ID.nl logo
Waar blijft de Nespresso onder de software?
© Reshift Digital
Huis

Waar blijft de Nespresso onder de software?

De beste software is als goede koffie: een goed bakkie is onmisbaar voor een productieve dag, maar smaken verschillen en een verkeerde mix kan je flinke hoofdpijn bezorgen.

De afgelopen weken hebben we druk gediscussieerd over de vraag "Wat is de meest gehate software ooit?", niet alleen op onze site, maar ook op bijvoorbeeld LinkedIn. Daaruit blijkt dat het vrijwel onmogelijk is een eenduidig antwoord te geven. Mensen verschillen: wat de een geweldig vindt, vindt de ander juist dramatisch. In een eerdere blog-post heb ik al geconstateerd dat er allerlei verschillende soorten mensen zijn, en dat dat concept kennelijk wat lastig is voor software-ontwikkelaars.

Het valt ook niet mee een onmenselijk binair systeem als de computer toegankelijk te maken voor de vreselijk diverse soort die wij inmiddels zijn geworden. Verschillende grote leveranciers zijn daar in de loop der tijd op een verschillende manier mee omgegaan:

Microsoft dacht en denkt nog steeds dat ze in staat moeten zijn een universeel bruikbare interface te creëren. Bij de lancering van de Ribbon in Office werd dat zelfs bijna letterlijk zo gezegd: 'na intensief en uitgebreid onderzoek onder onze gebruikers hebben we een interface ontwikkeld die naar onze overtuiging zo in elkaar zit dat het de perfecte gebruiksomgeving is voor 96% van onze klanten'. De eerste versie van de Ribbon was dan ook niet aanpasbaar - dat was tenslotte niet meer nodig. Daar zijn ze toch enigszins van terug gekomen, maar met Metro doen ze het in feite weer: één interface bouwen die het iedereen naar de zin moet maken.

Apple deed dat anders. Steve Jobs was een man van harde keuzes waar hij vol overtuiging aan vast hield. Als gevolg daarvan is OS X volkomen eenduidig: je haat het of je vindt het heerlijk. Een totaal andere benadering dan Microsoft, maar ook hier is iets voor te zeggen: je weet in elk geval zeker dat de groep waarbij het kwartje valt ook inderdaad 'fanboy for life' is.

Google koos een nieuwe koers met Android. Android is (min of meer) open, wat wil zeggen dat ontwikkelaars en gebruikers een grote mate van vrijheid hebben om (de GUI van) het OS aan te passen aan de wensen van de gebruiker. Als je wilt kun je Android voorzien van een Windows, iPhone of Metro skin, of een van de vele andere aangepaste user interfaces. Het zwakke punt van die benadering is de chaos: niet alle oplossingen werken even goed, de installatie is bepaald niet eenduidig en soms ronduit ingewikkeld (soms moet je er zelf je hele telefoon voor 'rooten').

Desondanks heeft, van die drie benaderingen, Android mijn sterke voorkeur. Het is bepaald niet perfect, maar het is wel de enige benadering die ruimte laat voor wat, wat mij betreft, evident is: mensen verschillen.

Software is net koffie: voor veel mensen is het onmisbaar. Vroeger was koffie gewoon koffie - een zwart bakje pleur. Tegenwoordig heeft onze smaak zich ontwikkeld: we nemen geen genoegen meer met bittere drab, maar verlangen goede koffie - en de discussie over wat goede koffie is, is soms net zo heftig als die over de verschillende computersystemen.

De benadering die Microsoft heeft gekozen is een smaak te ontwikkelen die niemand echt vies vindt (maar ook niemand echt lekker), de benadering van Apple is een smaak te ontwikkelen die zo specifiek is dat een bepaalde groep het hélemaal geweldig vindt (en de rest afschuwelijk). De benadering van Google is een Senseo te ontwikkelen waarin ieder zijn eigen favoriete smaakje kan stoppen.

Toegegeven: je kon natuurlijk al jaren naar specialistische koffiehuizen gaan om met je eigen espresso-apparaat je eigen 'blend' samen te stellen - maar dat is toch meer iets voor de echte freaks; zeg maar de mensen die op de computer Linux gebruiken.

Het wachten is wat mij betreft op de eerste leverancier die de Nespresso onder de computerinterfaces bouwt: het idee van de Senseo, maar dan écht goed uitgewerkt. Een computerinterface, met andere woorden, die ruimte biedt voor de verschillende voorkeuren van verschillende soorten mensen in een kwalitatief hoogstaande omgeving. Een interface die je helpt denken, in plaats van voor je te denken. Een interface die je in staat stelt de middelen die je ter beschikking staan te benaderen vanuit een omgeving naar keuze die jij intuïtief kunt bedienen. Een interface, met andere woorden, die zich soepel en eenvoudig laat aanpassen aan jouw persoonlijke persoonstype, zonder dat daarbij functionaliteit verloren gaat.

▼ Volgende artikel
Review Huawei Watch GT 6 en GT 6 Pro: stijlvolle smartwatches met nóg langere accuduur
© Rens Blom
Gezond leven

Review Huawei Watch GT 6 en GT 6 Pro: stijlvolle smartwatches met nóg langere accuduur

Huawei's nieuwste smartwatches, de Watch GT 6 en GT 6 Pro, willen de concurrentie verslaan met een belangrijk argument. Ze gaan volgens Huawei namelijk twee tot drie weken mee op een accubeurt, afhankelijk van of je het vrouwen- of mannenmodel koopt. Klopt dat en wat hebben de horloges nog meer te bieden? Je leest het in deze review van de Huawei Watch GT 6 (Pro).

Uitstekend
Conclusie

De Huawei Watch GT 6-serie bestaat uit smartwatches die er erg fraai uitzien, je gezondheid en activiteiten nauwkeurig bijhouden en erg lang meegaan op een acculading. Ze werken zowel met een Android-smartphone als iPhone. De toevoeging om nu contactloos te pinnen is welkom, maar helaas onhandig uitgevoerd. Al met al zijn Huawei’s nieuwste smartwatches boeiende aanwinsten in een druk marksegment.

Plus- en minpunten
  • Erg lange accuduur
  • Premium ontwerp
  • Werkt met Android en iOS
  • Nauwkeurige metingen
  • Pinoplossing is omslachtig
  • Grote modellen met beste accuduur zijn (te) fors voor vrouwenpols

Lange accuduur

Beide smartwatches hebben we in totaal ruim drie weken kunnen testen vóór de officiële aankondiging vandaag in Parijs. Dat is fijn, want zo kunnen we meteen een oordeel vellen over de geclaimde accuduur. We hebben de Watch GT 6 en GT 6 Pro allebei als herenmodel ontvangen, dus met een groter scherm in een 46mm-kast.

Drie weken gebruik hebben we niet gered; wij klokten 12 tot 18 dagen per horloge. Nog steeds een uitstekende score natuurlijk, want smartwatches van Google, Apple en Samsung moeten elke nacht of om de nacht aan de oplader. Huawei's Watch GT5-serie ging al zo'n 10 dagen mee, en de opvolgers doen het dus nog beter.

©Rens Blom

De Watch GT 6 – niet de Pro – is er ook met een 1,32inch-scherm, bedoeld voor vrouwen. Dit horloge (niet door ons getest) gaat volgens Huawei ongeveer één tot twee weken mee voordat je de oplader moet pakken.

©Rens Blom

De oplader heb je gelukkig niet zo vaak nodig.

De opvallend lange accuduur is deels toe te schrijven aan het energiezuinige besturingssysteem dat op de horloges is geïnstalleerd. Deze software van Huawei zelf werkt samen met een energiezuinige processor. Wie denkt dat er op de functies bezuinigd is om tot zo'n lange accuduur te komen, heeft het mis. De smartwatches houden al onze sportieve activiteiten netjes bij, waarbij Huawei vooral verbeteringen claimt in het registreren van serieuzere fietsritten. Goed nieuws voor Nederlanders natuurlijk.

We zijn inderdaad tevreden over hoe de Watch GT 6 (Pro) onze fietstochten bijhoudt en hebben de Pro-versie ook om de pols gehad tijdens het beklimmen van de Etna op Sicilië. Een redelijk intensieve tocht met aardig wat hoogtemeters. Interessant om onze fysieke prestaties terug te zien op het horlogescherm en in de Huawei-app.

©Rens Blom

Ook ons slaapgedrag is nauwkeurig geregistreerd door het horloge, al kan het even wennen zijn om het horloge 's nachts om te houden. Zeker de Pro-versie voel je zitten met zijn iets dikkere kast en gewicht van 55 gram (zonder bandje, dus in de praktijk nog iets zwaarder). Na wat gewenning slapen we inmiddels probleemloos met de smartwatch om, in de slaapmodus zodat de gadget niet trilt bij meldingen en het scherm niet per ongeluk aangaat bij contact met de huid of het kussen.

©Rens Blom

De hartslagmeter laat goed zien hoe je hartslag varieert op een dag.

Een pluspunt van Huawei-horloges is dat ze werken met zowel een Android-smartphone als een Apple iPhone. Een Apple Watch daarentegen werkt alléén met een iPhone, en heel wat andere slimme klokjes kun je alleen aan een Android-smartphone koppelen.

©Rens Blom

De smartphone-app is duidelijk in gebruik.

Stijlvol ontwerp

Huawei weet dondersgoed hoe het een luxe smartwatch maakt. Dat zien we ook weer terug in de Watch GT 6-serie. De Watch GT 6 (250 euro) voelt solide aan, ziet er naar onze mening fraai uit en heeft een lekker helder scherm. Het horloge kan tegen water, stof en zit comfortabel. De duurdere GT 6 Pro (379 euro) heeft een meer premium behuizing van titanium, een scherm van saffierglas dat nog beter tegen krassen kan en is ook geschikt voor een diepe duik in zee.

©Rens Blom

Links de Pro-versie, rechts de 46mm-versie van de GT 6.

Pinnen: nog steeds niet ideaal

Met moderne smartwatches van merken als Google, Samsung en Apple kun je contactloos pinnen in winkels – als je dat wilt natuurlijk. Hartstikke handig en daarom goed om te weten dat voorgaande Huawei-horloges dat niet kunnen. Niet omdat Huawei de kennis of techniek niet in huis heeft, maar omdat het Chinese bedrijf vanwege Amerikaanse handelssancties geen samenwerking mag sluiten met Google Pay, Mastercard of andere dienstverleners. Daar is nu een oplossing voor gevonden. Huawei is een samenwerking aangegaan met een Pools bedrijf. Dus ja, je kunt nu contactloos pinnen met de Huawei Watch GT 6 (Pro) en – na een software-update – verschillende andere moderne Huawei-smartwatches.

Maar nee, dat werkt nog steeds niet ideaal. Je dient namelijk geld van je normale bankrekening over te maken naar je prepaid-rekening van de Poolse betaalverlener. Met dat tegoed kun je contactloos pinnen in een winkel of bij een ijskraam. Is je tegoed lager dan het bedrag dat je moet afrekenen, dan kun je niet betalen. Ook al staat er op je normale bankrekening meer dan genoeg geld. Je moet dan dus eerst je tegoed opwaarderen. Een onhandige methode, waardoor wij het contactloos pinnen met een Huawei-horloge niet als een volwaardige betaalmethode zien en meer als een noodoplossing voor als je je smartphone een keer vergeten bent en bij de kassa in de supermarkt staat.

©Rens Blom

Conclusie: Huawei Watch GT 6 (Pro) kopen?

De Huawei Watch GT 6-serie bestaat uit smartwatches die er erg fraai uitzien, je gezondheid en activiteiten nauwkeurig bijhouden en erg lang meegaan op een acculading. Ze werken zowel met een Android-smartphone als iPhone. De toevoeging om nu contactloos te pinnen is welkom, maar helaas onhandig uitgevoerd. Onder de streep zijn Huawei’s nieuwste smartwatches boeiende aanwinsten in een druk marksegment.

▼ Volgende artikel
Yamaha breidt assortiment uit met twee premium over-ear hoofdtelefoons
© Yamaha
Huis

Yamaha breidt assortiment uit met twee premium over-ear hoofdtelefoons

Yamaha heeft twee nieuwe high-end hoofdtelefoons geïntroduceerd die het topsegment van het merk uitbreiden. Het gaat om de YH-4000 Orthodynamic over-ear hoofdtelefoon en de YH-C3000 Armodynamische over-ear hoofdtelefoon.

De YH-4000 is gebaseerd op technologie uit Yamaha's vlaggenschip YH-5000SE en is zorgvuldig aangepast voor een eigen, verbeterde geluidssignatuur. Deze hoofdtelefoon biedt krachtige lage tonen met rijk gestructureerde middentonen. De ultralichtte magnesium behuizing, dubbellaagse hoofdband en het kantel- en draaimechanisme zijn overgenomen van het vlaggenschipmodel, maar de oorkussens zijn specifiek voor de YH-4000 ontwikkeld. De productie vindt volledig plaats in Japan, waar vakkundige ambachtslieden ze in een speciale fabriek assembleren.

De YH-C3000 wordt gekenmerkt door een nieuw ontwikkelde ARMODYNAMIC-driver die volgens Yamaha in 10 jaar tijd is geperfectioneerd. De hoofdtelefoon heeft een houten behuizing met een zwarte spiegelafwerking. De driver maakt gebruik van een drielaags membraan dat ZYLON combineert met composietmaterialen zoals papier en hars. ZYLON is een materiaal dat Yamaha ook toepast in membranen van hun hoogwaardige luidsprekers.

©Yamaha

Yamaha C-3000

"Met hun uitzonderlijke geluidskwaliteit, luxueuze uiterlijk en zeer robuuste constructie zijn deze hoofdtelefoons werkelijk unieke meesterwerken die alleen door Yamaha, het wereldwijde audio- en muziekinstrumentenmerk, kunnen worden geproduceerd," aldus het bedrijf.

Voor optimaal draagcomfort gebruikt de YH-C3000 dezelfde tweelaagse hoofdband en hetzelfde draaimecanisme als het vlaggenschipmodel YH-5000SE, wat resulteert in een opvallend licht gewicht voor een gesloten hoofdtelefoon.

Beschikbaarheid en prijzen

De YH-C3000 is vanaf oktober verkrijgbaar bij geselecteerde dealers voor een adviesprijs van 1.799 euro. Over de prijs en beschikbaarheid van de YH-4000 is echter nog niets bekendgemaakt.