De accu van je e-bike controleren: hoe, wat en wanneer
Heb je een elektrische fiets die al een tijdje meegaat? Na zo’n vijf tot zes jaar ga je echt merken dat de accu aan capaciteit inboet. Je kunt minder kilometers maken en met name de laatste vijfentwintig procent lading verdwijnt vaak onverwacht als sneeuw voor de zon. Tijd voor een fietsaccu-check! ID.nl vertelt je over het hoe, wat en wanneer.
In het kort: in dit artikel bekijken we drie scenario’s waarbij het verstandig is om je fietsaccu te laten controleren: Teruglopende actieradius | Beschadigde accu | Tweedehands e-bike
Ook interessant: De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!
Hoewel met de huidige lithium-ion accu’s duizend laadcycli geen uitzondering zijn (een hele verbetering ten opzichte van de oude nikkelmetaalhydride- en loodaccu’s van vroeger) merk je na een aantal jaar toch dat je accu achteruitgaat. Wanneer een accu aan capaciteit verliest, is het verstandig om een accucheck bij de fietsenmaker te laten uitvoeren. Maar ook andere factoren kunnen een aanleiding zijn om de accu periodiek te laten testen.
Laat je fietsaccu controleren: ✓ Als de actieradius van de e-bike ineens terugloopt ✓ Als de fietsaccu gevallen is of een andere beschadiging vertoont ✓ Bij de aanschaf van een tweedehands e-bike
- Hans de Looij, e-bike expert van ID.nl
1: De actieradius van mijn e-bike loopt terug
Er komt een dag dat je merkt dat de capaciteit van je fietsaccu terugloopt. De levensduur van een accu is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de batterijcellen. Dagelijks gebruik, onjuiste opslag en ook natuurlijke veroudering belasten de batterijcellen van een accu, waardoor de capaciteit en dus ook de prestaties afnemen. In de praktijk loopt de capaciteit van kwaliteitsaccu’s 3 tot 10 procent per jaar terug, bij lowbudget-accu’s is dit 10-20 procent per jaar.
Niet alleen de capaciteit is belangrijk voor de conditie van een accu: ook de interne weerstand vormt een belangrijke factor. De interne weerstand veroorzaakt capaciteitsverlies en warmte-ontwikkeling tijdens het laden en ontladen van de accu. Een hoge interne weerstand uit zich in de praktijk door uitvallen van de accu als deze bijna leeg is en tijdens grote ontlaadstromen (bergritten).
In principe beschermt het BMS (Battery Management System) de accu door het systeem uit te schakelen bij hoge interne temperaturen. Een controle van de accu na ongeveer drie tot vier jaar is niet alleen nuttig om inzicht te krijgen in de restcapaciteit van de accu, maar geeft ook antwoord op de vraag of de accu nog veilig is.
Een accucheck kun je laten uitvoeren bij een fietsenwinkel, waar ze dikwijls werken met een zogenaamde Batterytester. Hoe gaat dit in zijn werk? Je geeft een volgeladen accu af, waarna de accu aan de Batterytester wordt gekoppeld. De Batterytester trekt vervolgens in een kleine twee uur de accu helemaal leeg. Na de test geeft een uitdraai een duidelijk beeld over de capaciteit en de interne weerstand van de bewuste accu. Als de Batterytester de accu niet kan uitlezen, is het verstandig om een nieuwe accu aan te schaffen of de e-bike in te ruilen. Ook als de capaciteit van de accu sterk is teruggelopen, is het verstandig om naar een nieuw exemplaar uit te zien. Natuurlijk is dit afhankelijk van hoeveel kilometer je per rit met de e-bike nog wilt gaan maken.
2: Mijn accu is gevallen
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Wanneer je de accu uit de e-bike haalt, kan het altijd gebeuren dat je de accu laat vallen. In zo’n geval is het raadzaam om eerst te behuizing van de accu goed te controleren op beschadigingen. Een barst in het kunststof betekent dat de accu in ieder geval vervangen moet worden. Vocht en vuil hebben dan vrij spel en dit komt de veiligheid en een goede werking van de accu niet ten goede. Ook als de e-bike is omgevallen, is het verstandig om de accu aan een check te laten onderwerpen. Zijn er geen uitwendige beschadigingen zichtbaar, dan zal een test met een Batterytester uitsluitsel geven over de toestand en werking van de accu. Komt de accu goed uit de test dan is er geen reden tot ongerustheid en is de accu gewoon weer te gebruiken.
Elektrische fiets kopen? Bekijk het aanbod op Kieskeurig.nl
En check meteen de voorraad bij jou in de buurt!
3: Ik wil een tweedehands e-bike kopen
Bij het kopen van een gebruikte e-bike is de gesteldheid van de accu van doorslaggevend belang. De algehele staat van de e-bike is tijdens een verkoopgesprek vaak goed in te schatten, maar de conditie van de accu is veel lastiger te bepalen. Heeft de e-bike buiten gestaan, is de accu weleens gevallen, hoe oud is de accu: allemaal vragen waar je vaak geen duidelijk antwoord op kunt krijgen. In zo’n geval moet je met de verkopende partij een compromis zien te sluiten. Je kunt overeenkomen dat de verkoper water bij de wijn doet en zakt met de prijs waardoor er ruimte ontstaat om een andere accu te kopen. Of anders dat de accu wordt onderworpen aan een test. Komt de accu goed uit deze test dan is de weg vrij om de tweedehands e-bike zonder risico aan te schaffen.
Lees ook: Checklist tweedehands e-bike kopen: dit zijn dé 6 dingen waar je op moet letten