ID.nl logo
10 iPad-problemen die je zelf kunt oplossen
© PXimport
Huis

10 iPad-problemen die je zelf kunt oplossen

Sommige iPads vertonen vroeg of laat kuren. Gelukkig hoef je niet meteen naar de plaatselijke Apple-dealer te rennen, want veel problemen los je simpel zelf op. Om je de nodige rompslomp te besparen, zetten we tien veelvoorkomende problemen en de bijbehorende oplossingen op een rij.

Een iPad is natuurlijk een knap staaltje techniek, maar net zoals bij ieder ander apparaat zijn er jammer genoeg weleens defecten. Goed om te weten is dat er voor bijna ieder iPad-probleem wel een oplossing bestaat. Daar heb je lang niet altijd de hulp van een erkende reparateur voor nodig!

Check eerst of je de tablet zelf kunt oplappen. In veel gevallen is de oorzaak namelijk niet zo diep geworteld en kun je het probleem softwarematig verhelpen. Om deze laatste woorden kracht bij te zetten, laten we zien hoe je tien veelvoorkomende iPad-problemen in de kiem smoort.

01 Software-update lukt niet

Het is belangrijk om iOS altijd bij te werken naar de laatste versie. Wanneer dat niet lukt, zijn er verschillende oorzaken mogelijk. Heb je een iPad van de eerste generatie in bezit, dan kun je iOS 7 helaas niet downloaden. De reden hiervoor is dat Apple deze versie alleen voor de iPad 2 en nieuwere apparaten heeft vrijgegeven. Voor de installatie is het een vereiste dat het toestel voldoende vrije schijfruimte bevat, anders verschijnt er een foutmelding.

Door apps, liedjes, filmpjes en andere ruimtevreters te verwijderen, ontstaat er weer ruimte voor de update. Soms lukt het niet om draadloos de software-update binnen te halen, bijvoorbeeld wanneer de batterij onvoldoende is gevuld. Koppel de tablet met een usb-kabel aan de pc en voer de update via iTunes uit. Zorg er wel voor dat de meest recente versie van dit programma op de computer is geïnstalleerd. Vervolgens selecteer je in iTunes de iPad en kies je onder het menu Overzicht voor Update zoeken. Nu kun je als het goed is de update installeren.

Zijn er nog steeds problemen? Ontkoppel dan overige usb-apparaten van de pc en probeer het opnieuw. Verder is het ook mogelijk dat een beveiligingsprogramma roet in het eten gooit.

©PXimport

Wanneer draadloos updaten van iOS niet lukt, haal je via iTunes de nieuwste versie binnen.

02 iPad weigert opladen

Als het niet meer lukt om je iPad op te laden, is dat natuurlijk erg vervelend. Als je het apparaat via een usb-bron oplaadt, heeft de pc of laptop mogelijk onvoldoende vermogen om voldoende energie te leveren. In dat geval verschijnt bovenaan in de statusbalk de melding Opladen uit.

Gelukkig is dit een onschuldig probleem dat eenvoudig te verhelpen is door je iPad met netstroom of een andere usb-bron te verbinden. Daarnaast komen defecte usb-kabels vaak voor. Controleer de kabel op vreemde kenmerken (kabelbreuk) en schaf zo nodig een nieuw exemplaar aan. Een vervuilde dock- of Lightning-connector kan ook oplaadproblemen geven.

Zet het toestel in dat geval eerst helemaal uit. Probeer op eigen risico met een paperclip, naald of wattenstaafje vuilresten heel voorzichtig te verwijderen en doe wederom een poging om de accu op te laden.

©PXimport

Als de usb-bron onvoldoende vermogen bevat, verschijnt rechtsboven de melding Opladen uit.

03 Geen wifi-ontvangst

Problemen met wifi komen helaas veelvuldig voor. Meestal is het draadloze toegangspunt hiervoor verantwoordelijk. Wellicht is bijvoorbeeld het bereik onvoldoende of zenden naburige netwerkapparaten op hetzelfde kanaal uit. Log met een pc in op het beheerpaneel van de router door het juiste IP-adres in de adresbalk van een browser te typen. Neem vooral de radio-instellingen grondig door.

Probeer bijvoorbeeld eens een ander radiokanaal uit. Verder kun je wellicht in plaats van de drukbezette 2,4GHz-band de 5GHz-band activeren. Zorg er ook voor dat de router op een centrale plek binnen de woning staat opgesteld.

©PXimport

Bij herhaaldelijke wifi-problemen is het zinvol om de routerinstellingen onder de loep te nemen.

04 Trage iPad

Net als een normale pc heeft ook een iPad zo nu en dan een onderhoudsbeurt nodig. Wanneer dat niet gebeurt, is de kans groot dat het systeem op den duur traag wordt. Veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat apps in het geheugen blijven staan. Druk maar eens tweemaal snel achter elkaar op de thuisknop en sluit alle toepassingen af die je momenteel niet gebruikt.

Vul de iPad vooral ook niet tot de nok toe met data. Als je ongebruikte apps, muziek, films en documenten regelmatig opruimt, komt dat de snelheid van het systeem ten goede. Verder is het verstandig om de iPad niet continu in de sluimerstand te laten staan. In plaats daarvan schakel je het apparaat geregeld volledig uit.

©PXimport

Laat niet te veel apps in het werkgeheugen van je iPad staan.

05 Batterij snel leeg

Houdt de accu van je iPad het niet zo lang meer vol? Voordat je besluit om de batterij te vervangen, is het zinvol om eerst te kijken of je iPad met zuinige instellingen langer meegaat. De kunst is om zoveel mogelijk zaken uit te zetten. De gps-antenne is bijvoorbeeld een bekende stroomtrekker.

Zeker wanneer je geen locatiegebonden diensten gebruikt, is het onnodig om dit onderdeel te activeren. Hetzelfde geldt voor bluetooth. Wanneer je back-ups minder belangrijk vindt, kun je ook iCloud eventueel uitzetten. Daarnaast bespaar je gemakkelijk energie door de helderheid van het beeldscherm terug te schroeven en het parallax-effect uit te schakelen.

©PXimport

Je iPad houdt het langer vol als je de helderheid niet te hoog zet.

06 Thuisknop stuk

Zodra de thuisknop van je iPad het niet meer goed doet, probeer je dit onderdeel eerst opnieuw te kalibreren. Zeker bij een haperende thuisknop is dit opvallend vaak dé oplossing. Open de Klok-app en houd de aan/uit-knop ingedrukt. Wanneer de rode schuifbalk verschijnt, laat je de aan/uit-knop weer los.

Druk vervolgens de thuisknop in totdat de app wordt afgesloten. In veel gevallen werkt het onderdeel nu weer prima! Indien de thuisknop kuren blijft vertonen, is er helaas een reparatie noodzakelijk. Tot die tijd kun je de thuisknop (of een andere hardware-functie) middels de optie AssistiveTouch simuleren. Navigeer hiervoor achtereenvolgens naar Instellingen / Algemeen / Toegankelijkheid / AssistiveTouch.

©PXimport

Gebruik AssistiveTouch om een defecte thuisknop te simuleren.

07 Vastlopers

Heeft je iPad regelmatig last van een vastloper, dan is het slim om het apparaat te resetten. Ook bij andere problemen wil het nog weleens helpen om je iPad terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

Aangezien hierbij alle gegevens worden gewist, is het belangrijk om vooraf een back-up weg te schrijven naar iCloud. Ga naar Instellingen / Algemeen / Stel opnieuw in / Wis alle inhoud en instellingen. Mocht je iPad helemaal nergens meer op reageren, dan is het ook mogelijk om de tablet via iTunes op je pc te resetten.

©PXimport

Bij regelmatige vastlopers is het zinvol om het apparaat terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

08 Uitzetten lukt niet

Lukt het niet meer om je iPad helemaal uit te zetten? Druk dan tegelijkertijd de aan/uit- en thuisknop in. Na ongeveer tien tellen verschijnt het bekende Apple-logo in beeld, waarna je het apparaat opnieuw instelt.

Hiermee voer je een zogeheten soft reset uit, waarbij er als het goed is geen gegevens verloren gaan. Waarschijnlijk kun je de tablet nu weer probleemloos uitzetten. Nuttig om te weten is dat een soft reset mogelijk ook veel andere bekende iPad-problemen oplost, zoals een traag systeem en sommige vastlopers.

©PXimport

Als je iPad met geen mogelijkheid meer uitgaat, voer je een soft reset uit.

09 iTunes herkent geen iPad

Wanneer je mediabestanden van een computer wilt overhevelen naar je iPad, heb je hiervoor iTunes nodig. Normaliter herkent het programma op eigen houtje aangesloten iOS-apparaten. Is dat niet het geval, dan probeer je diverse potentiële oplossingen uit. Wellicht dat een andere usb-poort bijvoorbeeld meer soelaas biedt. Verder kan het ook helpen om de iPad opnieuw op te starten.

Controleer daarnaast of de driver Apple Mobile Device Support aanwezig is op de pc. Zo niet, dan verwijder je iTunes en de bijbehorende programma's van het systeem. Installeer vervolgens de nieuwste versie van iTunes op je pc, waarna de kans groot is dat je iPad wel weer wordt herkend.

©PXimport

Dankzij het hulpprogramma Apple Mobile Device Support herkent iTunes aangesloten iOS-apparaten.

10 Toegangscode vergeten

Ben je de toegangscode of het wachtwoord van je iPad vergeten? Sluit het toestel via een usb-kabel aan op een pc en probeer in iTunes een eerder gemaakte herstelkopie terug te zetten. Het voordeel van deze methode is dat je geen gegevens verliest. Een voorwaarde hiervoor is wel dat je de tablet al eerder met deze pc hebt gesynchroniseerd. Anders vraagt iTunes namelijk alsnog naar het wachtwoord.

Als laatste redmiddel houd je de thuisknop van de uitgeschakelde iPad ingedrukt voordat je de usb-kabel aan de pc koppelt. Op de pc start iTunes nu automatisch de herstelmodus waarmee je het apparaat terugzet naar de fabrieksinstellingen. Besef wel dat je hiermee alle gegevens van het apparaat kwijtraakt.

©PXimport

Zonder geldige toegangscode kun je de inhoud van je iPad normaal gesproken niet openen.

▼ Volgende artikel
😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen
© Valeriia Lukashova
Huis

😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen

Iedereen die met Windows werkt, kent het wel: ineens een blauw scherm, en dan… niets meer. Het beruchte Blue Screen of Death (BSOD) hoort al sinds de jaren 90 bij Windows als pindakaas bij brood. Maar daar komt nu verandering in: het blauwe scherm gaat verdwijnen.

Het Blue Screen of Death bestaat al sinds de jaren 90. In Windows NT verscheen het voor het eerst in zijn bekende vorm: witte foutcodes op een felblauw vlak. De melding verscheen bij serieuze systeemfouten, vaak veroorzaakt door een kapotte driver of instabiele hardware. In latere versies kwamen er ook een verdrietige emoticon :( bij en, sinds 2016, een QR-code die naar een informatiepagina leidde. Hoewel er weinig dingen zo frustrerend zijn als een BSOD, is-ie ook handig: de foutmelding en STOP-code* die erop staan, kunnen je namelijk helpen om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Maar nu gaat het dus verdwijnen …
*Scrol naar beneden voor een overzicht met de meest voorkomende foutmeldingen/STOP-codes en hun betekenis.

©PXimport | Reshift Digital BV

Op zwart

Het is gelukkig iets minder dramatisch dan je denkt: Microsoft gaat het blauwe scherm vervangen door een zwarte variant. Het nieuwe ontwerp oogt rustiger, zonder QR-code of icoontjes, en toont direct de foutcode en de driver die mogelijk de oorzaak is. Handig voor wie het probleem wil opzoeken of oplossen.

De nieuwe interface is vanaf later deze zomer beschikbaar op alle computers die draaien op Windows 11 versie 24H2. Naast het zwarte scherm wordt ook het meldingsscherm dat je ziet bij onverwachte herstarts vernieuwd. Dat sluit beter aan op de rest van Windows 11, is overzichtelijker en verdwijnt vaak al binnen een paar seconden.

©Microsoft

Waarom deze verandering?

Volgens Microsoft draait het om duidelijkheid. Het scherm moet beter laten zien of het probleem in Windows zelf zit, of in een externe component. Dat scheelt tijd bij het zoeken naar de oorzaak. Zeker na de wereldwijde CrowdStrike-storing van vorig jaar – waarbij miljoenen computers vastliepen door een fout in beveiligingssoftware – wil Microsoft de foutafhandeling beter en sneller maken.

Quick Machine Recovery

Naast het nieuwe scherm introduceert Microsoft ook Quick Machine Recovery (QMR). Deze functie is bedoeld voor situaties waarin een pc helemaal niet meer opstart. Via de herstelomgeving van Windows kan het systeem dan automatisch reparaties uitvoeren, zonder dat je handmatig iets hoeft te doen of een expert hoeft in te schakelen.

QMR wordt later dit jaar beschikbaar op alle apparaten met Windows 11 versie 24H2. Op Home-edities staat het standaard aan. De functie wordt op dit moment al getest in het Beta Channel van het Windows Insider-programma, zodat Microsoft nog kan bijschaven waar nodig.

Wat merk jij ervan?

Voor de meeste mensen betekent dit vooral dat de foutmelding bij een crash er straks anders uitziet. Maar het belangrijkste verschil zit onder de motorkap: Windows toont duidelijker wat er misgaat en kan zichzelf sneller herstellen. In de volksmond zal er – denken wij – overigens weinig veranderen: Blue of Black, het zal een BSOD blijven.

Foutmeldingen en STOP-codes

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP-code: 0x00000050 Windows probeert een deel van het geheugen te gebruiken dat niet beschikbaar is. Dit kan komen door kapot RAM-geheugen of problemen met de harde schijf.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x0000000A Een onderdeel van Windows probeerde iets te doen op een moment dat dat niet mocht. Meestal komt dit door foutieve drivers of hardwareproblemen.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION STOP-code: 0x0000003B Een onderdeel van Windows veroorzaakt een fout tijdens een systeemtaak. Vaak door oude of conflicterende software of drivers.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x000000D1 Een driver probeert iets te doen met geheugen op het verkeerde moment. Dit wordt vaak veroorzaakt door slechte of onjuiste drivers.

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE STOP-code: 0x0000007B Windows kan bij het opstarten de schijf met systeembestanden niet bereiken. Oorzaak kan liggen in beschadigde bestanden of instellingen in het BIOS.

BAD_POOL_HEADER STOP-code: 0x00000019 Windows krijgt een fout in het geheugenbeheer. Dit kan komen door een slechte driver, hardwareproblemen of software die in de war raakt.

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED STOP-code: 0x0000007E Windows krijgt een fout in een systeemonderdeel. De boosdoener is meestal een verouderde of kapotte driver.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR STOP-code: 0x00000124 Windows ontdekt een ernstige hardwarefout of probleem met stroom of temperatuur. Ook defecte systeembestanden kunnen dit veroorzaken.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME STOP-code: 0x000000ED Windows kan de opstartschijf niet goed lezen. Dit gebeurt meestal tijdens het opstarten van de computer.

▼ Volgende artikel
Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!
© gguy - stock.adobe.com
Huis

Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!

Vanaf 7 juli krijgt Google Gemini toegang tot apps als WhatsApp, Telefoon en Berichten – zelfs als je dat niet expliciet hebt aangezet. Wat betekent dat voor je privacy? En hoe voorkom je dat de AI méér weet dan jij wilt? Dit moet je weten voordat de verandering ingaat.

In dit artikel lees je:
  • Wat Gemini straks kan doen met apps als WhatsApp en Berichten
  • Waarom Google deze wijziging doorvoert
  • Hoe dit je privacy beïnvloedt (zelfs als je tracking hebt uitgeschakeld)
  • Hoe je zelf de toegang van Gemini kunt beperken
  • Wat deze stap zegt over de toekomst van AI op je telefoon

Googles AI-assistent Gemini wordt komende maand verweven met een aantal nogal essentiële apps op je Android-toestel. Denk aan Telefoon, Berichten en zelfs WhatsApp. Dat blijkt uit een e-mail die Google eind juni verstuurde naar gebruikers van Gemini, meldt de website Android Authority. De toon van die boodschap riep meteen vragen op: helpt Gemini je straks óók als je tracking hebt uitgeschakeld? En wat betekent dat voor je privacy?

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Nieuwe Android-smartphone nodig?

Bekijk hier de allernieuwste modellen!

Vage communicatie zorgt voor onrust

In de e-mail staat dat Gemini binnenkort ondersteuning biedt bij basisfuncties zoals bellen en berichten versturen, óók als je de zogeheten Gemini Apps Activity uit hebt staan. Op papier klinkt dat als een handige extra, maar in de praktijk leidde het vooral tot verwarring. Want als Gemini kan helpen zonder dat die activiteit is ingeschakeld, betekent dat dan dat de AI toch nog steeds meeleest of gegevens opslaat?

De formulering was vaag, de impact onduidelijk, en aangezien onze privacy in combinatie met AI sowieso al een heet hangijzer is, ging het nieuws als een lopend vuurtje door de techcommunity. Al snel verschenen er bezorgde reacties op sociale media en in forums, waarin gebruikers zich afvroegen of ze straks ongemerkt data afstaan aan een AI-systeem dat ze zelf niet actief gebruiken.

©Andrea

Google stelt gerust, maar nuanceert niet alles

Gelukkig kwam Google snel met verduidelijking. De kernboodschap: al biedt Gemini straks hulp bij je apps, dat betekent níét dat je persoonlijke gegevens automatisch worden verzameld of opgeslagen. Als je Gemini Apps Activity uit hebt staan, worden je gesprekken niet opgeslagen, niet gebruikt om modellen te trainen en verdwijnen ze na korte tijd automatisch. De AI gebruikt die tijdelijke gegevens alleen om je direct te kunnen helpen, bijvoorbeeld als je zegt 'bel mama' of 'stuur een bericht naar Daan'.

Toch blijft er een nuance hangen. De toegang van Gemini tot deze apps wordt standaard ingeschakeld voor iedereen, tenzij je dat zelf dus actief uitschakelt. Dat betekent dat de AI wel degelijk macht krijgt over je telefoonfuncties, tenzij jij ingrijpt. En hoewel de data niet worden opgeslagen, is er technisch gezien wel sprake van toegang tot privé-interactie, al is het kortstondig en geanonimiseerd.

Ook interessant: Spraakberichten in WhatsApp lezen, zo werkt het

Gebruikers kunnen zelf de stekker eruit trekken

Voor wie zich niet prettig voelt bij deze mate van AI-integratie, is er goed nieuws: je kunt de toegang van Gemini tot je apps volledig intrekken. Dat doe je via de instellingen van de Gemini-app binnen Android of via de speciale webpagina gemini.google.com/apps. Daar bepaal je per app of je Gemini toestemming geeft om ermee te werken. Zet je die toegang uit, dan stopt de AI simpelweg met bellen, berichten sturen of andere app-interacties. Je behoudt dus altijd de controle – als je tenminste weet waar je moet kijken.

Wat belangrijk is om te onthouden: deze wijziging betekent niet dat Gemini een spion wordt op je telefoon. Het is eerder een uitbreiding van de Assistent-functie, zoals we die kennen van eerdere AI-integraties binnen Android. Maar doordat AI steeds meer verweven raakt met je dagelijkse digitale handelingen, is het goed om scherp te blijven op wat wel en niet wordt gedeeld.

©WEI ZHENG

Van slimme assistent naar app‑regisseur

De evolutie van Gemini laat zien waar het naartoe gaat met AI in Android: niet langer een slimme praatpaal in de marge, maar een behoorlijk dominante regisseur van je app-gebruik. Vergelijk het met Siri's vernieuwde integratie in iOS 18 of de opkomende app-functies in Android 16 – allemaal gericht op een AI die niet alleen antwoordt, maar ook handelt.

Die verschuiving is logisch, maar dwingt ontwikkelaars én gebruikers om na te denken over de ethiek van assistentie. Want hoe vriendelijk een AI ook oogt, als die steeds meer kan, moet je ook scherper kijken naar wat je precies weggeeft.

Wat betekent dat concreet voor jou?

Als gebruiker hoef je je voorlopig geen zorgen te maken dat Gemini heimelijk je gesprekken opslaat of meeluistert zonder toestemming. Maar het blijft belangrijk om je instellingen te checken, zeker nu de AI standaard meer bevoegdheden krijgt. De tools om die macht te beperken zijn er gelukkig, je moet ze alleen wel even opzoeken.

Wil je dus de voordelen van Gemini benutten zonder je privacy op het spel te zetten? Check dan vóór 7 juli je instellingen en bepaal zelf hoeveel zeggenschap je de AI geeft. Zo houd je het beste van twee werelden: slimme hulp, zonder ongewenste inmenging.

Check dit vóór 7 juli

Vanaf 7 juli activeert Google automatisch nieuwe functies in Gemini. Wil je niet dat de AI toegang krijgt tot apps als WhatsApp of Telefoon? Ga dan naar de instellingen van de Gemini-app of bezoek gemini.google.com/apps. Daar kun je per app zelf aangeven of Gemini ermee mag werken.