ID.nl logo
Huis

Internet in de auto - ethernet schiet te hulp

Never change a winning team. Als oude technologie goed werkt, waarom zou je dat dan veranderen? Dat is wat steeds meer autofabrikanten geloven als het gaat om auto’s die ‘connected’ worden. Ethernet blijkt namelijk erg geschikt voor internet in de auto te zijn.

De decennia oude ethernetstandaard is een goede methode om de groeiende connectiviteit van auto’s op te vangen. Dat is nodig omdat (semi-zelfrijdende) auto’s steeds meer features krijgen die meer data moeten verwerken, en de bestaande standaarden kunnen die data niet meer aan.

Op dit moment maken de meeste auto’s nog gebruik van CAN-verbindingen, wat staat voor ‘Control Area Network’. Dat protocol is al jaren oud, maar werkt in principe nog goed. “Het is erg robuust en betrouwbaar”, vertelt Toni Versluijs, manager van ‘In-Vehicle Networking’ bij semiconductorfabrikant NXP. “CAN-verbindingen worden nog steeds in grote aantallen gebruikt, maar hebben één groot nadeel: ze hebben een relatief lage bandbreedte van zo’n 500 Kb/s.” Dat is voor steeds meer nieuwe toepassingen niet meer genoeg. Daarom werkt NXP aan een oplossing: een ethernetaansluiting voor in de auto.

Moderne auto’s krijgen steeds meer applicaties die bovendien steeds meer bandbreedte vragen. Natuurlijk zijn dat features in zelfrijdende auto’s, zoals de beelden van camera’s en de gegevens van de vele sensoren, maar het gaat volgens Versluijs om nog veel meer. “Denk ook aan het motormanagement in elektrische auto’s. Die verwerken steeds grotere hoeveelheden informatie zoals hoe het met de batterijen gaat. Die software heeft veel meer bandbreedte nodig dan vroeger.” Daarnaast hebben die applicaties vaak software-updates nodig, en die zijn ook wel iets groter dan een paar kilobyte.

Nadelen van Control Area Network

CAN is niet tot 100 Mbit omhoog te schalen, dus moeten fabrikanten overstappen op nieuwe technologieën. Althans, op ethernet dan. Op zichzelf niet nieuw, maar het protocol moest volgens Versluijs wel geschikt worden gemaakt voor gebruik in auto’s.

Je kunt de bestaande ethernetaansluitingen niet één-op-één porten naar de auto. Een aantal jaren geleden zijn fabrikanten begonnen ethernet naar beneden te schalen om gewicht en kosten te besparen, door naar verbindingen van acht naar twee draadjes te gaan. Daardoor wordt de snelheid in de praktijk wel teruggebracht naar 100 Mb/s. Inmiddels wordt er ook steeds meer nieuwe hardware gemaakt om ethernet te ondersteunen. NXP maakte bijvoorbeeld een nieuwe switch en een nieuwe transceiver voor auto-ethernet op basis van 100BaseT1.

5G versus draad

Snelheid en bandbreedte zijn niet de enige voordelen van ethernet in de auto. Verrassend genoeg is ook gewicht een belangrijke factor. De huidige koperkabels kunnen tot wel een derde van het gewicht van de auto bevatten, dus heb je er veel winst bij om die kabels door ethernet te vervangen.

Als je denkt aan moderne zelfrijdende auto’s, dan gaat dat vaak vooral gepaard met de term 5G. En hoewel dat de standaard wordt waar vrijwel alle auto’s in de toekomst mee werken zit er wel een groot verschil tussen de functionaliteit van ethernet en mobiel internet. “Alles in de auto wat met serieuze dataoverdracht te maken heeft gaat nog via de draad. 5G komt binnen via de antenne van de auto, wat dan via het bedrade netwerk wordt verwerkt. Dat is veel sneller.”

Je wil het liefst één communicatiekanaal van en naar je auto hebben

-

Je kunt meer uit je gegevens in de auto halen als je ruwe data van de sensoren naar één centrale plek stuurt om ze daar te verwerken met een goede cpu, zegt Versluijs. “Je wil het liefst één communicatiekanaal van en naar je auto hebben. Dat wil je bovendien met een degelijke firewall goed afgeschermd hebben van de rest van je netwerk.” Ethernetverbindingen zijn daarom ook belangrijk voor de veiligheid van je auto.

Veiligheid

“Dat belang is er zowel op het gebied van security, dus dat er niemand van buitenaf met je gegevens of je auto kan knoeien, als op het gebied van ‘safety’, dus dat je veilig bent in je auto.” De veiligheid van zelfrijdende auto’s ligt al jaren onder een vergrootglas. Al jaren geleden toonden onderzoekers aan hoe makkelijk het is om een zelfrijdende auto over te nemen via een draadloze verbinding. Een voertuig met een externe verbinding is altijd kwetsbaar voor aanvallen, en verstuurt bovendien veel persoonlijke informatie.

Ethernetpoorten hebben nog een groot voordeel. Het maakt de auto, en de ingebouwde technologie, schaalbaar. “Ethernet is een IP-gebaseerd netwerk, dus je kunt met logische adressen werken. Dat maakt het makkelijker om nieuwe applicaties te installeren in een auto.” Dat is dan vooral handig voor fabrikanten die nieuwe features in een auto willen installeren. “Die kun je er bij wijze van spreken gewoon bij prikken. Je hoeft dan niet helemaal terug naar de kern om iets toe te voegen, je hoeft niet met eentjes en nulletjes te gaan werken.”

Het gaat dan niet alleen om bijvoorbeeld entertainment-units, maar ook om onderdelen om de auto beter zelf te kunnen laten rijden, zoals nieuwe detectoren of een ander camerasysteem. “Als die technologieën eerst in high-end auto’s worden geplaatst wil je dat ze na een paar jaar makkelijk over te zetten zijn naar goedkopere middenklassers.” Dat is zeker nu handig omdat de technologie van auto’s zo snel innoveert.

De toekomst

Belangrijk bij de ontwikkeling is wel dat er een eenduidige standaard wordt ontwikkeld. NXP zit in werkgroepen om die standaarden voor alle autofabrikanten te laten gelden. “De huidige standaard is geschikt voor 100 Mbit en 1 gigabit, maar er wordt nu al gewerkt aan een toekomstige standaard voor 10 gigabit, voor auto’s die straks nóg meer data verwerken.”

Er wordt dus al goed naar de toekomst gekeken. Van de andere kant is het voor veel applicaties echter helemaal niet nodig om over te schakelen op ethernet. Een sensor die meet of het portier wel dicht zit, of de knoppen voor raam kunnen het makkelijk af met snelheden tot 500 Kb/s als je er alleen simpele informatie over verstuurt. “Als het goed werkt moet je het niet zomaar veranderen”, zegt Versluijs.

Versluijs ziet veel toekomst in ethernet voor auto’s, met de voornaamste reden dat er simpelweg niet veel alternatieven zijn met zo’n brede acceptatie in de autoindustrie. “Vrijwel alle fabrikanten zijn er op dit moment mee bezig.”

▼ Volgende artikel
Review Netatmo Binnencamera Advance – Veel nadruk op privacy
© Wesley Akkerman
Zekerheid & gemak

Review Netatmo Binnencamera Advance – Veel nadruk op privacy

De Netatmo Binnencamera Advance is een slimme beveiligingscamera voor in huis en heeft een adviesprijs van 330 euro. Het apparaat is echter al te koop voor zo'n 250 euro, zien we op de website. Hoe bevalt het product in de praktijk en is-ie dat geld waard?

Uitstekend
Conclusie

Een gemakkelijke installatie, een overzichtelijke app en een grote nadruk op privacy: dat is wat de Netatmo Binnencamera Advance biedt. Het systeem laat weinig te wensen over als het gaat om die aspecten, evenals beeld- en audiokwaliteit. We missen wel een melding wanneer iemand de SD-kaart verwijdert en zouden een volgende keer een fysieke schakelaar voor de mechanische privacysluiter waarderen, maar dat betekent niet dat de Advance geen aanbeveling verdient. Want het product werkt heel goed, maar is wel flink aan de prijs.

Plus- en minpunten
  • Privacyvriendelijke sluiter...
  • Automatische opties
  • Snelle installatie
  • Goede beeld- en audiokwaliteit
  • Alleen nuttige meldingen
  • Geen fysieke schakelaar
  • Geen melding bij verwijderen SD-kaart
  • Hoge prijs

In de basis is de Netatmo Binnencamera Advance een product volgens het Netatmo-boekje: het apparaat combineert geavanceerde beveiligingstechnologie met een sterke nadruk op privacy en gebruiksvriendelijkheid. Deze binnencamera gaat zelfs nog een stapje verder met de introductie van een mechanische privacysluiter. De implementatie van de sluiter is niet uniek, maar de toepassing wel.

Nu bestaan er wel meer beveiligingscamera’s die zo'n sluiter hebben. Die kun je soms via een schakelaar op het apparaat omzetten, en anders via de app. Een fysieke knop hiervoor is de meest veilige optie, aangezien die niet kan worden 'gehackt'. In het geval van deze Netatmo kunnen we de sluiter alleen via de app omhoog en omlaag doen. Dat kun je ook automatisch laten doen, bijvoorbeeld wanneer de camera een gezicht herkent. Dan schakelt de camera zichzelf als het ware uit op het moment dat je zelf binnen bent, waardoor er ook geen opnamen gemaakt (hoeven te) worden.

©Wesley Akkerman

De achterkant van het apparaat.

Meer gemoedsrust

Door de sluiter een automatische functie te geven, hoopt Netatmo meer gemoedsrust te kunnen bieden. Er zijn namelijk mensen die zich nog steeds zorgen maken om hun privacy en de opnamen die van hen gemaakt worden zodra ze ergens binnenstappen. Bij bedrijven en horecagelegenheden heb je daar weinig invloed op, maar bij jezelf, vrienden of familieleden thuis dus iets meer. Het systeem mag dan wel niets opnemen met de sluiter omlaag, maar technisch gezien kan die nog wel meeluisteren. De microfoon wordt namelijk niet afgedekt.

De automatische stand kun je op twee manieren activeren: via gezichtsherkenning en middels geofencing. Op basis van een geregistreerd gezicht of je locatie kan de camera de beeldopnamen dus uitschakelen. Nu kun je via de app 'handmatig' de sluiter openen op het moment dat je van huis gaat, maar ook dat kun je op basis van geofencing regelen. Zodra je het huis verlaat, gaat de sluiter omhoog en houdt de Netatmo Binnencamera Advance alles voor je in de gaten. Uit onze praktijktests blijkt dat allemaal prettig en snel te werken.

©Wesley Akkerman

De binnencamera met het klepje dicht...

©Wesley Akkerman

...en vervolgens met het klepje open.

Veel mogelijkheden

Verder beschikt het systeem over allerlei zaken die we elders ook zien. Dat is geen kritiek, want het is alleen maar goed als er een soort basis van je persoonlijke beveiliging bestaat. De Advance beschikt over een kijkhoek van 130 graden, een 2K-resolutie en HDR-beeldkwaliteit. Daardoor film je niet alleen een groot deel van de omgeving, ook staat alles er haarscherp en kleurrijk op. Je kunt de Binnencamera Advance koppelen aan 2,4- en 5GHz-netwerken en kunt hem aan het stroomnet aansluiten via een stekker of de Power over Ethernet-kabel.

Je kunt hem op een kast neerzetten of aan de muur of het plafond bevestigen. Het product beschikt daarnaast over beam forming-technologie, waardoor mensen aan de andere kant goed verstaanbaar zijn. Dat is niet zozeer handig voor het kunnen verstaan van dieven, maar je zou een camera bij een baby of bejaarde in de kamer kunnen plaatsen en diegene kunnen verstaan of horen als er iets gebeurt. De audio klinkt goed verstaanbaar binnen de app, en aan de andere kant hebben we ook geen klachten ontvangen over de speakerkwaliteit.

©Wesley Akkerman

Meldingsmogelijkheden

Het is daarnaast de bedoeling dat de Netatmo Binnencamera Advance je zo min mogelijk stoort. De fabrikant probeert om die reden een minimum aan meldingen te versturen. Aanvankelijk viel dat nog best tegen, maar dat kwam doordat het apparaat nog niet alle gezichten in huis herkende. Toen we dat eenmaal hadden ingesteld, daalde het aantal notificaties dat we binnenkregen aanzienlijk. Daar moeten we bij vermelden dat het soms maar net aan de hoek van de camera ligt of hij je herkent of niet, maar binnen de app kun je zelf instellen wie wie is om het aantal meldingen terug te brengen.

Via de overzichtelijke en nette applicatie is het daarnaast verder mogelijk de notificaties op je voorkeuren in te stellen. Zo kun je zelf bepalen of je ook meldingen van huisdieren, onbekende gezichten of mensen in het algemeen wilt hebben. Je kunt bovendien de sluiter altijd handmatig omlaag zetten als je die meldingen zat bent. Tot slot is het mogelijk meldingen samen te voegen. Als een reeds bekend gezicht binnenkomt met een onbekend persoon, krijg je daar maar één melding van (in plaats van twee). Dat soort mogelijkheden kunnen we alleen maar waarderen.

Een andere functie die ons bevalt, is de opslag. Je slaat de beelden lokaal op, op een microSD-kaartje. Je krijgt er standaard een kaartje van 8 GB bij. Daardoor word je niet meteen op extra kosten gejaagd. Wat wel een beetje tegenvalt, is het gebrek aan een melding als je het kaartje verwijdert. Als iemand dus binnen is en die haalt de kaart eruit, dan weet je dat niet. Lijkt ons een enorme vergissing, maar ondertussen is het ook iets wat je mogelijk later kunt toevoegen als fabrikant. Daar hopen wij in elk geval op.

Netatmo Binnencamera Advance kopen?

Een gemakkelijke installatie, een overzichtelijke app en een grote nadruk op privacy: dat is wat de Netatmo Binnencamera Advance biedt. Het systeem laat weinig te wensen over als het gaat om die aspecten, evenals beeld- en audiokwaliteit. We missen wel een melding wanneer iemand de SD-kaart verwijdert en zouden een volgende keer een fysieke schakelaar voor de mechanische privacysluiter waarderen, maar dat betekent niet dat de Advance geen aanbeveling verdient. Want het product werkt heel goed, maar is wel flink aan de prijs.

▼ Volgende artikel
9 dingen die je niet moet doen met een nat-droogstofzuiger
© Wesley Akkerman
Huis

9 dingen die je niet moet doen met een nat-droogstofzuiger

Als je geen robotstofzuiger wil, maar je wil het jezelf wel gemakkelijk maken, dan kom je al snel uit op een nat-droogstofzuiger. Dat is een traditionele stofzuiger met een dweilfunctie. Omdat dit soort apparaten nog redelijk nieuw zijn, maken veel mensen dezelfde fouten.

Hier alvast een overzicht van handelingen die je beter niet kunt doen met je nat-droogstofzuiger – in het artikel staan nog meer zaken.

  • Niet van modus wisselen
  • Niet goed opbergen
  • Te grote dingen willen opzuigen
  • Geen rekening houden met een houten vloer
  • Verf of vlambare vloeistoffen opzuigen

Hoewel het technisch gezien mogelijk is een nat-droogstofzuiger op alle typen houtvloeren te gebruiken, is het toch af te raden als het gaat om onbewerkt of onafgewerkt hout. Dat komt doordat een onafgewerkte houten vloer geen beschermende afdichtingslaag heeft. Als die onbehandeld blijft, absorbeert het hout gemakkelijk water of vocht van een nat- en droogzuiger. Dat kan ervoor zorgen dat de vloer kromtrekt of na verloop van tijd zelfs splijt.

Verkeerde dingen opzuigen

Daarnaast is het belangrijk om te voorkomen dat je met een nat-droogstofzuiger dingen opzuigt waar het apparaat niet goed mee overweg kan. Denk aan grotere objecten die nog weleens op de vloer liggen, zoals hondenbrokken. Als je tegelijkertijd dweilt en stofzuigt, kan zo'n object klem komen te zitten bij de dweilkop, een filter of verderop in het systeem. Gebeurt dat regelmatig, dan is het verstandig om voortaan eerst even op te ruimen voordat je de stofzuiger aanzet.

In dezelfde lijn geldt: glasscherven of andere scherpe voorwerpen kun je beter eerst handmatig opvegen met een stoffer en blik. Ook gewone en robotstofzuigers zijn hier niet tegen bestand – de kans op schade aan interne onderdelen is groot. Vermijd bovendien altijd het opzuigen van brandbare vloeistoffen, want die kunnen bij contact met elektrische onderdelen ontbranden.

©Wesley Akkerman

Leeg de vuilwatertank regelmatig.

Tot slot nog even over het opzuigen van verf. Het kan verleidelijk zijn om verfspetters weg te halen met de dweilkop van bijvoorbeeld de Dreame H15 Pro, maar dat is echt geen goed idee. Zowel natte als droge verf kan het systeem verstoppen, waardoor vuil zich ophoopt en filters beschadigd raken. Kom je verf op de vloer tegen, pak dan liever een emmer met warm sop en een doek of spons. Daarmee voorkom je problemen én krijg je het meestal ook gewoon beter schoon.

Van modus wisselen en meer

Het is ook slim om de nat-droogstofzuiger af en toe in een andere modus te gebruiken, zodat hij altijd optimaal blijft presteren. Bij tests op de redactie gebruiken we standaard de automatische stand, waarbij het apparaat zelf de zuig- en dweilintensiteit aanpast aan de situatie. Maar schakel gerust de dweilfunctie eens uit als je alleen wat stof wilt verwijderen. Dat ontlast het systeem en kan de levensduur van het apparaat flink verlengen.

Besteed daarnaast voldoende aandacht aan het onderhoud van de verschillende onderdelen. Tijdens het gebruik zie je vaak vanzelf dat de vuilwatertank volloopt. Leeg deze regelmatig – bij voorkeur na elke schoonmaakbeurt – om te voorkomen dat de zuigkracht afneemt. Dweil je vaak, dan is dat nog belangrijker: je wilt natuurlijk voorkomen dat je bij het legen vervuild water morst.

Controleer ook regelmatig de staat van de filters. In sommige gevallen kun je dat zelfs via de app doen. Zit er te veel stof in, dan gaat dat ten koste van de zuigkracht. En tot slot: zet de nat-droogstofzuiger altijd netjes rechtop in het oplaadstation. Zo kan het systeem zichzelf opladen én onderhouden – denk aan het automatisch drogen van de borstel, wat nare geurtjes helpt voorkomen. Kleine moeite, groot effect!

Heb je nog geen nat-droogstofzuiger?

Dan is dit je kans – bekijk hier de beste deals!