ID.nl logo
Is het al tijd om een elektrische auto te kopen?
© ALL RIGHTS RESERVED 2021
Mobiliteit

Is het al tijd om een elektrische auto te kopen?

De toekomst is elektrisch. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat er vanaf 2030 enkel nog elektrische auto’s nieuw worden verkocht. Maar is het al tijd om een elektrische auto te kopen of kun je beter nog even wachten?

Denk je na over de aanschaf van een elektrische auto? In dit artikel lees je meer over

  • De aanschafkosten (nu nieuw vanaf ongeveer 20.000 euro)
  • De kosten van een laadpaal (tussen de 1000 en 2500 euro)
  • De verbruikskosten (al snel 30 procent lager dan bij een auto op benzine)
  • De trends en verwachtingen. Vastestofbatterijen, die in 15 minuten voor 80 procent kunnen worden opgeladen, worden op grote schaal pas vanaf 2025 verwacht.
  • Ook interessant, als je een elektrische auto gaat kopen maar geen ruimte hebt voor een eigen laadpaal: ons artikel *Stappenplan openbare laadpaal aanvragen*.

Kosten

Een van de belangrijkste factoren bij het kopen van een elektrische auto is natuurlijk de aanschafprijs. En die ligt voor elektrische auto’s hoger dan voor auto’s die op benzine rijden. De verwachting is dat, naarmate de jaren verstrijken, elektrische auto’s in de aanschaf goedkoper worden. Het tweedehandsaanbod zal dan ook een stuk groter zijn. De goedkoopste, nieuwe modellen, beginnen nu nog vaak vanaf 20.000 euro en dat heeft niet iedereen liggen. Bovendien wil je vermoedelijk je auto thuis kunnen opladen - dat is immers wel zo goedkoop. Maar ook een laadpaal is niet enorm goedkoop. De ANWB raamt de aanschafprijs van een paal tussen de 1000 en 2500 euro. Dat zijn al aardig wat tankbeurten voor je benzineauto. Bij een partij als Coolblue ligt de aanschafprijs trouwens wat lager: het instapmodel kost daar vanaf 899 euro.

 Tegenover de hogere aanschafprijs staan wel lagere verbruikskosten. Door de onzekerheden als gevolg van de oorlog in Oekraïne zijn de olieprijzen door het dak geschoten en dat maakt elektrisch rijden nog veel goedkoper. In rekenmodellen van de ANWB wordt rekening gehouden met oplaadkosten van circa 1428 euro per jaar bij een mix van 60 procent thuisladen, 30 procent laden via een openbare laadpaal en 10 procent snelladen. Dat is beduidend goedkoper dan de bijna 2130 euro aan tankkosten van een benzineauto die 1 op 15 rijdt. Let wel: de ANWB rekent hier met een gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast contract. Heb je een variabel contract, dan is het bij een eigen laadpaal raadzaam om na te gaan welk elektriciteitstarief je hebt. Hierdoor kan het goedkoper zijn om een openbaar laadpunt te gebruiken dan je eigen laadpaal aan huis. 

Verder zijn elektrische auto’s in het onderhoud wat goedkoper, terwijl je ook nog in aanmerking kunt komen voor de nodige fiscale voordelen.

Tip: Subsidie aanvragen Voor 2022 is het niet meer mogelijk om subsidie aan te vragen: de pot voor dit jaar is leeg. De nieuwe subsidieronde gaat in op 10 januari 2023 09.00 uur en geldt voorn ieuwe elektrische personenauto met een koop- of leaseovereenkomst dat je hebt afgesloten op of na 1 januari 2023. Om de voorwaarden te bekijken en om SEPP (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren) aan te vragen, klik HIER.

©David Schunack

Een laadpaal thuis is in gebruik goedkoper dan langs de snelweg, maar de aanschafprijs van een eigen paal loopt al snel in de duizenden euro's.

Ontwikkeling

Tesla domineert nog altijd de markt voor elektrische auto’s en we weten allemaal dat aan deze auto’s een hoog prijskaartje hangt. Het wachten is vooral op twee of drie andere grote spelers die serieus kunnen concurreren met Tesla, wat de weg zal vrijmaken voor meer autobouwers om met een concurrerend model te komen. Dit is bij de ontwikkeling van andere techproducten ook het geval geweest. Er waren in het begin vooral Samsung- en Apple-telefoons, maar inmiddels is het aanbod telefoons dat kan tippen aan een iPhone of Galaxy-telefoon enorm gegroeid. Hetzelfde geldt voor televisies.  

Nog niet heel duurzaam

Een elektrische auto koop je wellicht om op langere termijn geld te besparen en het milieu minder te belasten, maar in de eerste jaren na aanschaf van een auto is de schadelijke uitstoot juist hoger. Er moet namelijk een gigantische accu gebouwd en verscheept worden voor je auto en dat proces is eigenlijk nog helemaal niet zo duurzaam.

Het wachten is vooral op de zogenoemde vastestofbatterijen, die naar verwachting tegen 2025 op grote schaal geproduceerd kunnen worden en de CO2-voetafdruk van een EV-batterij met bijna 40 procent kunnen verlagen. Bovendien kunnen deze batterijen efficiënter worden opgeladen: in 15 minuten kun je 80 procent opladen. Dat duurt nu nog 30 minuten. De batterijen zouden ook beduidend langer meegaan, waardoor auto’s minder snel hun waarde verliezen.

Conclusie

Elektrische auto’s zijn dus nog vol in ontwikkeling en het ligt voor de hand dat we over enkele jaren veel efficiëntere en duurzamere modellen voor lagere prijzen op de markt zullen zien. Er hangen nu zowel voor- als nadelen aan de aanschaf van een elektrische auto. Met de huidige hoge olieprijzen is elektrisch rijden een stuk voordeliger, zelfs gezien het feit dat ook de energieprijzen in de laatste maanden flink zijn aangetrokken. Heb je een variabel energiecontract, dan wordt het verschil kleiner. Daar staat tegenover dat de aanschafprijs van een elektrische auto hoger ligt en dat je daarnaast waarschijnlijk nog een laadpaal wil aanschaffen.

Je persoonlijke situatie Of je nu een elektrische auto moet kopen, hangt dan ook af van je persoonlijke situatie. Hoe en hoe vaak ga je de auto gebruiken. Wat is je budget? En zijn er laadmogelijkheden in jouw omgeving? Probeer eerst antwoorden te krijgen op deze vragen, voordat je de knoop doorhakt.

🚘Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Vraag de vrijblijvende offerte aan!

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Review Google Pixel Buds 2a - Prima oordopjes, maar pas echt interessant met korting
© Wesley Akkerman
Huis

Review Google Pixel Buds 2a - Prima oordopjes, maar pas echt interessant met korting

De Google Pixel Buds 2a zijn comfortabele oordopjes en de eerste in de betaalbare A-serie met actieve ruisonderdrukking (ANC). Ze hebben een kleiner en lichter ontwerp dan hun voorganger, wat zorgt voor een betere pasvorm. Daarnaast zijn ze zweet- en waterbestendig en hebben ze een adviesprijs van 149 euro. Hoe bevallen ze in de praktijk?

Uitstekend
Conclusie

De Pixel Buds 2a is een veelzijdige alleskunner die vooral eigenaren van een recente Pixel-smartphone aanspreekt dankzij de naadloze software-integratie. De oordopjes bieden welkome verbeteringen, zoals actieve ruisonderdrukking en een comfortabele pasvorm, maar moeten zich staande houden in een sterk concurrerende markt. Gezien de functies is de adviesprijs gerechtvaardigd, al wordt de prijs-kwaliteitverhouding pas echt interessant wanneer je ze met korting kunt kopen. Rond de 100 à 120 euro veranderen ze van een degelijke keuze in een bijzonder aantrekkelijke optie binnen het middensegment.

Plus- en minpunten
  • Licht en comfortabel
  • Compacte, duurzame oplaadcase
  • Prima software en equalizer
  • Fijn geluid in middensegment
  • Actieve ruisonderdrukking
  • Geen draadloos opladen
  • Volumeregeling alleen digitaal
  • Hogere volumes verslechteren audiokwaliteit

De Pixel Buds 2a hebben een compacter ontwerp gekregen. Zowel de oordopjes als de matte, kiezelvormige oplaadcase zijn kleiner, waardoor je ze gemakkelijker opbergt. Daarnaast heeft Google het draagcomfort verbeterd: de dopjes zijn kleiner en beschikken over subtiele en stabiele vleugeltjes waarmee je ze netjes in je oren parkeert. Ook tijdens het sporten vallen ze niet uit. Je krijgt er bovendien vier maten oortips bij, waardoor er ongetwijfeld een pasvorm voor je bijzit. En met het IP54-certificaat zijn ze ook goed beschermd tegen water en stof.

De belangrijkste upgrade is de toevoeging van active noise cancellation (of actieve ruisonderdrukking), een onderdeel dat je niet vaak aantreft op goedkopere oordopjes. Toch zijn er nog altijd enkele concessies. Je moet het bijvoorbeeld doen zonder draadloos opladen en headtracking. Daarnaast is het aantal microfoons teruggebracht. Dat zijn minpunten waar je prima mee kunt leven. Een groter nadeel is het ontbreken van volumeregeling op de oordoppen zelf, en ook de overige bediening is niet altijd even nauwkeurig in de reactie..

©Wesley Akkerman

Accuduur en in gebruik

De Pixel Buds 2a komen het best tot hun recht op een Android-smartphone, vooral op een Pixel. Op die toestellen zijn de oordopjes direct geïntegreerd in de systeeminstellingen via de bluetoothtegel, zodat je geen aparte app nodig hebt. Gebruik je een ander Android-toestel, dan moet je de Pixel Buds-app installeren om dezelfde instellingen te kunnen beheren. Vanuit dat menu beheer je de batterijstatus, equalizer en transparantiemodus. Functies zoals multipoint moet je handmatig inschakelen. De ondersteuning voor Gemini is aanwezig en werkt prettig via de oordopjes. De software is verder overzichtelijk en eenvoudig in gebruik.

De batterijduur van de oordopjes zelf is prima en haalt de beloofde zeven uur met actieve ruisonderdrukking aan; dat is meestal genoeg voor de werkdag. De oplaadcase is echter teleurstellend met slechts twintig uur totale reserve, waardoor je die elke paar dagen moet opladen. Dat kan dan alleen via een usb-c-kabel, aangezien draadloos laden niet werkt. Een grote vooruitgang is dat je de batterij in de case kunt vervangen. Winst in het kader van duurzaamheid juichen we altijd toe, dus dit spreekt enorm in het voordeel van de Buds 2a.

Geluidskwaliteit en ANC

De Google Pixel Buds 2a beschikt over 11mm-drivers en de Tensor A1-chipset van Google. Samen zorgen die voor een overwegend gebalanceerd geluidsprofiel. De bas is aanwezig maar niet overheersend, waardoor muziek helder klinkt bij uiteenlopende genres en op normaal volume. Bij hogere volumes gaat de geluidskwaliteit wel wat achteruit, met een wat doffer, minder zuiver geluid als gevolg. Met de vijfbands-equalizer in de app kun je het geluid gelukkig eenvoudig naar eigen smaak bijstellen.

De actieve ruisonderdrukking is vooral gericht op het reduceren van constante, monotone achtergrondgeluiden. De technologie presteert sterk bij het wegfilteren van het geluid van ventilatiesystemen, treinmotoren of een stofzuiger, waardoor je daar weinig van meekrijgt. Variabele en onregelmatige geluiden, zoals stemmen, een tv of het tikken op een toetsenbord, worden wel gedempt, maar dringen nog deels door. Al met al is de ANC dus niet verkeerd, maar we hebben beter gehoord. Kijkend naar de prijs past dit wel binnen de verwachtingen.

©Wesley Akkerman

Tot slot is de transparantiemodus bedoeld om omgevingsgeluid door te laten, maar in de praktijk heeft die moeite om de juiste geluiden te onderscheiden. Constante achtergrondgeluiden, zoals het gezoem van een ventilator, kunnen daardoor de stem van je gesprekspartner overstemmen. Voor telefoongesprekken vangen de microfoons je stem goed op, al is de klank minder helder dan direct via de telefoon. Achtergrondruis wordt effectief gefilterd, maar geluiden van dichtbij, zoals het typen op een toetsenbord, blijven in veel gevallen een stoorzender voor je gesprekspartner.

Google Pixel Buds 2a kopen?

De Pixel Buds 2a is een veelzijdige alleskunner die vooral eigenaren van een recente Pixel-smartphone aanspreekt dankzij de naadloze software-integratie. De oordopjes bieden welkome verbeteringen, zoals actieve ruisonderdrukking en een comfortabele pasvorm, maar moeten zich staande houden in een sterk concurrerende markt. Gezien de functies is de adviesprijs gerechtvaardigd, al wordt de prijs-kwaliteitverhouding pas echt interessant wanneer je ze met korting kunt kopen. Rond de 100 à 120 euro veranderen ze van een degelijke keuze in een bijzonder aantrekkelijke optie binnen het middensegment.

▼ Volgende artikel
Nederlands techbedrijf komt met WeTransfer-concurrent
© Vatcharachai - stock.adobe.com
Huis

Nederlands techbedrijf komt met WeTransfer-concurrent

Een Nederlands techberdijf heeft een nieuw platform gelanceerd waarmee bestanden met een omvang tot 100 GB verstuurd kunnen worden. Het platform is volledig in Nederland ontwikkeld en gehost. De dienst is gratis voor incidenteel gebruik en voldoet aan de Euroese privacywetgeving AVG.

Het Nederlandse Msafe introduceert TransferOne, een nieuwe dienst om bestanden te delen zonder dat gebruikersdata worden verwerkt of geanalyseerd door derden. De dienst richt zich op iedereen die waarde hecht aan privacy bij het versturen van bestanden.

“Veel mensen gebruiken WeTransfer vanwege het gemak, maar dat gemak mag niet ten koste gaan van privacy,” zegt Hennie Jansen, commercieel directeur van Msafe. “TransferOne geeft gebruikers controle over wie toegang heeft tot hun bestanden, zonder advertenties of dataverwerking achter de schermen.”

WeTransfer-beleid omtreden

Recente aanpassingen in het beleid van WeTransfer zorgden voor ongerustheid. In de nieuwe voorwaarden staat namelijk dat WeTransfer zichzelf een brede, niet-exclusieve licentie geeft om geüploade bestanden te gebruiken voor het verbeteren van zijn diensten en het ontwikkelen van nieuwe technologieën, waaronder AI-modellen. WeTransfer geeft aan geen e-mailadressen met derden te delen en persoonlijke gegevens na twaalf maanden te anonimiseren of pseudonimiseren.

De TransferOne-dienst versleutelt alle bestanden en biedt extra beveiligingsopties, zoals een pincode of multi-factor-authenticatie (MFA). In de strengste beveiligingsstand ontvangt de ontvanger naast een e-mail ook een sms-code om de bestanden te kunnen openen. Na afloop van de ingestelde bewaartermijn worden alle bestanden automatisch verwijderd.

De basisversie van TransferOne is gratis beschikbaar voor incidenteel gebruik. Voor wie de dienst vaker nodig heeft of extra functies wil, is er TransferOne Ultimate, een betaald abonnement van drie euro per maand.

Volgens CEO Atze Zwirs past de introductie van TransferOne in een bredere ontwikkeling waarin gebruikers meer grip willen houden op hun digitale gegevens. “We combineren eenvoud met veiligheid en privacy,” zegt hij. “Daarbij bouwen we voort op de ervaring die we hebben opgedaan met meer dan 86.000 zakelijke gebruikers van ons Msafe Secure File Transfer-platform.”

Hoe werkt TransferOne?

In tegenstelling tot WeTransfer, waar je over het algemeen vrij snel een bestand kunt versturen, kun je bij TransferOne kiezen voor drie beveiligingsniveaus: Eenvoudig, Veiliger, Veiligste.

Bij de Eenvoudig-optie hoef je alleen je eigen e-mailadres in te vullen en die van de ontvanger en je kunt tot maximaal 4 adressen toevoegen. De upload blijft tot 7 dagen gratis beschikbaar.

Bij de optie Veiliger moet de ontvanger een van tevoren gegenereerde code invullen, maar blijven alle andere opties gelijk als bij de Eenvoudig-optie.

Kiesje voor Veiligste? Dan kan er ter extra verificatie een telefoonnummer van de ontvanger worden toegevoegd. De ontvanger krijgt dan een code op de telefoon die eerst bevestigd moet worden alvorens het bestand kan worden gedownload.

Als bestanden langer dan zeven dagen beschikbaar moet blijven, moet je kiezen voor het Ultimate-abonnement, dat drie euro per maand kost. In dat laatste geval kun je de beschikbaarheid van de bestanden instellen op 60 dagen.