ID.nl logo
Motorola komt met drie betaalbare smartphones: Edge 40 Neo, G84 en G54
Huis

Motorola komt met drie betaalbare smartphones: Edge 40 Neo, G84 en G54

Motorola heeft drie nieuwe en betaalbare smartphones gepresenteerd. De Motorola Edge 40 Neo is met een prijs van 399,99 euro de duurste. Daarnaast verschijnen ook de G84 5G en G54 5G, die respectievelijk 299,99 en 179,99 / 199,99 euro (afhankelijk van de gekozen configuratie) kosten. Wat kun je van deze toestellen verwachten?

In dit artikel lees je wat je kunt verwachten van de Motorola Edge 40 Neo, G84 en G54, drie uiterst betaalbare Android-smartphones. Naar verwachting komen deze drie smartphones in september op de markt.

Lees ook: Zo voorkom je dat je Android-smartphone continu meeluistert

Voorafgaand aan de aankondig was ID.nl aanwezig tijdens een perspresentatie van de toestellen. Daardoor heeft onze redacteur ze kort kunnen testen. De drie toestellen hebben als allemaal een accu van 5.000 mAh én ze worden standaard geleverd met een oplader in de doos. Tot slot beschikken ze allemaal over Moto Secure (een extra beveiligingslaag), Family Space (ouderlijk toezicht), Dolby Atmos, stereospeakers en een snelle 120Hz-beelverversing. Ben je milieubewust? Er zullen naast de kunststofversies straks ook versies beschikbaar zijn met vegan leer.

©Wesley Akkerman | ID.nl

Motorola Moto G54 5G

We beginnen met de goedkoopste optie van het nieuwe aanbod: de Motorola G54 5G. Deze smartphone heeft een lcd-scherm van 6,5 inch, evenals een FHD+-resolutie. Achterop zit een camera van vijftig megapixel die beschikt over optische beeldstabilisatie. Verder heeft de G54 nog een frontcamera van zestien megapixel en een macrolens.

Onder de motorkap zit de Mediatek Dimensity 7020-processor. Dit is een cpu die vooral goed scoort op batterijduur en dagelijkse taken, maar verwacht niet dat je goed op deze smartphone kunt gamen. Er zijn straks verschillende configuraties beschikbaar, namelijk 4 GB aan werkgeheugen met 128 GB aan opslagruimte en 8 GB aan werkgeheugen en 256 GB aan opslagruimte. De goedkoopste versie kost 179,99 euro, terwijl de duurdere variant 20 euro meer kost.

Opladen gebeurt met een vermogen van vijftien watt. Aan boord zit Android 13. Zodra je Android 14 krijgt, is het helaas over met de upgrades. Daarnaast krijg je drie jaar aan beveiligingsupdates.

©Wesley Akkerman | ID.nl

Motorola Moto G84 5G

Voor ongeveer 100 euro meer haal je de Motorola G84 5G in huis. Dit toestel heeft een POLED-scherm van 6,5 inch en een Full HD-resolutie. Dit model beschikt over een ip54-certificaat, waardoor het in elk geval tegen een regenbui kan en niet meteen kapotgaat van wat stof.

Anders dan bij de G54 5G komen we hier een processor van Qualcomm tegen, namelijk de Snapdragon 695. Dit is op zich een prima midrange-cpu, die op papier beter presteert dan de 7020 hierboven. Qua batterijduur en algemene taken ontlopen ze elkaar niet, maar de 695 kan wel beter met games omgaan (al moet je daar ook weer niet te veel van verwachten).

Het toestel laadt verder iets sneller op, dankzij het laadvermogen van 30 watt. In deze telefoon zien we verder een 50 megapixelhoofdcamera met optische beeldstabilisatie en een ultragroothoeklens van acht megapixel. De set is compleet met een macro- en dieptelens, al is de vraag altijd of je die eerste zult gebruiken.

©Wesley Akkerman | ID.nl

Naast Moto Secure en Family Space beschikt de Motorola Moto G84 5G tevens over Ready For. Hiermee verbindt je de smartphone met een monitor of televisie, zodat je er op kunt werken of gamen (door er een bluetoothcontroller op aan te sluiten, bijvoorbeeld). Ook kun je videobellen door gebruik te maken van de camera’s.

De Moto G84 wordt geleverd met 12 GB aan werkgeheugen en 256 GB aan opslagruimte. Je krijgt één Android-upgrade (van 13 naar 14) en drie jaar aan beveiligingsupdates.

©Wesley Akkerman | ID.nl

Motorola Edge 40 Neo

Tot slot kijken we nog even naar de Motorola Edge 40 Neo. Dit is het belangrijkste toestel deze reeks, en een aanvulling op de Edge-lijn (die tot nu toe wat te wensen overlaat). Het toestel is compleet water- en stofdicht dankzij het ip68-certificaat.

Het POLED-scherm is net even wat groter dan de andere twee toestellen, met 6,55 inch. Dat komt doordat de randen doorlopen. Het display is uitgerust met HDR10+-ondersteuning, een FHD+-resolutie, 144 Hertz en 1.300 nit (wat vooral handig is als het buiten erg zonnig is). Het oplaadvermogen is 68 watt. Dat betekent in de praktijk dat je accu binnen vijftien minuten weer op vijftig procent zit.

De cameramodule achterop is een groot aandachtspunt voor Motorola. De hoofdcamera beschikt over een ultrapixelsensor van 50 megapixel. Naast optische beeldstabilisatie krijg je ook de beschikking over de functie Instant Focus, waardoor je onderwerpen snel scherp stelt. Verder is er nog een ultragroothoeklens van dertien megapixel, evenals een diepte- en macrolens. Voorop zit een selfiecamera van 32 megapixel.

©Wesley Akkerman | ID.nl

Motorola heeft gelet op de software. Zo is de nachtvisie flink verbeterd: die maakt foto’s nu zestien keer sneller dan voorheen. Ook is er de horizon lock, waarmee het toestel de horizon als het ware vastzet. Daardoor kun je video’s schieten zonder bewegingen. Tot slot is er ook een portretmodus voor video’s, waardoor je de achtergrond dus wazig kunt maken.

De Motorola Edge 40 Neo wordt aangedreven door de Mediatek Dimensity 7030, die qua prestaties de 7020 niet al te ver ontloopt. De extra kracht zit hem vooral in de hogere beeldverversing, downloadsnelheden en ondersteuning voor wifi 6e. Het apparaat krijgt 12 GB aan werkgeheugen en 256 GB aan opslagruimte, en beschikt over Family Space, Ready For en Moto Secure.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube