ID.nl logo
1000 km in de volledig elektrische Peugeot e-3008
Mobiliteit

1000 km in de volledig elektrische Peugeot e-3008

Met een indrukwekkende line-up van EV's is het Stellantis-concern goed vertrouwd met de materie. Door optimaal gebruik te maken van in principe één aandrijflijn, zien we volledig elektrische Peugeots, Citroëns en zelfs Jeeps. Nu is het tijd voor de volgende stap, en daarom reed Irwin van InstaAutoVlog onlangs 1250 kilometer met de nieuwe Peugeot e-3008. Zijn de nieuwe aandrijf- en accutechnologie goed genoeg?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

60.000 euro

We krijgen onze testauto, een e-3008 GT, in de kleur Blanc Okinite voorgeschoteld. Hij is daarnaast voorzien van een 73kWh-accu en een 210 pk sterke elektromotor op de vooras. Als kers op de taart zitten er 20-inch lichtmetalen wielen onder. Binnenin vinden we opties als leren bekleding, een panoramisch schuif-kanteldak en een warmtepomp (een optie van 800 euro). De gemonteerde trekhaak zorgt tot slot voor een prijskaartje van net geen 60.000 euro. 

Bekijk onderaan dit artikel een video van de Peugeot e-3008!

©Irwin Versteegh

Prachtig interieur

Lekker compleet dus, en dat geldt ook voor het interieur, want zeker op het vlak van design in combinatie met opbergruimte en afwerking staat de e-3008 aan de top van zijn segment. De AGR-gecertificeerde stoelen zitten fantastisch en ook de geluidsisolatie is helemaal op orde. Het panoramische display is een sieraad om naar te kijken, zij het dat we daar direct op een pijnpunt stuiten. Ondanks de nieuwste Stellantis-technologie laat de responsiviteit te wensen over en blijkt ook de stabiliteit (van onder andere bluetooth) ondermaats. Wel is het fijn dat het navigatiesysteem over EV-routeplanning beschikt en dat Apple CarPlay (draadloos) aanwijzingen van bijvoorbeeld Google Maps, evenals de kaart, op het bestuurdersdisplay kan tonen. 

©Peugeot

Goede EV-routeplanning

De EV-routeplanning werkt vlot en accuraat. De e-3008 voegt zelf een snellader toe als de resterende accucapaciteit niet toereikend is. Fijn is dat-ie daarbij voorspelt wat het accupercentage bij aankomst is en dat er ook wordt geadviseerd hoelang je moet laden. Tien minuten kan bijvoorbeeld voldoende zijn. Dit aspect werkt snel en ook het onderweg aanpassen van de snellader, als je plots een andere route volgt, werkt vlekkeloos. 

©Irwin Versteegh

Geen actieve batterijverwarming

Jammer genoeg geldt dat niet voor het daadwerkelijke snelladen. De e-3008 met 73kWh-batterij kan met een piek van 160 kW in 30 minuten van 20 naar 80 procent worden bijgeladen. De praktijk leert echter dat dit niet zomaar gebeurt. Dat is waarschijnlijk het gevolg van het ontbreken van actieve batterijverwarming in aanloop naar een snellaadsessie. Met een buitentemperatuur van 20 graden piekte de e-3008 pas bij 40 procent met zo'n 140 kW, om dit een paar procent later direct weer af te bouwen naar zo'n 100 kW. 

Een misser, aangezien vele directe en soms ook voordeliger concurrenten dat een stuk beter doen. Denk aan de Tesla Model Y, maar ook zeker de Volvo EX40 en Skoda Enyaq. Na afloop van een 'batterij-opwarm-proces' – door het veelvuldig achter elkaar hard accelereren en vertragen – bleek een 10-80%-lading met een piek van 156 kW zo'n 43 minuten nodig te hebben. Ondermaats voor een auto in deze klasse. 

©Irwin Versteegh

Zuinig typetje

Het standaard laden gaat met 11 kW of optioneel met een 22kW-boordlader, al staat die laatste nog steeds niet in de prijslijst. Overigens is de nieuwe Peugeot e-3008 wel spaarzaam. Zo noteerde ik een gemiddeld verbruik van 16,2 kWh/100 km. Een nette score die er tot twee keer toe voor zorgde dat ik gemakkelijk 400 km op een enkele lading kon rijden. Ik zie dan ook weinig reden tot het (als hij eindelijk in de prijslijst staat) kiezen voor de grotere 98kWh-batterij. Deze 73kWh-variant is zuiniger en komt al ver genoeg. 

Fijne rijeigenschappen

Ook qua rijeigenschappen is de e-3008 een fijne metgezel, want die zijn mooi in balans. Er zit rust in het onderstel, de rechtuitstabiliteit is dik op orde, maar dan wel in combinatie met een fijne directe stuurinstallatie. Op heel korte oneffenheden kan hij soms wat stug zijn, zeker in combinatie met de 20-inch wielen, maar dat blijft allemaal binnen de marge. Het overall karakter van een fijne en goed communicerende fastback-SUV met een dynamische inborst klopt dus. 

Wil je meer weten over de nieuwe Peugeot e-3008? Bekijk dan de video! 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube