ID.nl logo
iPhone 8 (Plus) - Storm in een glas
Huis

iPhone 8 (Plus) - Storm in een glas

De iPhone 8 (en iPhone 8 Plus) volgen de iPhone 7 op. Geen 7S-versie dit jaar dus. Toch lijkt hij in de schaduw te staan van de komende iPhone X. Is dat terecht, of is de iPhone 8 (Plus) alsnog de moeite waard?

De iPhone 8 en de 8 Plus zijn nogal een vreemde eend in de bijt. Immers, we leven in een oneven jaar, hetgeen zou moeten betekenen dat we dit jaar een toestel met een S krijgen (de 7S dus). Apple is daarentegen gegaan voor de iPhone 8, hetgeen wellicht te maken heeft met het feit dat het ontwerp van het toestel sinds een aantal jaar eindelijk weer eens is veranderd.

Glas, glas glas

Heel veel van die verandering hoef je overigens niet te wachten, het enige dat wezenlijk anders is, is het feit dat de achterkant van het toestel nu ook gemaakt is van glas. Volgens Apple is dit het meest duurzame glas óóit gebruikt in een smartphone, maar we durven er een wedje te leggen dat als je het toestel laat vallen, er een dikke barst in zit. Voorheen had je dus 50 procent kans dat het goed afliep, inmiddels weet je vrij zeker dat, als het toestel op de hoek valt, dat voor én achterkant gebarsten zijn (dat gezegd hebbende, je moet een iPhone ook gewoon niet laten vallen). Dat glas heeft echter een zeer functionele reden: draadloos opladen. Het is een optie waar we lang op gewacht hebben, al waren er natuurlijk wel al hoesjes waarmee je de functionaliteit kon toevoegen. Het is jammer dat je er geen draadloze oplader bij krijgt maar voor een paar tientjes zijn die overal te koop, want (hoera) Apple ondersteunt het Qi-protocol. Echt snel gaat draadloos opladen nog niet, maar daar gaan we niet over mekkeren, Apple heeft beloofd dat een firmware upgrade binnenkort voor goede snelheden gaat zorgen.

Retina HD

De iPhone 8 Plus maakt nog altijd gebruik van een Retina-display. Voor een toestel van deze prijs vinden we dat eigenlijk achterhaald, OLED is scherper, dunner en energiezuiniger (de iPhone X heeft wél OLED), maar voorlopig zullen we het in dit toestel dus nog met LCD moeten doen. Wél beloofde Apple dat het display spectaculair mooier is en doopte het zelfs om tot het Retina HD-display. Aanvankelijk waren we tijdens de hands-on niet heel erg onder de indruk van de wijziging, in het dagelijks gebruik van het toestel is het verschil namelijk wel zichtbaar, maar in alle eerlijkheid niet heel erg boeiend. Het verschil werd pas echt goed duidelijk toen we naar een foto keken die we op de iPhone 8 Plus hadden gemaakt, en beaamden dat die mooier was dan de foto’s van de 7. Klein detail: het wás dus een foto van de iPhone 7, maar door iCloud was hij gesynchroniseerd met de iPhone 8. Foto’s (en dus ook video’s) zien er beter uit op de iPhone 8, al vragen we ons af of het zóveel beter is dat het display de toevoeging HD verdient.

©PXimport

Camera

Apple is aan een terugkomst bezig als het op smartphone-fotografie aankomt. Wie op de site (of naar de presentatie) van Apple kijkt, ziet dat de camera flink onder handen is genomen. Apple: ‘12‑MP camera met een grotere en snellere sensor, een nieuw kleurenfilter en verbeterde pixel­technologie.’ Dat klinkt mooi, maar het is natuurlijk wel wat vaag. De enige vraag waar wij antwoord op willen is: schiet die iPhone 8 Plus nu écht betere foto’s? Het antwoord is ja. Er valt niet te ontkennen dat de foto’s die je schiet met je iPhone 8 Plus mooiere en warmere kleuren hebben dan die op je iPhone 7 (Plus) al moet gezegd worden dat het Retina HD-display dat effect versterkt (op je pc is het verschil bijvoorbeeld een stuk kleiner). Waar de camera vooral veel verschil maakt is bij weinig licht. Er blijft natuurlijk ruis op de foto zichtbaar, maar het geheel is een stuk minder flets, en een banaan is in het donker keurig geel, in plaats van grijzig. In geschoten video’s zagen we niet zoveel verschil. Apple spreekt trots over optische beeldstabilisatie, maar de iPhone 7 Plus had dat ook al. Slow-motion in 1080 in plaats van 720 is natuurlijk een aanzienlijke verbetering, al kun je je afvragen hoeveel mensen daar nu echt gebruik van maken.

©PXimport

©PXimport

Portretbelichting

Een apart puntje van aandacht dat we even willen uitlichten (ha!) is de portretbelichting. Bij de iPhone 7 Plus introduceerde Apple de portretmodus, en daar zijn we extreem enthousiast over. Die modus zou in dit toestel verbeterd zijn, maar in alle eerlijkheid zien we geen verschil (dat is vooral een compliment naar de iPhone 7 Plus). Portretbelichting is de volgende stap in deze modus, omdat je kunt spelen met de lichtval. Apple benadrukt dat dit geen filter is, maar een real-time effect (dat je ook na afloop nog kunt aanpassen). Hoe enthousiast we ook waren over deze functie (en dan met name de theaterbelichting) over de uitwerking zijn we niet zo heel tevreden. Natuurlijk zijn we verwend, maar de kracht van de portretmodus, is dat je met de beste wil van de wereld niet kunt zien dat het een kunstmatig effect is (op héle kleine glitches na af en toe). Tijdens de hands-op probeerden we het met standaard licht, maar voor deze recensie hebben we foto’s geschoten in de volle zon. Het effect is cool, maar erg imperfect. Oren worden afgesneden, scheidingslijnen tussen donker en licht zijn te hard (ipv subtiel zoals dat bij échte belichting zou zijn), kortom, je hebt direct het idee dat het met Photoshop is gedaan. Nu is het een nieuw onderdeel, en wie weet wordt het beter, maar in deze staat is het voor ons geen reden om de iPhone 8 Plus aan te schaffen. Over de FaceTime-camera is overigens niet zoveel te melden.

We zijn onder de indruk van de camera's van de iPhone 8 Plus, maar met de komst van onder andere de Galaxy Note 8 van Samsung en binnenkort de Pixel 2 van Google is de concurrentie moordend. Hoe de iPhone zich staande houdt gaan we in een komende cameratest uitzoeken.

©PXimport

A11 Bionic-chip

Apple was tijdens de presentatie vooral heel erg enthousiast over de A11 Bionic-chip die speciaal voor de iPhone 8 en iPhone X ontwikkeld is. Volgens het bedrijf verbetert het de prestaties aanzienlijk: ‘De vier efficiency-cores zijn tot 70 procent sneller dan de A10 Fusion-chip. En de twee prestatie-cores zijn tot 25 procent sneller’. Mooie specs, maar wat betekent dat nu eigenlijk? In het kort: het betekent dat de iPhone 8 belachelijk veel sneller is dan z’n voorganger, en zelfs dan alle concurrerende toestellen op de markt. In het screenshot zie je dat de iPhone 8 Plus in GeekBench een multicore score haalt van 10207. Dat op zichzelf zegt niets, maar vergelijk je dat met de 5411 van de iPhone 7 Plus, dan wordt duidelijk dat het toestel een gigantische sprong heeft gemaakt. Vergelijk dat met de 7101 score van de Galaxy S8 Plus (die daarmee destijds records brak) en je weet dat je met de iPhone 8 Plus écht een snelheidsbeest in handen hebt. De vraag is echter: dóet het er iets toe. Wat ons betreft op dit moment niet. De iPhone 7 Plus draait als een tierelier, en zelfs de AR apps, waar die Bionic-processor dus extreem geschikt voor zou moeten zijn, draaien prima op de iPhone 7 Plus. Maar, zoals ook gezegd in de hands-on: dit kan natuurlijk snel veranderen als AR aanslaat en als ontwikkelaars er loodzware apps voor gaan bouwen. Dat is echter wel veel ‘als’.

Batterij

Dan de batterij. Het is natuurlijk indrukwekkend dat Apple een processor heeft weten in te bouwen die zoveel krachtiger is, zonder dat de batterij sneller leegraakt. Maar in alle eerlijkheid, een batterij die nóg korter meegaat dan die van de iPhone 7 en 7 Plus zouden we ook niet accepteren. Toegegeven, de plus-serie gaat véél langer mee dan de gewone serie, maar zelfs dán is het nog karig. Gemiddeld zou de iPhone 8 Plus 14 uur mee moeten gaan, maar wanneer wij in een trein naar Amsterdam zitten, en ons het rambam Candy Crushen, is het toestel al op 50 procent eer we daar zijn. Dat was het geval bij de iPhone 7 Plus, en dat is met de iPhone 8 Plus niet anders. Toegegeven, je bent dan constant op je iPhone bezig, maarja, daarom kopen we ook een toestel van bijna duizend euro, nietwaar? Wanneer je gewoon belt en af en toe je mail doet, surft, red je het overigens een hele dag met het toestel. Maar je blijft je erover verwonderen waarom Apple niet meer aandacht besteedt aan de accuduur.

©CIDimport

©CIDimport

©CIDimport

Luidsprekers

Waar we héél erg van onder de indruk zijn bij dit toestel is het ongelooflijke volume dat uit de kleine luidsprekers komt gedenderd. Vorig jaar maakte Apple natuurlijk al een sprong door niet één maar twee luidsprekers in te bouwen, en ditmaal is daar dus 25% volume aan toegevoegd. Dat klinkt misschien niet als veel, maar het is het verschil tussen: ‘Ik kan die man z’n ringtone hier horen’ en ‘Mijn God, wie heeft het luchtalarm aangezet’. Ideaal voor die momenten dat je iemand even een liedje wilt laten horen in een drukke ruimte.

De koptelefoonpoort, die met de vorige generatie ontnomen is, vinden we op de iPhone 8 natuurlijk niet weer terug. Voor muziekliefhebbers leidt dat tot onnodig gedoe en het biedt eigenlijk geen voordelen, behalve financiele voor Apple zelf.

iOS 11

Het is natuurlijk geen functie van de iPhone 8 Plus, want de voorgaande toestellen hebben het ook, maar het moet toch even gezegd worden: iOS 11 draagt véél bij aan een betere ervaring. Dat begint al bij het configureren, even de toestellen bij elkaar houden, een code inscannen en je iPhone is geconfigureerd. De meeste vernieuwingen in iOS 11 zijn voor de iPad, maar we zijn echt heel erg gelukkig met de optie typen met één hand, waardoor we eindelijk normaal kunnen typen op de iPhone 8 Plus (of 7 of 6 Plus) zonder twee handen te gebruiken.

©CIDimport

Conclusie

De iPhone 8 Plus is een heel goede smartphone. Hij is razendsnel, hij maakt fantastische foto’s én ondersteunt draadloos opladen. Wat dat betreft hebben we niets te klagen over dit toestel….behalve dan dat de iPhone 7 Plus daar niet echt veel voor onder doet. Draadloos opladen kun je eenvoudig toevoegen met behulp van een hoesje, en dan blijven eigenlijk alleen de camera en de snelheid over. Die snelheid hebben we nog niet nodig en de camera is beter, maar ook weer niet zóveel beter. Kortom, heb je een iPhone 5 of 6, dan is de iPhone 8 (Plus) een mooie stap vooruit. Maar heb je een 6S of 7 Plus, dan heb je eigenlijk nauwelijks reden om dat te doen.

Goed
Conclusie

**Prijs** € 809,- (iPhone 8), € 898,- (iPhone 8 Plus) **OS** iOS 11 **Scherm** 4,7 inch (1334x750p) (iPhone 8), 5,5 inch (1920x1080p) (iPhone 8 Plus) **Processor** Apple A11 Bionic **RAM** 2GB (iPhone 8), 3GB (iPhone 8 Plus) **Opslag** 64GB/256GB **Batterij** 1.821 mAh (iPhone 8), 2.691 mAh (iPhone 8 Plus) **Camera** 12 megapixel dualcam (achter), 7 megapixel (voor) **Connectiviteit** 4G (LTE), Bluetooth 5.0, wifi, gps **Formaat** 138.4 x 67.3 x 7.3 mm (iPhone 8), 158.4 x 78.1 x 7.5 mm (iPhone 8 Plus) **Overig** Fast charge, draadloos opladen via Qi **Kopen** [Kieskeurig.nl](https://www.kieskeurig.nl/smartphone/product/3650856-apple-iphone-8)

Plus- en minpunten
  • Draadloos opladen
  • Snel
  • Mooie foto's
  • Scherm
  • Weinig nieuws
  • Geen koptelefoonpoort
  • Accuduur
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.