ID.nl logo
Deze smartphonemerken vullen het gat dat Huawei achterliet
© PXimport
Huis

Deze smartphonemerken vullen het gat dat Huawei achterliet

Huawei is voorlopig nog niet uit de problemen, want het handelsverbod met de Verenigde Staten blijft in stand. Buiten China zien andere merken dan ook hun kans schoon om het gat te dichten dat Huawei achterliet. Wie volgt Huawei op als meest populaire merk naast Samsung en Apple?

Smartphonefabrikanten zien extra kansen door de problemen waar Huawei mee kampt. De Chinese elektronicareus haalde Apple begin 2019 in als één na grootste smartphonefabrikant, die met twintig procent marktaandeel Samsung op de hielen zat. Een paar maanden later werd Huawei door de Verenigde Staten op een zwarte lijst gezet. Dit vanwege vermeende veiligheidsrisico’s die samen zouden hangen met de Chinese overheid. 

Openbaar bewijs is niet geleverd, maar de gevolgen van de handelsbeperkingen hebben Huaweis telefoontak intussen een flinke knauw gegeven. Met name in westerse regio’s als Europa zijn Huawei-smartphones in relatief korte tijd volledig uit de gratie geraakt. Onderzoeksbureau Counterpoint becijfert dat Huawei in het eerste kwartaal van dit jaar nog maar vier procent wereldwijd marktaandeel heeft, goed voor een zesde plaats.

Lees ook: De stand van zaken rond het Huawei-handelsverbod

De duikvlucht komt met name doordat Huawei nieuwe toestellen niet meer mag voorzien van de bekende Android-versie met Google-apps en doordat het geen noemenswaardige updates meer kan uitrollen naar oudere en nieuwere telefoons.

Voor consumenten zijn Huawei-smartphones met aangepaste Android-software en zonder duidelijk updatebeleid niet gebruiksvriendelijke en niet toekomstbestendig. Om die redenen hebben veel telecomproviders en bekende (web)winkels de verkoop van Huawei-smartphones de afgelopen twee jaar uitgefaseerd. Huawei op zijn beurt bouwde zijn grootschalige en dure marketingcampagnes rondom zijn smartphones in Europa af en zette de verkoop op een (heel) laag pitje. 

Concurrentie ligt op de loer

Huaweis vrije val in westerse regio’s vormt een enorm potentieel voor concurrerende merken. In het eerste kwartaal van 2020 verkocht Huawei 49 miljoen smartphones, tegenover slechts 15 miljoen in het eerste kwartaal van dit jaar. Geen wonder dat de concurrentie jaagt op de tientallen miljoenen Huawei-gebruikers die binnenkort of later een nieuwe smartphone willen. 

Met name Oppo, Xiaomi en Realme – een zusterbedrijf van Oppo – werpen zich in de strijd. Oppo heeft in het afgelopen anderhalf jaar veel prominente Europese oud-Huawei-medewerkers aangetrokken, geeft jaarlijks miljoenen uit aan marketingcampagnes om de bekendheid van zijn smartphones te vergroten en plant de opening van eigen (partner)winkels in bekende Europese steden. De eerste winkel opende in mei in Rotterdam, in samenwerking met T-Mobile.

©PXimport

Ook Xiaomi zet in op het vergroten van zijn naamsbekendheid in Europa. De Chinese prijsvechter gaat – net als Oppo – samenwerkingen aan met bekende personen om zijn toestellen positief onder de aandacht te brengen. Grote bedragen worden ook neergeteld om prominent zichtbaar te zijn in de schappen van populaire elektronicawinkels.

Op de telefoonafdeling van de rood-zwarte elektronicawinkel waar je drie jaar geleden vooral smartphones en marketinguitingen van Huawei zag, tref je nu Xiaomi’s aanbod aan. Van Xiaomi is bekend dat het hard groeit in Nederland. Over Oppo’s verkoopresultaten in Nederland is minder bekend. Statistieken van de onafhankelijke product- en prijsvergelijker Kieskeurig.nl plaatsen Oppo op de vijfde plek als het gaat om interesse in smartphones. De interesse is met enkele procenten nog beperkt, maar groeit wel gestaag. 

Snelst groeiende merk

Onderzoeksbureau Counterpoint meldt dat Oppo in het eerste kwartaal van dit jaar zes procent marktaandeel had in heel Europa, tegenover drie procent in hetzelfde kwartaal in 2020. Het merk lijkt dus (beperkt) te profiteren van het gat dat Huawei achterlaat. Realme, een zustermerk van Oppo, is in elk geval ook in dit gat gesprongen. De jonge fabrikant (gestart in 2018) is volgens Counterpoint het merk dat het snelst in totaal 50 miljoen smartphones verkocht heeft en is al een aantal kwartalen achter elkaar het snelstgroeiende smartphonebedrijf.

Sinds 2020 zijn Realme-toestellen ook in Nederland te koop. In eerste instantie alleen via de eigen webwinkel, even later ook bij de bekende verkoper Belsimpel. Het merk boekt verkoopsucces met scherp geprijsde smartphones met betere specificaties dan gebruikelijk. Achter de schermen werkt Realme samen met Oppo, onder meer voor de ontwikkeling en productie van zijn smartphones.

Af en toe betreedt een nieuw merk het toneel. Zo is TCL eerder dit jaar begonnen in Nederland. Het is één van de grootste schermfabrikanten ter wereld en stopt dan ook eigen displays in zijn smartphones. Het bedrijf verkoopt hier al langer smartphones via het dochtermerk Alcatel, apparaten die maximaal 150 euro kosten en te koop blijven. TCL’s eigen toestellen beginnen bij 150 euro. 

Logischerwijs zet het merk in op de schermkwaliteit van zijn smartphones. Het is nog te vroeg om iets te kunnen zeggen over de commerciële prestaties van het merk.

Samsung en Apple onverminderd populair

Het wegvallen van Huawei levert de ene nieuwkomer meer op dan de ander. Met name Xiaomi doet goede zaken. Toch lijkt het er niet op dat oud-Huawei-gebruikers massaal naar Xiaomi overgestapt zijn, maar vooral naar Samsung en Apple. Al jaren de grootste smartphonemerken en nog steeds onverminderd populair. 

De drie bestverkochte smartphones wereldwijd in het eerste kwartaal waren de Apple iPhone 12, 12 Pro Max en 12 Pro, meldt Counterpoint. De iPhone 11 en drie budgetmodellen van zowel Samsung als Xiaomi maken de top tien compleet. Wat nog maar eens benadrukt hoe lastig het eigenlijk is om Huawei's greep naar de macht te evenaren...

▼ Volgende artikel
Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft
© Wesley Akkerman
Huis

Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft

De Samsung Galaxy S25-lijn is de eerste smartphonereeks die beschikt over versie 7 van One UI, de Samsung-softwareschil die je aantreft op de Android-apparaten van het bedrijf. In dit artikel lees je wat je allemaal verwachten kunt van One UI 7.

One UI 7 heeft verschillende softwaremogelijkheden die niet altijd aan bod komen in een recensie, maar die wel heel handig kunnen zijn. We nemen je mee langs de belangrijkste wijzigingen aan het systeem en kijken onder meer naar: • Systeemaanpassingen • Now Bar en Now Brief • Het aanpasbare snelmenu • De overige AI-mogelijkheden

Lees ook: Review Samsung Galaxy S25 Ultra – Slimme AI of slimme marketing?

De rek is inmiddels wel uit de smartphoneontwikkeling. Fabrikanten kunnen nauwelijks nog innovatieve onderdelen toevoegen, omdat de slimme telefoon inmiddels zo goed als alles kan. Vooral op hardwaregebied valt er weinig nieuws meer te verwachten. Natuurlijk zullen we nog verbeteringen zien in camera's, processors en accu's, maar in grote lijnen is de smartphone uitontwikkeld. Daardoor zijn ze tegenwoordig net zo spannend als wasmachines: ze doen wat ze moeten doen.

Dat betekent echter niet dat er geen nieuwe functies worden ontwikkeld. Die zitten vooral in software. De Google Pixel 9-reeks zette die trend medio 2024 in met een verrassend snelle opvolger van de Pixel 8-serie. OnePlus, Asus en Samsung volgen die lijn en leggen de nadruk op software. One UI 7 is daar het beste voorbeeld van. Zonder die softwareschil had Samsung net zo goed een jaar aan smartphonelanceringen kunnen overslaan.

Systeemaanpassingen

Maar wat maakt One UI 7 dan zo bijzonder? We hebben de afgelopen weken de drie verschillende Samsung Galaxy S25-toestellen getest en zijn tot de onderstaande observaties gekomen. Zo is het onder meer mogelijk om een verticale applade in te stellen. Daarmee bedoelen we dat je al je apps in de applade kunt bekijken door omhoog en omlaag te vegen (in plaats van naar links en rechts). Dat regel je door de lade te openen, onderin op de drie puntjes te tikken en dan Sorteren > Alfabetische volgorde te selecteren.

Daarnaast valt op dat de animaties in One UI 7 veel soepeler zijn dan voorheen. Ze ogen en voelen gestroomlijnd, wat het hele systeem een verfijnde en samenhangende uitstraling geeft. In eerste instantie merk je dit misschien niet direct, maar na een paar uur gebruik valt de soepelheid steeds meer op. Ook de vernieuwde systeemiconen dragen bij aan de prettige bediening op de S25-modellen. One UI 7 voelt daardoor even modern als afgewerkt aan – en dat is een groot compliment.

©Wesley Akkerman

Hier zie je de menu-opties staan voor het opnieuw rangschrikken van de applade.

Now Bar en Now Brief

Ook biedt One UI 7 ruimte aan twee nieuwe onderdelen, de Now Bar en Now Brief. Hoewel ze enkele overeenkomsten hebben, gebruik je ze allebei op andere momenten. De Now Bar is een soort zwevend eiland (waar hebben we dat eerder gehoord) onderaan het vergrendelde scherm van je Galaxy, waar je basale interface-elementen in aantreft – denk aan een opnameknop voor een geluidsopname of bijvoorbeeld wegwijzers van Google Maps. Zo kun je snel iets regelen zonder je smartphone te hoeven ontgrendelen..

Now Brief daarentegen is veel uitgebreider. Dit is een apart onderdeel binnen One UI 7 waar veel AI-opties moeten samenkomen. Now Brief biedt op drie momenten van de dag een overzicht aan van onder meer het weer, het verkeer, je agenda-afspraken en bijvoorbeeld een Spotify-afspeellijst. Het moet je helpen de dag voor te bereiden, door te komen en erop terug te kijken. Zie dit als een soort persoonlijke dag-overzicht dus. Daarmee kan de Samsung Galaxy S25 Ultra, en later ook andere Galaxy's, dienen als een persoonlijke assistent.

©Wesley Akkerman

Dit is het thuisscherm van de Galaxy S25. Rechts van het weerbericht zie je twee widgets staan: de bovenste is een snelkoppeling naar Now Brief.

Aanpasbaar snelmenu

Een ander onderdeel dat het vermelden waard is, is het snelmenu. Daarmee doelen we op het menu dat je van boven naar beneden trek. Daarin staan allerlei opties, bijvoorbeeld voor wifi, bluetooth en andere kernonderdelen. Daar kon je al langer allerlei dingen in wijzigen, zoals bijvoorbeeld de knoppenindeling. Maar in ONe UI 7 ziet het er wel anders uit. Als je de Samsung Galaxy S25 Ultra opstart, dan heeft Samsung dit snelmenu voor je in twee delen opgedeeld. In het kader van overzicht – maar dat beteken ook dat je moet weten aan welke kant je de boel naar beneden moet trekken. Links geeft meldingen, terwijl je vanaf rechts de instellingen bekijkt.

Vind je deze tweedeling niet prettig? Je kunt gelukkig ook alles weer heel makkelijk in één overzicht bij elkaar zetten (zonder dat je daar bijvoorbeeld een aparte app als Good Lock voor hoeft te downloaden). Wanneer je dit doet, dan krijg je met een enkele swipe toegang tot zowel de notificaties als de opties. Je stelt dit met een paar simpele stappen in. Trek je snelmenu vanaf rechts naar beneden en tik op het potloodicoon aan de rechterkant. Tik nu op Vensterinstellingen (links) en tik op het volgende scherm op Samen. Tik nu op Gereed om de keuze te bevestigen. Vanaf dat moment heb je (weer) één snelmenu.

©Wesley Akkerman

Dit is het aangepaste snelmenu, dat notificaties en instellingen samenvoegt.

Overige AI-mogelijkheden

Tot slot kijken we naar de overige AI-mogelijkheden van de Samsung Galaxy S25-serie. Zo is het onder meer mogelijk Google Gemini te gebruiken. Dat doe je door de powerknop kort in te drukken: de assistent komt dan vanzelf vanaf beneden omhoog. Op moderne Galaxy's biedt Gemini ondersteuning aan voor verschillende Samsung- en Google-apps, waardoor het mogelijk is die apps aan te spreken en dingen uit te laten voeren met een stemcommando. Soms kun je zodoende twee of drie apps in één keer iets voor je laten doen, met één commando.

Op moment van schrijven lijken de mogelijkheden al redelijk uitgebreid te zijn, maar eerlijk is eerlijk: schijn bedriegt. Momenteel werken alleen de genoemde apps met deze AI-functie. Datzelfde geldt overigens voor Now Brief, als we daar nog even kort op terugkomen. Alleen de echt grote namen binnen de Google Play Store zullen direct werken met dit soort diensten. In de toekomst wordt dat aanbod uitgebreid. Nederlandse apps, zoals die van de NS bijvoorbeeld, werken hier nog niet mee. Daardoor is de waarde van dit soort AI-opties nu nog twijfelachtig.

©Wesley Akkerman

Als je op de powerknop drukt, komt Google Gemini naar boven. Zo ziet dat eruit.

▼ Volgende artikel
Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht
© Gorilla
Huis

Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht

Na een week vol sneeuwpret, frisse berglucht en indrukwekkende pistes is je skikleding niet meer zo fris. Eenmaal thuis gekomen blijft de tas met vuile was liggen voor de wasmachine. Want hoe was je eigenlijk skikleding? Als je je kleding niet goed wast en opbergt, is de kans groot dat je volgend jaar niet zo warm en droog blijft tijdens de afdaling. Onze tips helpen je om je skikleding te wassen, drogen en veilig op te bergen voor volgend jaar.

Dit artikel in het kort: ⛷️ Wacht niet te lang met je skikleding wassen. ⛷️ Bereid de kleding voor op de wasbeurt. ⛷️ Was op lage temperaturen met weinig wasmiddel en geen wasverzachter. ⛷️ Impregneer de kleding. ⛷️ Droog de kleding in een geventileerde ruimte.

Lees ook: Dit wil je weten over de wasprogramma's van je wasmachine

Was snel na je weekje wintersport

Het op de juiste wijze je skikleding wassen is belangrijk: daardoor blijft de kwaliteit van de kleding goed. Ook blijft de kleding warm en waterdicht. Veel skikleding is gemaakt van kunststoffen, zoals polyamide en polyester. Deze stoffen zijn waterafstotend, sterk en licht. De kleding is van tevoren extra behandeld om ze waterdicht te maken, waardoor sneeuw of regen niet door de kleding komt. Was je de kleding verkeerd? Dan kan de beschermende functie verloren gaan. Je zweet en vuiligheid tasten de kleding namelijk aan. Laat je skikleding na wintersport dus niet te lang voor de wasmachine liggen.

Check voordat je gaat wassen altijd het wasetiket van de kleding. Dan weet je precies hoe het kledingstuk gewassen mag worden. Lees ook: Betekenis wassymbolen: wat zijn die wasvoorschriften?

©Lyudmila

Wasmiddel en voorbereiding

Gebruik weinig wasmiddel om je skikleding te wassen. En koop een speciaal wasmiddel voor sport- en outdoorkleding om zeker te weten dat het goed is of gebruik een fijnwasmiddel. Giet er geen wasverzachter bij, want dat is niet goed voor de kleding. Laat de kleding ook niet stomen en gebruik geen bleekmiddelen.

Bereid de kleding altijd eerst voor op de wasbeurt. Leeg alle zakken, sluit alle ritsen, knopen en klittenband om schade aan de stoffen te voorkomen. Zitten er vlekken op de kleding? Behandel deze eerst. Zorg dat de kleding binnenstebuiten de wasmachine in gaat. Ook belangrijk: doe de trommel niet te vol. Er moet voldoende ruimte zijn wil de kleding schoon worden.

Wassen met de wasmachine

Nu de kleding op de juiste wijze in de wasmachine zit, is het tijd om het juiste programma aan te zetten. Kies een programma met lage temperaturen, maximaal 30 °C. Hogere temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de waterdichte coating beschadigd raakt. Zit er een speciaal programma op je wasmachine voor outdoor kleding? Kies dan dit programma. Het programma heeft een laag toerental bij het centrifugeren. Doe naast je skikleding geen andere kleding in de wasmachine.

©Oriol Roca

Waterdicht maken van de skikleding

Heb je voor deze wintersportvakantie net nieuwe kleding gekocht? Dan is de kans groot dat deze gewoon waterdicht is gebleven na de wasbeurt. Als je kleding wat ouder is, kan het zijn dat deze niet meer zo waterdicht is als voorheen. Misschien heb je tijdens het skiën of snowboarden wel gemerkt dat er wat vocht doorheen kwam. Was dan de kleding nog een keer, maar nu met een impregneermiddel. Of spuit de kleding in met een speciale waterdicht-spray.

Drogen en opbergen

Als er op het waslabel staat dat de skikleding in de droger mag, dan kun je de kleding zo laten drogen. Anders hang je de kleding op, of leg je die ergens plat neer. Dit doe je in een ruimte waar er genoeg ventilatie is. Hang de kleding niet op in de zon. Drogen op een verwarming kun je beter ook niet doen.

Het wasetiket geeft ook aan of je de kleding mag strijken, mocht je de behoefte hebben om je skibroek te strijken. Je mag de kleding dan op een lage temperatuur strijken. Omdat je de skikleding een lange tijd waarschijnlijk niet meer gebruikt, is het verstandig om de kleding goed op te bergen. Hang de kleding op aan een haakje in de kast of vouw de kleding losjes op, zodat het op een plank kan liggen. Daardoor haal je je kleding volgend jaar weer fris uit de kast, direct klaar om van de pistes te zoeven.