ID.nl logo
Dit is waarom veel websites niet meer werken op Android in 2021
© PXimport
Huis

Dit is waarom veel websites niet meer werken op Android in 2021

Je doet er vaak goed aan je oude Android-smartphone niet weg te doen wanneer je een nieuwe gekocht hebt. Je kunt hem voor veel dingen gebruiken, waaronder natuurlijk het bezoeken van webpagina’s. Echter, in 2021 gaat er iets veranderen, waardoor dat moeilijk wordt.

Het heeft even geduurd, maar een groot deel van de websites draait inmiddels op de beveiligde HTTPS-verbinding. Dit is goed nieuws, aangezien data veilig verstuurd kan worden. Maar dit betekent ook mogelijk problemen voor apparaten die niet (meer) beschikken over de juiste certificaten. En dat is precies wat er volgend jaar gaat gebeuren met oudere Android-smartphones.

Let’s Encrypt is een leidend orgaan als het gaat om het uitdelen van de benodigde certificaten. Zo’n dertig procent van alle webdomeinen maakt gebruik van een certificaat van Let’s Encrypt. Toen de groep opgericht werd, bracht het zijn eigen 'ISRG Root X1'-rootcertificaat uit. Dit certificaat moet aanwezig zijn in alle browsers en besturingssystemen. Alle certificaten tot op heden zijn ook gesigneerd door IdenTrusts 'DST Root X3'-root, die al jarenlang aanwezig is op Windows, Android, macOS en nog veel meer apparaten.

©PXimport

Gedoe met certificaten op Android

De aanvankelijke samenwerking tussen Let’s Encrypt en IdenTrust loopt op 21 september 2021 ten einde. Beide organisaties zijn niet voornemens wederom een samenwerking aan te gaan of de huidige samenwerking te verlengen. Dit houdt in dat alle browsers en besturingssystemen zonder het rootcertificaat van Let’s Encrypt niet meer werken met sites en diensten die gebruiken maken van de certificaten van de organisatie. De organisatie noemt ook voornamelijk de apparaten die draaien op Android 7.1.1 of lager als getroffen apparatengroep.

De quote luidt, zoals die te lezen is op de officiële website, als volgt.

"However, this does introduce some compatibility woes. Some software that hasn’t been updated since 2016 (approximately when our root was accepted to many root programs) still doesn’t trust our root certificate, ISRG Root X1. Most notably, this includes versions of Android prior to 7.1.1. That means those older versions of Android will no longer trust certificates issued by Let’s Encrypt."

Er is wel een oplossing beschikbaar, maar de vraag is voor hoe lang. Android-gebruikers kunnen bijvoorbeeld de Firefox-browser downloaden en gebruiken, aangezien die zijn eigen certificatenwinkel gebruikt en de ISRG-root aanbiedt. Hiermee voorkom je echter niet dat apps en diensten buiten de browser om stoppen met werken.

▼ Volgende artikel
Consumenten testen: De Philips AquaTrio XW9463/11
Huis

Consumenten testen: De Philips AquaTrio XW9463/11

Schoonmaken wordt steeds slimmer, en de Philips XW9463/11 AquaTrio belooft een revolutie in huishoudelijke taken. Maar wat maakt deze combinatie van stofzuiger, dweil en kruimelzuiger nu zo bijzonder? Een aantal testers van het panel van Review.nl ging aan de slag met de XW9463/11 AquaTrio. Wat is hun oordeel?

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

De Philips AquaTrio XW9463/11 is een gecombineerde stofzuiger en dweil in één en is volgens Philips de ultieme alles-in-één schoonmaakoplossing voor je huis. Het apparaat kan in één beweging zowel stofzuigen als dweilen, wat tijd en moeite bespaart. Met de AquaSpin-technologie en de 4000 rotaties per minuut draaiende borstels verwijdert het apparaat effectief stof, vuil en vloeistoffen. Gebruikers kunnen schakelen tussen verschillende modi: gecombineerd stofzuigen en dweilen, alleen stofzuigen, of de kruimeldief-functie.

Het testpanel van Review.nl mocht aan de slag met het thuis uittesten van deze alleskunner. Wat vonden de testers van deze Philips AquaTrio XW9463/11?

Modern design met doordachte details

Het strakke ontwerp van de AquaTrio maakt direct indruk op de gebruikers. De led-verlichting in de zuigmond wordt door veel testers als een uitkomst ervaren. TestExpert merkt op: "De led-lichtjes lijken in eerste instantie misschien onbelangrijk, maar ze laten je echt álles zien wat op de vloer ligt."

©Philips

Het apparaat is voorzien van een duidelijk display en intuïtieve bedieningsknoppen. Het dockingstation neemt wel relatief veel ruimte in beslag, en zoals Daantje1406 aangeeft: "Het snoertje van de oplader is aan de korte kant, wat ervoor zorgt dat je hem direct naast een stopcontact moet plaatsen."

"Onze houten vloer ziet er elke keer weer mooier uit en vlekken verdwijnen dankzij het meegeleverde schoonmaakmiddel."

- ChGra

Krachtige prestaties, maar met kanttekeningen

De zuigkracht wordt over het algemeen positief beoordeeld, vooral in combinatie met de dweilfunctie. ChGra waardeert dat je niet eerst hoeft te stofzuigen, omdat alles wordt opgezogen in het reservoir terwijl je dweilt. Tester Rik1982 is enthousiast: "Alles wordt mooi schoon en hij zuigt echt bijna al het water op. De vloer is zo snel weer droog om te kunnen gebruiken."

Toch zijn er ook kritische geluiden. Marco4mail merkt op: "Onze tegelvloer in de gang en keuken werd wel erg nat. Je moet echt rechte trekken. Zodra je gaat draaien met de kop komt er veel water uit." Mitchell300 prijst het gebruiksgemak: "Het apparaat is eenvoudig in gebruik, zelfs met één hand. De combinatie van stofzuigen en dweilen is fantastisch; het scheelt ons zoveel tijd bij het schoonmaken van ons huis." 

Gebruiksgemak en ergonomie

Het wisselen tussen de verschillende functies verloopt soepel, maar het gewicht van het apparaat wordt door meerdere gebruikers als aandachtspunt genoemd. Natjuh1983 merkt op: "Het apparaat ligt zwaar in de armen waardoor je armen best zeer gaan doen gedurende het dweilen." De zelfreinigende functie wordt als praktisch ervaren, al vergt het schoonmaken van de onderdelen wel wat tijd. 

©Philips

Accuduur en bereik

De batterijduur blijkt een belangrijk aandachtspunt bij de AquaTrio. Zo constateert één van de testers: "Bij 100% batterij gaat het apparaat 25 minuten mee op de hoogste stand, en bij 70% slechts 13 minuten. Dit is vrij beperkt. Voor de prijs zou een extra accu en oplader geen overbodige luxe zijn." Deze ervaring wordt bevestigd door een andere tester van het Review.nl-panel, die aangeeft: "De batterij is wel snel leeg, zeker op hoogste stand. Het hele huis in één keer met één batterij ga je niet redden."

'Alles wordt mooi schoon en hij zuigt echt bijna al het water op. De vloer is zo snel weer droog om te kunnen gebruiken.'

- Rik1982

Ook testeter Daantje1406 merkt op dat de accu snel leeg is en dat ze haar hele begaande grond niet zonder tussendoor opladen in zijn geheel kan dweilen. Het opladen gebeurt via een aparte adapter, wat niet heel logisch is. Zoals RMSch beschrijft: "Opladen is wat minder elegant: de stekker zit er los bij." Gerard59f voegt daaraan toe dat het "een gemis is dat de accu niet los op te laden is, zeker als je een tweede accu zou kunnen krijgen."

✅ Pluspunten

  • Veelzijdig
  • Goede zuigkracht
  • Handige zelfreinigende functie

❌ Minpunten

  • Relatief zwaar in gebruik
  • Waterafgifte bij dweilen niet optimaal

Conclusie

Met een gemiddelde score van 8,3 bewijst de Philips AquaTrio XW9463/11 zich als een innovatieve alles-in-één oplossing die vooral uitblinkt in veelzijdigheid. Het apparaat is ideaal voor wie één apparaat zoekt voor verschillende schoonmaaktaken. De combinatie van functies werkt goed, al zijn er verbeterpunten zoals het gewicht en de waterafgifte bij het dweilen.

Ontdek de Philips AquaTrio XW9463/11

Op Kieskeurig.nl
▼ Volgende artikel
Voelt Android TV traag aan? Dit helpt!
© TP Vision
Huis

Voelt Android TV traag aan? Dit helpt!

Net als je smartphone kan een televisie met Android TV ook vanuit het niets heel langzaam of stroperig werken – terwijl je eerder het idee had dat er niets aan de hand was. Met deze tips kun je je slimme tv mogelijk weer sneller maken.

Aangezien Android TV qua structuur nagenoeg hetzelfde werkt als een Android-smartphone, kun je een hoop acties ondernemen om de prestaties te verbeteren.

  • Leeg de cache of verwijder onnodige bestanden en apps
  • Zet automatische updates uit of update apps juist
  • Zet eventueel aanwezige animaties uit
  • Start de tv opnieuw op
  • Ga terug naar de fabrieksinstellingen

Voordat we dieper in de materie duiken, kunnen we eerst iets eenvoudigs uitproberen om de boel weer aan de praat te krijgen. Je kunt eventuele euvels wegnemen door het toestel eens opnieuw op te starten. Dat kan natuurlijk door op de aan-uitknop te drukken, maar als je via het menu naar de Systeeminstellingen gaat, zie je daar ook de optie Opnieuw opstarten staan. Daarmee schoon je het werkgeheugen op, beperk je lopende achtergrondprocessen en los je eventueel aanwezige softwarefouten op. Easy fix! Maar wat als dat niet helpt?

Cache legen en apps verwijderen

Voordat we een fabrieksherstel uitvoeren, kunnen we een aantal andere acties ondernemen. Zo kun je bijvoorbeeld het cachegeheugen eens legen. Daar staan allerlei tijdelijke bestanden in die je niet altijd (meer) nodig hebt. Het is per tv anders waar die instellingen precies staan, maar meestal vind je de opties hiervoor onder Instellingen > Systeem > Opslag. Het kan ook zijn dat er termen als 'voorkeuren' of 'interne gedeelde opslag' staan. Ga onder Opslag in elk geval op zoek naar Gegevens in de cache en bevestig daar dat je de cache helemaal wilt legen.

Het kan daarnaast helpen eens kritisch te kijken naar de apps die je geïnstalleerd hebt. Dat is een punt dat we vaker aanhalen op ID.nl, ongeacht het systeem of apparaat dat je gebruikt. Hoe meer apps je hebt, hoe groter de kans op problemen en prestatiebeperkingen. Verwijder de apps die je niet gebruikt. Ondertussen kun je dan bedenken of je nog wel een abonnement op een bepaalde streamingdienst nodig hebt. Mocht je een streaming-app verwijderen, dan is je abonnement nog wel actief. Dat moet je apart opzeggen.

©Google

Updates installeren en animaties uitschakelen

Verder is het handig om te kijken of er updates klaarstaan. Laat het Android TV-systeem weten dat je kunt upgraden naar een recentere versie? Dan is dat vrijwel altijd een goed idee. Natuurlijk zijn er gevallen bekend waarbij een update voor nieuwe problemen zorgt, maar dat betreffen extreme gevallen. Zo'n update van het besturingssysteem kan bepaalde processen vaak optimaliseren of gladstrijken, waardoor de tv an sich sneller aanvoelt. Staat er iets klaar voor de apps die nog over zijn? Update die dan ook, voor de meest soepele ervaring.

Zodra de televisie of mediaspeler al wat ouder wordt, dan levert die op het laatste onderdeel flink in. Dat komt doordat de processor niet meer in staat is recente ontwikkelingen bij te houden. Misschien wordt Android TV grafisch te zwaar voor de hardware die je gebruikt. Je kunt dan nieuwe apparaten in huis halen of je kijkt of je het probleem kunt ondervangen door de animaties uit te schakelen. Dat kan alleen door de ontwikkelaarsopties te activeren. Heb je dat gedaan, dan zet je animaties uit via Instellingen > Systeem > Over > Ontwikkelaarsopties.

Hoe zet je de ontwikkelaarsopties aan? Ga hiervoor naar Instellingen > Systeem > Over en druk vervolgens zeven keer op het Android-versienummer dat je ziet staan.

Fabrieksherstel uitvoeren

Als niets lijkt te werken, is het tijd om een fabrieksherstel uit te voeren. Helaas geldt ook hier dat het per tv- of mediaspeler-aanbieder verschilt hoe dat werkt. We proberen je echter met algemene termen te helpen; hopelijk vind je de stappen dan alsnog terug op jouw apparaat. Onthoud dat met deze methode alle gegevens wist en niet meer terugkrijgt. Zie dit daarom als een laatste stap. Werkt ook dit niet, dan is de enige optie om een nieuw product te halen. Ga naar de instellingen en tik vervolgens op Systeem en dan Over en dan Terugzetten op fabrieksinstellingen.