ID.nl logo
Enviolo: het gemak van traploos en automatisch schakelen op je e-bike
Mobiliteit

Enviolo: het gemak van traploos en automatisch schakelen op je e-bike

Door de enorme populariteit van e-bikes, is er steeds meer keuze op de markt voor onderdelen. Het merk Enviolo heeft een vaste plek veroverd in het e-bikesegment, met een specialisatie in versnellingsnaven waarbij traploos wordt geschakeld. In dit artikel lees je er alles over!

Na het lezen van dit artikel weet je:

  • Hoe een Enviolo naaf functioneert
  • Hoe traploos of automatisch schakelen werkt
  • Wat de voor- en nadelen zijn van Enviolo-techniek
  • Wat de ideale Enviolo-naaf is voor jou

Ook interessant: Welke Shimano versnellingsnaaf moet ik kiezen voor mijn e-bike?

Op een e-bike hoef je in principe weinig te schakelen, toch is het handig om een aantal versnellingen te hebben. De Shimano Nexus-naven met 7 en 8 versnellingen zijn daarom zeer geliefd en worden door veel e-bikemerken bij de afmontage gebruikt. Enviolo timmert ook al behoorlijk wat jaren aan de weg, werkt inmiddels samen met meer dan honderd fietsmerken en heeft een display-integratie met de merken Bosch, Bafang, Yamaha, Flyer en Brose.

Hoe werkt een Enviolo-naaf?

Vrijwel alle versnellingssystemen voor de fiets werken in combinatie met meerdere tandwielen, maar bij Enviolo is er een totaal andere benadering. Enviolo noemt dat Continuously Variable Planetary (CVP)-transmissie. Als gebruiker word je hierbij ergonomisch op je wenken bediend: je draait niet met een klik van de ene naar de andere versnelling, maar geruisloos en traploos alsof je aan de volumeknop van een radio draait.

©Enviolo

De naaf functioneert namelijk volgens een uniek concept waarbij er meerdere planeetkogels zijn aangebracht tussen twee metalen ringen. De eerste ring zit vast aan het tandwiel, brengt vervolgens de kogels aan het draaien en deze brengen op hun beurt, via de tweede ring, het achterwiel in beweging. Door aan de versnellingsgreep te draaien verplaats je de kogels ten opzichte van de ringen. Hierdoor verandert de overbrengingsverhouding en daarmee ook de versnellingsverhouding.  

Traploos of automatisch schakelen?

Een Enviolo-versnellingsnaaf schakelt traploos; je kunt dus vloeiend en zonder tussenstappen schakelen, ook wanneer je stilstaat. Dat is vooral handig bij stoplichten en drukke verkeerssituaties. Daarnaast blijft de Enviolo-naaf onder zware belasting soepel schakelen. Rijdend heuvelop met veel kracht op de pedalen kun je dus gewoon schakelen.

Op zoek naar Enviolo-onderdelen?

Shop voor Enviolo!

Met de Enviolo Automatiq-interface gaat het schakelen zelfs geheel automatisch. Je stelt vooraf de gewenste trapfrequentie (cadans) in en vervolgens past het systeem zich aan jouw snelheid aan. Zo heb je onder alle omstandigheden altijd de ideale cadans. Rijd je weg uit stilstand, tegenwind of bergop? De Automatiq-functie kiest voor jou altijd de ideale cadans. Wanneer je stilstaat, schakelt het systeem automatische terug naar een kleiner verzet en rijd je vervolgens soepel weer weg. Wil je de trapfrequentie wijzigen, dan kan dat via het display of via een app op je mobiele telefoon.

©Enviolo

Voor- en nadelen van de Enviolo-naaf

Enviolo-naven zijn nagenoeg geruisloos en hebben geen schakelgeluiden. Je kunt de naaf uitstekend combineren met riemaandrijving. In tegenstelling tot normale naafversnellingen en derailleurs heeft een Eviolo-naaf vrijwel geen onderhoud nodig. Traploos en zeker automatisch schakelen vergen minder kracht. Voor fietsers met klachten aan hand of pols is het Enviolo-schakelsysteem daarom een uitkomst.

Bedenk wel dat een e-bike met het Enviolo-systeem in prijs wel vaak hoger zal uitvallen. Hierdoor kan de e-bike net buiten je budget vallen. De Enviolo-naaf is zwaarder dan de traditionele naafversnellingen van Shimano. Bij een e-bike is dat op zich geen ramp, maar ook hier zijn er qua gewicht soms grenzen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de maximale kogeldruk als je e-bikes op de auto wilt vervoeren.

Tssssss........Lekke band?

Shop snel voor fietspompen

Welke naven biedt Enviolo?

Enviolo Urban

De Urban-naaf is de goedkoopste van Enviolo en vooral geschikt voor lichte elektrische fietsen. Een ideale naaf voor korte dagelijkse ritten in het dorp of de stad. Deze naaf is compatibel met de Bosch Active Line+- en Brose Drive C-motoren (maximaal koppel tot 50 Nm).

Enviolo City

De City-naaf biedt iets meer versnellingsopties dan de Urban-naaf en is daarom zeer geschikt voor steden met veel verkeer en complexe verkeerssituaties. Deze naaf is compatibel met de Bosch Performance Line SX-, Bafang M200-, Yamaha PW Serie- en Fazua Ride 60-motoren (maximaal koppel 65 Nm).

Eviolo Trekking

De Trekking-naaf is ideaal voor de allround e-biker die heuvels niet schuwt en die op vlakke wegen een hogere snelheid wil aanhouden. Ideaal dus voor de recreatieve fietser die vaak langere tochten maakt. Compatibel met de Bosch Performance Line CX-motor (maximaal koppel 85 Nm).

Enviolo Heavy Duty

Deze naaf is speciaal ontwikkeld voor bakfietsen en speed pedelecs. Het totaalgewicht van een bakfiets en de kinderen die erin zitten vergt veel van een versnellingsnaaf. De Heavy Duty-naaf kan meer belasting aan en is duurzamer dan de andere naven. Compatibel met de Bosch Performace Line Cargo (maximaal koppel 85/100 Nm).

©Enviolo

Enviolo Automatiq Interface

Op alle Enviolo-naven kan een Automatiq-interface worden toegepast. De naaf schakelt dan automatisch op basis van de snelheid en trapkracht van de fietser. Deze functie is met name geschikt voor trajecten waarbij je veel stoplichten tegenkomt en voor personen die minder kracht in de handen hebben.

Ook interessant: Onderhoud, snelheid en een fietshelm: zo fiets je veilig op je e-bike

▼ Volgende artikel
Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5
Mobiliteit

Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5

Als de nieuwe Renault 5 al zo goed rijdt, hoe kan een Alpine op dezelfde basis dan nóg beter rijden? Onlangs toog Irwin van InstaAutoVlog naar Mallorca om de eerste kilometers met de kersverse Franse trots te rijden.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

In dit artikel en bijbehorende video vertelt Irwin Versteegh-Duijnstee je alles over de nieuwe Alpine A290. Volgens hem een auto die zomaar voor een vervijf-, vertien-, of wellicht zelfs wel verhonderdvoudiging van het aantal Alpine-registraties in Nederland kan leiden.

Meer lezen over Alpine? Check dan ook: Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment

Zelfde basis als Renault 5

En ja, het is dus beslist geen geheim dat de nieuwe Renault 5 als basis voor de Alpine A290 dient. Niet alleen qua bodemplaat, maar ook de basisvorm. Alpine wist dankzij zes centimeter meer spoorbreedte, een vijf centimeter bredere carrosserie (dankzij wielkastverbreders) en standaard 19inch-lichtmetalen wielen een soort super-Renault 5 neer te zetten. 

©DPPI

Stylingkenmerken

Ook dit model is voorzien van kenmerkende onderdelen als dubbele koplampen, een zogeheten swoosh (designkenmerken aan de zijkant van de auto) en een subtiele ducktailspoiler op de achterklep. Voor de test is gereden met de GTS-uitvoering. Deze is te herkennen aan een chroomzwart Alpine-embleem op het zijscherm en 19-inch Noir lichtmetalen wielen, type Snowflake. 

©DPPI

Accubereik

Qua techniek leunt de A290 sterk op de Renault 5. Zo zien we een 52kWh-batterij, een 11kW-driefasen-boordlader, DC-snellaadfunctie van 100kW en een warmtepomp inclusief actieve batterijverwarming en -koeling. In plaats van een 150pk-elektromotor vind je in de A290 echter een minimaal 180pk sterke elektromotor. De GT Performance biedt 220pk en 300Nm op de voorwielen. Het bereik? Zo'n 385 kilometer op een volle batterij.

🚘Had je dit al gelezen? Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Rijgedrag

Met de krachtige motor van de GTS accelereert de Alpine A290 in 6,4 seconden naar 100 km/u. Deze hot hatch vraagt om stuurmanskunst; ondanks de grip van de Michelin Pilot Sport 5-banden zoekt de A290 bij krachtige acceleratie steeds naar meer tractie, waardoor het typisch klinische EV-gevoel verdwijnt.

Op het circuit zorgt de gewichtsverdeling (57 procent voor, 43 procent achter) voor een dynamisch, speels rijgedrag. De achterkant is soepel, wat onderstuur voorkomt en scherpe bochten mogelijk maakt. Een verbeterpunt is de stuurfeedback, die iets preciezer zou mogen zijn.

©DPPI

Niet stug, zelfs comfortabel

De A290 biedt ondanks zijn speelse karakter verrassend veel comfort. Dankzij technieken zoals hydraulische bumpstops en een multilink-ophanging achter, rijdt deze hot hatch soepel, zonder stug te zijn. Dit is extra indrukwekkend gezien het hoge gewicht van 1479 kilo en de 19inch-wielen. Qua comfort doet hij niet onder voor de Renault 5.

©DPPI

Alpine A290 op beeld

Alle details over de rijeigenschappen van de nieuwe Alpine A290 zien? Bekijk hieronder dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

 

 

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk
Huis

Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk

Met een adviesprijs van 249,99 euro is de Motorola Moto G55 geen dure smartphone. Je moet er dan vanzelfsprekend rekening mee houden dat je niet het nieuwste of het beste in huis haalt. Maar voor mensen die niet al te veeleisend zijn, kan dit een prima optie zijn.

Goed
Conclusie

We houden er in deze beoordeling rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het toestel parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.

Plus- en minpunten
  • Degelijke processor
  • Prima scherm
  • Genoeg werkgeheugen
  • Veel opslagruimte
  • Goede accu
  • Camerasysteem
  • Updatebeleid
  • Plastic frame

Afwerking toestel

Dankzij het plastic frame voelt de Motorola Moto G55 gelukkig licht aan. En door het eco-leer achterop heb je niet het idee met een echt goedkoop toestel te maken. Die achterkant heeft nog een voordeel: daardoor glipt het apparaat niet gemakkelijk uit je handen. Hoewel Motorola er standaard een plastic hoesje omheen doet, vinden we dat eigenlijk zonde. Zowel voor het ontwerp als voor het glijden.

©Wesley Akkerman

Verder is het vervelend – doch begrijpelijk – dat de smartphone niet water- en stofdicht is. Wel is er helemaal onderop een koptelefoonaansluiting aanwezig.

©Wesley Akkerman

Voorop treffen we een groot lcd-display van 6,49 inch aan. De telefoon beschikt over een hoge verversingssnelheid van 120 Hertz, HDR en een resolutie van 1080 × 2400 pixels (ook wel FHD+ genoemd). Het scherm kan redelijk helder ingesteld worden en wordt beschermd door een stevige laag Gorilla Glass 5-glas. De kleuren komen mooi en prettig naar voren, maar de kijkhoek is matig. Het enige wat echt opvalt in nadelige zin is dat er een luchtlaag zichtbaar is. Daardoor werpt de behuizing een schaduw op het display, en dat oogt heel goedkoop.

©Wesley Akkerman

Degelijke processor

De smartphone wordt aangedreven door de Mediatek Dimensity 7025. Die valt qua prestaties ergens tussen de Snapdragon 7s Gen 2 (zoals in de Redmi Note 13 Pro) en Snapdragon 6s Gen 3 (zoals in de Moto G85) in. Voor gaming is dit niet echt een goede processor, maar voor dagelijks gebruik hebben we weinig te klagen. We hebben ook niet het idee dat de cpu het scherm niet kan bijbenen. Het kan zijn dat je tijdens het scrollen het toestel betrapt op een korte vertraging, maar dat kan ook komen doordat bijvoorbeeld een site of app net wat meer van het systeem vraagt.

Voor deze prijs vinden we de hoeveelheid opslagruimte en werkgeheugen heel riant. Je krijgt namelijk respectievelijk 256 GB en 8 GB voorgeschoteld. Het toestel draait nu op Android 14 en biedt bovendien de kenmerkende kale Android-ervaring aan. Houd wel rekening met wat vooraf geïnstalleerde apps, die je in sommige gevallen kunt verwijderen. Helaas krijgt de Motorola Moto G55 slechts twee Android-upgrades en vier jaar aan beveiligingsupdates. Dat is echt ontzettend karig, maar heeft mogelijk iets te maken met de keuze voor de processor.

Lees ook: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

Tegenvallende camera's

De 50 megapixelcamera achterop legt weliswaar kleuren redelijk natuurlijkgetrouw vast, maar eigenlijk zien we twee problemen waar we ons niet overheen kunnen zetten. De beelden ogen een beetje flets en plat, terwijl we aan de zijkanten soms een gebrek aan scherpte opmerken. In de avond maakt de Motorola Moto G55 al snel overbelichte foto's, waardoor kleuren niet stralen en details snel wegvallen. Je kunt dit soort foto's prima gebruiken voor op Facebook of andere sociale media, maar we zouden ze niet printen en daarna in een familiealbum stoppen.





Wat ons verder opvalt aan de groothoeklens, van acht megapixel, is dat die anders omgaat met kleuren. Die komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid en missen bezieling. Ook kan het zijn dat felle delen, zoals een wolkendek, kenmerkende detaillering missen.

Avondfotografie is echt ondermaats, en het helpt daarnaast niet dat de lens geen toegang heeft tot de optische beeldstabilisatie. De macro-optie (van de groothoeklens) maakt tot slot soms té scherpe foto's, waardoor randen hard ogen en een witte gloed krijgen. De camera's laten dus te wensen over.





Motorola Moto G55 kopen?

De accu doet gelukkig wel een hoop goed. Dankzij een vermogen van 5000 mAh kun je het soms wel twee dagen (of meer, afhankelijk van gebruik) uithouden. En met een 30watt-lader kun je het toestel vaak binnen anderhalf helemaal volladen. Die oplader moet je dan wel zelf aanschaffen, want die zit niet in de doos. Dat komt niet door Motorola, maar vanwege regels uit Europa. Met een half uurtje laden is het toestel voor de helft gevuld, dus daarin is het toestel betrouwbaar. Verder is het goed om te weten dat er geen draadloos opladen beschikbaar is.

We houden er rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het apparaat parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.