ID.nl logo
Zonneplan Charge 2: Altijd goedkoop je elektrische auto opladen
© Zonneplan
Mobiliteit

Zonneplan Charge 2: Altijd goedkoop je elektrische auto opladen

Je elektrische auto opladen kan vanaf nu net een stukje makkelijker en efficiënter. Zonneplan lanceert namelijk de Charge 2, een nieuw laadpaalsysteem waarmee je je elektrische auto nog slimmer oplaadt. Dat scheelt niet alleen in het algehele enegieverbruik van het elektrische wagenpark in Nederland, je merkt het ook meteen zelf in je portemonnee.

Partnerbijdrage – in samenwerking met Zonneplan.

Dagtarief

Elektrische auto's worden doorgaans aan het begin van de avond opgeladen. Dat is niet zo gek, want dan weet je zeker dat je de volgende dag met een volle accu weer de weg op kunt. Maar waar lang niet iedereen bij stilstaat, is dat dat helemaal niet elke avond nodig is.

Uit onderzoek blijkt dat tweederde van de EV-rijders wekelijks minder dan 400 kilometer rijdt. Dat is vergelijkbaar met de gemiddelde actieradius van een elektrische auto. Je hoeft dus helemaal niet iedere avond tijdens piektijden je batterij op te laden, maar veel mensen doen dat wel, en dan dus ook meteen tegen het hoge dagtarief. Met een elektrische laadpaal van Zonneplan, zoals de nieuwe Charge 2, hoef jij daar in ieder geval niet meer aan mee te doen.

Powerplay

Wat maakt de Zonneplan Charge 2 dan zo revolutionair ten opzichte van andere laadpalen? Dat komt voor een groot deel door Powerplay. Powerplay is een slim algoritme dat ervoor zorgt dat je elektrische auto altijd op de meest zuinige en efficiënte manier wordt opgeladen. Stroom kost niet op elk moment van de dag even veel, en het Powerplay-algoritme zoekt precies uit wanneer de batterij van je auto het best kan worden opgeladen.

Als je auto is ingeplugd, wordt de accu zoveel mogelijk opgeladen tijdens daluren. Dat scheelt sowieso al flink in de kosten ten opzichte van het normale dagtarief van je energieleverancier. En daar hoef je zelf bijna niets voor te doen: je stelt alleen een eindtijd in waarop je wil vertrekken, en het slimme algoritme zorgt ervoor dat je batterij zo goedkoop mogelijk wordt opgeladen zodat je de volgende dag weer met een volle accu de weg op kunt.

Watch on YouTube

Gratis laden

Met de Zonneplan Charge 2 laad je op bepaalde momenten zelfs helemaal gratis. Het kan gebeuren dat het stroomnet tijdelijk een overschot aan energie heeft. Op die momenten kost stroom helemaal niets. De Charge 2 herkent die momenten en zorgt ervoor dat je elektrische auto juist dan wordt opgeladen.

En dat kan behoorlijk aantikken. Op sommige momenten krijg je zelfs geld toe, omdat de landelijke netbeheerder TenneT vergoedingen betaalt voor het flexibel afnemen van energie. Een gemiddelde gebruiker kan op die manier tot wel 2000 kilometer per jaar gratis rijden. Dat komt voor tweederde van de EV-rijders dus neer op meer dan vijf weken per jaar gratis de weg op. Alles wat je daarvoor hoeft te doen is je auto zoveel mogelijk ingeplugd laten, en Powerplay doet de rest.

©Zonneplan

Lage kosten

Maar ook zonder stroomoverschotten ben je met de laadpalen van Zonneplan stukken goedkoper uit. Zelfs elektrische rijders met een gewoon dynamisch energiecontract betalen zo'n 25 procent meer voor het opladen van hun accu, terwijl gebruikers met een vast energiecontract bijna het dubbele kwijt zijn.

Ben je aangewezen op een openbare laadpaal, dan betaal je ruim twee keer zoveel als met een laadpaal van Zonneplan. Snelladen langs de weg kost zelfs vier tot vijf keer zoveel. Met een laadpaal van Zonneplan en Powerplay rijd je gemiddeld voor slechts 2,89 euro per honderd kilometer, terwijl snelladen bij FastNed doorgaans meer dan 11 euro per honderd kilometer kost.

Charge 2

En dat alles wordt dus nog een stukje beter met de nieuwe laadpaal van Zonneplan. De Charge 2 is nóg uitgebreider dan zijn voorganger. Door het slimme Powerplay-algoritme bespaar je dus al een kwart van de kosten die je maakt met een normaal dynamisch energiecontract.

De laadpaal zelf is ook nog een stukje beter geworden. Allereerst is hij in een nieuw jasje gestoken, zodat hij er nog wat beter uitziet. Bovendien krijgt de Charge 2 zijn software-updates draadloos, dus daar hoef je zelf ook amper meer iets voor te doen.

Je bestelt de Charge 2 bovendien gewoon online, tegen een scherpe prijs. Een professionele installateur zorgt ervoor dat de laadpaal komt te staan waar je hem wil hebben en dat alles naar behoren werkt. Alles bij elkaar heb je de Zonneplan Charge 2 in minder dan 3 jaar volledig terugverdiend.

©Zonneplan

Conclusie

Met de nieuwe Charge 2-laadpaal van Zonneplan laad je altijd op de goedkoopst mogelijke manier op. Het slimme Powerplay-algoritme berekent precies wanneer stroom het goedkoopst is, en alleen op die momenten wordt je elektrische auto opgeladen. Zo betaal je nooit het volle stroomtarief, laad je zelfs een kwart goedkoper op dan met een normaal dynamisch energiecontract, en rijd je gemiddeld 2000 kilometer per jaar zonder ook maar een cent te betalen.

De Zonneplan Charge 2 is vanaf nu online te bestellen.

▼ Volgende artikel
Hoe privacyvriendelijk zijn op privacy gerichte browsers?
© BillionPhotos.com- stock.adobe.com
Huis

Hoe privacyvriendelijk zijn op privacy gerichte browsers?

Als je het belangrijk vindt dat je niet gevolgd wordt tijdens het internetten, kun je beter geen standaardbrowser als Microsoft Edge en Google Chrome gebruiken. Er zijn verschillende browsers die beweren speciaal te zijn ontworpen om je online sporen zo veel mogelijk te verbergen. In dit artikel bespreken we vier zelfbenoemde privacybrowsers en kijken we of ze hun beloftes waarmaken.

In dit artikel bespreken we Brave, DuckDuckGo, LibreWolf en TOR. Dit zijn alle vier internetbrowsers die ingericht zijn op privacyvriendelijkheid.

Gebruik je toch liever een bekendere browser, maar wil je je online privacy wel zoveel mogelijk waarborgen? In dit artikel bespreken we hoe populaire browsers omgaan met je privacy.

Brave

De op Chromium gebaseerde Brave-browser zorgt er (zonder dat je aan de instellingen hoeft te komen) voor dat de identificeerbare informatie die je browser naar websites en adverteerders stuurt (oftewel je 'fingerprint'), iedere keer weer compleet willekeurig is, zodat je niet betrouwbaar kunt worden geïdentificeerd. Volgens de website Cover Your Tracks worden vrijwel alle trackers geblokkeerd door de browser.

Desondanks vertrouwen sommige gebruikers Brave niet meer, doordat de browser verschillende controverses op zijn naam heeft staan. Zo kwam Brave in 2016 met een (optionele) functie die advertenties op websites blokkeerde, maar vervolgens verving door eigen reclames. Gebruikers kregen dus alsnog advertenties te zien, maar nu streek de browser daar zelf de inkomsten voor op.

Vier jaar later verving Brave zonder het te melden URL's naar sommige cryptosites door affiliatelinks (waar de browser geld mee verdient) en in 2023 kwam de browser in opspraak omdat het zijn VPN-dienst standaard installeerde bij gebruikers. Brave beweert overigens dat dit allemaal fouten betrof en heeft de controversiële veranderingen inmiddels teruggedraaid.

DuckDuckGo

De zelfbenoemde 'Private Browser' DuckDuckGo belooft net als de andere browsers in dit artikel dat je tijdens het surfen niet kan worden getraceerd. Toch scoort de browser op basis van de uitslagen van PrivacyTests.org minder goed dan andere privacybrowsers. Er worden met de standaardinstellingen maar iets meer trackers geblokkeerd en fingerprintgegevens verborgen dan bij reguliere browsers. In een recent onderzoek werd dan ook geconcludeerd dat DDG direct na de installatie 'middelmatige privacybescherming' biedt, terwijl de andere in dit artikel besproken browsers volgens de onderzoekers een hoge mate van privacybescherming bieden. Wel kun je je privacy via de instellingen opkalefateren.

DuckDuckGo maakt (net als veel andere privacybrowsers) standaard gebruik van zijn gelijknamige zoekmachine waarmee je incognito surft. Hoewel de zoekmachine de zoekindex van Microsofts Bing gebruikt, kan Microsoft hierdoor niet zien waar je naar zoekt. Deze zoekdeal met Microsoft zorgde in 2022 wel voor wat controverse, aangezien toen bleek dat DDG hierdoor de trackers van Microsoft niet mocht blokkeren. Kort nadat dit ontdekt werd, liet DuckDuckGo weten dat het de trackers van het bedrijf toch wel gaat blokkeren.

Zere vingers gekregen van je touchpad?

Dan wordt het tijd voor een goede muis!

LibreWolf

LibreWolf is een aangepaste versie van Firefox die standaard een stuk meer privacyfuncties en een robuustere beveiliging biedt. Net als Brave komt de browser feilloos door de trackingtests van PrivacyTests.org heen, al laat je volgens Cover Your Tracks wel nog enkele vingerafdrukgegevens achter in LibreWolf.

Standaard worden alle gebruikersgegevens en cookies gewist na het sluiten van de browser, wat lang niet iedereen handig zal vinden, maar dat kan via de instellingen ongedaan gemaakt worden. Ook zijn de standaardinstellingen mogelijk dusdanig streng dat sommige websites onbruikbaar worden en er andere problemen ontstaan, zoals het niet kunnen inschakelen van de donkere modus. Volgens de ontwikkelaar kun je de meeste problemen verhelpen door de optie Resist Fingerprinting in de instellingen uit te schakelen, maar dat gaat natuurlijk wel ten koste van de privacy.

TOR

Als je écht zo anoniem mogelijk wil internetten, is TOR waarschijnlijk de beste keus. Voordat je een website bezoekt, wordt je 'bezoekaanvraag' eerst door meerdere lagen versleuteling gehaald voordat de pagina in kwestie wordt geladen. TOR anonimiseert alle fingerprints en blokkeert alle reclames en trackingscripts, waardoor het bijna onmogelijk wordt om iemands locatie of identiteit (bijvoorbeeld door middel van het IP-adres) te achterhalen. Niet zo gek, dus, dat TOR de populairste manier is om verborgen .onion-adressen (ook wel het darkweb genoemd) te bezoeken.

Deze verregaande privacyfocus gaat wel ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. TOR is merkbaar langzamer dan reguliere browsers, omdat al je verzoeken eerst meerdere keren omgeleid worden zodat je onnavolgbaar blijft. Ook worden alle cookies na iedere sessie standaard gewist, waardoor je telkens met 'schone lei' begint en je veelgebruikte webadressen, inloggegevens en dergelijke steeds weer handmatig moet invullen. Doordat TOR álle trackers blokkeert, functioneert een groot aantal websites bovendien niet goed in deze browser, blijkt uit onderzoek van The Markup.

Lees ook: Hoe gaan populaire browsers om met je privacy? 


▼ Volgende artikel
Problemen met dual sim? Zo los je ze op!
© Olga Yastremska, New Africa, Afr
Huis

Problemen met dual sim? Zo los je ze op!

Met dual sim kun je twee telefoonnummers op één telefoon gebruiken. Ideaal als je werk en privé gescheiden wilt houden bijvoorbeeld, of op vakantie lokaal (en dus goedkoop) wilt bellen en internetten. Maar wat doe je als het niet lekker werkt? In dit artikel lees je hoe je veelvoorkomende dual sim-problemen snel oplost.

Met dual sim gebruik je twee telefoonnummers op één telefoon. Dit kan met twee fysieke simkaarten, een combinatie van een gewone simkaart en een digitale e-sim, of twee e-sims. Handig, maar soms werkt het niet zoals het moet. In dit artikel krijg je oplossingen voor deze zes dual sim-problemen:

1: Geen verbinding op tweede simkaart

2: Batterij gaat veel te snel leeg

3: Je mist oproepen op één nummer

4: Internet werkt niet goed

5: Telefoon ziet tweede simkaart niet

6: Apps werken niet met tweede nummer

Lees ook: Dual sim: wat is het en hoe werkt het?

Probleem 1: Geen verbinding op tweede simkaart

Dit is het meest voorkomende probleem. Probeer deze stappen:

1.    Check of dual sim aanstaat in je instellingen.
2.    Herstart je telefoon.
3.    Haal beide simkaarten eruit en doe ze er opnieuw in (bij fysieke kaarten).
4.    Zet vliegtuigstand aan en weer uit.
5.    Reset je netwerkinstellingen als niks anders werkt.

Probleem 2: Batterij gaat veel te snel leeg

Twee simkaarten vragen meer van je batterij. Zo bespaar je stroom:

1.    Schakel mobiele data uit op de simkaart die je minder gebruikt.
2.    Gebruik één vaste simkaart voor data en de ander alleen voor bellen en sms'en
3.    Zet je tweede nummer alleen aan als je het nodig hebt.
4.    Beperk het gebruik van beide simkaarten tegelijk om de batterij te ontlasten. 

Probleem 3: Je mist oproepen op één nummer

Als je oproepen mist op één nummer maar niet op het andere:

1.    Check of je niet per ongeluk doorschakeling aan hebt staan.
2.    Kijk of beide simkaarten op 'toestaan' staan voor oproepen.
3.    Test of het probleem ook bestaat met een andere simkaart.
4.    Controleer of je genoeg beltegoed hebt op beide nummers. 

©William W. Potter

Probleem 4: Internet werkt niet goed

Problemen met je mobiele data? Doe dit:

1.    Check welke simkaart je hebt ingesteld voor mobiele data.
2.    Zorg dat mobiele data aanstaat voor de juiste simkaart.
3.    Controleer je APN-instellingen (vraag die op bij je provider).
4.    Probeer handmatig een netwerk te kiezen. 

Probleem 5: Telefoon ziet tweede simkaart niet

Als je telefoon de tweede simkaart niet herkent:

1.    Controleer of de simkaart goed in het simkaartslot zit.
2.    Maak de contactpunten schoon met een droge doek.
3.    Probeer de simkaart in een andere telefoon.
4.    Bij e-sim: verwijder hem en installeer opnieuw. 

Probleem 6: Apps werken niet met tweede nummer

Problemen met WhatsApp of andere apps op je tweede nummer?

1.    Check of je telefoon dual apps ondersteunt.
2.    Installeer de app opnieuw.
3.    Zorg dat je tweede simkaart ook toegang heeft tot internet.
4.    Gebruik een app-kloon-functie als je telefoon die heeft.

APPS KLONEN

Een app-kloonfunctie laat je dezelfde app twee keer op je telefoon installeren. Zo kun je bijvoorbeeld WhatsApp of Facebook voor beide simkaarten afzonderlijk gebruiken, elk gekoppeld aan een ander nummer. Deze functie is vooral handig bij dual-sim telefoons en zit vaak ingebouwd in de instellingen van merken zoals Samsung (Dual Messenger), Xiaomi (Dual Apps) en Huawei (App Twin).

Twee telefoonnummers ...

En toch maar één hoesje nodig

Andere problemen?

Als deze oplossingen niet werken, ligt het probleem waarschijnlijk dieper. Het kan te maken hebben met hardware, zoals een beschadigde simkaart, een kapotte simkaartlezer of een simkaart van het verkeerde formaat. Maar ook software kan de boosdoener zijn, bijvoorbeeld verouderde telefoonsoftware, onjuiste providerinstellingen of bugs in het besturingssysteem.

In zulke gevallen is het slim om contact op te nemen met de juiste partij. Voor problemen met je simkaart of netwerk kun je terecht bij je provider. Gaat het om hardware, neem dan contact op met de verkoper van je telefoon. Voor softwareproblemen kun je vaak het beste bij de fabrikant aankloppen.

SIMKAART OF TELEFOON?

Als je niet zeker weet of het aan je telefoon of aan je simkaart ligt:

1. Test beide simkaarten in een andere telefoon

2. Probeer een andere simkaart in je eigen telefoon

3. Vraag je provider om je simkaart-instellingen te controleren

Zo kom je er snel achter waar het probleem zit en wat je eraan kunt doen.

Tips om problemen te voorkomen

Om problemen met dual sim te voorkomen, kun je een paar eenvoudige stappen nemen. Controleer vóór aankoop of je telefoon daadwerkelijk dual sim ondersteunt, zodat je zeker weet dat het werkt. Update je telefoonsoftware regelmatig om bugs te voorkomen en nieuwe functies te benutten. Gebruik altijd simkaarten van het juiste formaat en wees voorzichtig bij het openen en sluiten van de simkaarthouders. Heb je e-sims? Bewaar de QR-codes zorgvuldig voor het geval je ze opnieuw moet instellen. Tot slot is het slim om af en toe te controleren of beide nummers nog correct functioneren.