ID.nl logo
Een automatisch schakelsysteem op je e-bike: is dat de prijs waard?
Mobiliteit

Een automatisch schakelsysteem op je e-bike: is dat de prijs waard?

Automatisch schakelen: hoe werkt dat eigenlijk? We leggen het kort uit vanuit het oogpunt van jou als fietser. Belangrijk om te weten is dat een automatisch schakelsysteem pas echt nuttig is in combinatie met traploos schakelen.

Een elektrische fiets anno 2024 is amper te vergelijken met een model van een paar jaar geleden. In dit artikel besteden we aandacht aan automatisch schakelen. Dat is in feite de nieuwe revolutie binnen de e-bikes en in dit artikel vertellen we je er alles over:

  • Automatisch en naadloos schakelen: zo zit het
  • De voordelen van een automatisch schakelsysteem
  • De nadelen van automatisch schakelen

Meer weten over traploos schakelen? Lees dan: Enviolo: het gemak van traploos en automatisch schakelen op je e-bike

Meld je aan voor de E-bakfiets Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bakfiets Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

Traploos schakelen op een elektrische fiets

In Nederland zijn veel elektrische fietsen voorzien van een naafversnelling, en hebben dus geen derailleur, die in bergachtig gebied juist prettig is. Over het algemeen zitten daar 3,5 of 7 versnellingen op. Daarom is het soms lastig om precies de juiste versnelling te vinden. Een oplossing is traploos, oftewel naadloos, schakelen. Voor elektrische fietsen zijn de traploze versnellingsnaven van Enviolo erg populair. Dit bedrijf produceert ze al sinds 2006, toen nog onder de naam NuVinci.

Een automatisch schakelsysteem op je e-bike

Automatisch schakelen doet precies wat de term doet vermoeden: in plaats van handmatig schakelen, bepaalt een systeem het perfecte moment om naar de volgende versnelling te gaan. Dat gebeurt op basis van snelheid en trapfrequentie, en in sommige gevallen ook de helling of het geleverde vermogen van de fietsen.

Op een fiets met een automatisch schakelsysteem zitten dus extra sensoren om dat allemaal te registreren. Een computersysteem kiest vervolgens het ideale moment uit om te schakelen, bijvoorbeeld als je een bepaalde snelheid bereikt of een helling op moet fietsen. Enviolo en de Shimano ontwerpen automatische schakelsystemen die op e-bikes in Nederland terug te vinden zijn.

💡Leestip: Verschillende type versnellingen voor jouw e-bike

©Sebastian Rothe

Combinatie traploos en automatisch schakelen

Automatisch en traploos schakelen combineren leidt tot een geheel nieuwe rijervaring. Je hoeft nergens meer op te letten en het systeem zorgt ervoor dat je altijd het ideale verzet benut. Om optimaal te profiteren van traploze versnellingen is een automatisch schakelsysteem vereist. Want het is erg lastig om handmatig de juiste weerstand te kiezen als je theoretisch oneindig veel versnellingen hebt. Bovendien ben je dan continu druk met schakelen. Een automatisch schakelsysteem past de weerstand aan zonder dat je het in de gaten hebt.

Zet je hem goed op slot?

Geef dieven geen kans om je mooie fiets mee te nemen...

Zelf de controle in handen

Bij de meeste automatische schakelsystemen houd je zelf nog wel enige controle. Via het bedieningspaneel of een applicatie op je smartphone stel je bijvoorbeeld de ondersteuning van de motor in.

©Markus Gann

Voordelen automatisch schakelsysteem

Gebruiksgemak

Je hoeft zelf niet meer te schakelen en rijdt altijd in de perfecte versnelling. Dat is zonder twijfel het grootste voordeel van een automatisch schakelsysteem.

Comfort

Met een automatisch schakelsysteem voel je altijd dezelfde weerstand. Dat is erg comfortabel bij het optrekken, wanneer het terrein verandert of wanneer je een helling op fietst.

Efficiënt energieverbruik

Het computersysteem kiest altijd voor de meest efficiënte versnelling. Daar profiteer jij als fietser van, maar je e-bike zelf ook. Want het betekent dat vooruit bewegen minder energie kost. Daarom gaat je accu langer mee en verhoogt de rijafstand.

Lees zeker ook: De accu van je e-bike controleren: hoe, wat en wanneer

Minder slijtage

Door te kiezen voor de ideale versnelling is de mechanische kracht op de bewegende onderdelen van de fiets lager. Het risico op schade en slijtage is daarom een stukje kleiner.

Nadelen automatisch schakelen

Jammer genoeg heeft niets op de wereld alleen maar voordelen, en dat geldt ook voor automatisch schakelen op je e-bike. De meeste nadelen worden veroorzaakt doordat het systeem vraagt om een aantal sensoren en een computer met bijbehorende software.

Hogere kosten

Een automatisch schakelsysteem is complexer en dus duurder dan handmatig aangestuurde versnellingen. Dat geldt niet alleen voor de aanschafprijs, maar ook voor onderhoudskosten. Een automatisch schakelsysteem is wel weer een extra mechanisme dat kapot kan gaan. Langdurige blootstelling aan vocht en kou kan tot schade leiden.

Schakelen onmogelijk bij lege accu

Je hebt de batterij nodig om te schakelen. Fietsen met een lege accu is dus nog een stuk oncomfortabeler met een automatisch schakelsysteem.

Software-updates

Een update kun je eigenlijk moeilijk scharen onder nadelen. Op zich is het dat ook niet, omdat ze helpen om het schakelsysteem nog efficiënter te maken. Maar het vraagt wel om extra aandacht en een beetje technische kennis om de updates op je fiets te laden, zodat je optimaal profiteert van het schakelsysteem.


▼ Volgende artikel
Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5
Mobiliteit

Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5

Als de nieuwe Renault 5 al zo goed rijdt, hoe kan een Alpine op dezelfde basis dan nóg beter rijden? Onlangs toog Irwin van InstaAutoVlog naar Mallorca om de eerste kilometers met de kersverse Franse trots te rijden.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

In dit artikel en bijbehorende video vertelt Irwin Versteegh-Duijnstee je alles over de nieuwe Alpine A290. Volgens hem een auto die zomaar voor een vervijf-, vertien-, of wellicht zelfs wel verhonderdvoudiging van het aantal Alpine-registraties in Nederland kan leiden.

Meer lezen over Alpine? Check dan ook: Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment

Zelfde basis als Renault 5

En ja, het is dus beslist geen geheim dat de nieuwe Renault 5 als basis voor de Alpine A290 dient. Niet alleen qua bodemplaat, maar ook de basisvorm. Alpine wist dankzij zes centimeter meer spoorbreedte, een vijf centimeter bredere carrosserie (dankzij wielkastverbreders) en standaard 19inch-lichtmetalen wielen een soort super-Renault 5 neer te zetten. 

©DPPI

Stylingkenmerken

Ook dit model is voorzien van kenmerkende onderdelen als dubbele koplampen, een zogeheten swoosh (designkenmerken aan de zijkant van de auto) en een subtiele ducktailspoiler op de achterklep. Voor de test is gereden met de GTS-uitvoering. Deze is te herkennen aan een chroomzwart Alpine-embleem op het zijscherm en 19-inch Noir lichtmetalen wielen, type Snowflake. 

©DPPI

Accubereik

Qua techniek leunt de A290 sterk op de Renault 5. Zo zien we een 52kWh-batterij, een 11kW-driefasen-boordlader, DC-snellaadfunctie van 100kW en een warmtepomp inclusief actieve batterijverwarming en -koeling. In plaats van een 150pk-elektromotor vind je in de A290 echter een minimaal 180pk sterke elektromotor. De GT Performance biedt 220pk en 300Nm op de voorwielen. Het bereik? Zo'n 385 kilometer op een volle batterij.

🚘Had je dit al gelezen? Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Rijgedrag

Met de krachtige motor van de GTS accelereert de Alpine A290 in 6,4 seconden naar 100 km/u. Deze hot hatch vraagt om stuurmanskunst; ondanks de grip van de Michelin Pilot Sport 5-banden zoekt de A290 bij krachtige acceleratie steeds naar meer tractie, waardoor het typisch klinische EV-gevoel verdwijnt.

Op het circuit zorgt de gewichtsverdeling (57 procent voor, 43 procent achter) voor een dynamisch, speels rijgedrag. De achterkant is soepel, wat onderstuur voorkomt en scherpe bochten mogelijk maakt. Een verbeterpunt is de stuurfeedback, die iets preciezer zou mogen zijn.

©DPPI

Niet stug, zelfs comfortabel

De A290 biedt ondanks zijn speelse karakter verrassend veel comfort. Dankzij technieken zoals hydraulische bumpstops en een multilink-ophanging achter, rijdt deze hot hatch soepel, zonder stug te zijn. Dit is extra indrukwekkend gezien het hoge gewicht van 1479 kilo en de 19inch-wielen. Qua comfort doet hij niet onder voor de Renault 5.

©DPPI

Alpine A290 op beeld

Alle details over de rijeigenschappen van de nieuwe Alpine A290 zien? Bekijk hieronder dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

 

 

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk
Huis

Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk

Met een adviesprijs van 249,99 euro is de Motorola Moto G55 geen dure smartphone. Je moet er dan vanzelfsprekend rekening mee houden dat je niet het nieuwste of het beste in huis haalt. Maar voor mensen die niet al te veeleisend zijn, kan dit een prima optie zijn.

Goed
Conclusie

We houden er in deze beoordeling rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het toestel parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.

Plus- en minpunten
  • Degelijke processor
  • Prima scherm
  • Genoeg werkgeheugen
  • Veel opslagruimte
  • Goede accu
  • Camerasysteem
  • Updatebeleid
  • Plastic frame

Afwerking toestel

Dankzij het plastic frame voelt de Motorola Moto G55 gelukkig licht aan. En door het eco-leer achterop heb je niet het idee met een echt goedkoop toestel te maken. Die achterkant heeft nog een voordeel: daardoor glipt het apparaat niet gemakkelijk uit je handen. Hoewel Motorola er standaard een plastic hoesje omheen doet, vinden we dat eigenlijk zonde. Zowel voor het ontwerp als voor het glijden.

©Wesley Akkerman

Verder is het vervelend – doch begrijpelijk – dat de smartphone niet water- en stofdicht is. Wel is er helemaal onderop een koptelefoonaansluiting aanwezig.

©Wesley Akkerman

Voorop treffen we een groot lcd-display van 6,49 inch aan. De telefoon beschikt over een hoge verversingssnelheid van 120 Hertz, HDR en een resolutie van 1080 × 2400 pixels (ook wel FHD+ genoemd). Het scherm kan redelijk helder ingesteld worden en wordt beschermd door een stevige laag Gorilla Glass 5-glas. De kleuren komen mooi en prettig naar voren, maar de kijkhoek is matig. Het enige wat echt opvalt in nadelige zin is dat er een luchtlaag zichtbaar is. Daardoor werpt de behuizing een schaduw op het display, en dat oogt heel goedkoop.

©Wesley Akkerman

Degelijke processor

De smartphone wordt aangedreven door de Mediatek Dimensity 7025. Die valt qua prestaties ergens tussen de Snapdragon 7s Gen 2 (zoals in de Redmi Note 13 Pro) en Snapdragon 6s Gen 3 (zoals in de Moto G85) in. Voor gaming is dit niet echt een goede processor, maar voor dagelijks gebruik hebben we weinig te klagen. We hebben ook niet het idee dat de cpu het scherm niet kan bijbenen. Het kan zijn dat je tijdens het scrollen het toestel betrapt op een korte vertraging, maar dat kan ook komen doordat bijvoorbeeld een site of app net wat meer van het systeem vraagt.

Voor deze prijs vinden we de hoeveelheid opslagruimte en werkgeheugen heel riant. Je krijgt namelijk respectievelijk 256 GB en 8 GB voorgeschoteld. Het toestel draait nu op Android 14 en biedt bovendien de kenmerkende kale Android-ervaring aan. Houd wel rekening met wat vooraf geïnstalleerde apps, die je in sommige gevallen kunt verwijderen. Helaas krijgt de Motorola Moto G55 slechts twee Android-upgrades en vier jaar aan beveiligingsupdates. Dat is echt ontzettend karig, maar heeft mogelijk iets te maken met de keuze voor de processor.

Lees ook: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

Tegenvallende camera's

De 50 megapixelcamera achterop legt weliswaar kleuren redelijk natuurlijkgetrouw vast, maar eigenlijk zien we twee problemen waar we ons niet overheen kunnen zetten. De beelden ogen een beetje flets en plat, terwijl we aan de zijkanten soms een gebrek aan scherpte opmerken. In de avond maakt de Motorola Moto G55 al snel overbelichte foto's, waardoor kleuren niet stralen en details snel wegvallen. Je kunt dit soort foto's prima gebruiken voor op Facebook of andere sociale media, maar we zouden ze niet printen en daarna in een familiealbum stoppen.





Wat ons verder opvalt aan de groothoeklens, van acht megapixel, is dat die anders omgaat met kleuren. Die komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid en missen bezieling. Ook kan het zijn dat felle delen, zoals een wolkendek, kenmerkende detaillering missen.

Avondfotografie is echt ondermaats, en het helpt daarnaast niet dat de lens geen toegang heeft tot de optische beeldstabilisatie. De macro-optie (van de groothoeklens) maakt tot slot soms té scherpe foto's, waardoor randen hard ogen en een witte gloed krijgen. De camera's laten dus te wensen over.





Motorola Moto G55 kopen?

De accu doet gelukkig wel een hoop goed. Dankzij een vermogen van 5000 mAh kun je het soms wel twee dagen (of meer, afhankelijk van gebruik) uithouden. En met een 30watt-lader kun je het toestel vaak binnen anderhalf helemaal volladen. Die oplader moet je dan wel zelf aanschaffen, want die zit niet in de doos. Dat komt niet door Motorola, maar vanwege regels uit Europa. Met een half uurtje laden is het toestel voor de helft gevuld, dus daarin is het toestel betrouwbaar. Verder is het goed om te weten dat er geen draadloos opladen beschikbaar is.

We houden er rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het apparaat parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.