ID.nl logo
De accu van je e-bike controleren: hoe, wat en wanneer
Mobiliteit

De accu van je e-bike controleren: hoe, wat en wanneer

Heb je een elektrische fiets die al een tijdje meegaat? Na zo’n vijf tot zes jaar ga je echt merken dat de accu aan capaciteit inboet. Je kunt minder kilometers maken en met name de laatste vijfentwintig procent lading verdwijnt vaak onverwacht als sneeuw voor de zon. Tijd voor een fietsaccu-check! ID.nl vertelt je over het hoe, wat en wanneer.


In het kort: in dit artikel bekijken we drie scenario’s waarbij het verstandig is om je fietsaccu te laten controleren: Teruglopende actieradius | Beschadigde accu | Tweedehands e-bike

Ook interessant: De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!


Hoewel met de huidige lithium-ion accu’s duizend laadcycli geen uitzondering zijn (een hele verbetering ten opzichte van de oude nikkelmetaalhydride- en loodaccu’s van vroeger) merk je na een aantal jaar toch dat je accu achteruitgaat. Wanneer een accu aan capaciteit verliest, is het verstandig om een accucheck bij de fietsenmaker te laten uitvoeren. Maar ook andere factoren kunnen een aanleiding zijn om de accu periodiek te laten testen.

Laat je fietsaccu controleren: ✓ Als de actieradius van de e-bike ineens terugloopt ✓ Als de fietsaccu gevallen is of een andere beschadiging vertoont ✓ Bij de aanschaf van een tweedehands e-bike

- Hans de Looij, e-bike expert van ID.nl

1: De actieradius van mijn e-bike loopt terug

Er komt een dag dat je merkt dat de capaciteit van je fietsaccu terugloopt. De levensduur van een accu is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de batterijcellen. Dagelijks gebruik, onjuiste opslag en ook natuurlijke veroudering belasten de batterijcellen van een accu, waardoor de capaciteit en dus ook de prestaties afnemen. In de praktijk loopt de capaciteit van kwaliteitsaccu’s 3 tot 10 procent per jaar terug, bij lowbudget-accu’s is dit 10-20 procent per jaar.

Niet alleen de capaciteit is belangrijk voor de conditie van een accu: ook de interne weerstand vormt een belangrijke factor. De interne weerstand veroorzaakt capaciteitsverlies en warmte-ontwikkeling tijdens het laden en ontladen van de accu. Een hoge interne weerstand uit zich in de praktijk door uitvallen van de accu als deze bijna leeg is en tijdens grote ontlaadstromen (bergritten).

In principe beschermt het BMS (Battery Management System) de accu door het systeem uit te schakelen bij hoge interne temperaturen. Een controle van de accu na ongeveer drie tot vier jaar is niet alleen nuttig om inzicht te krijgen in de restcapaciteit van de accu, maar geeft ook antwoord op de vraag of de accu nog veilig is.

Een accucheck kun je laten uitvoeren bij een fietsenwinkel, waar ze dikwijls werken met een zogenaamde Batterytester. Hoe gaat dit in zijn werk? Je geeft een volgeladen accu af, waarna de accu aan de Batterytester wordt gekoppeld. De Batterytester trekt vervolgens in een kleine twee uur de accu helemaal leeg. Na de test geeft een uitdraai een duidelijk beeld over de capaciteit en de interne weerstand van de bewuste accu. Als de Batterytester de accu niet kan uitlezen, is het verstandig om een nieuwe accu aan te schaffen of de e-bike in te ruilen. Ook als de capaciteit van de accu sterk is teruggelopen, is het verstandig om naar een nieuw exemplaar uit te zien. Natuurlijk is dit afhankelijk van hoeveel kilometer je per rit met de e-bike nog wilt gaan maken.

2: Mijn accu is gevallen

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Wanneer je de accu uit de e-bike haalt, kan het altijd gebeuren dat je de accu laat vallen. In zo’n geval is het raadzaam om eerst te behuizing van de accu goed te controleren op beschadigingen. Een barst in het kunststof betekent dat de accu in ieder geval vervangen moet worden. Vocht en vuil hebben dan vrij spel en dit komt de veiligheid en een goede werking van de accu niet ten goede. Ook als de e-bike is omgevallen, is het verstandig om de accu aan een check te laten onderwerpen. Zijn er geen uitwendige beschadigingen zichtbaar, dan zal een test met een Batterytester uitsluitsel geven over de toestand en werking van de accu. Komt de accu goed uit de test dan is er geen reden tot ongerustheid en is de accu gewoon weer te gebruiken.

Elektrische fiets kopen? Bekijk het aanbod op Kieskeurig.nl

En check meteen de voorraad bij jou in de buurt!

3: Ik wil een tweedehands e-bike kopen

Bij het kopen van een gebruikte e-bike is de gesteldheid van de accu van doorslaggevend belang. De algehele staat van de e-bike is tijdens een verkoopgesprek vaak goed in te schatten, maar de conditie van de accu is veel lastiger te bepalen. Heeft de e-bike buiten gestaan, is de accu weleens gevallen, hoe oud is de accu: allemaal vragen waar je vaak geen duidelijk antwoord op kunt krijgen. In zo’n geval moet je met de verkopende partij een compromis zien te sluiten. Je kunt overeenkomen dat de verkoper water bij de wijn doet en zakt met de prijs waardoor er ruimte ontstaat om een andere accu te kopen. Of anders dat de accu wordt onderworpen aan een test. Komt de accu goed uit deze test dan is de weg vrij om de tweedehands e-bike zonder risico aan te schaffen.

Lees ook: Checklist tweedehands e-bike kopen: dit zijn dé 6 dingen waar je op moet letten


▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube