ID.nl logo
Zo vraag je een openbare laadpaal aan voor je elektrische auto
© Getty Images/iStockphoto
Mobiliteit

Zo vraag je een openbare laadpaal aan voor je elektrische auto

Is een laadpaal niet mogelijk bij je eigen woning? Goed nieuws. Je kunt een openbare laadpaal aanvragen bij de gemeente. Met dit stappenplan is dat snel gebeurd.

Als je geen laadpaal en wel een elektrische auto hebt, zijn er twee mogelijkheden. Je kunt een laadpaal thuis (laten) plaatsen: je kiest zelf een laadpaal en een installateur en de kosten voor de plaatsing en de laadpaal draag je zelf. Je hoeft hiervoor verder niks aan te vragen behalve de offerte. Hoe je dat aanpakt, kun je hier lezen. En kun je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue.

Maar wat als je niet de mogelijkheid hebt om een laadpaal aan huis te laten plaatsen, omdat je niet over een eigen parkeerplaats beschikt? Dan kun je een laadpaal aanvragen bij jouw gemeente. Nog niet alle gemeentes doen dit, maar de meeste inmiddels wel. Het gaat dan om een openbaar laadpunt waar niet alleen jij, maar ook anderen hun elektrische auto aan mogen opladen. Je betaalt niet voor de laadpaal en de plaatsing, maar alleen voor de kWh ’s waarmee je de accu van de auto oplaadt. Hoe dat moet, een laadpaal aanvragen bij jouw gemeente? We leggen het hieronder stap voor stap uit.

Zoek je een laadpaal aan huis? Vraag direct een offerte op maat aan!

Eerst doen: rondkijken in de buurt Wil jij een openbare laadpaal aanvragen? Dan is het slim om eerst even na te gaan of er al een laadpaal voor je elektrische auto in de buurt is. Op https://www.kieskeurig.nl/laadpalen/artikel/waar-vind-ik-een-laadpaal-in-de-buurt lees je daar meer over en vind je een handige overzichtskaart. De gemeente kijkt hier ook naar. Zij houden meestal een gebied van 200 tot 300 meter rond jouw postcode aan. Geen laadpaal in de buurt? Of is er wel een laadpaal maar is deze meestal bezet? Dan is de kans groter dat de gemeente jouw aanvraag goedkeurt. Controleer ook de andere regels hieronder nog even.

©David Peperkamp

Voor de aanvraag

Laadpaal aanvragen: check de regels van jouw gemeente

Begin met kijken wat in jouw gemeente de regels voor het aanvragen van een laadpaal zijn. Die regels zijn namelijk niet overal hetzelfde. Over het algemeen is de hoofdregel wel hetzelfde: je kunt als aanvrager geen laadpaal voor je elektrische auto aan huis installeren als je niet over een parkeerplaats op eigen terrein beschikt. Niet iedereen heeft een eigen oprit. Soms staat de auto op een parkeerplaats iets verderop. Ook als je in een flat of appartement woont heb je meestal geen eigen parkeerplaats. Parkeergarage in je appartementengebouw? Dat wordt vaak wel als mogelijkheid tot eigen parkeergelegenheid gezien. In grote steden moet je meestal in aanmerking komen voor een parkeervergunning om een aanvraag voor een laadpaal te mogen doen.

Voldoet je elektrische auto aan de eisen voor een laadpaal?

De gemeentes stellen ook vaak eisen aan de elektrische auto die je eraan wil opladen. Een regel kan zijn dat het om een volledig elektrische auto moet gaan. Sommigen stellen eisen aan de accucapaciteit of een minimale actieradius. Je hoeft ook niet altijd een bewoner van de gemeente te zijn. Soms kun je ook als werknemer in een bepaalde gemeente een laadpaal voor je elektrische auto aanvragen. Voor alle gemeentes geldt: wees op tijd met je aanvraag. Het kan zomaar een paar maanden tot een half jaar duren voordat de laadpaal geplaatst wordt.

©Ralf Geithe

De daadwerkelijke aanvraag

Op de website van je gemeente

Je begint op de website van jouw gemeente. Als het mogelijk is om een laadpaal voor een elektrische auto aan te vragen, is er vast en zeker een pagina waarop ze uitleggen hoe het werkt. Gemeentes zijn leidend bij het beoordelen van de aanvraag. Omdat er iets verandert aan de openbare ruimte is er een verkeersbesluit nodig. De gemeentes besteden het aanvraagproces en de montage vaak uit. Soms hebben ze een vaste partij die de laadpalen plaatst en soms heb je als aanvrager de keuze uit meerdere leveranciers met verschillende tarieven voor het opladen. Dat is iets om mee te nemen in de keuze.

Geen informatie bij je gemeente?

Geen informatie op de website van de gemeente? Probeer het dan via het centrale aanvraagportaal laadpaalnodig.nl. Het is een onafhankelijk startpunt, ontwikkeld door gemeentes, marktpartijen en overheden. Zij helpen je ook op weg als je gemeente nog niet up-to-date is op het gebied van laadpalen.

Op zoek naar een laadpaal om je auto op te laden?

Kieskeurig.nl helpt je op weg!
▼ Volgende artikel
Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer
© Marc Venema
Huis

Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer

Reizigers die de oversteek maken op de Noordzee naar Groot Brittannië of Noorwegen kennen het probleem: je moet je roaming uitzetten omdat je anders onbedeoeld verbinding maakt met een dure maritieme provider. Dat is binnenkort verleden tijd, want door een samenwerking met Tampnet betaal je - net als in Nederland - gewoon de normale kosten voor het gebruik van je mobiele data en gesprekken.

Mobiele provider KPN heeft aangeven dat klanten vanaf 1 november 2025 geen extra roamingkosten meer betalen als ze gebruik maken van mobiel internet en telefonie tijdens bijvoorbeeld een overtocht met een ferry naar Groot Brittannië. Door een samenwerking met maritiem provider Tempnet worden er geen exorbitante prijzen meer gerekend als je met je smartphone op internet surft. Ook klanten van Youfone en Simyo vallen onder deze nieuwe regeling.

Odido volgt in januari

Ook Odido heeft eerder al bekend gemaakt dat de roamingkosten voor klanten van deze provider, waar ook klanten van Ben en Simpel onder vallen, verdwijnen en ook deze klanten dus niet meer betalen dan in Nederland. Bij Odido verdwijnen de roamingkosten per 1 januari 2026.

Het is nog niet bekend wanneer andere provider zoals Vodafone roamingkosten zullen aanschaffen voor reizigers op de Noordzee, maar de verwachting is dat ook dit rond de jaarwisseling zal worden doorgevoerd.

Voorheen hoge kosten
Wanneer reizigers op het oude maritieme netwerk verbinding maakten met internet, konden de kosten extreem hoog oplopen. Bij Odido kon je bijvoorbeeld bundels afkopen voor 3 euro voor 25MB of of 25 euro voor 500MB, bedragen waar je dus behoorlijk diep in de buidel voor moet tasten. Had je geen bundel en maakte je per ongeluk verbinding, dan liepen de kosten nog verder op.

▼ Volgende artikel
Nieuw van OPPO: Find X9 en X9 Pro met Hasselblad-telelens en accu van ruim 7000 mAh
© OPPO
Huis

Nieuw van OPPO: Find X9 en X9 Pro met Hasselblad-telelens en accu van ruim 7000 mAh

OPPO brengt zijn nieuwste vlaggenschepen, de Find X9 en Find X9 Pro, wereldwijd op de markt. De nieuwe toestellen combineren krachtige camera's, hoge accucapaciteit en de nieuwste versie van OPPO's besturingssysteem ColorOS.

De Find X9-serie richt zich vooral op fotografie, met camera's die in samenwerking met Hasselblad zijn ontwikkeld. De Find X9 beschikt over drie 50MP-camera's: een hoofdcamera met een Sony LYT808-sensor, een ultragroothoek met autofocus en een periscoop-telelens. De Find X9 Pro gaat een stap verder met een aangepaste Sony LYT828-hoofdsensor en een 200MP-telelens met 3x optische zoom. Deze laatste kan dankzij de hoge resolutie digitaal inzoomen tot ruim 13x zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.

Beide toestellen maken gebruik van OPPO's nieuwe LUMO Image Engine, die foto's sneller en energiezuiniger verwerkt. De camera kiest automatisch de juiste resolutie (50, 25 of 12 megapixel) afhankelijk van de lichtomstandigheden. Ook nieuw zijn 4K Motion Photos, waarbij korte videofragmenten met hoge resolutie kunnen worden vastgelegd en elk frame als losse foto kan worden opgeslagen.

©OPPO

Wat is de LUMO Image Engine?

De LUMO Image Engine is OPPO's nieuwe systeem voor beeldverwerking. Het combineert rekenkracht en kunstmatige intelligentie om foto's sneller te verwerken en natuurlijker te laten ogen. De engine past onder meer de belichting en kleurweergave aan en vermindert ruis in situaties met weinig licht, terwijl het stroomverbruik van de chip wordt verlaagd.

Grote accu's

De Find X9-serie valt ook op door zijn grote batterijcapaciteit. De Find X9 heeft een 7025mAh-accu, de Pro-versie zelfs 7500mAh – groter dan in eerdere OPPO-flagships. Beide modellen ondersteunen 80W snelladen via de kabel, 50W draadloos laden en 10W omgekeerd opladen, waarmee je andere apparaten – zoals oordopjes of een smartwatch – draadloos kunt bijladen. De toestellen zijn voorzien van OPPO's derde generatie silicium-koolstofbatterij, die volgens de fabrikant na vijf jaar nog 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit behoudt.

Prestaties en koeling

Binnenin draait de Find X9-serie op de MediaTek Dimensity 9500-chip, gebouwd op een 3nm-proces. De nieuwe chipset belooft betere prestaties en een lager energieverbruik. OPPO's eigen Trinity Engine moet zorgen voor stabiele prestaties, ook bij langdurig gamen of zware taken.

Scherm en ontwerp

Het ontwerp is grotendeels vlak, met smalle randen van 1,15 millimeter en een helder 120Hz-scherm dat tot 3600 nits piekhelderheid haalt. Beide toestellen hebben een IP69-classificatie, wat bescherming biedt tegen stof, water en hoge temperaturen. De Find X9 verschijnt in Titanium Grey en Space Black, terwijl de Pro-uitvoering verkrijgbaar is in Silk White en Titanium Charcoal.

De toestellen draaien op ColorOS 16, dat onder meer verbeterde animaties, slimme AI-functies en uitgebreidere koppeling met Windows- en Mac-computers biedt.

©OPPO

Beschikbaarheid en prijs

De adviesprijs van de OPPO Find X9 (12GB/512GB) is 999 euro, die van de Find X9 Pro (16GB/512GB) is 1.299 euro. Beide modellen zijn per direct verkrijgbaar.