Video | Audi Q6 e-tron: innovatief, maar met kinderziektes
Is de nieuwste elektrische SUV van Audi echt de premium ervaring waar we op hopen, of laat hij steken vallen? De Q6 e-tron is gebouwd op het gloednieuwe PPE-platform, dat Audi samen met Porsche ontwikkelde, en belooft premium prestaties. Maar zoals bij elke innovatie zijn er ook kinderziektes. Irwin van InstaAutoVlog voelde de dikke Duitser aan de tand.
Qua afmetingen is de Q6 e-tron een flinke jongen: hij is groter dan de Q4, maar compacter dan de Q7. Het uiterlijk is typisch Audi, met een stijlvol en elegant design dat opvalt door de brede chique lijnen. De testauto, in Daytona-grijs, was uitgerust met 20-inch lichtmetalen wielen en diverse optionele pakketten, waaronder matrix-ledkoplampen en oled-achterlichten.
Features of gimmicks?
Het interieur is, zoals we van Audi gewend zijn, verfijnd en voorzien van hoogwaardige materialen. De sportstoelen bieden uitstekend comfort en de rijpositie is goed instelbaar, met veel ruimte rondom de bestuurder. Bijzonder zijn het extra scherm voor de bijrijder en het multifunctionele paneeltje in het deurpaneel. Toch voelen niet alle keuzes even doordacht aan; sommige aanraakgevoelige schakelaars zijn onhandig geplaatst en voegen weinig toe aan de rijervaring.
Kinderziektes in de software
Helaas blijken de kinderziektes van de software het grootste minpunt van de Q6 e-tron. Tijdens de testperiode traden meerdere foutmeldingen op, variërend van problemen met de verkeersbordherkenning tot storingen in de veiligheidssystemen. Deze instabiliteit doet afbreuk aan de premium ervaring die je van een merk als Audi mag verwachten, vooral gezien de forse prijs van de auto. De gebruikersinterface is mooi vormgegeven, maar blijkt in de praktijk te vaak onbetrouwbaar.
Wisselend comfort
Rijtechnisch biedt de Q6 e-tron veel comfort, mede dankzij de adaptieve luchtvering. Toch is het rijgedrag niet altijd perfect: de auto is minder stabiel bij hogere snelheden dan je zou willen en reageert soms te gevoelig op stuurbewegingen, wat voor de passagiers oncomfortabel kan zijn. De 800-volt architectuur van het platform zorgt voor snel laden en een relatief efficiënt energieverbruik, met een gemiddelde van 19 kWh per 100 km. Dat is een positief punt in een verder wisselende rijervaring.
Werk aan de winkel
Hoewel de Audi Q6 e-tron absoluut indruk maakt met zijn vernieuwende technologie en comfort, wordt de totaalervaring toch overschaduwd door de softwareproblemen en een paar onhandige ontwerpkeuzes. Audi heeft hier een elektrische SUV neergezet die in potentie veel biedt, maar die duidelijk nog niet helemaal af is.
🚗 Over de auteur: Dit artikel is geschreven door Irwin Versteegh - Duijnstee, onze vaste partner voor alles over (elektrische) auto's. Irwin is journalist voor het YouTube-kanaal InstaAutoVlog, waar hij zijn expertise en passie voor auto's met het publiek deelt.