ID.nl logo
Hoe Adobe Flash het spoor bijster raakte
© CIDimport
Huis

Hoe Adobe Flash het spoor bijster raakte

Adobe heeft lang gedroomd van Flash als voornaamste platform voor rijke content op verschillende apparaten, maar de hoop lijkt intussen vervlogen. De concurrentie wordt steeds groter en sterker en dat lijkt ongunstig voor Flash.

Adobe kondigde onlangs de komst van Flash Player 11 en AIR 3 aan, de laatste iteratie van de Adobe Integrated Runtime desktop applicatie die gebaseerd is op Flash-technologie. Tot de voornaamste functionaliteiten van de nieuwe versies is behoort hardwaregebaseerde vide acceleratie voor zowel 2D als 3D, waarbij Adobe belooft dat Flash-content "tot duizend keer sneller" zal draaien.

Daarnaast heeft Adobe toegezegd dat het op de aanstaande Max-conferentie "een nieuw initiatief" zal lanceren dat content authoring zal "hervormen" en dat hiermee het "creatieve proces" voor alle mobiele apparaten, pc's en cloud getransformeerd zal worden.

Zelfs wanneer Adobe deze grote woorden weet waar te maken, dan nog is het waarschijnlijk te weinig en te laat. Ooit was Flash vrijwel onkwetsbaar. Tegenwoordig kiezen mensen vaker voor een mobiel apparaat dan een pc om internetcontent te consumeren en neemt de invloed van Flash af. Apple levert de Flash Player niet langer standaard met nieuwe Mac's mee en krijgt nog altijd geen toegang tot iOS-apparatuur. Ex-CEO Steve Jobs liet zich een tijdje terug in niet mis te verstane bewoordingen uit over waarom hij het niet in de technologie zag zitten. Nu is ook nog eens bekend geworden dat de Internet Explorer 10 browser voor Metro, Microsoft's nieuwe desktopomgeving voor Windows 8, geen plug-ins zal ondersteunen, dus ook geen Flash.

Als Adobe het platform nieuw leven in wil blazen, dan kan hetgeen ze nu willen uitbrengen eigenlijk geen iteratie meer zijn. Het moet iets simpelweg spectaculairs worden.

Silverlight

Fans van Flash zullen uiteraard zeggen dat Windows 8 ook een 'ouderwetse' desktopomgeving zal bevatten met IE10 waarin nog wel gewoon plug-ins gebruikt kunnen worden. Ook Google Chrome blijft Flash standaard meeleveren met de browser. Toch is dit niet het punt. Op het web groeit de concurrentie van HTML5. Het duurt niet lang voordat webontwikkelaars enkel Flash zullen kiezen voor de meest mediarijke applicaties, zoals webapps die toegang willen hebben tot webcams en microfoons.

Sommige mensen zullen daarnaast zeggen dat IE10 voor Metro naast Flash ook geen ondersteuning biedt voor de Silverlight plug-in. Silverlight werd lange tijd beschouwd als de voornaamste concurrent voor Flash. Maar critici zien de laatste ontwikkelingen als een overwinning voor Flash op Silverlight. Zij zeggen dat Microsoft hiermee feitelijk toegeeft dat Silverlight gefaald heeft. Maar dat zien ze verkeerd.

Silverlight als merk heeft misschien zijn langste tijd gehad, maar de technologie is zeker niet dood. De voornaamste manier om apps voor de Metro-interface van Windows 8 te ontwikkelen, is via een combinatie van HTML 5, JavaScript, XAML en .NET code - met andere woorden, ongeveer dezelfde ingrediënten waarmee Silverlight-apps gebouwd worden. Ontwikkelaars voor Metro, zijn eigenlijk Silverlight-ontwikkelaars.

De boodschap lijkt me duidelijk: In plaats van Silverlight content te maken die via het web met een plug-in bekeken kan worden, kunnen developers dezelfde vaardigheden, technologieën en technieken inzetten om dezelfde content als eersteklas Windows-applicaties neer te zetten, via de (touch) gebruiksinterface van Metro.

Ik zeg daarom dat niet Silverlight gefaald heeft, maar Flash. Flash op Android-tablets presteert erbarmelijk en Adobe doet er weinig aan om developers ertoe te bewegen meer met touch te doen. Daarnaast slaat Microsoft Metro-ontwikkelaars om de oren met touch. Adobe stelt ontwikkelaars in staat om met AIR desktopapplicaties te maken, maar de populariteit onder gebruikers valt tegen. In tegenstelling tot Metro zijn AIR-applicaties niet het besturingssysteem geïntegreerd en moeten gebruikers een aparte runtime installeren voordat ze ermee aan de slag kunnen. Adobe had eerder een "AIR-desktop" kunnen bouwen, maar daarvoor ontbrak het 't bedrijf aan visie.

Alleen in een wereld waarin apps centraal staan

Het grotere plaatje - wat ik eerder hier schetste - duidt erop dat de grote platformleveranciers ontwikkelaars aanmoedigen om applicaties niet via de browser te laten binnenkomen, maar als native, platformgebaseerde apps. Dit gebeurt al lange tijd bij iOS en andere smartphoneplatforms en wordt nu ook binnen Windows de norm. Hoe je ook naar deze ontwikkeling kijkt, Adobe gaat hier niet in mee.

Een ander platform dat op HTML5, JavaScript, XAML en .NET als voornaamste ontwikkeltechnologieën vertrouwt is Windows Phone 7. Als je een ontwikkelaar voor Silverlight of Metro bent, voel je jezelf direct thuis in de SDK van Windows Phone 7. Adobe heeft lang met Microsoft samengewerkt om Flash naar Windows Phone te brengen, maar klaarblijkelijk is daar weinig van terecht gekomen.

De kaarten van Flash liggen voor andere platforms niet veel beter. Ik zei al dat de Flash Player op Android niet weet te overtuigen; AIR-apps doen het hier beter, maar slechts een handvol Android-developers hebben de technologie opgepikt. Op de BlackBerry PlayBook wordt Flash ervan beschuldigd dat het de accuduur aanzienlijk zou verminderen.

Adobe zegt dat de laatste versies van zijn Flash-tools gebruikt kunnen worden om ook voor iOS apps te ontwikkelen. Dat is waar, maar ook een beetje misleidend. Je kunt namelijk nog steeds geen Flash-content direct op iOS draaien; in plaats daarvan moet je je code verpakken als AIR-applicatie en dan Adobe's tools gebruiken om deze te hercompileren naar native iOS-code. Dit maakt cross-platform ontwikkeling gemakkelijker, maar echte portabiliteit is het niet. Ook zou Apple op ieder moment deze mogelijkheid uit kunnen schakelen door zijn API's te veranderen of de algemene gebruiksvoorwaarden te herzien. Tegelijkertijd verwacht Adobe dat "Flash-gebaseerde apps naar Metro via AIR" zullen komen, maar het is nog onduidelijk welk voordeel dit biedt ten opzichte van XAML, de native Silverlight-technologie.

Misschien is het grootste probleem van Adobe dat het geen geld verdient aan vertrekkende ontwikkelaars. Adobe verdient geen cent aan de runtime, die kan gratis gedownload worden. Wel komen er centen binnen bij het bedrijf door de verkoop van tools aan ontwikkelaars. Aangezien er zoveel gratis, open-source tools beschikbaar zijn, hebben leveranciers het moeilijk. Ken je Borland nog? Of Watcom?

Vergelijk het eens met wat Apple, Google en Microsoft aan het doen zijn. Zij bouwen complete, verticaal georganiseerde softwareontwikkeling, sales en distributiekanalen waarin ontwikkelaars alles geboden wordt: platforms, tools, SDK's en online winkels om hun apps te verkopen. Dit biedt voordelen, vooral voor kleinere ontwikkelaars. Belangrijker nog, het betekent dat de platformleveranciers ook een graantje meepikken van iedere verkoop die gedaan wordt.

Adobe heeft iets soortgelijks geprobeerd met Adobe InMarket en AIR Marketplace. Geen van beide kende succes bij developers of gebruikers. Belangrijker nog, beide leverden Adobe geen geld op. Adobe sloot de winkels op 31 augustus en zei dat ontwikkelaars hun AIR-apps beter in andere applicatiewinkels kunnen gaan verkopen. Daarmee gaan Apple, Microsoft en Google geld verdienen; Adobe krijgt niets - dat is opnieuw een gemiste kans.

Hoewel ik me verheug op de aankondigingen tijdens de Max-conferentie, kan ik mijn scepsis niet verhullen. Als Adobe zegt dat het het "creatieve proces gaat transformeren", vraag ik me direct af: voor wie? Heeft Adobe niet door dat die transformatie allang heeft plaatsgevonden?

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 alles-in-één laserprinters voor een mooie prijs
© Tim Allen
Huis

Waar voor je geld: 5 alles-in-één laserprinters voor een mooie prijs

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Een all-in-one-printer is een handig apparaat voor het scannen, kopiëren en printen van documenten en foto's. De allerbeste afdrukkwaliteit krijg je met een laserprinter. Wij vonden vijf betaalbare modellen voor je.

Een laserprinter maakt gebruik van toner in plaats van inkt om afdrukken te produceren. Toner is een fijn poeder dat met hoge temperaturen op het papier wordt gesmolten. Dit proces zorgt ervoor dat je met grote toners kunt printen, wat betekent dat je langere tijd kunt blijven afdrukken zonder de toner te hoeven vervangen. Laserprinters zijn vaak snel en efficiënt, waardoor ze uitstekend zijn voor gebruik op kantoor. Maar ook als je thuis veel print, bijvoorbeeld als zzp'er, kan een laserprinter uitkomst bieden.

HP Color Laser 179fnw

De HP Color Laser MFP 179fnw is een van de kleinste kleurenlaserprinters in zijn klasse en is daardoor ideaal voor thuisgebruik en plekken waar niet veel plek voor een printer is. Met functies zoals printen, scannen, kopiëren en zelfs nog faxen biedt deze 4-in-1 printer een hoop veelzijdigheid. De afdruksnelheid bedraagt tot 18 pagina's per minuut in zwart-wit en 4 ppm in kleur, met een resolutie van 600 x 600 dpi.

Dankzij de automatische documentinvoer (ADF) voor 40 pagina's en wifi-verbinding is deze printer gebruiksvriendelijk en multi-inzetbaar. Hoewel de afdruksnelheid lager ligt dan bij sommige concurrenten, is zijn compacte formaat juist een pluspunt.

Brother DCP 1610W

De Brother DCP-1610W is een compacte zwart-wit laserprinter die printen, kopiëren en scannen combineert. Met een afdruksnelheid van 20 pagina's per minuut en een resolutie van 2400 x 600 dpi levert hij haarscherpe resultaten. Dankzij wifi-connectiviteit kunnen meerdere gebruikers eenvoudig draadloos printen.

De papierlade biedt plaats aan 150 vellen en het apparaat is voorzien van anti-jam-technologie om papierstoringen tot een minimum te beperken. In vergelijking met de HP Color Laser MFP 179fnw biedt deze printer geen kleurafdrukken, maar hij is wel een stuk sneller met zijn afdrukken.

HP Laserjet Pro 2Z622

De HP LaserJet Pro 2Z622 is geschikt voor onder meer kantooromgevingen. Met afdruksnelheden tot 42 pagina's per minuut en functies zoals dubbelzijdig printen, scannen, kopiëren en faxen is dit een lekker veelzijdige 4-in-1-laserprinter. Het apparaat ondersteunt zowel bekabelde als draadloze netwerken en biedt geavanceerde beveiligingsfuncties.

Canon i-SENSYS MF272wd

De Canon i-SENSYS MF272dw is een monochrome laserprinter en drukt af met en snelheid van 29 pagina's per minuut. Met een resolutie van 2400 x 600 dpi levert hij snelle en scherpe resultaten. Dankzij automatische dubbelzijdige afdrukken, wifi- en ethernetverbinding is hij veelzijdig inzetbaar.

In vergelijking met de Brother DCP-1610W levert deze Canon i-SENSYS MF272dw snellere prestaties en meer connectiviteitsopties, hoewel hij geen kleurendruk ondersteunt; dan moet je toch echt bij de HP Color Laser MFP 179fnw zijn.

Xerox B225 A4

De Xerox B225 is een zwart-wit all-in-one-laserprinter die printen, kopiëren en scannen combineert. Met een afdruksnelheid van maar liefst 34 pagina's per minuut en een eerste afdruktijd van slechts 6,4 seconden is hij goed in te zetten als je veel en vaak print. De printer beschikt over automatische dubbelzijdige afdrukken, een papierlade voor 250 vellen en kan via wifi of een vaste netwerkverbinding met je thuisnetwerk worden verbonden.

▼ Volgende artikel
Garmin kondigt Instinct 3 - Tactical Edition aan
Gezond leven

Garmin kondigt Instinct 3 - Tactical Edition aan

Garmin heeft de Instinct 3 - Tactical Edition aangekondigd, een nieuwe serie tactische smartwatches die verkrijgbaar zijn met een AMOLED-scherm of een display op zonne-energie.

De smartwatches zijn volgens Garmin ontworpen voor gebruik in uitdagende omgevingen en voorzien van een met metaal versterkte rand voor extra duurzaamheid, een rucking-activiteit voor training en ingebouwde LED-verlichting op zowel de 45mm als 50mm modellen. De batterijduur van het AMOLED-model kan oplopen tot 24 dagen in smartwatchmodus, terwijl de modellen op zonne-energie onder ideale omstandigheden onbeperkt kunnen functioneren.

Robuust ontwerp

De Instinct 3 - Tactical Edition is voorzien van een stevige constructie met een metalen versterkte rand, een behuizing van met vezels versterkt polymeer en een krasbestendig scherm. De smartwatches zijn gebouwd volgens de MIL-STD 810 norm voor thermische en schokbestendigheid en zijn waterdicht tot 100 meter. De ingebouwde zaklamp biedt variabele lichtsterktes, een groene modus om het natuurlijke nachtzicht te behouden en een stroboscoopmodus voor locatiebepaling in moeilijk terrein. Voor nachtelijk gebruik is er een NVG-modus (Night Vision Goggle) die het scherm dimt tot een niveau dat functioneel blijft voor de gebruiker maar vrijwel onzichtbaar is voor anderen.

Uitgebreide functionaliteit

De Instinct 3 - Tactical Edition beschikt over diverse speciale functies, waaronder rucking-activiteit waarmee gebruikers het gewicht van hun bepakking kunnen invoeren voor beter inzicht in hun fysieke inspanning. Deze functie kan ook worden gebruikt bij activiteiten zoals trailrunning, wandelen en hiken. Alle modellen bevatten de Applied Ballistics solver en zijn compatibel met de Applied Ballistics Quantum app.

De smartwatches zijn verkrijgbaar in twee formaten: 45mm of 50mm met display op zonne-energie, en een 50mm-variant met AMOLED-scherm. De zonne-efficiëntie is verbeterd met een grotere, efficiëntere zonnelens. Vergeleken met het vorige model heeft het nieuwe 50mm model op zonne-energie een vijf keer langere batterijduur in GPS-modus bij opladen via zonlicht.

De smartwatch biedt multi-band GPS met SatIQ technologie voor nauwkeurige positiebepaling met geoptimaliseerde batterijduur. Voor gezondheidsmonitoring houdt de Instinct 3 stappen, hartslag, slaap, zuurstofsaturatie via de pols, hartslagvariabiliteit en meer bij.

Gebruikers ontvangen e-mails, sms'jes en meldingen direct op het horloge wanneer dit is gekoppeld met een compatibele Apple of Android smartphone.

Navigatie en veiligheid

Gebruikers kunnen navigeren met een 3-assig kompas, barometrische hoogtemeter en multi-band GPS. De Instinct 3 kan worden gekoppeld met de Garmin Explore App voor gedetailleerde kaarten, waypoints en routes.

Voor gebruik op gevoelige locaties biedt de Stealth Mode de mogelijkheid om draadloze communicatie uit te schakelen terwijl het horloge nog steeds activiteitsgegevens verzamelt zonder locatiegegevens op te slaan. De Kill Switch kan alle gebruikersgeheugen wissen als de veiligheid in het geding komt. Andere functies zijn weergave van twee posities tegelijkertijd op één scherm, Jumpmaster en geprojecteerde waypoints.

Trainingsfuncties

De Instinct 3 - Tactical Edition bevat sportapps voor rucken, wandelen, hardlopen, klimmen, jagen, skiën en meer. De TracBack-functie helpt bij het uitstippelen van een route terug naar het beginpunt. Naast buitensportapps bevat de smartwatch ook apps voor HIIT, cardio, hardlopen op binnen- en buitenbanen, basketbal en andere activiteiten.

Gebruikers kunnen trainingsplannen volgen met Garmin Coach voor hardlopen en fietsen, of workouts maken uit meer dan 1.600 oefeningen in de Garmin Connect app. De smartwatch volgt ook intensiteitsminuten, VO2 max en hersteltijd.

Veiligheidsfuncties zoals incidentdetectie en Assistance kunnen een bericht met de GPS-locatie van de gebruiker naar contactpersonen sturen in noodsituaties, wanneer het horloge gekoppeld is met een smartphone.

Beschikbaarheid en prijzen

Het Instinct 3 - Tactical Edition AMOLED-model is vanaf 30 april te bestellen op Garmin.com voor een adviesprijs van 599,99 euro. De modellen op zonne-energie beginnen bij een adviesprijs van 499,99 euro.

Bekijk andere Garmin-producten op Kieskeurig.nl: