ID.nl logo
Deze 10 elektrische auto’s van 2023 rijden de meeste kilometers op een volle accu
Mobiliteit

Deze 10 elektrische auto’s van 2023 rijden de meeste kilometers op een volle accu

Elektrische auto’s die op een volle accu verder komen dan 600 kilometer, zijn op dit moment nog op de vingers van twee handen en de tenen van een voet te tellen. Maar welke auto’s – die ook in Nederland worden verkocht – vallen in de prijzen als we ze rangschikken op de grootste actieradius? Dit is onze top 10, met daarin ook een paar betaalbare verrassingen.

Welke elektrische auto's hebben de grootste actieradius? Hieronder een overzicht van de tien modellen van 2023 die volgens hun fabrikanten het verst komen op een volle accu. Daarbij vermelden we ook de aanschafprijs.

De laatste ontwikkelingen op het gebied van accu's

Voor fabrikanten van elektrische auto’s blijkt het een hele opgave om meer dan 600 kilometer uit een volle accu te persen. Met de bestaande accutechnologie valt op korte termijn weinig winst meer te behalen. Daarom wacht de hele autowereld vol ongeduld op een vervanger van de lithium-ion-batterij. Ontwikkelingen zijn er beslist: er wordt druk getest met zogenaamde ‘solid state’-accu’s (vastestofbatterij), maar tot nu toe is het nog niet tot een productierijpe batterij gekomen.

Ook lezen: Winter? Zo haal je de meeste kilometers uit de accu van jouw elektrische auto

Ook aan de zogenaamde 4680-batterij wordt hard gewerkt. Panasonic heeft aangekondigd dat deze nieuwe batterij nog dit jaar in serieproductie gaat. Doordat deze batterij efficiënter is dan een lithium-ion-accu, kunnen elektrische auto’s met hetzelfde aantal cellen een grotere afstand afleggen. Of je haalt een aantal cellen weg voor dezelfde actieradius. Een ontwikkeling die weleens de doorbraak van meer betaalbare EV’s zou kunnen betekenen. 

Grotere actieradius door betere stroomlijn

Als we kijken naar het huidige aanbod van elektrische auto’s, zien we vooral dat grote en dure EV’s de magische grens van 600 kilometer op een volle accu doorbreken. In die auto’s liggen veelal grote accupakketten, die het gewicht én de prijs flink opstuwen. Al is er – letterlijk – ook een andere trend zichtbaar: elektrische auto’s worden steeds gestroomlijnder. Door de luchtweerstand van een auto te verlagen, hoeven de elektromotoren minder hard te werken. Dat bespaart energie. Op dit gebied kunnen designers en aerodynamici de komende jaren nog veel winst boeken. En kan er ook met een relatief klein accupakket een heel goede actieradius worden bereikt.

Laadpaal laten installeren?

Snel een offerte aanvragen doe je via onze zustersite Kieskeurig.nl!

Actieradius volgens WLTP-norm versus de praktijk

Autofabrikanten berekenen de actieradius van hun elektrische modellen volgens de WLTP-normering. Bij deze testmethode wordt het energieverbruik berekend aan de hand van de meest gunstige (zomerse) omstandigheden, bij een gemiddelde snelheid van 48 km/h. In de praktijk wordt de actieradius echter beïnvloed door tal van externe factoren. Wij gaan in onze top 10 uit van de door de fabrikant opgegeven actieradius. 

Polestar 3 Long Range

10. Polestar 3 Long Range (WLTP: 610 km)

Deze nieuwe cross-over van Polestar werd in nauwe samenwerking met Volvo ontwikkeld. Hij deelt zijn elektrische platform met de nieuwe Volvo EX90. De accu heeft een capaciteit van 111 kWh, goed voor een actieradius van 610 km. De Polestar 3 kan aan de snellader met een maximumvermogen van 250 kW worden opgeladen. De auto wordt eind 2023 in Nederland verwacht. Goedkoop is de Polestar 3 niet: prijzen beginnen net onder de 90.000 euro. 

Hyundai Ioniq 6

9. Hyundai Ioniq 6 (WLTP: 614 km)

De nieuwe Hyundai Ioniq 6 bewijst het: een goede stroomlijn is gunstig voor de actieradius. De Ioniq 6 heeft dezelfde techniek als de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6, maar komt dankzij zijn veel gladdere en lagere carrosserie tot 614 kilometer op een volle accu (77,4 kWh). Ook aan de snellader is de Hyundai Ioniq 6 een efficiënte klant: hij bereikt een piek van 350 kW. Met een prijs vanaf 45.895 euro is de Hyundai Ioniq 6 bovendien veruit de goedkoopste auto in deze Top 10. 

BMW i7 xDrive60

8. BMW i7 xDrive60 (WLTP: 625 km)

De nieuwe BMW i7 gooit een accu met een capaciteit van 101,7 kWh in de strijd. Dankzij de gunstige stroomlijn van deze elektrische topklassesedan haalt hij een afstand van 625 kilometer op een volle accu. Het is bij uitstek een comfortabele reisauto; optioneel is het 31,3 inch BMW Theatre Screen voor de passagiers achterin verkrijgbaar. Snelladen gaat met 195 kW. Een koopje is de i7 beslist niet: prijzen beginnen bij 141.752 euro. 

©Uwe Fischer

BMW iX xDrive50

7. BMW iX xDrive50 (WLTP: 631 km)

Deze grote elektrische SUV van BMW heeft een accupakket van 111,5 kWh in de sandwichbodem liggen. Hoewel de BMW iX behoorlijk hoog is, is de carrosserie aalglad. In de windtunnel werd een Cw-waarde van slechts 0,25 gemeten. Zodoende springt de auto relatief zuinig met de energiereserve om en is hij in staat om 631 kilometer uit de accu te persen. De BMW iX xDrive50 heeft een prijs van 105.147 euro. 

©Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

Mercedes-Benz EQS SUV 450+

6. Mercedes-Benz EQS SUV 450+ (WLTP: 634 km)

Net als de Tesla Model S (onze nummer 5) heeft de Mercedes-Benz EQS SUV 450+ een actieradius van 634 km. Dat doet hij echter wel met een grotere accu, en daarom verdient de Tesla een hogere notering. De EQS SUV (vanaf 120.827 euro) is precies wat de naam al aangeeft: een ruimtelijker variant van de EQS, Mercedes’ elektrische topmodel. O, als je nog dik 8.000 euro over hebt, dan is het dashboardbrede MBUX Hyperscreen een aanrader. 

Tesla Model S Dual Motor AWD

5. Tesla Model S Dual Motor AWD (WLTP: 634 km)

Momenteel staan alle schijnwerpers gericht op de sensationeel snelle Plaid-versie van de Tesla Model S. Die heeft een vermogen van maar liefst 1020 pk. Zover gaat de Model S Dual Motor AWD (115.993 euro) niet, maar met 680 pk kom je evenmin iets tekort. In elk geval heeft hij een grotere actieradius dan de Plaid: de Model S Dual Motor AWD haalt 634 km uit zijn accu. Een knappe prestatie voor een auto die in feite al ruim tien jaar in productie is. 

Polestar 2 Long Range

4. Polestar 2 Long Range (WLTP: 635 km)

Dat de Polestar 2 Long Range zo hoog in onze top 10 staat, hadden wij ook niet zien aankomen. Hij heeft een relatief bescheiden accupakket van 82 kWh, maar weet daar toch een afstand van 635 kilometer uit te persen. Applaus! De Polestar 2 heeft onlangs een facelift ondergaan, waardoor hij er weer een paar jaar tegenaan kan. De opgefriste Polestar 2 wordt in de tweede helft van dit jaar in Nederland verwacht en kost minstens 51.200 euro.

©Mercedes-Benz AG - Communications & Marketing Mercedes-Benz Cars & Vans

Mercedes-Benz EQE 350+

3. Mercedes-Benz EQE 350+ (WLTP: 662 km)

Mercedes-Benz houdt flink huis in deze top 10. Het Duitse merk heeft zijn aanvankelijke EV-achterstand razendsnel ingelopen. De EQE is een gestroomlijnde sedan die opereert in het segment waarin oorspronkelijk de Mercedes-Benz E-klasse populair was. Met een actieradius van 662 kilometer (uit 90,6 kWh) zou de EQE 350+ (82.028 euro) weleens heel wat trouwe E-kopers kunnen overtuigen van elektrische mobiliteit. 

©Mercedes-Benz AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans photo by Deniz Calagan

Mercedes-Benz EQS 450+

2. Mercedes-Benz EQS 450+ (WLTP: 762 km)

Met uitzondering van de krachtige AMG-uitvoeringen zijn alle vermogensvarianten van de Mercedes EQS-reeks in staat meer dan 600 kilometer op een volle accu af te leggen. Maar er komt er maar eentje het verst, en dat is de basisversie met 333 pk (109.090 euro). In het meest gunstige geval is hij zelfs in staat een afstand van 762 kilometer af te leggen. Menig compacte EV moet daarvoor tussendoor minstens één keer de snellader opzoeken. 

Lucid Air Grand Tourer

1. Lucid Air Grand Tourer (WLPT: 792 km)

Een stipnotering op nummer 1 is voor de Lucid Air Grand Tourer. Lucid is een piepjong automerk uit Silicon Valley, dat pas nét voet op Nederlandse bodem heeft gezet. De Lucid Air is een zeer gestroomlijnde auto van het formaat Mercedes EQS, met een lel van een 112 kWh-accu in de vloer. De Air Grand Touring kost 165.000 euro, en staat daarmee ook qua prijs op nummer 1 in deze top 10. Later komen goedkopere uitvoeringen met een kleiner accupakket op de markt. Ook die halen makkelijk 600 kilometer.

Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue.

▼ Volgende artikel
Review Netatmo Binnencamera Advance – Veel nadruk op privacy
© Wesley Akkerman
Zekerheid & gemak

Review Netatmo Binnencamera Advance – Veel nadruk op privacy

De Netatmo Binnencamera Advance is een slimme beveiligingscamera voor in huis en heeft een adviesprijs van 330 euro. Het apparaat is echter al te koop voor zo'n 250 euro, zien we op de website. Hoe bevalt het product in de praktijk en is-ie dat geld waard?

Uitstekend
Conclusie

Een gemakkelijke installatie, een overzichtelijke app en een grote nadruk op privacy: dat is wat de Netatmo Binnencamera Advance biedt. Het systeem laat weinig te wensen over als het gaat om die aspecten, evenals beeld- en audiokwaliteit. We missen wel een melding wanneer iemand de SD-kaart verwijdert en zouden een volgende keer een fysieke schakelaar voor de mechanische privacysluiter waarderen, maar dat betekent niet dat de Advance geen aanbeveling verdient. Want het product werkt heel goed, maar is wel flink aan de prijs.

Plus- en minpunten
  • Privacyvriendelijke sluiter...
  • Automatische opties
  • Snelle installatie
  • Goede beeld- en audiokwaliteit
  • Alleen nuttige meldingen
  • Geen fysieke schakelaar
  • Geen melding bij verwijderen SD-kaart
  • Hoge prijs

In de basis is de Netatmo Binnencamera Advance een product volgens het Netatmo-boekje: het apparaat combineert geavanceerde beveiligingstechnologie met een sterke nadruk op privacy en gebruiksvriendelijkheid. Deze binnencamera gaat zelfs nog een stapje verder met de introductie van een mechanische privacysluiter. De implementatie van de sluiter is niet uniek, maar de toepassing wel.

Nu bestaan er wel meer beveiligingscamera’s die zo'n sluiter hebben. Die kun je soms via een schakelaar op het apparaat omzetten, en anders via de app. Een fysieke knop hiervoor is de meest veilige optie, aangezien die niet kan worden 'gehackt'. In het geval van deze Netatmo kunnen we de sluiter alleen via de app omhoog en omlaag doen. Dat kun je ook automatisch laten doen, bijvoorbeeld wanneer de camera een gezicht herkent. Dan schakelt de camera zichzelf als het ware uit op het moment dat je zelf binnen bent, waardoor er ook geen opnamen gemaakt (hoeven te) worden.

©Wesley Akkerman

De achterkant van het apparaat.

Meer gemoedsrust

Door de sluiter een automatische functie te geven, hoopt Netatmo meer gemoedsrust te kunnen bieden. Er zijn namelijk mensen die zich nog steeds zorgen maken om hun privacy en de opnamen die van hen gemaakt worden zodra ze ergens binnenstappen. Bij bedrijven en horecagelegenheden heb je daar weinig invloed op, maar bij jezelf, vrienden of familieleden thuis dus iets meer. Het systeem mag dan wel niets opnemen met de sluiter omlaag, maar technisch gezien kan die nog wel meeluisteren. De microfoon wordt namelijk niet afgedekt.

De automatische stand kun je op twee manieren activeren: via gezichtsherkenning en middels geofencing. Op basis van een geregistreerd gezicht of je locatie kan de camera de beeldopnamen dus uitschakelen. Nu kun je via de app 'handmatig' de sluiter openen op het moment dat je van huis gaat, maar ook dat kun je op basis van geofencing regelen. Zodra je het huis verlaat, gaat de sluiter omhoog en houdt de Netatmo Binnencamera Advance alles voor je in de gaten. Uit onze praktijktests blijkt dat allemaal prettig en snel te werken.

©Wesley Akkerman

De binnencamera met het klepje dicht...

©Wesley Akkerman

...en vervolgens met het klepje open.

Veel mogelijkheden

Verder beschikt het systeem over allerlei zaken die we elders ook zien. Dat is geen kritiek, want het is alleen maar goed als er een soort basis van je persoonlijke beveiliging bestaat. De Advance beschikt over een kijkhoek van 130 graden, een 2K-resolutie en HDR-beeldkwaliteit. Daardoor film je niet alleen een groot deel van de omgeving, ook staat alles er haarscherp en kleurrijk op. Je kunt de Binnencamera Advance koppelen aan 2,4- en 5GHz-netwerken en kunt hem aan het stroomnet aansluiten via een stekker of de Power over Ethernet-kabel.

Je kunt hem op een kast neerzetten of aan de muur of het plafond bevestigen. Het product beschikt daarnaast over beam forming-technologie, waardoor mensen aan de andere kant goed verstaanbaar zijn. Dat is niet zozeer handig voor het kunnen verstaan van dieven, maar je zou een camera bij een baby of bejaarde in de kamer kunnen plaatsen en diegene kunnen verstaan of horen als er iets gebeurt. De audio klinkt goed verstaanbaar binnen de app, en aan de andere kant hebben we ook geen klachten ontvangen over de speakerkwaliteit.

©Wesley Akkerman

Meldingsmogelijkheden

Het is daarnaast de bedoeling dat de Netatmo Binnencamera Advance je zo min mogelijk stoort. De fabrikant probeert om die reden een minimum aan meldingen te versturen. Aanvankelijk viel dat nog best tegen, maar dat kwam doordat het apparaat nog niet alle gezichten in huis herkende. Toen we dat eenmaal hadden ingesteld, daalde het aantal notificaties dat we binnenkregen aanzienlijk. Daar moeten we bij vermelden dat het soms maar net aan de hoek van de camera ligt of hij je herkent of niet, maar binnen de app kun je zelf instellen wie wie is om het aantal meldingen terug te brengen.

Via de overzichtelijke en nette applicatie is het daarnaast verder mogelijk de notificaties op je voorkeuren in te stellen. Zo kun je zelf bepalen of je ook meldingen van huisdieren, onbekende gezichten of mensen in het algemeen wilt hebben. Je kunt bovendien de sluiter altijd handmatig omlaag zetten als je die meldingen zat bent. Tot slot is het mogelijk meldingen samen te voegen. Als een reeds bekend gezicht binnenkomt met een onbekend persoon, krijg je daar maar één melding van (in plaats van twee). Dat soort mogelijkheden kunnen we alleen maar waarderen.

Een andere functie die ons bevalt, is de opslag. Je slaat de beelden lokaal op, op een microSD-kaartje. Je krijgt er standaard een kaartje van 8 GB bij. Daardoor word je niet meteen op extra kosten gejaagd. Wat wel een beetje tegenvalt, is het gebrek aan een melding als je het kaartje verwijdert. Als iemand dus binnen is en die haalt de kaart eruit, dan weet je dat niet. Lijkt ons een enorme vergissing, maar ondertussen is het ook iets wat je mogelijk later kunt toevoegen als fabrikant. Daar hopen wij in elk geval op.

Netatmo Binnencamera Advance kopen?

Een gemakkelijke installatie, een overzichtelijke app en een grote nadruk op privacy: dat is wat de Netatmo Binnencamera Advance biedt. Het systeem laat weinig te wensen over als het gaat om die aspecten, evenals beeld- en audiokwaliteit. We missen wel een melding wanneer iemand de SD-kaart verwijdert en zouden een volgende keer een fysieke schakelaar voor de mechanische privacysluiter waarderen, maar dat betekent niet dat de Advance geen aanbeveling verdient. Want het product werkt heel goed, maar is wel flink aan de prijs.

▼ Volgende artikel
9 dingen die je niet moet doen met een nat-droogstofzuiger
© Wesley Akkerman
Huis

9 dingen die je niet moet doen met een nat-droogstofzuiger

Als je geen robotstofzuiger wil, maar je wil het jezelf wel gemakkelijk maken, dan kom je al snel uit op een nat-droogstofzuiger. Dat is een traditionele stofzuiger met een dweilfunctie. Omdat dit soort apparaten nog redelijk nieuw zijn, maken veel mensen dezelfde fouten.

Hier alvast een overzicht van handelingen die je beter niet kunt doen met je nat-droogstofzuiger – in het artikel staan nog meer zaken.

  • Niet van modus wisselen
  • Niet goed opbergen
  • Te grote dingen willen opzuigen
  • Geen rekening houden met een houten vloer
  • Verf of vlambare vloeistoffen opzuigen

Hoewel het technisch gezien mogelijk is een nat-droogstofzuiger op alle typen houtvloeren te gebruiken, is het toch af te raden als het gaat om onbewerkt of onafgewerkt hout. Dat komt doordat een onafgewerkte houten vloer geen beschermende afdichtingslaag heeft. Als die onbehandeld blijft, absorbeert het hout gemakkelijk water of vocht van een nat- en droogzuiger. Dat kan ervoor zorgen dat de vloer kromtrekt of na verloop van tijd zelfs splijt.

Verkeerde dingen opzuigen

Daarnaast is het belangrijk om te voorkomen dat je met een nat-droogstofzuiger dingen opzuigt waar het apparaat niet goed mee overweg kan. Denk aan grotere objecten die nog weleens op de vloer liggen, zoals hondenbrokken. Als je tegelijkertijd dweilt en stofzuigt, kan zo'n object klem komen te zitten bij de dweilkop, een filter of verderop in het systeem. Gebeurt dat regelmatig, dan is het verstandig om voortaan eerst even op te ruimen voordat je de stofzuiger aanzet.

In dezelfde lijn geldt: glasscherven of andere scherpe voorwerpen kun je beter eerst handmatig opvegen met een stoffer en blik. Ook gewone en robotstofzuigers zijn hier niet tegen bestand – de kans op schade aan interne onderdelen is groot. Vermijd bovendien altijd het opzuigen van brandbare vloeistoffen, want die kunnen bij contact met elektrische onderdelen ontbranden.

©Wesley Akkerman

Leeg de vuilwatertank regelmatig.

Tot slot nog even over het opzuigen van verf. Het kan verleidelijk zijn om verfspetters weg te halen met de dweilkop van bijvoorbeeld de Dreame H15 Pro, maar dat is echt geen goed idee. Zowel natte als droge verf kan het systeem verstoppen, waardoor vuil zich ophoopt en filters beschadigd raken. Kom je verf op de vloer tegen, pak dan liever een emmer met warm sop en een doek of spons. Daarmee voorkom je problemen én krijg je het meestal ook gewoon beter schoon.

Van modus wisselen en meer

Het is ook slim om de nat-droogstofzuiger af en toe in een andere modus te gebruiken, zodat hij altijd optimaal blijft presteren. Bij tests op de redactie gebruiken we standaard de automatische stand, waarbij het apparaat zelf de zuig- en dweilintensiteit aanpast aan de situatie. Maar schakel gerust de dweilfunctie eens uit als je alleen wat stof wilt verwijderen. Dat ontlast het systeem en kan de levensduur van het apparaat flink verlengen.

Besteed daarnaast voldoende aandacht aan het onderhoud van de verschillende onderdelen. Tijdens het gebruik zie je vaak vanzelf dat de vuilwatertank volloopt. Leeg deze regelmatig – bij voorkeur na elke schoonmaakbeurt – om te voorkomen dat de zuigkracht afneemt. Dweil je vaak, dan is dat nog belangrijker: je wilt natuurlijk voorkomen dat je bij het legen vervuild water morst.

Controleer ook regelmatig de staat van de filters. In sommige gevallen kun je dat zelfs via de app doen. Zit er te veel stof in, dan gaat dat ten koste van de zuigkracht. En tot slot: zet de nat-droogstofzuiger altijd netjes rechtop in het oplaadstation. Zo kan het systeem zichzelf opladen én onderhouden – denk aan het automatisch drogen van de borstel, wat nare geurtjes helpt voorkomen. Kleine moeite, groot effect!

Heb je nog geen nat-droogstofzuiger?

Dan is dit je kans – bekijk hier de beste deals!