ID.nl logo
Consumenten testen: de Volvo EX30
© Volvo Cars
Mobiliteit

Consumenten testen: de Volvo EX30

De Volvo EX30 is een van de meest spraakmakende elektrische auto’s van dit moment. De volledig elektrische compacte Zweedse SUV heeft een toonaangevende elektrische aandrijflijn en biedt een premium uitstraling en een zeer complete veiligheidsuitrusting voor een verrassend scherpe prijs. Hoe bevalt de EX30 in de praktijk? Voor de Kieskeurig.nl EV Duurtest hebben drie testrijders de auto beoordeeld.

Partnerbijdrage – in samenwerking met Volvo

Gedurende enkele weken werden drie testrijders in de gelegenheid gesteld om de Volvo EX30 op zijn kwaliteiten te beoordelen voor de Kieskeurig.nl EV Duurtest. Waarin blinkt de EX30 uit? En waar laat de auto ruimte liggen voor verdere verbetering? Alle bevindingen van de testrijders hebben geleid tot een eenduidig eindoordeel. Meer weten over de selectieprocedure van de testrijders of over de testprocedure zelf? Via onderstaande knop krijg je alle informatie.

Ontvang direct het duurtest-rapport van de Volvo EX30

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig EV Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV nieuwsbrief.

Volvo heeft natuurlijk een ijzersterke naam hoog te houden op het gebied van veiligheid en kwaliteit. Bij de ontwikkeling van de EX30 is op die kernwaarden dan ook niet bezuinigd. De standaard veiligheidsuitrusting van de EX30 is vanaf het basismodel – de EX30 Single Motor in Core-uitvoering – al zeer compleet. Allerlei elektronische hulpsystemen assisteren de bestuurder in druk verkeer, om maximaal te kunnen ingrijpen om botsingen te voorkomen. Wanneer het veel minder druk op de weg is, zorgen deze systemen voor extra rijcomfort.

©Volvo Cars

Zo min mogelijk afleiding

Het reiscomfort van de Volvo EX30 is dan ook van het hoogste niveau. De ergonomische stoelen kunnen perfect op ieders postuur worden afgesteld. “De zitting kan worden gekanteld, zodat het comfort ook tijdens lange ritten goed is,” tekent testrijder Bob aan. De ontwerpers hebben het dashboard doelbewust zo eenvoudig mogelijk gehouden, om afleiding tot een minimum te beperken. Ook dat draagt bij aan de veiligheid op de weg.

©Volvo Cars

De belangrijkste rijinformatie is samen met de bediening van alle systemen geclusterd in het grote, overzichtelijke display in het midden van het dashboard. Ten opzichte van een conventionele auto een geheel nieuw en afwijkend concept, waar de testrijders toch even aan moeten wennen. “Het systeem is gebaseerd op Google Auto,” vertelt testrijder Jack. “Via spraakcommando’s kun je je bestemming voor de navigatie invoeren, of bijvoorbeeld iemand bellen. In het navigatiescherm worden altijd duidelijk de mogelijke laadpunten onderweg aangegeven.”

©Volvo Cars

Watch on YouTube

Grote voorsprong

Vanzelfsprekend levert de elektromotor van de Volvo EX30 eveneens een belangrijke bijdrage aan de comfortbeleving – doordat de motor uiterst stil zijn prestaties levert. Over prestaties gesproken: op de aangedreven achterwielen van de Volvo EX30 wordt een vermogen van 272 pk en een (vanaf stilstand beschikbaar) maximum koppel van 343 Nm overgebracht. Daarmee accelereert de EX30 in slechts 5,3 seconden naar 100 km/h. “Op het hoge vermogen na merk je eigenlijk weinig verschil met een auto op benzine,” merkt testrijder Arjen op. Waarmee hij bevestigt dat een moderne EV zoals de Volvo EX30 voor een groot publiek heel toegankelijk is.

©Volvo Cars

Bij een elektrische auto zijn de prestaties aan de laadpaal natuurlijk des te belangrijker. Volvo levert de EX30 standaard met een 11kW-boordlader. Wanneer gekozen wordt voor de zeer compleet uitgeruste Ultra-uitvoering is het zelfs mogelijk om met een vermogen van 22 kW op te laden. Aan de snellader bereikt de EX30 een maximum laadkracht van 153 kW. Daarmee heeft de auto op veel concurrenten een grote voorsprong.

Ontvang direct het duurtest-rapport van de Volvo EX30

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig EV Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV nieuwsbrief.

©Volvo Cars

Het duurt slechts 28 minuten om de batterij op te laden van 10 naar 80 procent ‘state of charge’. “Ik laadde van 10 naar 90 procent in 36 minuten,” zegt testrijder Jack. “Een prima score, zeker omdat ik niet eens bij de allersnelste laadpaal stond.” Dat de informatie over resterende actieradius voortdurend wordt gecalculeerd op basis van de actuele rijsituatie, krijgt van testrijder Bob een extra vermelding: “In feite wordt zo op elk moment de exacte actieradius aangegeven.”

©Volvo Cars

Sportief rijden

Met een lengte van 4,23 meter is de Volvo EX30 compact van formaat. Dat biedt in het hedendaagse drukke verkeer beslist grote voordelen. Testrijder Arjen prijst de wendbaarheid van de EX30: “Hoewel het comfort van hoog niveau is, laat de Volvo zich verrassend sportief rijden.” Mogelijk heeft dit ertoe geleid dat de testrijders alle drie met een relatief hoog praktijkverbruik werden geconfronteerd. “Door het hoge vermogen word je uitgenodigd om vlot door te rijden,” zegt testrijder Bob. Daarnaast moet worden aangetekend dat de Volvo EX30 is getest in de late winterweken, waarbij de omstandigheden niet optimaal waren voor het realiseren van een zo laag mogelijk energieverbruik.

©Volvo Cars

Voor zo’n compact gebouwde elektrische auto heeft de Volvo EX30 nog een belangrijk pluspunt ten opzichte van zijn concurrenten. Wanneer de auto is voorzien van het Long Range batterijpakket dan kan hij een aanhanger trekken met een gewicht van maximaal 1.600 kilo. Menig andere EV in dezelfde prijscategorie kan door de fabrikant of dealer in het geheel niet met een trekhaak worden geleverd. Daarom is de Volvo EX30 ook bijzonder interessant voor particuliere kopers die er in de zomermaanden met de caravan op uit wil trekken – en in 2024 nog willen profiteren van de SEPP-regeling voor aankoopsubsidie.

©Volvo Cars

➕ Pluspunten

• Aantrekkelijke prijs
• Uitstekende rijeigenschappen
• Comfortbeleving
• Geslaagd design
• Wendbaarheid

➖ Minpunten

• Software verdient ‘over-the-air’ updates
• Bediening via centraal scherm vraagt gewenning
• Achterbank niet voor iedereen toegankelijk
• Relatief hoog verbruik bij lagere temperaturen

Ontvang direct het duurtest-rapport van de Volvo EX30

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig EV Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit
© Apple
Huis

Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit

Apple heeft de iPhone 17 Pro en iPhone 17 Pro Max aangekondigd, met een nieuw aluminium ontwerp, de krachtige A19 Pro-chip en verbeterde camera's met 8x optische zoom. Beide modellen krijgen grotere batterijen en ondersteunen nieuwe videofuncties zoals ProRes RAW en genlock. De toestellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar in drie kleuren, met pre-orders vanaf 12 september.

Aluminium unibody en betere warmteafvoer

De iPhone 17 Pro-serie maakt gebruik van een nieuwe behuizing van aluminium uit de 7000-serie. Deze constructie is niet alleen vederlicht, maar ook thermisch geleidend. Apple heeft een zogenaamde dampkamer geïntegreerd in het ontwerp, gevuld met gedeïoniseerd water dat warmte beter verspreidt vanuit de A19 Pro-chip. Dit moet langdurig hogere prestaties mogelijk maken, bijvoorbeeld bij gamen of videobewerking, zonder dat het toestel oververhit raakt. Het plateau op de achterkant creëert extra interne ruimte, waardoor de batterijcapaciteit is toegenomen.

Er zijn twee varianten: de iPhone 17 Pro met een 6,3-inch scherm en de Pro Max met een 6,9-inch scherm. Beide modellen hebben een Super Retina XDR-display met ProMotion tot 120 Hz en een piekhelderheid van 3000 nits, wat zorgt voor betere leesbaarheid buitenshuis. Nieuw is dat niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant is beschermd met Ceramic Shield. Dit moet krassen en breuken beter tegengaan dan het glas van eerdere generaties. Prijzen beginnen vanaf 1329 euro voor de Pro en 1479 euro voor de Pro Max.

©Apple

Krachtiger A19 Pro-chip

De A19 Pro-chip vormt het hart van de nieuwe Pro-modellen. Deze processor heeft een 6-core CPU en een vernieuwde 6-core GPU met ingebouwde Neural Accelerators. Volgens Apple levert dit tot 40 procent betere prestaties bij langdurig gebruik in vergelijking met de vorige generatie. De chip is ontworpen voor zware toepassingen, zoals het draaien van lokale AI-modellen, grafisch intensieve games en professionele videobewerking. Daarnaast is de nieuwe N1-chip toegevoegd voor wifi 7 en bluetooth 6, en een snellere, energiezuinige C1X-modem voor mobiel internet.

Camera's bieden nu nog meer zoom

De iPhone 17 Pro en Pro Max beschikken over drie 48 megapixel Fusion-camera’s: een hoofdcamera, een ultragroothoek en een nieuwe telelens. Samen moeten ze het effect bieden van acht verschillende lenzen. De telelens gebruikt een tetraprismasysteem en maakt optische zoom mogelijk tot 8x, de langste zoomafstand die tot nu toe op een iPhone beschikbaar is. Ook digitale zoom is uitgebreid tot 40x. Aan de voorkant bevindt zich een vernieuwde 18 megapixel Center Stage-camera, die automatisch het kader aanpast bij groepsfoto’s en ook in videovergaderingen de gebruiker in beeld houdt.

De Pro-modellen richten zich sterk op videomakers. Naast bestaande functies zoals Dolby Vision en 4K120-opnamen, krijgen ze ondersteuning voor ProRes RAW, Apple Log 2 en genlock. Vooral genlock is opvallend: deze techniek synchroniseert meerdere camera’s tijdens opnames, iets dat normaal alleen in professionele filmstudio’s wordt toegepast. Hiermee wil Apple de iPhone ook aantrekkelijker maken voor producties die met meerdere camera’s werken.

©Apple

Batterij, opladen en eSIM

Door de efficiëntere chip en grotere accu belooft Apple dat de iPhone 17 Pro Max de langste batterijduur ooit op een iPhone heeft. Beide modellen kunnen bovendien in 20 minuten tot de helft worden opgeladen met een 40W usb-c-oplader. In een aantal landen verschijnen de toestellen alleen nog in eSIM-variant, wat extra ruimte oplevert voor de batterij en twee uur langere videoweergave mogelijk maakt.

▼ Volgende artikel
Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3
© Apple
Gezond leven

Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3

Apple heeft drie nieuwe Apple Watches gepresenteerd: de Series 11, de Ultra 3 en de SE 3. De Series 11 is het belangrijkste model met meldingen bij hoge bloeddruk, een slaapscore, een krasbestendiger scherm en een batterijduur tot 24 uur. De Ultra 3 richt zich op sport en avontuur met een extra groot scherm, lange batterijduur en satellietfuncties voor noodgevallen, terwijl de SE 3 een voordeliger instapmodel is met een Always-On display en vernieuwde gezondheidsfuncties.

Gezondheid centraal

De Series 11 introduceert meldingen die kunnen wijzen op chronische hoge bloeddruk. Op basis van de optische hartslagsensor analyseert het horloge hoe de bloedvaten reageren bij elke hartslag. Wanneer er langere tijd patronen worden herkend die duiden op hypertensie, krijgt de gebruiker een waarschuwing om dit verder te controleren met een bloeddrukmeter of arts.

Ook de nieuwe slaapscore helpt beter begrijpen hoe de nacht verloopt. Factoren zoals slaapduur, slaapstadia en regelmaat worden samengebracht in één overzichtelijke score. Die verschijnt in de Slaap-app op de Watch en kan ook via de Gezondheid-app op iPhone worden gevolgd.

©Apple

Duurzamer ontwerp en langere batterijduur

De Series 11 heeft een platter en lichter ontwerp dat prettig draagt, zowel overdag als 's nachts. De aluminium varianten zijn voorzien van Ion-X-glas dat dankzij een nieuwe keramische coating twee keer beter bestand is tegen krassen. De titanium modellen behouden het saffierkristal, dat nog kras- en stootvaster is.

De batterij houdt het tot 24 uur vol. Opladen gaat snel: vijftien minuten aan de lader levert al tot acht uur gebruik op. Voor bellen, berichten en streaming zonder iPhone ondersteunt de Watch nu 5G. De antenne is opnieuw ontworpen en zorgt voor een stabielere verbinding, ook in gebieden met zwak bereik.

Training en motivatie

Met watchOS 26 krijgen gebruikers toegang tot Workout Buddy. Deze functie analyseert prestaties tijdens trainingen en geeft via Apple Intelligence persoonlijke aanwijzingen. Het vernieuwde Workoutscherm maakt het eenvoudiger om eigen trainingen samen te stellen en meer statistieken bij te houden, zoals tempo, hartslagzones en afgelegde routes.

Daarnaast zijn er nieuwe wijzerplaten, het pols-flick gebaar om meldingen snel te sluiten en slimme suggesties in berichten, bijvoorbeeld voor een Check In of een betaalverzoek.

©Apple

De andere modellen

Naast de Series 11 introduceert Apple de Watch SE 3. Dit instapmodel krijgt voor het eerst een Always-On display, snelladen en uitgebreide gezondheidsfuncties zoals slaapscore en meldingen bij slaapapneu.

Voor sporters en avonturiers is er de Watch Ultra 3. Deze variant heeft het grootste scherm tot nu toe, een batterijduur tot 42 uur en ingebouwde satellietcommunicatie. Die functie is vooral bedoeld voor noodgevallen: gebruikers kunnen zonder mobiel bereik een SOS-bericht sturen naar hulpdiensten of hun locatie delen met contactpersonen. In minder dringende situaties is het ook mogelijk korte tekstberichten of emoji te versturen, maar satelliet vervangt geen gps-navigatie of mobiel internet. Net als eerdere Ultra-modellen is de gps wel extra nauwkeurig voor hardlopers, fietsers en wandelaars.

Slide
Slide

Prijs en beschikbaarheid

De Apple Watch Series 11 verschijnt in 42 en 46 millimeter. Er zijn aluminium uitvoeringen in gitzwart, spacegrijs, roségoud en zilver, en titanium modellen in naturel, goud en leisteen. De prijzen lopen uiteen van 449 euro (42 mm, aluminium, sportband) tot 1149 euro (46 mm, titanium, roestvrijstalen schakelarmband). De SE 3 kost vanaf 269 euro, de Ultra 3 vanaf 899 euro. Alle modellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar.