erg gebruiksvriendelijk. Ondanks zijn lichte gewicht (7,9 kg), staat de Aquatak 135 stevig dankzij wielen en een telescopisch handvat. Hij is geschikt tot een watertemperatuur van 40 °C en geleverd inclusief nozzle‑set. Zijn compacte profiel en degelijke prestaties maken ‘m ideaal voor dagelijks gebruik in en om het huis.

Maximale druk: 135bar
Vermogen: 1900 Watt
Slanglengte: 7m
Opslagtank: 0,45 liter
Meegeleverde accessoires: lans, vuilfrees

Wat is een vuilfrees?

Een vuilfrees is een speciaal opzetstuk voor een hogedrukreiniger dat wordt gebruikt om hardnekkig vuil effectief te verwijderen. De vuilfrees bestaat uit een roterende waterstraal met hoge druk, waardoor het reinigingsvermogen aanzienlijk wordt verhoogd. Dit maakt het heel geschikt voor het schoonmaken van sterk vervuilde oppervlakken zoals bestrating, terrastegels en andere harde buitenoppervlakken. Een vuilvrees is echter niet geschikt voor auto's, campers of caravans. Het kan namelijk de lak of deur- en raamrubbers beschadigen.

Nilfisk Excellent 170

De Nilfisk Excellent 170 is een stevige krachtpatser met een inductiemotor en metalen pomp, ontworpen voor intensief gebruik. Hij levert maar liefst 170 bar en rond de 498 l/uur aan waterflow en dat is ideaal voor grote oppervlakken zoals terrassen of gevels . De SteelFlex-slang van 10 meter in combinatie met de interne haspel zorgt voor moeiteloze bereikbaarheid en opberging. Uniek is de Power Foam Blaster (700 ml) die zorgt voor rijke schuimlaag voor grondige reiniging, bijvoorbeeld van auto’s of tuinmeubilair. De machine schakelt bij spuitstop automatisch uit, en gaat weer aan bij gebruik, waarmee je dus energie kunt besparen. Met een gewicht van zo'n 21,5 kg is hij wat zwaarder dan gemiddeld, maar staat stevig op wielen en een telescoopgreep voor verplaatsing.

Maximale druk: 170 bar
Vermogen: 2100 Watt
Slanglengte: 10m
Opslagtank: 0,7 liter (voor foam)
Meegeleverde accessoires: Vuilfrees, oppervlakreiniger

Kärcher K 2 Basic

De K 2 Basic van Kärcher is een degelijk instapmodel voor eenvoudigere reiningsklusjes, zoals voor fietsen, tuinmeubels of lichte vervuiling. Deze machine levert tot 110 bar werkdruk en 360 l/uur waterflow vanuit een 1400 W motor. Hij is compact, weegt slechts 4 kg (zonder accessoires) en voorzien van twee wieltjes voor eenvoudige verplaatsing. De slang is 3 m lang, wat minder bereik biedt, maar praktisch is voor het dichtbij reinigen. Inclusief waterfilter en Quick Connect-systeem, plus diverse spuitstukken zoals een lans en vuilfrees. Dit toestel is ideaal voor gebruikers die een effectief, budgetvriendelijk toestel zoeken voor eenvoudig onderhoud rondom huis.

Maximale druk: 110 bar
Vermogen: 1400 Watt
Slanglengte: 3m
Opslagtank: geen
Meegeleverde accessoires: lans, vuilfrees

Powerplus POWXG90410

De Powerplus POWXG90410 combineert kracht en flexibiliteit in één: zijn 1800 W motor levert tot 140 bar en 420 l/uur waterflow, perfect voor het grondig reinigen van oprit, tuin of voertuigen. De slang van 8 m en een soepel oprolmechanisme maken werken zonder gedoe makkelijk. De tank van 0,75 liter voor reinigingsmiddel is ideaal voor gecombineerde schoonmaakbeurten. Hij beschikt over turbospuit, patio-cleaner en verstelbare lans en is uitgerust met wieltjes en auto start/stop voor bedieningsgemak en veiligheid. Weegt ongeveer 7,7 kg — handzaam en goed te manoeuvreren.

Maximale druk: 140 bar
Vermogen: 1800 Watt
Slanglengte: 8m
Opslagtank: 0,75 liter
Meegeleverde accessoires: lans, vuilfrees

EZIclean Hydroforce 165

Deze Eziclean Hydroforce 165 is uitgerust met een krachtige 2200 W motor waarmee hij tot 165 bar haalt — ideaal voor intensieve klussen zoals terras en auto’s schoonmaken . De slang van 5 meter biedt voldoende reikwijdte dichtbij de kraan. Inclusief 0,75 l reinigingstank en een ruime selectie aan spuitmonden, waaronder een turbomondstuk met 180° draaibare straal en 360°-draaifunctie – handig voor diverse oppervlakken. Het lage gewicht van zo'n 9,2 kg en wieltjes plus haspel maken het verplaatsen eenvoudig. Robuust, veelzijdig en ideaal voor huishoudelijk en zwaar buitengebruik.

Maximale druk: 165 bar
Vermogen: 2200 Watt
Slanglengte: 5m
Opslagtank: 0,75 liter
Meegeleverde accessoires: autowasborstel, lans, oppervlakreiniger