ID.nl logo
iPhone X - Prachtig scherm met zonnebril
Huis

iPhone X - Prachtig scherm met zonnebril

Vorige week plofte hij bij me op de deurmat: de iPhone X. Nou ja, plofte: hij werd me in de handen gedrukt. En dat is maar beter ook, want het blijkt dat van alle iPhones tot nu toe de X het snelste kapot gaat bij vallen. Ik heb er een paar dagen flink mee gestoeid en heb inmiddels een goed beeld kunnen vormen van het toestel.

Dat het een duur toestel is, hoef ik je niet te vertellen. De grote vraag is natuurlijk wat je daar precies voor terugkrijgt en of dit toestel je het Apple-gevoel teruggeeft dat de afgelopen jaren een beetje is weggezakt.

Design

Ik heb het er vorige week al even over gehad: het design van de iPhone is fantastisch. Het toestel voelt superluxe, de randen glanzen prachtig en de glazen voor- en achterkant maken het allemaal extra luxe. Interessant is de TrueDepth-camera aan de voorkant, die zorgt voor een uitsparing in het display. Ik gaf in de hands-on al aan dat ik dat een prachtig ontwerp vond en dat mijn vrouw het superlelijk vond. Interessant genoeg blijkt vrijwel elke man die ik deze week mijn iPhone heb laten zien die uitsparing mooi te vinden, terwijl vrouwen het in de regel niets vinden. Geen idee wat dat betekent, maar het is wél een interessant smaakverschil.

©PXimport

In combinatie met de prijs van het toestel zorgt het design wel voor een voortdurende angst. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zó bang ben geweest om mijn iPhone te laten vallen. Mijn kinderen vragen voortdurend of ze even op mijn iPhone mogen en het antwoord is steevast ‘Nee’. De iPhone 7 Plus was natuurlijk ook al niet heel goedkoop, maar die gaf ik (zonder hoesje én zonder angst) probleemloos aan mijn kinderen. De enige die hem ooit heeft laten vallen was ik zelf. Het uiterlijk is zó fraai dat het je voortdurend herinnert aan het feit dat je een peperduur toestel in je handen hebt. Betekent dat dat het design te luxe is? Integendeel, het betekent simpelweg dat je aan alles voelt dat dit toestel te duur is. Tel daarbij op dat uit tests blijkt dat je iPhone na één keer stuiteren waarschijnlijk niet meer te gebruiken is (het scherm werkt dan niet meer) én dat het bijna 600 euro kost om te repareren en je begrijpt dat je een toestel hebt dat je bijna niet eens uit je zakt durft te halen. Ik heb daar nooit last van gehad, maar behandel dit toestel al een week als de prinses op de erwt.

©PXimport

Display

De iPhone X is de eerste iPhone die wordt geleverd met een OLED-display. Van het idee werd ik razend enthousiast, want de displays van de Galaxy-toestellen maakten me altijd nogal jaloers. In alle eerlijkheid: dat doen ze nog steeds. Het display van de iPhone X is mooi (zéker omdat het van rand tot rand is) en superhelder, maar verder niet heel spectaculair . Ik moet eerlijk zijn: Samsung misbruikt contrast in het kwadraat en de displays zijn superhelder, waardoor het beeld van het scherm spat, maar erg realistisch zijn ze vaak niet. Apple geeft enorm veel om kleurechtheid en het zou kunnen dat het display daarom ietwat tegenvalt. Dat gezegd hebbende: waar Apple van houdt, daar lig ik niet zo wakker van. Het is mijn telefoon en mijn verwachting en ik denk dat veel meer mensen hier tegenaan zullen lopen. In dat opzicht lijkt Apple een beetje vergeten dat wij niet allemaal designers zijn die vinden dat kleurechtheid heilig is. Kortom: ik ben nog steeds een beetje jaloers op het display van de Galaxy S8, zelfs al is het display van Apple misschien realistischer.

Thuisknop

Alles went, zo óók een ontbrekende Thuisknop. Toen ik het toestel net in handen had, ergerde ik me enorm aan het ontbreken van die knop en kon ik niet met de interface uit de voeten. Dat stoorde me enorm – en eigenlijk nóg – omdat Apple voor mij gelijkstaat aan een fijne intuïtieve interface. Na bijna een week ben ik aan de interface gewend. Gewend (want ik probeerde op de iPhone 7 Plus van mijn vrouw omhoog te vegen om haar toestel te ontgrendelen), maar intuïtief vind ik het echter nog steeds niet. Ik vind het nog steeds belachelijk dat je twee keer op je standby-knop moet drukken om de download van een appje te bevestigen.

Trouwens ... dat ding is dus stiekem helemaal geen standby-knop meer. Als je hem ingedrukt houdt, komt Siri je begroeten, maar je iPhone X start er niet opnieuw door op. Daarvoor moet je die knop in combinatie met de volume omhoog-knop indrukken (en sorry, dat vind ik beláchelijk). Zo zijn er meer kleine nadelige dingen: het stoort me dat ik niet kan weergeven hoeveel procent batterij ik nog heb (past niet in de interface) en is het sluiten van appjes echt ongelooflijk omslachtig. Hoewel ik na een week aan de interface gewend ben, kan ik maar één conclusie trekken: het weglaten van de Thuisknop is een noodgreep en Apple heeft dat niet goed opgelost. Over weglaten gesproken: de koptelefoonpoort ontbreekt nog altijd. En nog altijd zijn daar geen goede argumenten voor te vinden.

©PXimport

Face ID

Die Thuisknop is verdwenen omdat Apple graag een display wilde van rand tot rand. Dat betekent dat Touch ID, waar Apple de afgelopen jaren flink in geïnvesteerd heeft, plotseling van tafel moest worden geveegd. Face ID komt daarvoor in de plaats en eerlijk is eerlijk: de technologie werkt uitstekend. Met bril, zonder bril, mijn toestel herkent me zonder problemen … bij voldoende licht. Wel stoort het me dat ik goed recht in de camera moet kijken, terwijl het bij Touch ID voldoende was om mijn toestel vast te houden. En als je ’s nachts in bed even je iPhone wilt ontgrendelen, dan hoef je geen hulp van Face ID te verwachten (terwijl dat theoretisch wel zou moeten lukken, dankzij de infraroodsensor). Ergens wel begrijpelijk, maar een stap terug, want Touch ID werkte wél gewoon in het donker. En dan ga je je toch afvragen: hoe kan het dat ik méér betaal, maar functionaliteit moet inleveren.

Toen ik mijn iPhone X net had, dacht ik dat hij niet goed functioneerde. Wanneer ik notificaties ontving, stond er alleen melding; de inhoud werd niet getoond. Dit bleek dus een extraatje te zijn van Face ID: pas als je iPhone ziet dat jij je telefoon in handen hebt, wordt de inhoud van deze notificaties getoond. Tof idee, maar ook hier geldt: heb je weinig licht, dan zie je dus alleen melding staan. In de praktijk stoor ik me er dus meer aan dan dat het me helpt (uiteraard kun je het uitschakelen).

©PXimport

TrueDepth-camera

Die TrueDepth-camera heeft natuurlijk meer in z’n mars dan alleen maar Face ID. Het is in de basis dezelfde 7-megapixelcamera als in de vorige serie iPhones, met een aantal extra functionaliteiten. Die functionaliteiten zorgen bijvoorbeeld voor de mogelijkheid om Animoji’s te animeren en foto’s te nemen in Portrait Lighting-modus. Die Animoji’s, waarover ik vorige week al schreef in de hands-on, zijn hilarisch. Maar wat ik al vreesde bleek al snel waarheid: er is niemand die me zo’n geanimeerde emoticon kan terugsturen, want ik ben de enige idioot in mijn omgeving met een smartphone van 1329 euro, dus de lol is er snel vanaf. Héél snel. Door de TrueDepth-camera zouden ook de filters van Snapchat beter moeten werken, maar daar merk ik nog weinig van: de maskers wiebelen nog net zo over mijn hoofd als ik die in vreemde hoeken draai. Wellicht is dat een kwestie van tijd en moet Snapchat de app nog optimaliseren.

©PXimport

Portrait Lighting vind ik in alle eerlijkheid een aanfluiting. Ik ben groot fan van de Portretmodus die werd geïntroduceerd bij de iPhone 7 Plus. Die modus maakt fenomenale foto’s waardoor ik regelmatig de vraag krijg: 'Schiet je die gewoon met je smartphone?' Dezelfde verwachting had ik voor de Portrait Lighting-modus, al wist ik door het testen van de iPhone 8 Plus al dat het weinig spectaculair was. Ik heb het dan vooral over de theatermodus, die ervoor zorgt dat de persoon op de voorgrond wordt geïsoleerd op een zwarte achtergrond. De iPhone 7 en 8 Plus hebben daar twee camera’s voor nodig, de iPhone X kan het dankzij de TrueDepth-camera met infrarood. Kunnen is echter een groot woord. Het ziet er gewoon niet uit – en dat wordt benadrukt omdat Portretmodus zo briljant is. Het ziet er letterlijk uit alsof iemand iets te hard heeft geknipt in Photoshop. Delen van het gezicht vallen weg terwijl delen achtergrond juist met een klein randje zichtbaar blijven, waardoor het er gewoon slordig geknipt uitziet. Wat natuurlijk wel gaaf is, is dat Portretmodus ook in de TrueDepth-camera zit. Het werkt nét iets minder goed dan de gewone camera, maar nog steeds goed genoeg om indruk te maken met je selfies.

©PXimport

Camera’s aan de achterkant

Interessant is dat Apple niet meer verwijst naar de camera’s aan de achterkant als iSight-camera’s, maar als ‘camera’s aan de achterkant’. Op z’n website (en in de presentatie) gaf Apple hoog op over de camera’s, die een grotere en snellere 12 MP-sensor zouden hebben, een nieuwe kleurenfilter en diepere pixels. Ik heb de camera uiteraard uitvoerig getest. Het belangrijkste verschil zit hem wat mij betreft in de optische beeldstabilisatie van de telelens. Als het buiten flink zonnig is en je foto’s neemt van een kleurrijke situatie, zul je verschil zien tussen de foto’s die je neemt met een iPhone X en een iPhone 7 Plus, maar niet schokkend veel. Het is in situaties met minder licht dat de X laat zien wat hij in z’n mars heeft. Zelfs bij erg weinig licht kun je nog goede foto’s schieten. Hier zie je wél duidelijk verschil met de 7 Plus – en die was ook al niet slecht.

©PXimport

Eerder in deze recensie heb ik al aangegeven hoe blij ik ben met de Portret-functie, en die is alleen nog maar beter geworden. Waarom? Door optische beeldstabilisatie dus. Wanneer je een portretfoto schiet, dan moet je je toestel uiteraard wel goed stilhouden voor een goed resultaat, waardoor het soms ook even duurt voor je je foto kunt schieten (en je eerder geneigd bent om voor de gewone modus te gaan). Omdat de telelens nu optische beeldstabilisatie heeft, is het nemen van goede foto’s in de portretmodus veel eenvoudiger en dat levert echt prachtige plaatjes op. Ik wás al verliefd op deze functie, maar nu wil ik ermee trouwen. Verder is het gewoon een fantastische camera, maar dat was het ook al in de iPhone 7 Plus en natuurlijk de 8 Plus.

©PXimport

AR

De iPhone X wordt door Apple gepresenteerd als het ultieme apparaat voor Augmented Reality, dankzij de dubbele camera en de A11 Bionic Chip. Ik ben geen programmeur en geen data-analist maar ik geloof absoluut dat, als je er diagnostische tests op loslaat, de iPhone X op het gebied van AR beter scoort dan de iPhone 7 en 8. Maar als consument merk je daar op dit moment niets van. Niet weinig: nee, niets! Welke AR-game of app ik ook installeerde, hij werkte net zo goed op mijn X als op mijn 7 Plus. Het kan natuurlijk zo zijn dat dat over een paar maanden anders is en dat de apps zo zwaar en geavanceerd worden dat de iPhone 7-serie dat niet meer trekt. Maar laten we eerlijk zijn: als dat een half jaar duurt (en dat duurt het zeker), dan zitten we al in mei / juni en staat het nieuwe toestel alweer voor de deur. Een iPhone X kopen voor AR? Het is dikke vette onzin.

Batterij

Apple geeft altijd netjes op hoe lang je doet met de batterij van je smartphone. Dat is allemaal leuk en aardig, maar je hebt niets aan die statistieken. Ja, als je tien uur achter elkaar actief bent op wifi, of veertien uur alleen maar aan het bellen bent. In werkelijkheid is dat niet hoe je een iPhone gebruikt. Je gebruikt immers álles door elkaar heen. Spelletjes, mail, internet, Netflix (waarbij video en internet dus worden gecombineerd) enzovoort. Dat verklaart dus ook waarom je iPhone veel sneller leeg is dan die tien à veertien uur die Apple je belooft. Ik heb mijn iPhone X nu een kleine week gebruikt en tot nu toe ben ik erg enthousiast. Het is nog steeds niet zo dat ik vier uur in de trein kan zitten en daarna met een halfvolle batterij zit. Wél is het zo dat ik met mijn iPhone X die reis durf te maken zonder een powerbank, omdat ik weet dat ik het wel ga redden. Combineer dat met het feit dat er steeds meer draadloze oplaadpunten zijn, en je batterijzorgen zijn voorbij. Saillant detail: wist je trouwens dat je met een draadloze oplader niet kunt Candy Crushen tijdens het opladen? Het ding moet namelijk op de lader liggen. Nooit over nagedacht, maar bloedirritant. Stiekem gebruik ik dus af en toe nog een kabeltje.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Processor

Dit is een recensie van de iPhone X en dus ontkom je niet aan benchmarks. Die heb ik heb gedraaid en het zal je niet verrassen: de iPhone X is supersnel (maar opmerkelijk genoeg niet sneller dan de iPhone 8 Plus). Maar boeit dat? Totaal niet. De iPhone 7 Plus heeft het afgelopen jaar bij geen enkel spel gehaperd en ik verwacht niet dat hij dat komend jaar zal doen. De iPhone X is super, supersnel, maar dat is dus wel een gevalletje naar de supermarkt in je Ferrari: je hebt die snelheid (voorlopig) totaal niet nodig.

Conclusie

Wanneer je alles zo op een rijtje zet, zou je de indruk kunnen krijgen dat ik de iPhone X geen goede telefoon vind. Het tegendeel is waar: ik vind het een fantastisch toestel. Maar daar zit direct de crux: ik vond mijn iPhone 7 Plus ook een fantastisch toestel. Ik keek uit naar de Animoji, maar die ben ik inmiddels zat. De camera is fantastisch, maar dat was de vorige camera ook. TrueDepth voegt weinig toe en hoewel Face ID echt heel goed werkt, is het niet gemakkelijker dan Touch ID. Sterker nog: in sommige gevallen is het zelfs minder gemakkelijk. De iPhone X is een fenomenaal toestel met een mooi (maar niet briljant) display en een prachtig design. Maar de enige reden die ik kan verzinnen om hem te kopen is dat het een cool ding is om te hebben. Functioneel heb je er op dit moment namelijk totaal geen reden om hem aan te schaffen.

Goed
Conclusie

**Prijs** € 1159,- (64GB), € 1329,- (256GB) **OS** iOS 11 **Scherm** 5,8 inch **Processor** Apple A11 Bionic **RAM** 3GB **Opslag** 64GB/256GB **Batterij** 2716 mAh **Camera** 12 megapixel dualcam (achter), 7 megapixel (voor) **Connectiviteit** 4G (LTE), Bluetooth 5.0, wifi, gps **Formaat**14,4 x 7,1 x 0,8 cm **Overig** Fast charge, draadloos opladen via Qi **Kopen** [Kieskeurig.nl](https://www.kieskeurig.nl/smartphone/product/3659843-apple-iphone-x)

Plus- en minpunten
  • Fraai display
  • Optische beeldstabilisatie in telelens
  • Prachtig design
  • Ontzettend breekbaar
  • 1329 euro!
  • Display is mooi, maar niet meer dan dat
  • TrueDepth voegt niets toe
  • Geen koptelefoonpoort
▼ Volgende artikel
Hier ben ik! Zo deel je je locatie via Google Maps of WhatsApp
Huis

Hier ben ik! Zo deel je je locatie via Google Maps of WhatsApp

Ben je op een stedentrip plotseling je gezelschap kwijt? Wil je aangeven waar op het drukke festivalterrein je tentje staat? Of wil je een vriend laten weten op welk terras jij zit te genieten van het zonnetje? Geen probleem! Met enkele klikken deel je zo je locatie.

In dit artikel leggen we uit hoe je jouw locatie kunt delen:

  • Via Google Maps
  • Via WhatsApp

Ook op vakantie kun je gevolgd worden: Ga je op vakantie? Deel je avonturen in een online reisdagboek!

Natuurlijk is het delen van je locatie niet alleen handig om met mensen af te spreken. Je kunt het ook gebruiken om je veiliger te voelen, doordat iemand op de hoogte is van waar je bent. Er zijn twee manieren om dat te doen: via Google Maps en via WhatsApp.

Google Maps

Locatie delen

In Google Maps kun je sinds januari 2024 je locatie rechtstreeks delen vanuit de app. Dat kan zowel in iOS als in Android. Om je locatie via Google Maps te kunnen delen, moet het Gmail-adres van je vriend aan je contacten zijn toegevoegd. Daarna controleer je of je zelf bent aangemeld met je Google-account. Open hiervoor Google Maps en tik in de rechterbovenhoek op je profielfoto. Je komt nu in een scherm waar de functie Locatie delen staat. Hierbij staat de mededeling dat je locatie wordt geüpdatet als de app niet in gebruik is. Houd hier rekening mee. Tik nu op Locatie delen.

Vanuit je profiel kun je naar de functie waarmee je je locatie deelt.

Lees ook: 5 handige (en misschien onbekende) functies van Google Maps

Enkele beperkingen

Bij het delen van je locatie via je Google Account zijn er wel enkele beperkingen. Als Google merkt dat je jonger bent dan 18 jaar, dan kun je je locatie maximaal vierentwintig uur delen. Dit is ook zo wanneer je account wordt beheerd door een ouder of voogd, of via de Google Family Link-app. Ben je jonger dan 13 jaar? Dan kun je geen Google-account instellen.

Wat verder belangrijk is om te beseffen, is dat degene met wie je je locatie deelt, ook details ziet die verder gaan dan de plek waar je bent. Diegene ziet ook je naam, je foto, hoe vol je batterij nog is en je geschatte aankomsttijd.

Je geeft niet alleen je locatie prijs, maar bijvoorbeeld ook je naam en hoe vol je batterij is.

Voortgang delen

In de volgende stap selecteer je de persoon met wie je je locatie wilt delen. Je kunt door de contacten scrollen en diegene kiezen. Of je tikt op Meer opties om extra functies te zien. Daar komen we dadelijk op terug. Je kunt hier ook bepalen hoelang je de locatie wilt delen. Gaat het om een uur? Met de plus- en minknoppen pas je de tijd aan. Je kunt ook gaan voor de optie Totdat je dit uitschakelt.

De ander ziet jouw locatie op de kaart en hoever je bent verwijderd. Ook de adresgegevens van je locatie verschijnen op het scherm. Je contactpersoon gebruikt de knop Route om de kortste weg naar jou te vinden. Onderaan het scherm staat een blauwe knop om ook zijn locatie te delen met jou.

Nadat je via Route onderweg bent naar elkaar, kun je de optie Voortgang van reis delen activeren. Daarmee kan je contactpersoon zien op welk moment jullie samenkomen.

Je contact leest je naam en hoever je verwijderd bent.

Wederzijds delen

Als de ander niet spontaan zijn locatie met jou deelt, dan kun je een verzoekje sturen omdat alsnog te doen. Daarvoor moet je uiteraard eerst jouw locatie met de ander hebben gedeeld. Daarna tik je onderaan op zijn naam en daarna op Verzoek sturen.

De persoon ontvangt een melding waarin wordt gevraagd om ook zijn locatie te delen. Dit moet diegene bevestigen in de Google Maps-app. Je e-mailadres wordt hierbij getoond, zodat die persoon kan zie wie je bent. Wanneer dit is gebeurd, kun je op zijn profielfoto in Google Maps tikken om zijn locatie te zien. Om te stoppen met delen, tik je eenvoudig op Stoppen onder de naam van die persoon in Google Maps.

Je kunt de ander een verzoekje sturen om ook zijn of haar locatie te delen.

Of het nou dingen, dieren of kinderen zijn ...

Een gps-tracker houdt er oog op

Kalibreren

Er zijn situaties waarin de nauwkeurigheid van Google Maps te wensen over laat. Dat kan komen doordat je tussen hoge gebouwen staat. Je kunt de locatienauwkeurigheid verbeteren door de app op dat moment te kalibreren. Terwijl de app open is, druk je op de blauwe stip die je locatie aanduidt. Klik vervolgens op Kalibreren. Houd de camera omhoog en scan dan de omgeving met Live View. In Android kun je de telefoon ook in een achtvormige beweging draaien.

Scan de omgeving om Google Maps te kalibreren, zodat de locatiebepaling nauwkeuriger wordt.

Wil je onzichtbaar worden? Locatiegeschiedenis Google Maps verwijderen doe je zo

Geen Google-account

Heeft diegene met wie je je locatie wilt delen, geen Google-account? Zorg er dan voor dat je wel zelf bent aangemeld. Tik daarna op je profielfoto in de rechterbovenhoek. Kies weer voor Locatie delen. Onder de naam van je contact tik je op Meer opties en vervolgens tik je op Kopiëren om de link aan je klembord toe te voegen. Je kunt nu de link via e-mail of een berichten-app versturen. Ook hier is de duur ingesteld op één uur. Om het delen te stoppen, tik je op Stoppen in Google Maps onder Delen via link.

Naar iemand die geen Google-account heeft, kun je de link van je locatie sturen.

WhatsApp

Toegangslocatie verlenen

WhatsApp is niet alleen een berichten-app. Een van de mogelijkheden is locatiedeling. Op een iPhone of Android-smartphone moet je zorgen dat de WhatsApp-locatietoegang is geactiveerd. Als dat niet is gebeurd, vraagt het systeem erom tijdens het delen van je locatie. Op Android ga je naar Instellingen / Apps / WhatsApp / Machtigingen om de locatietoegang toe te staan. Op een iPhone ga je naar Instellingen / WhatsApp / Locatie en selecteer je Altijd.

Als je bezorgd bent om je privacy of als je de batterij wilt sparen, dan kun je de locatievoorzieningen op je telefoon tijdelijk uitschakelen voor specifieke apps zoals WhatsApp. Het delen van je locatie via WhatsApp is overigens veilig, want deze app gebruikt end-to-end-encryptie om je berichten en locatiegegevens te beschermen. Natuurlijk doe je er verstandig aan om je locatie alleen te delen met contacten die je vertrouwt.

Batterij alweer leeg?

Met een powerbank heb je zo weer een paar procent erbij

WhatsApp maakt gebruik van de standaardkaartapp van je apparaat om locaties weer te geven. Het is mogelijk om deze te wijzigen in de instellingen van je telefoon als je liever een andere kaartservice gebruikt. De webversie van WhatsApp Web heeft een aantal geweldige functies, maar er is geen optie om je locatie te delen vanaf een computer.

Geef WhatsApp toegang tot je locatie.

Locatie verzenden

Start WhatsApp en ga naar de chat waarin je je locatie wilt delen. Op de iPhone tik je op het plusteken in het tekstvak. Daarna selecteer je Locatie in het menu. Heb je een Android-telefoon? Dan moet je het pictogram van de paperclip onderaan het tekstvak gebruiken, dat is de bijlageknop. Selecteer Locatie in het menu.

Nu zie je de opties om een nabijgelegen of huidige locatie te versturen. Tik op Verzend uw huidige locatie. Hiermee verschijnt het locatievenster in de chat. Je kunt ook op het gestippelde vierkantpictogram in linkerbovenhoek van de kaart tikken als je de locatie met het exacte adres wilt verzenden. Daarmee wordt een pin op de huidige kaart geplaatst. Tik onderaan op de knop Deze locatie verzenden om uw locatie samen met uw adres te verzenden.

Wanneer je een locatie deelt, kun je een korte beschrijving toevoegen als extra context. Als je bijvoorbeeld de locatie van een restaurant deelt, dan kun je de naam van het restaurant of andere relevante informatie vermelden. Het is trouwens mogelijk om je locatie met meerdere contacten tegelijk te delen. Wanneer je de ontvangers selecteert, kies je voor meerdere chats voordat je de locatie verzendt.

Selecteer in de pictogrammen onderaan de optie Locatie.

Andere locatie delen

Als je de plaats waar je bent liever privé houdt, dan is het in WhatsApp ook mogelijk om een andere locatie te delen. De routebeschrijving werkt exact hetzelfde op iOS als op Android. Open weer de gewenste chat in WhatsApp. Selecteer het paperclippictogram, gevolgd door Locatie op Android, of het plusteken gevolgd door Locatie op de iPhone.

Daarna tik je op het vergrootglas of de zoekbalk bovenaan het locatiescherm. Typ de naam van de locatie die je wilt verzenden en tik vervolgens op de locatienaam in de opties onderaan. In Android kun je ook handmatig een pin op de locatie neerzetten door op het gestippelde vierkantpictogram te tikken om de kaart in volledig scherm te openen. Versleep de kaart om de pin te positioneren. Wanneer de pin op de juiste positie staat, tik je op Deze locatie verzenden.

De locatie van een pin in de buurt kun je ook via WhatsApp delen.

Deel live-locatie

Hierboven hadden we het over hoe je een statische locatie deelt met anderen. Als je weggaat van die locatie, wordt je nieuwe positie niet weergegeven in de chat. Je kunt ook beslissen om je locatie realtime te laten volgen.

Om een live-locatie te delen op een Android of iPhone, open je weer een WhatsApp-chat. Op Android gebruik je het paperclippictogram en dan kies je Locatie. Op de iPhone tik je op het plusteken en kies je Locatie. Tik daarna op Live locatie delen of Deel live locatie en selecteer de duur van het delen. Standaard is 1 uur ingesteld, maar je kunt ook kiezen voor 15 minuten of 8 uur. Tik daarna op Verzenden. Je kunt overigens het delen van je live-locatie elk moment stoppen. Daarvoor ga je terug naar de chat en tik je op Stop met delen.

Hoelang wil je de live-locatie delen?

Vanuit WhatsApp-status

Het is mogelijk om je locatie te delen in je WhatsApp-status. Hiervoor moet je de locatiesticker gebruiken en daarna WhatsApp openen op je Android of iPhone. Ga naar het tabblad Updates en tik op pictogram van de Camera. Maak een nieuwe foto of selecteer een bestaande foto om in je WhatsApp-status te plaatsen. Selecteer nu het pictogram Sticker bovenaan en selecteer onder Inhoud stickers het pictogram Locatie. Kies Selecteer je huidige locatie om je huidige positie toe te voegen aan de WhatsApp-status.

Het is ook mogelijk om via het zoekpictogram bovenaan een andere locatie te vinden om deze aan je status toe te voegen. Zodra de sticker verschijnt, tik je erop om de kleur aan te passen. Klik op de knop Verzenden om de status met je locatie te publiceren. Vanuit je WhatsApp-status is het niet mogelijk om je live-locatie te delen. Dat kan alleen vanuit de chat.

In je status deel je via de stickers eenvoudig je locatie.

Delen via Google Maps

Vind je de werkomgeving van Google Maps prettiger? Dan kun je in elke WhatsApp-chat de locatie toch delen vanuit Maps. Open hiervoor de Google Maps-app. Je ziet bij je huidige locatie een blauwe stip staan. Houd deze stip (of een andere locatie) ingedrukt. Er verschijnt een aantal opties, zoals Route, Starten, Opslaan en Label toevoegen. Veeg de opties naar links, zodat je op Delen kunt tikken. In het deelscherm kies je WhatsApp en vervolgens tik je op de chat in WhatsApp waarnaar je de locatie wilt verzenden.

Als je op de blauwe stip kort tikt in plaats van die lang in te drukken, dan kun je de knop Locatie delen gebruiken om de live-locatie te delen. Stel de tijd in hoelang je de locatie wilt delen. Kies WhatsApp uit de lijst met apps en selecteer het contact waarnaar je de realtime-locatie wilt verzenden.

Vanuit WhatsApp kun je ook locaties via Google Maps delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst.