1000 km in de volledig elektrische Peugeot e-3008
Met een indrukwekkende line-up van EV's is het Stellantis-concern goed vertrouwd met de materie. Door optimaal gebruik te maken van in principe één aandrijflijn, zien we volledig elektrische Peugeots, Citroëns en zelfs Jeeps. Nu is het tijd voor de volgende stap, en daarom reed Irwin van InstaAutoVlog onlangs 1250 kilometer met de nieuwe Peugeot e-3008. Zijn de nieuwe aandrijf- en accutechnologie goed genoeg?
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
60.000 euro
We krijgen onze testauto, een e-3008 GT, in de kleur Blanc Okinite voorgeschoteld. Hij is daarnaast voorzien van een 73kWh-accu en een 210 pk sterke elektromotor op de vooras. Als kers op de taart zitten er 20-inch lichtmetalen wielen onder. Binnenin vinden we opties als leren bekleding, een panoramisch schuif-kanteldak en een warmtepomp (een optie van 800 euro). De gemonteerde trekhaak zorgt tot slot voor een prijskaartje van net geen 60.000 euro.
Bekijk onderaan dit artikel een video van de Peugeot e-3008!
©Irwin Versteegh
Prachtig interieur
Lekker compleet dus, en dat geldt ook voor het interieur, want zeker op het vlak van design in combinatie met opbergruimte en afwerking staat de e-3008 aan de top van zijn segment. De AGR-gecertificeerde stoelen zitten fantastisch en ook de geluidsisolatie is helemaal op orde. Het panoramische display is een sieraad om naar te kijken, zij het dat we daar direct op een pijnpunt stuiten. Ondanks de nieuwste Stellantis-technologie laat de responsiviteit te wensen over en blijkt ook de stabiliteit (van onder andere bluetooth) ondermaats. Wel is het fijn dat het navigatiesysteem over EV-routeplanning beschikt en dat Apple CarPlay (draadloos) aanwijzingen van bijvoorbeeld Google Maps, evenals de kaart, op het bestuurdersdisplay kan tonen.
©Peugeot
Goede EV-routeplanning
De EV-routeplanning werkt vlot en accuraat. De e-3008 voegt zelf een snellader toe als de resterende accucapaciteit niet toereikend is. Fijn is dat-ie daarbij voorspelt wat het accupercentage bij aankomst is en dat er ook wordt geadviseerd hoelang je moet laden. Tien minuten kan bijvoorbeeld voldoende zijn. Dit aspect werkt snel en ook het onderweg aanpassen van de snellader, als je plots een andere route volgt, werkt vlekkeloos.
©Irwin Versteegh
Geen actieve batterijverwarming
Jammer genoeg geldt dat niet voor het daadwerkelijke snelladen. De e-3008 met 73kWh-batterij kan met een piek van 160 kW in 30 minuten van 20 naar 80 procent worden bijgeladen. De praktijk leert echter dat dit niet zomaar gebeurt. Dat is waarschijnlijk het gevolg van het ontbreken van actieve batterijverwarming in aanloop naar een snellaadsessie. Met een buitentemperatuur van 20 graden piekte de e-3008 pas bij 40 procent met zo'n 140 kW, om dit een paar procent later direct weer af te bouwen naar zo'n 100 kW.
Een misser, aangezien vele directe en soms ook voordeliger concurrenten dat een stuk beter doen. Denk aan de Tesla Model Y, maar ook zeker de Volvo EX40 en Skoda Enyaq. Na afloop van een 'batterij-opwarm-proces' – door het veelvuldig achter elkaar hard accelereren en vertragen – bleek een 10-80%-lading met een piek van 156 kW zo'n 43 minuten nodig te hebben. Ondermaats voor een auto in deze klasse.
©Irwin Versteegh
Zuinig typetje
Het standaard laden gaat met 11 kW of optioneel met een 22kW-boordlader, al staat die laatste nog steeds niet in de prijslijst. Overigens is de nieuwe Peugeot e-3008 wel spaarzaam. Zo noteerde ik een gemiddeld verbruik van 16,2 kWh/100 km. Een nette score die er tot twee keer toe voor zorgde dat ik gemakkelijk 400 km op een enkele lading kon rijden. Ik zie dan ook weinig reden tot het (als hij eindelijk in de prijslijst staat) kiezen voor de grotere 98kWh-batterij. Deze 73kWh-variant is zuiniger en komt al ver genoeg.
Fijne rijeigenschappen
Ook qua rijeigenschappen is de e-3008 een fijne metgezel, want die zijn mooi in balans. Er zit rust in het onderstel, de rechtuitstabiliteit is dik op orde, maar dan wel in combinatie met een fijne directe stuurinstallatie. Op heel korte oneffenheden kan hij soms wat stug zijn, zeker in combinatie met de 20-inch wielen, maar dat blijft allemaal binnen de marge. Het overall karakter van een fijne en goed communicerende fastback-SUV met een dynamische inborst klopt dus.
Wil je meer weten over de nieuwe Peugeot e-3008? Bekijk dan de video!