ID.nl logo
Consumenten testen: de Volvo EX30
© Volvo Cars
Mobiliteit

Consumenten testen: de Volvo EX30

De Volvo EX30 is een van de meest spraakmakende elektrische auto’s van dit moment. De volledig elektrische compacte Zweedse SUV heeft een toonaangevende elektrische aandrijflijn en biedt een premium uitstraling en een zeer complete veiligheidsuitrusting voor een verrassend scherpe prijs. Hoe bevalt de EX30 in de praktijk? Voor de Kieskeurig.nl EV Duurtest hebben drie testrijders de auto beoordeeld.

Partnerbijdrage – in samenwerking met Volvo

Gedurende enkele weken werden drie testrijders in de gelegenheid gesteld om de Volvo EX30 op zijn kwaliteiten te beoordelen voor de Kieskeurig.nl EV Duurtest. Waarin blinkt de EX30 uit? En waar laat de auto ruimte liggen voor verdere verbetering? Alle bevindingen van de testrijders hebben geleid tot een eenduidig eindoordeel. Meer weten over de selectieprocedure van de testrijders of over de testprocedure zelf? Via onderstaande knop krijg je alle informatie.

Ontvang direct het duurtest-rapport van de Volvo EX30

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig EV Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV nieuwsbrief.

Volvo heeft natuurlijk een ijzersterke naam hoog te houden op het gebied van veiligheid en kwaliteit. Bij de ontwikkeling van de EX30 is op die kernwaarden dan ook niet bezuinigd. De standaard veiligheidsuitrusting van de EX30 is vanaf het basismodel – de EX30 Single Motor in Core-uitvoering – al zeer compleet. Allerlei elektronische hulpsystemen assisteren de bestuurder in druk verkeer, om maximaal te kunnen ingrijpen om botsingen te voorkomen. Wanneer het veel minder druk op de weg is, zorgen deze systemen voor extra rijcomfort.

©Volvo Cars

Zo min mogelijk afleiding

Het reiscomfort van de Volvo EX30 is dan ook van het hoogste niveau. De ergonomische stoelen kunnen perfect op ieders postuur worden afgesteld. “De zitting kan worden gekanteld, zodat het comfort ook tijdens lange ritten goed is,” tekent testrijder Bob aan. De ontwerpers hebben het dashboard doelbewust zo eenvoudig mogelijk gehouden, om afleiding tot een minimum te beperken. Ook dat draagt bij aan de veiligheid op de weg.

©Volvo Cars

De belangrijkste rijinformatie is samen met de bediening van alle systemen geclusterd in het grote, overzichtelijke display in het midden van het dashboard. Ten opzichte van een conventionele auto een geheel nieuw en afwijkend concept, waar de testrijders toch even aan moeten wennen. “Het systeem is gebaseerd op Google Auto,” vertelt testrijder Jack. “Via spraakcommando’s kun je je bestemming voor de navigatie invoeren, of bijvoorbeeld iemand bellen. In het navigatiescherm worden altijd duidelijk de mogelijke laadpunten onderweg aangegeven.”

©Volvo Cars

Watch on YouTube

Grote voorsprong

Vanzelfsprekend levert de elektromotor van de Volvo EX30 eveneens een belangrijke bijdrage aan de comfortbeleving – doordat de motor uiterst stil zijn prestaties levert. Over prestaties gesproken: op de aangedreven achterwielen van de Volvo EX30 wordt een vermogen van 272 pk en een (vanaf stilstand beschikbaar) maximum koppel van 343 Nm overgebracht. Daarmee accelereert de EX30 in slechts 5,3 seconden naar 100 km/h. “Op het hoge vermogen na merk je eigenlijk weinig verschil met een auto op benzine,” merkt testrijder Arjen op. Waarmee hij bevestigt dat een moderne EV zoals de Volvo EX30 voor een groot publiek heel toegankelijk is.

©Volvo Cars

Bij een elektrische auto zijn de prestaties aan de laadpaal natuurlijk des te belangrijker. Volvo levert de EX30 standaard met een 11kW-boordlader. Wanneer gekozen wordt voor de zeer compleet uitgeruste Ultra-uitvoering is het zelfs mogelijk om met een vermogen van 22 kW op te laden. Aan de snellader bereikt de EX30 een maximum laadkracht van 153 kW. Daarmee heeft de auto op veel concurrenten een grote voorsprong.

Ontvang direct het duurtest-rapport van de Volvo EX30

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig EV Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV nieuwsbrief.

©Volvo Cars

Het duurt slechts 28 minuten om de batterij op te laden van 10 naar 80 procent ‘state of charge’. “Ik laadde van 10 naar 90 procent in 36 minuten,” zegt testrijder Jack. “Een prima score, zeker omdat ik niet eens bij de allersnelste laadpaal stond.” Dat de informatie over resterende actieradius voortdurend wordt gecalculeerd op basis van de actuele rijsituatie, krijgt van testrijder Bob een extra vermelding: “In feite wordt zo op elk moment de exacte actieradius aangegeven.”

©Volvo Cars

Sportief rijden

Met een lengte van 4,23 meter is de Volvo EX30 compact van formaat. Dat biedt in het hedendaagse drukke verkeer beslist grote voordelen. Testrijder Arjen prijst de wendbaarheid van de EX30: “Hoewel het comfort van hoog niveau is, laat de Volvo zich verrassend sportief rijden.” Mogelijk heeft dit ertoe geleid dat de testrijders alle drie met een relatief hoog praktijkverbruik werden geconfronteerd. “Door het hoge vermogen word je uitgenodigd om vlot door te rijden,” zegt testrijder Bob. Daarnaast moet worden aangetekend dat de Volvo EX30 is getest in de late winterweken, waarbij de omstandigheden niet optimaal waren voor het realiseren van een zo laag mogelijk energieverbruik.

©Volvo Cars

Voor zo’n compact gebouwde elektrische auto heeft de Volvo EX30 nog een belangrijk pluspunt ten opzichte van zijn concurrenten. Wanneer de auto is voorzien van het Long Range batterijpakket dan kan hij een aanhanger trekken met een gewicht van maximaal 1.600 kilo. Menig andere EV in dezelfde prijscategorie kan door de fabrikant of dealer in het geheel niet met een trekhaak worden geleverd. Daarom is de Volvo EX30 ook bijzonder interessant voor particuliere kopers die er in de zomermaanden met de caravan op uit wil trekken – en in 2024 nog willen profiteren van de SEPP-regeling voor aankoopsubsidie.

©Volvo Cars

➕ Pluspunten

• Aantrekkelijke prijs
• Uitstekende rijeigenschappen
• Comfortbeleving
• Geslaagd design
• Wendbaarheid

➖ Minpunten

• Software verdient ‘over-the-air’ updates
• Bediening via centraal scherm vraagt gewenning
• Achterbank niet voor iedereen toegankelijk
• Relatief hoog verbruik bij lagere temperaturen

Ontvang direct het duurtest-rapport van de Volvo EX30

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig EV Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
Review Dyson V16 Piston Animal: zuigt beter dan dat hij dweilt
© Rens Blom
Huis

Review Dyson V16 Piston Animal: zuigt beter dan dat hij dweilt

Met de Dyson V16 Piston Animal kun je draadloos stofzuigen én dweilen, mits je het dweilopzetstuk er ook bij koopt. Dyson mikt met deze steelstofzuiger op huishoudens met dieren, maar de antiklitborstels blijken ook handig om lange menselijke haren op te zuigen. Een review van deze twee-in-één-gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Dyson V16 Piston Animal is een krachtige en complete steelstofzuiger voor mensen met huisdieren en/of lange haren. De stevige prijs is begrijpelijk, maar niet mals. Dat kan wachten op een aanbieding de moeite waard kan maken. De optionele dweilmond à 149 euro weet ons niet helemaal te overtuigen.

Plus- en minpunten
  • Compleet en licht verbeterd ontwerp
  • Accuduur van 1 uur
  • Zuigt ook (lange) haren effectief op
  • Optionele dweil niet fantastisch
  • Stevige adviesprijs

Dyson staat bekend om zijn premium apparatuur met stevige prijzen, en dat is bij de V16 Piston Animal niet anders. De stofzuiger heeft een adviesprijs van 849 euro. Wil je daar ook de Submarine-dweilborstel bij, dan ben je in totaal bijna 1000 euro kwijt. Dyson kennende zullen deze prijzen binnen een jaar wel enigszins dalen, waardoor de V16 Piston Animal een betere prijs-kwaliteitverhouding krijgt.

Verbeterd ontwerp

Het ontwerp van de stofzuiger steekt goed in elkaar. De kunststof behuizing voelt degelijk aan en heeft een matzwarte afwerking, wat wij persoonlijk mooier vinden dan het grijs van voorgaande Dyson-stofzuigers. De verwijderbare batterij aan de onderkant blijft een goede zet, net als het lcd-schermpje in je gezichtsveld. Op dit scherm zie je hoelang je nog kunt stofzuigen (of dweilen) en via grafieken welk soort vuil je opzuigt.

©Rens Blom

Op het display zie je wat voor soort vuil je opzuigt en hoelang de accu nog meegaat.

Het is fijn dat je het HEPA-filter aan de achterzijde van de stofzuiger kunt losdraaien om hem te wassen. Zo blijft de stofzuiger op de lange termijn zelf zo schoon mogelijk.

©Rens Blom

Het HEPA-filter kan in de wasmachine, zodat je niet steeds nieuwe hoeft te kopen.

Een prettige verbetering in de V16 Piston Animal ten opzichte van vorige geteste Dyson-modellen is het stofreservoir. De draadloze steelstofzuiger heeft een opvangbak van 1,3 liter. Door een hendeltje te gebruiken, pers je het opgezogen vuil samen en raakt het stofreservoir minder snel vol. Wanneer je het stofreservoir boven je vuilnisbak leegt, valt de inhoud netjes naar beneden. Bij andere geteste Dyson-stofzuigers wil het vuil door de kracht van het geopende stofreservoir nog weleens in een cirkel omlaag dwarrelen, waardoor een deel buiten je vuilnisbak belandt. Het is goed om te zien dat Dyson hiervan heeft geleerd.

©Rens Blom

Je kunt de stofzuiger zonder van opzetstuk te wisselen op vloeren en kleden gebruiken.

Haren opzuigen

Effectieve stofzuigers bouwen doet Dyson al jaren, en daar vormt de V16 Piston Animal geen uitzondering op. De ster van de show is een nieuwe brede zuigmond met een speciale structuur om lange haren op te zuigen zonder dat ze vastklitten in de bewegende onderdelen van het mondstuk. Dat mondstuk werkt als een trein, hebben we de afgelopen vier weken gemerkt in een huishouden met twee verharende katten, een nog erger verharende oppashond én een vriendin met lang haar. De V16 Piston Animal zuigt de complete vloer schoon, waarbij delen van kattenbakkorrels, broodkruimels, ander vuil en dus al die haren soepel de stofzuiger in verdwijnen. Dat is best een prettig aanzicht, zeker dankzij het ingebouwde laserlicht dat een deel van je vloer groen laat oplichten om beter te zien wat je opzuigt.

©Rens Blom

De ingebouwde verlichting laat extra goed zien wat je opzuigt.

Slim aan die vernieuwde brede zuigmond is dat hij werkt op harde vloeren én tapijt of een kleed. De stofzuiger past zijn manier van zuigen aan als hij een andere ondergrond detecteert. Je kunt in één moeite dus je hele kamer stofzuigen, wat een fijne manier van werken is die past bij de hoge prijs van de stofzuiger.

Dyson levert de V16 Piston Animal met drie extra opzetstukken. Een langere, smallere zuigmond tovert de stofzuiger om tot een flinke kruimeldief, terwijl de twee-in-één-zuigmond bedoeld is voor tafels, traptreden en andere kleine oppervlakken. Het meest interessant vinden we een kleine zuigmond met dezelfde antiklitconstructie als de grote zuigmond. Deze kleine zuigmond leent zich goed om de bank, stoelen en je matras te stofzuigen.

©Rens Blom

De inhoud van de verpakking, inclusief de prijzige Submarine 2.0-dweilborstel.

De Dyson V16 Piston Animal heeft drie zuigmodi: de zuinige ecostand, de automatische stand en de boost-modus voor maximale zuigkracht. De automatische stand is het nuttigst, want die schakelt automatisch naar boost zodra hij veel vuil tegenkomt. Wij konden de stofzuiger zo'n 60 minuten gebruiken op de automatische stand. De accu opladen duurt grofweg vierenhalf uur.

Dweilen vraagt om versie 3

Voor 149 euro extra koop je de V16 Piston Animal met een dweilmond, door Dyson de Submarine 2.0 genoemd. Dat komt omdat er al een dweil met Submarine 1.0-techniek is, die overigens niet werkt met de V16 Piston Animal. Andersom kun je de 2.0-dweil niet gebruiken met vorige Dyson-apparaten. Makkelijk upgraden of uitwisselen zit er dus niet in.

©Rens Blom

De 2.0-dweilborstel vervangt de Submarine 1.0-versie.

Over de 1.0-dweil waren we niet heel enthousiast, en hoewel de 2.0-versie beter is, blijft het dweilen wat wiebelig en krijgen we snel strepen. De waterbak legen is wel eenvoudiger. Al met al een prima gadget om de vloer even op te frissen, maar een serieuze dweil biedt nog steeds beter resultaat.

©Rens Blom

De dweil reinigt de vloer, maar doet dat nogal wiebelig

Conclusie: Dyson V16 Piston Animal kopen?

De Dyson V16 Piston Animal is een krachtige en complete steelstofzuiger voor mensen met huisdieren en/of lange haren. De stevige prijs is begrijpelijk, maar niet mals. Dat kan wachten op een aanbieding de moeite waard kan maken. De optionele dweilmond à 149 euro weet ons niet helemaal te overtuigen.

▼ Volgende artikel
Nieuw van JBL: open-ear koptelefoon voor kinderen
© JBL | Ali Harper | Stocksy.com
Huis

Nieuw van JBL: open-ear koptelefoon voor kinderen

JBL breidt zijn Junior-serie uit met de JBL Junior FREE, de eerste open-ear koptelefoon van het merk die speciaal is ontworpen voor kinderen. Het model combineert een open ontwerp met ouderlijk toezicht via een app en een maximale geluidssterkte van 85 decibel, zodat kinderen veilig kunnen luisteren zonder volledig afgesloten te zijn van hun omgeving.

De Junior FREE maakt gebruik van JBL's OpenSound-technologie, waarbij geluid via luchttrillingen naar het oor wordt geleid zonder de gehoorgang af te sluiten. Daardoor horen kinderen nog wat er om hen heen gebeurt, wat handig is tijdens huiswerk of onderweg. Tegelijkertijd beperkt de ingebouwde JBL Safe Sound-functie het volume tot 85 decibel, een niveau dat als veilig wordt beschouwd voor jonge oren. Ouders kunnen via de JBL Headphones-app het volume en de luistertijd in real-time volgen, en krijgen dagelijkse of wekelijkse rapporten over gebruik en geluidsblootstelling.

Het ontwerp is afgestemd op kinderen: lichtgewicht, flexibel en gemaakt van zacht siliconenmateriaal. De open-ear constructie rust op het oor in plaats van erin, wat volgens JBL extra comfort biedt bij langdurig gebruik. De grotere knoppen maken de bediening eenvoudig, en de spatwaterdichte behuizing (IPX4) moet de koptelefoon bestand maken tegen dagelijkse ongelukjes. De batterij houdt het tot tien uur vol, en met tien minuten opladen komt daar nog eens drie uur bij.

JBL heeft ook gedacht aan speelse details. De verpakking kan worden omgevormd tot een telefoonstandaard en in de doos zitten stickers waarmee kinderen hun koptelefoon kunnen versieren.

©JBL

De JBL Junior FREE is vanaf november verkrijgbaar in paars, turquoise en perzik. De adviesprijs is 69,99 euro.