iPhone praktijktest: Fietsgadgets op de pijnbank

© PXimport

iPhone praktijktest: Fietsgadgets op de pijnbank

Smartphone & tablet

Geplaatst: 2 augustus 2013 - 06:31

Aangepast: 16 november 2022 - 10:02

Redactie

Een racefiets hoort licht te zijn. Met een kilometerteller en soms een bel heb je het meestal wel gehad met de toevoegingen op deze snelle tweewielers. Verdient je stoere iPhone, ondanks zijn gewicht, ook een plekje op het stuur? iPhone Magazine nam de proef op de som en ging fietsen met ‘virtueel’ spininstructeur Evert van der Zee.

Als schrijver van dit artikel kan ik putten uit eigen ervaring. Ik weet precies hoe het mis kan gaan met een iPhone op een racefiets. Mijn eerste iPhone, een zwarte 3G met 8 GB geheugen, liet ik vallen toen ik op een heerlijke zomerzondag wilde gaan wielrennen. Ik had mijn strakke wielerkleding aangetrokken. Nadat ik de zakjes op mijn rug had volgestopt met bananen en zoete energie-repen, moest alleen mijn telefoon nog worden toegevoegd. ‘Dan kan ik tenminste bellen als ik een lekke band heb’, zei ik tegen mijn vriendin. Ik dacht dat het moment daar was om hem los te laten. Pats! Nog geen milliseconde later lag mijn telefoon plat op de grond. Scherm was nog helemaal intact, maar spierwit. Er gebeurde niets meer op mijn iPhone. Hij was kapot.

Maar ook nu gaat – ondanks deze ervaring – mijn nieuwe iPhone 5 nog steeds mee tijdens het fietsen. Vooral vanwege toffe fiets-apps als Cyclometer en Strava. Dat hoeft niet langer meer in een washandje op je rug. Er zijn namelijk handige en mooie houders voor je telefoon. Kan je iPhone, als die eenmaal op je stuur zit, je ‘ouderwetse’ kilometerteller vervangen? En kunnen we nog extra gadgets toevoegen? Een hartslag- en cadansmeter bijvoorbeeld? Tijd voor een test.

Wie is Evert van der Zee?

Dagelijks geeft Evert van der Zee spinles aan duizenden mensen tegelijk. Hoe dat kan? Door internet. Evert is namelijk virtueel spininstructeur van ClubVirtual. Dit bedrijf heeft allerlei fietsroutes gefilmd. Deze kunnen worden afgespeeld op een scherm bij de sportschool om de hoek of bij je thuis. Evert geeft ondertussen instructies. ‘Bijdraaien!’ ‘Sneller!’ Zo maakt deze sportinstructeur heel veel mensen fit. Wil je meer informatie over virtueel spinnen surf dan naar www.clubvirtual.com. Meer weten over Evert? Surf naar www.evertvanderzee.nl.

De test

We hebben een zonnige dag in het verschiet. We verzamelen ’s ochtends vroeg in Arnhem. Sportschool Indoor Action om precies te zijn. Het is de thuisbasis van Evert van der Zee. Behalve dat Evert virtueel spininstructies geeft (zie kader), is hij hier ook live te bewonderen. Samen met Evert heeft iPhone Magazine een aantal spullen uitgezocht die we vandaag op de pijnbank gaan leggen. Het belangrijkste focuspunt: de verschillende hoesjes die op je stuur passen. Vervolgens willen we ook de hartslag- en cadansmeters proberen.

© PXimport

We beginnen de dag met het onder de loep nemen van de gadgets.

In totaal testen we met vijf wielrenners. Evert heeft zijn vrienden Joris de Kroon en Renske Welie meegenomen en ik heb Sape van der Werf meegevraagd en stap ook zelf op de fiets. Waar is hoofdtester Evert van der Zee vooral nieuwsgierig naar? ‘Ik wil weten welke spullen niet mogen ontbreken bij een wielren- en iPhone-liefhebber,’ legt hij uit, ‘daarnaast is het belangrijk of het een beetje makkelijk te monteren is’, gaat hij verder. ‘En nog belangrijker: werkt het allemaal?’

Monteren

Aan het werk dus. Alle gadgets liggen als zoete snoepjes op tafel. Iedere wielrenfiets rusten we uit met een iPhone-hoes op het stuur. Op sommige fietsen voegen we wat extra gadgets toe.

Renske heeft iBike Dash+Power te pakken. Dit is het meest luxe hoesje dat erbij zit. Er past een iPhone 4 of iPhone 4S in. Het hoesje wordt geleverd met extra batterij die ook in het hoesje past. Hierdoor kan je telefoon er wat langer tegenaan. Handig, maar het hoesje is daardoor wel wat groot. De montage van de iBike-hoes was zo gepiept. Je schroeft een bevestigingsmechanisme op je fiets, en schuift de iBike iPhone-hoes hierin. Vervolgens kun je deze nog vaster draaien met een schroef, maar die zit op zo’n onlogische plek dat hij lastig vast te draaien is.

De iBike Dash+Power-set wordt ook geleverd met een hartslag- en cadansmeter. ‘De montage hiervan komt heel nauw. Het is echt millimeterwerk. Daar heb je dus wel wat extra tijd voor nodig om te installeren.’ Joris helpt tijdens de installatie en is naarstig op zoek naar een gebruiksaanwijzing. ‘Stom. Dan moet je ook weer een app installeren. Dat wil ik eigenlijk niet als ik aan mijn fiets aan het klussen ben.’

Sape pakt het simpele iPhone DryBag-hoesje van Topeak. ‘Het bevestigen is een fluitje van een cent. Een inbus-sleuteltje en vastdraaien maar.’ Sape schuift zijn iPhone 3 in de plasticzak van de drybag. De clip klikt hij vast in de houder. ‘Je bent meteen klaar voor vertrek.’ Deze hoes is geschikt voor de iPhone 3 en 4(S), maar ook de iPhone 5 lijkt te passen.

De combinatie van LifeProof: een hoes en stuurhouder voor de iPhone 4S van Evert, was ook in een mum van tijd gemonteerd. De Wahoo-cadansmeter meet het aantal omwentelingen van je voeten tijdens het fietsen. De installatie van deze meter had wat meer voeten in aarde dan het hoesje. Evert: ‘De ontvanger van de cadansmeter schuif je om je trapas. Dat betekent dat je eerst even je trapper eraf moet halen. Dan ben je wel even in de weer. Dat doe je niet voor één ritje met cadansmeter. Die meter moet je dus wel echt willen.’ Ook bij dit apparaatje ontbreekt een omschrijving. ‘Je wilt toch weten of je het goed doet. Een simpel ‘Ikea’-stappenplan is dan wel handig.’

© PXimport

Het monteren gaat niet volledig zonder slag of stoot.

De Ten97 M550-hoes zet ik zelf op mijn fiets. Deze voelt erg degelijk. De montage is simpel en mijn iPhone 5 lijkt er stevig in te liggen. Klik je het doosje dicht, dan is het wel erg lastig om deze weer open te krijgen. Je bent bijna bang dat je het hoesje kapot maakt. Een heftig klusje dus.

Joris installeert de Rollei Bike Mount. Die voelt wat plastic aan ‘maar het bevestigen gaat redelijk snel. In een half uurtje heb ik het er helemaal op geschroefd.’ De Rollei wordt geleverd met verschillende schroeflengtes. Daardoor past hij op verschillende stuurdiktes. ‘Wil je hem stevig vastdraaien, dan moet je wel even met een schroevendraaier in de weer.’

Batterijbeheer

Als we vertrekken zet iedereen de schermbeveiliging van zijn iPhone uit. Ook de helderheid van de schermen zetten we op maximaal. Hierdoor kun je in het felle licht nog aflezen wat er op je scherm te zien is. Evert doet voor vertrek ook nog een Polar H7-hartslagmeter om. Deze werkt via bluetooth en een iPhone 4S. Evert zet de app Strava aan en deze pikt probleemloos zijn hartslag op. Plug & Play.

Joris probeert de hartslagmeter van Wahoo uit. Deze wordt niet opgepikt. Joris heeft namelijk een iPhone 4. Wil je een iPhone 4 laten werken met de Wahoo? Dan heb je een extra ontvanger nodig. Zet bij een iPhone 4S of iPhone 5 bluetooth aan, dan pikt deze het signaal van Wahoo wel direct op.

We fietsen in de richting van de Posbank, een prachtige stuwwal bij Rhenen. Op en af gaat de fietsroute. Vrijwel iedereen begint direct te tikken op zijn iPhone-scherm. Want werkt het touchscreen wel met zo’n hoesje eromheen? Bij iedereen werkt het probleemloos. De DryBag van Sape werkt niet met handschoenen, maar met blote vingers wel.

Renske komt erachter dat ondanks bijna twee uur proberen, de snelheidsmeter niet aan de praat is geraakt. ‘We hadden misschien toch iets geduldiger moeten zijn, want onderweg ga je niet aan je fiets klussen.’ Haar iBike hartslagmeter wordt wel opgepikt. Renske leest alles af vanaf de iBike-app die ze heeft geïnstalleerd. Hierdoor krijgt ze een goed beeld van de afstand die erop zit, de tijd die ze aan het fietsen is, haar hartslag en verbrande calorieën.

© PXimport

Bij de koffie een snelle check: hoeveel batterij is er nog over?

Als we onze fietsen boven op de Posbank parkeren voor een kop koffie en een tosti, gaat de test gewoon door. Iedereen schuift zijn telefoon van de fiets en kijkt hoe de batterij ervoor staat. Evert: ‘Man, ik heb nog maar 20 procent. Hij vliegt echt leeg.’ Omdat de schermblokkering er bij iedereen af is, zetten we de beveiliging er handmatig op. Even op het knopje bovenop je iPhone drukken. Als je dat vergeet loopt je batterij leeg, terwijl je je iPhone niet gebruikt.

Joris kan bij de tosti al concluderen dat hij niet erg tevreden is over de Rollei iPhone-hoes op zijn stuur. ‘Hij draait niet makkelijk. Ook voelt hij niet erg stevig en robuust. Een gevoel dat je wel wilt hebben tijdens het fietsen. Voor een wielrenfiets lijkt deze me niet erg geschikt.’

Fietsen

Na de koffie is het tijd om weer te knallen. Het is koers. We rijden achter elkaar de Posbank op en af en groeten onze collega-wielrenners. De afleiding van het iPhone-scherm is niet groot, want je let toch meer op de weg. Wil je weten hoe hard je fietst? Dan werp je toch eerder even een blik op je ‘gewone’ kilometerteller. Deze is duidelijker en overzichtelijker dan je iPhone.

Na een kilometer of vijf is Evert zijn telefoon al uit. ‘Helemaal leeg’ roept hij over het apparaat. Zijn benen houdt hij ondertussen niet stil. Bij Renske en haar iBike-hoes valt op dat het hoesje toch wat trilt. ‘Iets dat wel vervelend is op een racefiets. Je wilt geen extra geluidjes waar je je aan kunt irriteren.’ Sape tuft stevig door. Mijn hartslagmeter registreert ondertussen keurig de hoge pieken tijdens het klimmen.

Over het extra gewicht dat je meesleept met zo’n hoes op je lichte racefiets hoor je niemand. Dat lijkt geen probleem. De draaiende wegen en mooie uitzichten inspireren tot sportieve uitspattingen en iedereen heeft het gevoel dat zijn iPhone veilig opgeborgen op het stuur zit.

Conclusie

Terug in Arnhem. Terwijl we de fietsen bij Indoor Action naar binnen sturen kijkt iedereen direct op zijn iPhone. De resultaten van de rit bekijkend op een app. ‘Zo. Mijn hartslag lag lekker hoog na die beklimming’, concludeer ik hardop terwijl ik de rit bekijk op Strava. Ook de andere fietsers zijn nieuwsgierig naar de behaalde resultaten. Nu wordt de ‘ouderwetse’ kilometerteller rustig genegeerd door iedereen. Nee, het draait nu om de telefoon.

We tekenen allemaal onze conclusies op. Het belangrijkste gesprek gaat over wat niet mag ontbreken bij de wielrenliefhebber. Evert: ‘Hartslag- en cadansmeters zijn leuk, maar het begint allemaal met de hoes. Die moet gewoon echt goed zijn. Dat is de basis.’

Vervangt zo’n iPhone dan ook je kilometerteller? Los van het feit dat je je telefoon altijd mee wilt nemen op de fiets? Joris: ‘Tijdens het fietsen kijk je eerder op je kilometerteller. Maar dan wil je gewoon je snelheid weten. Je telefoon slaat ondertussen alle data van je rit direct op. Er zit gps in en daarmee houd je alles perfect bij. Je hebt je resultaten direct compleet. Gebruik je ook nog eens een app als Strava, dan zie je direct hoe goed je het doet ten opzichte van je vrienden.’ De conclusies is unaniem: je telefoon is meer dan een waardevolle toevoeging op je kilometerteller.

© PXimport

Voor Evert is de hoes voor de iPhone het belangrijkste.

Als hoesje heeft de iBike Dash+Power veel indruk achtergelaten. ‘Het is een heel compleet apparaat, maar ook wel erg duur. Niet echt geschikt voor de amateur,’ concludeert Renske. ‘Je hebt ook wel wat tijd nodig om uit te vogelen hoe alles werkt.’

De hartslagmeters waren, vooral met de iPhone 4S en 5, een goede toevoeging. Bluetooth aan, app aan en het werkt. Wil je met een cadansmeter in de weer? Dan heb je wel even tijd nodig voor de montage. Eén ding is zeker: je iPhone geeft je na afloop van een rit nóg meer fietsplezier.

Dit artikel is afkomstig uit de meest recente editie van iPhone Magazine. Nabestellen van het volledige papieren magazine kan je op deze website doen voor 8,95 euro!

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000