ID.nl logo
Deze smartphonemerken vullen het gat dat Huawei achterliet
© PXimport
Huis

Deze smartphonemerken vullen het gat dat Huawei achterliet

Huawei is voorlopig nog niet uit de problemen, want het handelsverbod met de Verenigde Staten blijft in stand. Buiten China zien andere merken dan ook hun kans schoon om het gat te dichten dat Huawei achterliet. Wie volgt Huawei op als meest populaire merk naast Samsung en Apple?

Smartphonefabrikanten zien extra kansen door de problemen waar Huawei mee kampt. De Chinese elektronicareus haalde Apple begin 2019 in als één na grootste smartphonefabrikant, die met twintig procent marktaandeel Samsung op de hielen zat. Een paar maanden later werd Huawei door de Verenigde Staten op een zwarte lijst gezet. Dit vanwege vermeende veiligheidsrisico’s die samen zouden hangen met de Chinese overheid. 

Openbaar bewijs is niet geleverd, maar de gevolgen van de handelsbeperkingen hebben Huaweis telefoontak intussen een flinke knauw gegeven. Met name in westerse regio’s als Europa zijn Huawei-smartphones in relatief korte tijd volledig uit de gratie geraakt. Onderzoeksbureau Counterpoint becijfert dat Huawei in het eerste kwartaal van dit jaar nog maar vier procent wereldwijd marktaandeel heeft, goed voor een zesde plaats.

Lees ook: De stand van zaken rond het Huawei-handelsverbod

De duikvlucht komt met name doordat Huawei nieuwe toestellen niet meer mag voorzien van de bekende Android-versie met Google-apps en doordat het geen noemenswaardige updates meer kan uitrollen naar oudere en nieuwere telefoons.

Voor consumenten zijn Huawei-smartphones met aangepaste Android-software en zonder duidelijk updatebeleid niet gebruiksvriendelijke en niet toekomstbestendig. Om die redenen hebben veel telecomproviders en bekende (web)winkels de verkoop van Huawei-smartphones de afgelopen twee jaar uitgefaseerd. Huawei op zijn beurt bouwde zijn grootschalige en dure marketingcampagnes rondom zijn smartphones in Europa af en zette de verkoop op een (heel) laag pitje. 

Concurrentie ligt op de loer

Huaweis vrije val in westerse regio’s vormt een enorm potentieel voor concurrerende merken. In het eerste kwartaal van 2020 verkocht Huawei 49 miljoen smartphones, tegenover slechts 15 miljoen in het eerste kwartaal van dit jaar. Geen wonder dat de concurrentie jaagt op de tientallen miljoenen Huawei-gebruikers die binnenkort of later een nieuwe smartphone willen. 

Met name Oppo, Xiaomi en Realme – een zusterbedrijf van Oppo – werpen zich in de strijd. Oppo heeft in het afgelopen anderhalf jaar veel prominente Europese oud-Huawei-medewerkers aangetrokken, geeft jaarlijks miljoenen uit aan marketingcampagnes om de bekendheid van zijn smartphones te vergroten en plant de opening van eigen (partner)winkels in bekende Europese steden. De eerste winkel opende in mei in Rotterdam, in samenwerking met T-Mobile.

©PXimport

Ook Xiaomi zet in op het vergroten van zijn naamsbekendheid in Europa. De Chinese prijsvechter gaat – net als Oppo – samenwerkingen aan met bekende personen om zijn toestellen positief onder de aandacht te brengen. Grote bedragen worden ook neergeteld om prominent zichtbaar te zijn in de schappen van populaire elektronicawinkels.

Op de telefoonafdeling van de rood-zwarte elektronicawinkel waar je drie jaar geleden vooral smartphones en marketinguitingen van Huawei zag, tref je nu Xiaomi’s aanbod aan. Van Xiaomi is bekend dat het hard groeit in Nederland. Over Oppo’s verkoopresultaten in Nederland is minder bekend. Statistieken van de onafhankelijke product- en prijsvergelijker Kieskeurig.nl plaatsen Oppo op de vijfde plek als het gaat om interesse in smartphones. De interesse is met enkele procenten nog beperkt, maar groeit wel gestaag. 

Snelst groeiende merk

Onderzoeksbureau Counterpoint meldt dat Oppo in het eerste kwartaal van dit jaar zes procent marktaandeel had in heel Europa, tegenover drie procent in hetzelfde kwartaal in 2020. Het merk lijkt dus (beperkt) te profiteren van het gat dat Huawei achterlaat. Realme, een zustermerk van Oppo, is in elk geval ook in dit gat gesprongen. De jonge fabrikant (gestart in 2018) is volgens Counterpoint het merk dat het snelst in totaal 50 miljoen smartphones verkocht heeft en is al een aantal kwartalen achter elkaar het snelstgroeiende smartphonebedrijf.

Sinds 2020 zijn Realme-toestellen ook in Nederland te koop. In eerste instantie alleen via de eigen webwinkel, even later ook bij de bekende verkoper Belsimpel. Het merk boekt verkoopsucces met scherp geprijsde smartphones met betere specificaties dan gebruikelijk. Achter de schermen werkt Realme samen met Oppo, onder meer voor de ontwikkeling en productie van zijn smartphones.

Af en toe betreedt een nieuw merk het toneel. Zo is TCL eerder dit jaar begonnen in Nederland. Het is één van de grootste schermfabrikanten ter wereld en stopt dan ook eigen displays in zijn smartphones. Het bedrijf verkoopt hier al langer smartphones via het dochtermerk Alcatel, apparaten die maximaal 150 euro kosten en te koop blijven. TCL’s eigen toestellen beginnen bij 150 euro. 

Logischerwijs zet het merk in op de schermkwaliteit van zijn smartphones. Het is nog te vroeg om iets te kunnen zeggen over de commerciële prestaties van het merk.

Samsung en Apple onverminderd populair

Het wegvallen van Huawei levert de ene nieuwkomer meer op dan de ander. Met name Xiaomi doet goede zaken. Toch lijkt het er niet op dat oud-Huawei-gebruikers massaal naar Xiaomi overgestapt zijn, maar vooral naar Samsung en Apple. Al jaren de grootste smartphonemerken en nog steeds onverminderd populair. 

De drie bestverkochte smartphones wereldwijd in het eerste kwartaal waren de Apple iPhone 12, 12 Pro Max en 12 Pro, meldt Counterpoint. De iPhone 11 en drie budgetmodellen van zowel Samsung als Xiaomi maken de top tien compleet. Wat nog maar eens benadrukt hoe lastig het eigenlijk is om Huawei's greep naar de macht te evenaren...

▼ Volgende artikel
Sleepdeur of deur-op-deursysteem: welk type keukendeur is het meest praktisch?
© ID.nl
Huis

Sleepdeur of deur-op-deursysteem: welk type keukendeur is het meest praktisch?

Als je een nieuwe inbouwkoelkast of -vriezer koopt, kom je voor een keuze te staan waar je misschien nog nooit eerder over hebt nagedacht: welk deursysteem kies je? Bij inbouwapparaten zijn er namelijk twee manieren waarop de keukendeur aan het apparaat vastzit. Welke dat zijn en hoe ze werken, lees je in dit artikel.

Voor inbouwapparaten zoals koelkasten en vriezers heb je de keuze uit twee verschillende deursystemen: deur-op-deur en sleepdeur. Beide systemen werken op een andere manier, maar zijn in de basis eenvoudig. In dit artikel leggen we je uit wat het verschil is, wat de voor- en nadelen zijn, en waar je op moet letten bij het kiezen van het juiste systeem.

Vaste deur

Bij een deur-op-deur-systeem wordt het keukenpaneel rechtstreeks vastgeschroefd op de deur van de koelkast of vriezer. De twee deuren vormen dus samen één geheel. Als je de keukendeur opent, gaat de deur van het apparaat automatisch mee. Het voordeel van dit systeem is dat het er strak en stevig uitziet. De deuren blijven goed op hun plek zitten en het geheel voelt degelijk aan. Ook kun je de keukendeur meestal helemaal openzetten, wat handig is als je grote spullen in of uit de koelkast wilt halen. Daarnaast is er minder kans op slijtage aan de scharnieren, omdat alles in één beweging meebeweegt. Bij een vaste deur heeft de inbouwkoelkast extra sterke scharnieren die zowel het gewicht van de koelkastdeur zelf moeten dragen alsmede de opbouw van de keukendeur.

©ID.nl

Geleide deur of sleepdeur

Bij het sleepdeursysteem is de keukendeur niet direct vastgeschroefd op de koelkastdeur. In plaats daarvan zit er een soort schuifsysteem tussen. Als je de keukendeur opent, ‘sleep’ je de koelkastdeur met je mee via een geleiderail. De twee deuren bewegen dus los van elkaar, maar wel tegelijk. Het voordeel is dat het makkelijker te vervangen is als je ooit een ander model koelkast neemt, omdat je niet alles opnieuw hoeft uit te lijnen. Ook kun je de deuren iets onafhankelijk van elkaar bewegen, wat soms handig is bij montage of onderhoud.

©ID.nl

Voorkeuren

Welk systeem je kiest, hangt af van je keuken én van je voorkeuren. Heb je een moderne keuken met een strakke afwerking? Dan is deur-op-deur vaak de beste keuze, omdat het er netter uitziet en steviger aanvoelt. Heb je een oudere keuken en wil je een inbouwapparaat vervangen zonder te veel gedoe? Dan kan een sleepdeur een praktische oplossing zijn.

Let wel op: je kunt niet zomaar een apparaat met deur-op-deur-systeem in een kast zetten die bedoeld is voor een sleepdeur, en andersom. De scharnieren en montagepunten zitten op een andere plek, en ook de manier waarop de deur opent verschilt. Controleer dus altijd goed welk systeem je nu hebt voordat je iets nieuws aanschaft. En kijk ook hoe je keuken is ingedeeld, zodat je ook weet of alles wel past.

Systeem monteren

Het installeren van zo’n systeem is iets wat je misschien niet zelf wilt doen, tenzij je handig bent. Vooral bij een deur-op-deur-systeem is het belangrijk dat alles precies recht hangt, anders gaat de deur niet goed dicht of krijg je scheve kieren. Veel mensen kiezen er daarom voor om de koelkast of vriezer te laten plaatsen door een vakman. Dan weet je zeker dat alles goed en netjes zit en heb je garantie op het werk.

©ID.nl

Onderhoud

Beide systemen zijn in principe onderhoudsvrij, zolang ze goed gemonteerd zijn. Toch kan het geen kwaad om af en toe te checken of de scharnieren nog stevig vastzitten of de sleepgeleiders soepel lopen. Gewoon wat eenvoudig keukenonderhoud.

Tot slot

Of je nu kiest voor een stevig deur-op-deur-systeem of het wat flexibelere sleepdeur-systeem: het is vooral belangrijk dat het past bij jouw keuken en jouw wensen. Vraag bij twijfel altijd om advies bij de winkel of installateur. Zo voorkom je verrassingen, en kun je weer jarenlang genieten van je ingebouwde koelkast of vriezer.

▼ Volgende artikel
Amazon Prime Video gaat advertenties tonen bij abonnement
Huis

Amazon Prime Video gaat advertenties tonen bij abonnement

Ben je lid van Amazon Prime? Dan krijg je vanaf 26 augustus 2025 te maken met advertenties tijdens films en series. Wil je geen advertenties zien? Dan moet je bijna 60 procent van de abonnementsprijs bijbetalen.

Volgens het bedrijf het tonen van reclames nodig om te blijven investeren in de content waar abonnees van genieten — en om dat ook op de lange termijn vol te houden. Ze gaan het tonen van advertenties volgens de e-mail die klanten deze week ontvingen, in 'beperkte mate' doen.

Lees ook: Zo bespaar je op streamingdiensten

Wie liever geen advertenties ziet, moet nu ook extra gaan betalen. Amazon biedt dan vanaf 26 augustus een advertentievrije optie aan. Voor een bedrag van 2,99 euro extra per maand kun je dan zonder advertenties kijken, waardoor een abonnement op Prime uitkomt op 7,98 euro per maand. Amazon Prime was eerder altijd al een van de goedkoopste streamingdiensten, maar als je geen advertenties wil zien, komt daar nu dus verandering in.

Er verandert volgens Amazon verder niets aan de prijs of inhoud van het standaard Prime-lidmaatschap, wat betreft functionaliteit. Ook heeft deze wijziging verder geen invloed op het bezorgen van producten van de webshop van Amazon.

Bestaande leden hoeven niets te doen om de nieuwe situatie met advertenties te krijgen; de standaardversie van Prime Video wordt automatisch aangepast. Wie liever overstapt op de advertentievrije versie, kan dat vanaf 26 augustus zelf regelen via zijn of haar accountinstellingen. Als je nog twijfelt of je je lidmaatschap wilt behouden, kun je je abonnement beheren of eventueel stopzetten via je Amazon-account. Je ontvangt dan (een deel van) het abonnementsgeld terug.