Verschillende type versnellingen voor jouw e-bike
Koop je een ebike met een derailleurversnelling, naafversnelling of automatische versnelling? Goede vraag, want de verschillende versnellingen hebben allemaal hun eigen voordelen en nadelen. Zo zijn er verschillen op het gebied van onderhoud en fietscomfort. Leer in dit artikel de versnellingstypes van elektrische fietsen beter kennen.Tijdens fietstochten is het fijn wanneer je zelf een comfortabele weerstand kunt kiezen. Dat regel je door tussen verschillende versnellingen te schakelen. Het versnellingssysteem van een elektrische fiets hangt met nogal wat overige fietsonderdelen samen. Denk onder meer aan de plek van de fietsmotor, het aantal tandwielen en het ontwerp van de kettingkast. Verdiep je grondig in de eigenschappen van de drie bekendste versnellingsmethoden en bepaal welke manier van schakelen het beste bij je past.
Dé Kieskeurig.nl E-bike Duurtest - 20 fietsmerken, 20 weken getest
Derailleurversnelling
Ben je een sportieve fietser en wens je een fors aantal versnellingen? In dat geval ligt een derailleurversnelling het meest voor de hand. Het achterwiel bevat meerdere formaten tandwielen bij de naaf. Hierbij kun je via een schakelmechanisme de ketting naar het gewenste tandwiel verleggen. Je gebruikt hiervoor een schakelsysteem op het stuur. Een groot voordeel is dat fietsfabrikanten bij een derailleurversnelling een flink aantal tandwielen op de e-bike kwijt kunnen. Hierdoor schakel je al gauw tussen pakweg 21 of zelfs 27 versnellingen. Vind dus altijd de perfecte weerstand. Verder leiden de lichtgewicht onderdelen van een derailleurversnelling slechts tot een beperkte toename van het totale e-bikegewicht.
Bij een derailleurversnelling kun je uitsluitend schakelen wanneer de ketting in beweging is. Het is dus niet mogelijk om voor een stoplicht een andere versnelling te kiezen. In tegenstelling tot de overige versnellingsmethoden vereist een derailleurversnelling bovendien wat meer onderhoud. Begrijpelijk, want de (half)open kettingkast is gevoelig voor vuil. Je dient de tandwielen, ketting en derailleur dan ook vuilvrij te houden, want anders werkt het schakelsysteem mogelijk niet meer soepel. Gunstig is dat een derailleurversnelling met zowel een voorwiel-, midden- als achterwielmotor een goede match vormt. Kortom, er is volop keuze!
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
©PXimport
Naafversnelling
Veruit de meeste elektrische fietsen hebben een naafversnelling. Met name de betaalbare Shimano Nexus-naafversnellingen zijn erg in trek. Bij dit systeem zijn de tandwielen binnen de naaf van het achterwiel geïntegreerd. Aangezien fabrikanten hun e-bikes met een naafversnelling meestal voorzien van een gesloten kettingkast, komt er geen vuil bij de gevoelige onderdelen terecht. Vanwege het gesloten systeem zijn elektrische fietsen met een naafversnelling onderhoudsarm. Wel is dit versnellingstype behoorlijk zwaar. Een ander nadeel is dat er maar een beperkt aantal tandwielen in de naaf passen. Hierdoor zijn er bijvoorbeeld maar drie, zeven of acht versnellingen beschikbaar.
Vergeleken met een derailleurversnelling zijn de stappen tussen de versnellingen groter, maar voor recreatieve fietsers levert dat doorgaans geen problemen op. Verder gaat schakelen ook iets anders. Houd bij voorkeur de pedalen stil wanneer je naar een andere versnelling switcht. Doe je dat niet, dan beschadigt het motorsysteem mogelijk de naafversnelling. Bepaalde e-bikes hebben daarom een schakelhulp. In dat geval stopt de motorische ondersteuning tijdens het schakelen automatisch. Overigens bestaan er ook elektrische fietsen met een naafversnelling die automatisch een optimale weerstand kiezen.
Automatische versnelling
Vind je handmatig de juiste versnelling kiezen lastig? Een automatische of traploze versnelling geeft je meer vrijheid. Veel luxe e-bikes zijn bijvoorbeeld voorzien van een onderhoudsvrij Enviolo-versnellingssysteem. Als alternatief voor een vast aantal versnellingen bepaal je met een speciale draaiknop of hendel op het stuur de gewenste weerstand. Hierdoor kun je heel precies het ideale verzet kiezen. In zekere zin heb je met een traploos versnellingssysteem de beschikking over een oneindig aantal versnellingen. Tijdens het schakelen maakt het niet uit of trapt of je benen stilhoudt.
Er bestaan ook e-bikes met een traploos versnellingssysteem die volautomatisch de optimale versnelling kiezen. In dat geval is er op het stuur geen enkele schakelbediening aanwezig. Een automatische versnelling vraagt meestal meer vermogen van de fietsmotor, waardoor de actieradius lager uitvalt. Een ander nadeel van een traploze (automatische) versnelling is het relatief hoge gewicht.
Meer artikelen over e-bikesTips voor zelf fietsroutes maken
De E-bike Winkelzoeker
Bekijk met behulp van de E-bike Winkelzoeker waar de gewenste e-bike nog op voorraad is en boek direct een proefrit bij jou in de buurt. Zo vis je niet achter het net en wacht je wellicht niet zo lang op je nieuwe elektrische fiets. Kieskeurig.nl toont namelijk de actuele voorraad bij deelnemende fietswinkels door het hele land. Vergelijk en bekijk jouw e-bike in stroomversnelling met behulp van de Winkelzoeker!
©PXimport