ID.nl logo
Deze elektrische stationwagon van Opel is wel een beetje prijzig
Mobiliteit

Deze elektrische stationwagon van Opel is wel een beetje prijzig

De Opel Astra is al decennialang een gangbare optie voor wie op zoek is naar een nieuwe leaseauto, zowel als vijfdeurs hatchback als praktische stationwagon. Nu de transitie naar volledig elektrisch rijden in volle gang is, weet het merk opnieuw de zakelijke markt te bedienen met de introductie van een van de eerste volledig elektrische stationwagons: de Opel Astra Electric Sports Tourer. Irwin van InstaAutoVlog reed onlangs ruim 1150 kilometer met deze nieuwkomer.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Stijlvol exterieur

De geteste 'Crimson Red' Astra Electric Sports Tourer in GS-Line-uitvoering is een lust voor het oog. Het Black Pack, met zwarte accenten op dak, raamomlijsting en letters op de achterklep, geeft de auto een extra sportieve uitstraling. In combinatie met de sportievere GS-voorbumper, extra getint glas vanaf de B-stijl en de 17-inch lichtmetalen velgen staat er een strakke auto voor je neus die zowel sportief als representatief oogt.

©Irwin Versteegh

Comfortabel interieur

Zodra je instapt, ervaar je dat typische Opel Astra-gevoel. Je zit laag, merkt direct een sportieve zitpositie en de instelbaarheid van alle componenten is dik in orde. Een sterk punt zijn de AGR-gecertificeerde stoelen met een verlengbaar zitvlak voor de bestuurdersstoel, standaard in de GS-uitvoering, maar optioneel in minder rijk uitgeruste Astra's. Ook standaard en zeer comfortabel zijn de stoel- en stuurwielverwarming.

©Irwin Versteegh

Moderne technologie

Het dashboard wordt gedomineerd door twee 10-inch schermen die samen het zogenaamde 'Pure Panel Pro' vormen. De graphics zijn prima en de responsiviteit ook, maar verwacht niet meer dan dat. EV-routeplanning ontbreekt bijvoorbeeld, en met name het opstartproces mag wel wat vlotter. Wel is het systeem connected, beschik je over live-navigatie en kun je via een app diverse zaken van de auto inzien en bedienen.

©Irwin Versteegh

Materiaalgebruik en ruimte

Qua opbergruimte kom je niets tekort en de afwerking is prima. Wel merk je duidelijk dat de Astra op een lager niveau staat dan zijn technische broertje, de Peugeot e-308. De gebruikte materialen zijn niet je van het en met name de toepassing van té veel hoogglans pianolak is storend. Er zijn veel schitteringen en alles is behoorlijk gevoelig voor vingerafdrukken en krassen.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Achter in de Astra Sports Tourer scoort hij gemiddeld qua ruimte. De zit is oké, maar de ruimte is net aan en ook het gebrek aan voetenruimte is opvallend, mede vanwege de aanwezigheid van een traditionele cardantunnel die bij een EV eigenlijk overbodig is. De kofferruimte is met een inhoud van 513 liter net iets kleiner dan bij een benzine-Astra. Na het neerklappen van de standaard 40:20:40-verdeelde achterbankleuning kun je maximaal 1,5 kuub kwijt. Het opbergen van de laadkabel kan met een beetje planning onder de vloer.

©Irwin Versteegh

Prestaties en efficiëntie

De Electric Sports Tourer beschikt over een netto 51kWh-accu en een 156 pk en 260 Nm sterke elektromotor. Goed voor een sprint van 0-100 km/u in 9 seconden en een topsnelheid van 170 km/u. Volgens de WLTP-norm kom je er maximaal 413 km mee.

Gedurende de zomerse testperiode komt dat enigszins in de buurt. Zo noteerde de tester een gemiddelde van 15,4 kWh/100 km, wat goed is voor ruim 330 km actieradius. Is de accu leeg, dan laad je hem standaard met een 11kW-boordlader of met maximaal 100 kW in 30 minuten van 20 naar 80 procent.

©Irwin Versteegh

Rijervaring

Qua prestaties is de voorwielaangedreven Astra Electric Sports Tourer potent genoeg en dat past bij het rijgedrag. De 27 cm langere ST rijdt als een strakke hatchback; ondanks het gewicht van ruim 1750 kg voelt hij lekker wendbaar aan. Typisch Astra blijft de goede en precieze stuurinrichting. Je kunt hem bovendien goed plaatsen en 'besturen' met het stroompedaal. De stabiliteit op de snelweg is eveneens goed, maar in de bebouwde kom kan hij soms wel wat stug en onverfijnd aanvoelen.

©Irwin Versteegh

Prijskaartje

Een punt van aandacht is de prijs. Met zo'n 46.000 euro was de geteste Astra beslist niet goedkoop, en voor dat bedrag komen er ook andere, soms betere auto's binnen bereik.

Concluderend biedt de Opel Astra Electric Sports Tourer een aantrekkelijke combinatie van vertrouwde kwaliteiten en moderne elektrische aandrijving in een praktisch stationwagon-formaat. De vlotte rijeigenschappen en het strakke design zijn pluspunten, maar potentiële kopers zullen de prijs-kwaliteitverhouding zorgvuldig moeten afwegen tegen andere opties binnen dit segment. 

Meer weten over de Opel Astra Electric Sports Tourer? Bekijk dan de video! 

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube