ID.nl logo
iPad Pro - Is een grotere iPad ook een betere iPad?
© Reshift Digital
Huis

iPad Pro - Is een grotere iPad ook een betere iPad?

Een enorm scherm, een apart toetsenbord en een stylus: Apple gaat met de iPad Pro je desktop vervangen. Althans, als we Tim Cook mogen geloven. Een apparaat om content mee te creëren, in plaats van slechts te consumeren. Maar is dit het ook?

Apple ziet de verkoopcijfers van de iPad al jaren dalen. Ondanks dat de iPad Air 2 van vorig jaar een veel geprezen tablet was, kopen mensen niet snel een (nieuwe) iPad. Een iPad gaat snel een paar jaar mee: het grootste deel van de mensen gebruikt een iPad om media te consumeren, wat makkelijk kan op een iPad 2 uit 2011. Mensen die een iPad als productief apparaat gebruiken - waar je sneller een nieuwe iPad voor nodig hebt - zijn schaars. Daar wil Apple iets aan doen met de iPad Pro: speciaal voor hen die productief willen werken op een iPad.

Eerste indrukken

Oké, first things first, de iPad Pro is een enorme iPad. Ik moet toegeven dat ik zelfs even in de lach schoot toen ik hem voor het eerst uit de doos haalde. De iPad Pro heeft een scherm met een diameter van van 12.9 inch (ruim 32 centimeter). Hierdoor valt de iPad Pro onmogelijk met één hand en zelfs lastig met twee handen te gebruiken. Maar hier is de iPad Pro ook niet voor bedoeld. De naam zegt het al, de iPad Pro is voor pro's. De enorme iPad zet of leg je op tafel om hem te gebruiken, net als een laptop of desktop pc.

Apple doet een hoop goed

We kunnen er lang over discussiëren, maar de iPad Pro is wat hardware betreft de beste tablet die momenteel op de markt is. De iPad Pro is prijzig, maar de kwaliteit van de hardware rechtvaardigt dit zonder meer.

Het scherm is prachtig: met een resolutie van 2732 x 2048 pixels bij 264 ppi (pixels per inch) is het een lust voor het oog. Kleuren zijn helder, reflecties zijn minimaal (voor een glazen display) en het scherm is vanuit de meest onmogelijke hoeken goed te bekijken.

©PXimport

Het scherm van de iPad Air 2 past twee keer in dat van de iPad Pro.

Ook heeft Apple het geluid dat de iPad Pro produceert goed voor elkaar. De iPad Pro heeft vier speakers: in elke hoek één. De bovenste twee produceren meer hoge tonen, en de onderste twee meer lage tonen. Als je de iPad kantelt, draait deze verdeling mee. Het maakt dus niet uit hoe je de iPad vasthoudt. Ook is het volume enorm goed, zeker als je je bedenkt dat de iPad Pro nog geen zeven millimeter dik is en slechts 700 gram weegt. Het geluid kon makkelijk mijn huiskamer vullen.

En wauw, de iPad Pro is snel. Hoe graag ik het ook wilde, ik heb de iPad Pro niet één keer kunnen laten haperen. Zelfs niet tijdens een Flyover sessie in Apple Maps, wat een hoop van de processor vraagt. De A9X-chip in de iPad Pro is voor zaken die pro's doen meer dan voldoende, waardoor foto- en videobewerking, tekenen, en gamen geen enkel probleem zijn.

Het toetsenbord dat Apple speciaal gemaakt heeft voor de iPad Pro is nog niet verkrijgbaar, dus hier kan ik helaas geen oordeel over geven. Maar in combinatie met een ander willekeurig bluetooth toetsenbord werkt het zoals je kunt verwachten. Toetsencombinaties voor bijvoorbeeld kopiëren en plakken, ongedaan maken en wisselen tussen apps werken tevens prima.

De Apple Pencil is enorm Apple-ig

Er is iets extreem Apple-igs aan het uitbrengen van een minimalistische sneeuwwitte stylus, die vervolgens Apple Pencil noemen en er 109 euro voor vragen. Als dat nog niet genoeg bewijs is dat het een typisch Apple product is: de Apple Pencil eindigt altijd met het Apple logo naar boven als je hem neerlegt. I see what you did there, Jony Ive.

©PXimport

De Apple Pencil is enorm Apple-ig.

Maar eerlijk is eerlijk, het is een hele goede stylus. Hij ligt heerlijk in de hand, de latency is bijna niet merkbaar, en de drukgevoeligheid is heel precies. De Apple Pencil berekent de positie en hoek van je hand. Dit betekent dat je bijvoorbeeld een schaduw toe kunt voegen door de Pencil schuin te houden, zoals je gewend bent van een normaal potlood. Ook heb ik de handpalm-detectie niet één keer voor de gek kunnen houden, hoe graag ik dat ook wilde.

©PXimport

De Apple Pencil is een hele goede stylus.

De Pencil is op te laden via de Lightning poort van de iPad Pro, of met een normale Lightning-kabel via USB. Ik heb hem tijdens de week dat ik ermee gewerkt heb, niet één keer op hoeven laden. 15 seconden opladen geeft je 30 minuten batterijduur, en op een volle accu gaat de Pencil twaalf uur mee.

Geweldige hardware, maar hoe is de software?

Geweldige hardware is één ding, maar dit valt volledig in het water als de software er geen gebruik van maakt. Apps die geoptimaliseerd zijn, werken fantastisch. Apple's eigen Notities-app, Adobe Sketch, FiftyThree Paper, en Notability zijn goede voorbeelden van apps die volledig zijn geoptimaliseerd en hierdoor een lust zijn om mee te werken. Zelfs apps als Microsoft Word of Excel werken wat mij betreft fijner op deze enorme iPad dan op mijn laptop, mits er een apart toetsenbord is aangesloten.

De Split View functie in iOS, waarmee je twee apps naast elkaar kunt draaien, werkt hier beter dan op mijn Mac. En het grote scherm betekent dat je genoeg ruimte hebt om twee volledige iPad-apps naast elkaar te kunnen gebruiken. iOS is op sommige fronten fantastisch geoptimaliseerd voor het enorme scherm en de krachtige processor van de iPad Pro, waar Split View een goed voorbeeld van is.

©PXimport

Word en Excel in Split View: beide zijn volledige iPad apps.

Echter valt er nog veel te verbeteren, en ik wacht dan ook met smart op wat iOS 10 ons komend jaar gaat brengen. Split-View is fijn, en werkt goed, maar is niet zo krachtig als hoe window-management werkt op mijn Mac of op Windows. Ook mis ik het gebrek aan curser-input. Bij het gebruiken van een toetsenbord ben ik vaak met m'n vingers naar de plek van het trackpad gegaan, om vervolgens tot de ontdekking te komen dat zich hier helemaal geen trackpad bevindt. Dit is bijvoorbeeld bij het invullen van tabellen in Excel een groot gemis, omdat ik continu m'n handen van het toetsenbord af moet halen om de volgende cel aan te tikken.

App Store is de grootste tekortkoming

De meeste marketing rondom de iPad Pro heeft zich gefocust op het gebruiken van professionele software op een apparaat dat enorm goed mee te nemen is. Dit kan met bijvoorbeeld de apps van Adobe zeker. Waar het succes van de iPad Pro voornamelijk van afhankelijk is, zijn ontwikkelaars. Ik ben bang dat de App Store hier een probleem gaat veroorzaken.

De App Store, die voor iOS op de iPhone en 'normale' iPads prima werkt, is voor ontwikkelaars van professionele software enorm gelimiteerd. Ontwikkelaars kunnen bijvoorbeeld geen proefversies van hun apps aanbieden, en vervolgens een betaalde upgrade vragen als de proefperiode is afgelopen.

©PXimport

De App Store houdt ontwikkelaars wellicht tegen.

De app Sketch (beschikbaar op de Mac voor 99 euro en enorm geprezen door onder andere product- en app-ontwerpers) is een perfect voorbeeld van software die uit zou blinken op de iPad Pro. Maar de ontwikkelaars hebben hier voorlopig geen plannen voor. Aan The Verge laten ze weten dat ze Sketch niet voor iOS uit willen brengen. Ze hebben geen zicht op een return on investment, omdat iOS apps voor relatief lage prijzen verkocht worden. De iPad Pro verplicht ze om hun verdienmodel volledig om te gooien, wat naar mijn idee geen motivatie is om ervoor te ontwikkelen.

Kan het mijn desktop vervangen?

Of de iPad Pro je desktop kan vervangen, hangt volledig van jezelf af. De hardware laat dit zeker toe, maar de vraag is of iOS voldoende opties biedt voor je. Voor mij is het geen optie mijn laptop te vervangen door een iPad Pro, omdat iOS momenteel niet toereikend genoeg is. Ik gebruik mijn iPad Air 2 momenteel als mooie aanvulling van mijn Mac, maar deze volledig vervangen kan een iOS apparaat niet. Ook niet met een enorm scherm.

©PXimport

De iPad Pro is in principe gewoon een hele grote iPad.

Conclusie

De hardware van de iPad Pro is veelbelovend en zorgt ervoor dat het apparaat enorme potentie heeft. Wellicht worden al mijn problemen opgelost in iOS 10, en komt er meer en meer professionele software speciaal voor de iPad Pro beschikbaar als Apple de App Store voorwaarden aanpast. Dan zal ik mijn overweging zeker nog eens maken. Maar tot die tijd is de iPad Pro vooral een hele grote iPad, en voor mij geen laptop-vervanger.

Had ik al gezegd dat het een hele grote iPad is?

Goed
Conclusie

iPad Pro -------- **Prijs iPad Pro:** Vanaf €919,- **Prijs Apple Pencil:** €109,- **Smart Keyboard:** €179,- **OS:** iOS 9.1 **Scherm:** 12.9 inch, 2732 x 2048 pixels (264 ppi) **Camera:** 8MP (achter), 1.2MP (voor) **Poorten:** Lightning, 3.5mm headphonejack **Draadloos:** Wifi, Bluetooth 4.2, 4G **Opslag:** 32 of 128GB **RAM:** 4GB **Processor:** Apple A9X-chip **Website:** [apple.nl](http://www.apple.com/nl/ipad-pro/)

Plus- en minpunten
  • Scherm
  • Geluid
  • Apple Pencil
  • A9X-chip
  • iOS
  • App Store
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.