ID.nl logo
Apple iMac 27 inch (2019) - Bijna een Pro
© PXimport
Huis

Apple iMac 27 inch (2019) - Bijna een Pro

Zeg je all-in-one-pc, dan zeg je iMac. Al jarenlang is de Apple iMac dé standaard als het gaat om een combinatie van scherm en computer. Dit jaar introduceerde Apple een nieuwe variant. Wij hebben de 27inch-uitvoering getest.

Het uiterlijk van de iMac (met 5K-scherm) is sinds 2014 eigenlijk niet meer veranderd en die iMac is qua uiterlijk weer niet te onderscheidenen van de iMac uit 20102 als het scherm uitstaat. Het enige uiterlijke verschil tussen 2019 en 2012 is dat de Thunderbolt(2)-poorten in 2017 plaatst maakten voor Thunderbolt 3-poorten. Of een zeven jaar oud ontwerp erg is? Wat ons betreft niet. Je krijgt een prachtige computer vervaardigd uit aluminium voorzien van een nog altijd groot 27inch-scherm. De bouwkwaliteit is bewezen uitstekend.

Wel blijft het af en toe onhandig dat alle aansluitingen op de achterkant zijn geplaatst. Met vier keer usb 3.0, twee keer Thunderbolt 3, een netwerkaansluiting, 3,5mm-headsetaansluiting en een kaartlezer heb je wel genoeg aansluitingen.

©PXimport

Bij de computer krijg je een invoersetje bestaande uit het draadloze Magic Keyboard en de draadloze Magic Mouse. Het bijzonder compacte toetsenbord heeft geen numeriek veld en toetsen zoals die op een laptop gebruikelijk zijn. Geen indrukwekkend toetsenbord dus, maar er is ondanks de geringe aanslag prima op te tikken. Over de meegeleverde muis zijn we niet te spreken. De muis is te plat en ligt niet lekker in de hand. Leuk voor onderweg, maar op een vast bureau wil je echt een betere muis.

©PXimport

Krachtige hardware

De standaarduitvoeringen van de 27 inch iMac bevatten een Intel Core i5 met zes cores, afhankelijk van de basisuitvoering die je kiest een variant met een kloksnelheid van 3, 3,1 of 3,7 GHz. De processor die Apple in ons testexemplaar heeft geplaatst is de upgrade in de vorm van een Core i9-9900K met maar liefst 8 cores op een standaardkloksnelheid van 3,6 GHz en een boost tot 5 GHz. Kortom een beest van een processor. De gebruikte i9-9900K is bijvoorbeeld sneller dan de Intel Xeon W-2140B, de processor met 8 cores die Apple in de instapvariant van de iMac Pro gebruikt. Voor wat het waard is: qua specificaties komt de geteste zwaar uitgevoerde iMac in de buurt van de goedkoopste iMac Pro, maar dat geldt dan ook voor de prijs. Die iMac pro heeft nog altijd wel wat extra mogelijkheden in de vorm van bijvoorbeeld een 10Gbit-netwerkaansluiting en een nog iets snellere grafische kaart.

©PXimport

Ook grafisch staat de nieuwe iMac zijn mannetje. De basisuitvoeringen hebben een AMD Radeon Pro 570X, 575X of 580X. De grafische kaart in ons testmodel is de snelste die Apple op de iMac biedt en is een AMD Radeon Pro Vega 48 met 8 GB HBM2-geheugen die in de buurt komt van de grafische kaart in de goedkoopste iMac pro. Zou je de grafische kracht vergelijken met een normale (gaming) grafische kaart, dan moet je denken aan een Nvidia GTX 1060. Ondanks de forse meerprijs voor de grafische kaart is de iMac hiermee naar moderne maatstaven dus zeker geen high-end gamingmachine. Gamen in 1080p kan uiteraard wel, op de volle 5K-resolutie van het scherm logischerwijs niet. In beginsel is de snelle grafische kaart bedoeld om grafische bewerkingen te versnellen en de upgrade is daarmee bedoeld voor professionele gebruikers die werken met heel zware videobewerkings- of 3D-toepassingen. Voor gaming koop je gezien de kortom geen iMac.

Opslag en geheugen

Opvallend voor 2019 is dat alle standaardconfiguraties nog altijd zonder ssd worden geleverd, in plaats daarvan geeft Apple je een Fusion Drive waarin een harde schijf gecombineerd wordt met een cache-ssd. Die cache-ssd zorgt wel voor een hogere snelheid dan een harde schijf, maar met een omvang van 24 GB bij een 1 TB Fusion Drive en 128 GB bij een grotere Fusion Drive loopt de capaciteit van de cache niet over. Je hebt echt veel meer aan een normale ssd en daar betaal je bij Apple helaas flink voor. Toch raden we je wel een ssd aan, want achteraf upgraden is er helaas niet bij. Technisch kan het wel, maar het is zo gecompliceerd dat je er beter niet aan kunt beginnen. Ons testmodel is voorzien van een 512 GB ssd.

De iMac Pro bevat vier geheugenbankjes. De uitvoering die wij kregen bevat 16 GB verdeeld over twee modules van 8 GB. Er zijn dus nog twee bankjes vrij. Koop je een standaardvariant met 8 GB, dan krijg je twee reepjes van 4 GB en heb je dus eveneens twee geheugenbanken vrij. Je kunt dus geld besparen door zelf je geheugen te upgraden, want Apple rekent maar liefst 240 euro voor de upgrade van 8 naar 16 gigabyte. Besparen is dus eenvoudig door te kiezen voor een uitvoering met 8 GB ram en deze zelf naar wens te upgraden. Overigens is het klepje dat de geheugensloten toegankelijk maakt een groot voordeel ten opzichte van een iMac Pro die dat klepje niet heeft.

Prestaties

De uitvoering die wij kregen is een topmodel en dit is dan ook een beest van een machine. In Geekbench 4 scoort de i9-processor maar liefst 6303 punten in de single-core-test en 32848 punten in de multi-core-test. Dat zijn indrukwekkende resultaten. De scores liggen hiermee hoger dan de instapvariant van de iMac Pro. Ook de ssd mag er zijn met een leessnelheid van 2792,5 en schrijfsnelheid van 1898,9 MB/s. In combinatie met de krachtige grafische kaart kun je de geteste iMac kortom voor alle denkbare werkzaamheden gebruiken.

Conclusie

De 27 inch iMac met 5K-display is ondanks het ontwerp dat al jarenlang hetzelfde is nog altijd een prachtige machine. Alleen de brede schermrand begint wat ouderwets te ogen, maar daar staat een fantastisch scherm tegenover. De door ons geteste uitvoering is in bijna alle opzichten de zwaarste en duurste variant. Op de prestaties kun je dan ook niets afdingen. Zo’n krachtige machine hebben de meeste gebruikers niet nodig. Een variant met een Core i5 en goedkopere grafische kaart is ook al een krachtige machine. Een upgrade naar een ssd net als in ons testmodel raden we wel sterk aan. Het werkgeheugen kun je zelf eenvoudig achteraf uitbreiden en dat is gelukkig een stuk goedkoper dan bij Apple. De geringe uitbreidbaarheid en de stevige prijs van upgrades zijn wel het belangrijkste nadeel van de nieuwste iMac.

Uitstekend
Conclusie

**Prijs** € 3979,— (Basisuitvoering vanaf € 2099,-) **Besturingssysteem** macOS Mojave **Beeldscherm** 27 inch Retina 5K-display (5120 x 2880 pixels) **Processor** Intel Core i9-9900K (8 cores, 3,6 GHz) **Geheugen** 16 GB RAM **Grafisch** AMD Radeon Pro Vega 48 (8 GB HBM2-geheugen) **Opslag** 512 GB ssd **Webcam** FaceTime HD-camera **Aansluitingen** 4x usb 3.0, 2x Thunderbolt 2 (ook DisplayPort), 10/100/1000-netwerkaansluiting, 3,5mm-hoofdtelefoonaansluiting, SD(XC)-kaartlezer **Draadloos** 802.11.a/b/g/n/ac, bluetooth 4.2 **Afmetingen** 51,6 x 65 x 20,3 cm **Gewicht** 9,42 kg **Meegeleverd** Draadloos toetsenbord en draadloze muis **Website** [www.apple.nl](https://www.apple.com/nl/imac/)

Plus- en minpunten
  • Uitstekende behuizing
  • Krachtige hardware
  • Fantastisch scherm
  • Basisvarianten geen ssd
  • Prijzige upgrades
▼ Volgende artikel
Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit
Huis

Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit

Samsung Electronics heeft de wereldwijde uitrol van de Bespoke AI Jet Ultra aangekondigd. Deze snoerloze steelstofzuiger wordt omschreven als een zeer krachtig model, en werd eerder onthuld tijdens het Welcome to Bespoke AI-evenement.

Het apparaat beschikt over een verbeterde AI Cleaning Mode 2.0 en een geavanceerd HEPA-filtratiesysteem. De Bespoke AI Jet Ultra heeft volgens tests een zuigkracht tot 400 W. De HexaJet-motor speelt hierbij een belangrijke rol: de zeshoekige statorstructuur met een tweefasige diffuser en dunnere waaier verbeteren de luchtstroom en verhogen de efficiëntie. In de minimale vermogensstand kan de stofzuiger tot ongeveer 100 minuten werken op één accu. 

"Dit nieuwe model bouwt voort op het eerdere succes van de Bespoke AI Jet," aldus Jeong Seung Moon, EVP en hoofd van het R&D-team voor Digital Appliances Business bij Samsung Electronics.

Intelligente schoonmaakondersteuning

Het toestel is uitgerust met de verbeterde AI Cleaning Mode 2.0. In deze modus worden de druk op de borstel en de luchtdruk tijdens het stofzuigen gedetecteerd, waarna zes verschillende schoonmaakomgevingen kunnen worden herkend. De schoonmaakprestaties worden vervolgens automatisch aangepast. De Active Dual Brush kan onderscheid maken tussen normale en hoogpolige tapijten, terwijl de Slim LED Brush+ hoeken kan detecteren. 

Door het vermogen en de borstelsnelheid aan verschillende schoonmaakomgevingen aan te passen, verbruikt de batterij volgens Samsung tot 21 procent minder energie en neemt de wendbaarheid tot 8 procent toe met prestaties die vergelijkbaar zijn met de middelste vermogensstand. 

Verbeterd filtratiesysteem

Samsung heeft het filtratiesysteem verbeterd om stofdeeltjes op te vangen wanneer de lucht uit de stofzuiger wordt geblazen. De Bespoke AI Jet Ultra beschikt over een meerlaags filtersysteem dat fijnstof effectief opvangt. Binnenkomende lucht passeert interne compartimenten zoals de cycloon en een filter van metaalgaas die achtereenvolgens stofdeeltjes opvangen, wat volgens het bedrijf resulteert in een filtratie-efficiëntie van 99,999 procent. 

Het HEPA-filtersysteem vangt stofdeeltjes op tot 0,3 µm, waardoor er minder stof in de lucht terechtkomt. 

Prijzen en beschikbaarheid

De Bespoke AI Jet Ultra is verkrijgbaar in twee kleuren: Satin Black en Satin Mint. De adviesprijs voor beide modellen is 1349 euro. De stofzuiger zal vanaf eind april te koop zijn in de Benelux.

Bekijk hier andere Samsung-stofzuigers op Kieskeurig.nl:

▼ Volgende artikel
Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app
© Алексей Закиров - stock.adobe.com
Huis

Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app

Nu de parkeer-app EasyPark onder vuur ligt vanwege de fors hogere servicekosten die vanaf 1 mei 2025 in rekening worden gebracht, is het tijd om eens te kijken naar alternatieven. De app van Q-Park bijvoorbeeld: stukken goedkoper en ook nog eens makkelijk in gebruik.

Om te beginnen download je de Q-Park-app via Apple App Store of Google Play Store . Open na de installatie de app en druk op Inloggen wanneer je al een account hebt, of kies voor Account aanmaken om je registratie te voltooien. Je ontvangt ook nog een bevestigingscode per mail die je moet invullen tijdens de registratie. Een werkend e-mailadres is dus belangrijk.

Voer vervolgens je e-mailadres en wachtwoord in en tik op Bevestigen. Eenmaal ingelogd krijg je toegang tot het hoofdscherm, waar je beschikbare parkeergarages in jouw buurt vindt.

View post on TikTok

Dit scherm toont in real time hoeveel plaatsen er nog vrij zijn en wat de verwachte kosten zijn. Wil je direct instructies naar een locatie? Raak dan Navigeren aan en gebruik de ingebouwde routebeschrijving van je toestel. Houd er rekening mee dat je soms toestemming moet geven voor locatiediensten, wat je bij de eerste keer gebruik in de systeeminstellingen kunt regelen. Zo ben je binnen enkele minuten klaar om overal vlot te parkeren, zonder eindeloos rondjes te hoeven rijden in drukke stadscentra. 

Betalen en tariefoverzicht

Per parkeergarage of -terrein kun je direct zien hoeveel elektrische oplaadpunten er zijn. Als je echter benieuwd bent naar de parkeerkosten, dan wordt het je in de app niet heel gemakkelijk gemaakt. Die kosten zijn namelijk niet opgenomen in de app: je wordt doorverwezen naar de website van Q-Park, waar je vervolgens alsnog handmatig de parkeerlocatie moet invoeren. Niet heel gebruikersvriendelijk.

Parkeren op straat gaat gelukkig wel iets eenvoudiger: daar hoef je alleen de parkeersessie te starten. Als je creditcard of bankrekening is gekoppeld, hoef je vervolgens verder nergens meer naar om te kijken.

De app houdt de duur van je parkeeractie bij en rekent automatisch het juiste bedrag af. Zo voorkom je onnodige boetes. Zodra je terug bij je auto bent, beëindig je de sessie via Parkeersessie stoppen. Houd er rekening mee dat sommige locaties een maximaal dagtarief hanteren. Door dit vooraf te checken, kom je nooit voor verrassingen te staan. Ook prettig is dat je geen transactiekosten betaalt als je op straat parkeert, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij EasyPark.

Makkelijk garages inrijden

Een andere handige optie is de functie mobiel parkeren. Als je dit in de app instelt, kun je voortaan automatisch parkeergarages van Q-Park inrijden waar nummerbordherkenning is ingeschakeld. Welke dat zijn, zie je in de app. In de app geef je daartoe het nummerbord van je auto op, maak je een koppeling met iDeal of je creditcard en na het verifiëren van je rekeningnummer door middel van een machtiging van één cent wordt de betaling voortaan automatisch afgeschreven wanneer je de parkeergarage of het parkeerterrein afrijdt. Je betaalt in deze gevallen ook geen 40 cent transactiekosten. En: zowel bij het in- als uitrijden wordt de slagboom automatisch voor je geopend.

Handige tips

Het leuke aan de de Q-Park-app is dat deze meer biedt meer dan alleen het parkeren zelf. Zo kun je meldingen inschakelen door op Instellingen en vervolgens Pushmeldingen te tikken. Hierdoor ontvang je een notificatie wanneer je parkeersessie bijna afloopt of wanneer er een actietarief geldt.

Stel je voor dat je met vrienden dineert in een onbekende stad: de functie Vind mijn auto wijst je exact de weg terug naar je parkeerplek. Alles werkt intuïtief, omdat de app een overzichtelijke interface heeft en jou begeleidt bij elke stap. Mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je met Help direct contact opnemen met de supportafdeling. Let op dat je je gegevens up-to-date houdt, zodat je altijd toegang hebt tot de juiste betaalopties.

Meerdere auto's

Heb je meerdere auto's of wil je je account delen met anderen? Dat kan ook: in je profiel kun je namelijk meerdere nummerborden toevoegen. Logt iemand anders op een andere telefoon in met hetzelfde account, dan kan deze persoon de app dus ook gebruiken voor zijn of haar auto.

Tot slot

De Q-Park-app bespaart je kostbare tijd door parkeren makkelijk te maken en automatisch je betalingen te regelen. Dankzij de duidelijke interface en realtime informatie vind je moeiteloos beschikbare parkeerlocaties. Bovendien kun je snel je parkeeractie verlengen en betaalopties beheren, zodat je nooit meer onnodig betaalt. Prettig daarbij is dat je geen transactiekosten betaalt.