ID.nl logo
Huis

TomTom GO Mobile - Nog steeds de beste navigatie-app?

TomTom heeft een nieuwe navigatie-app voor iOS uitgebracht: TomTom GO Mobile. Deze app was al sinds vorig jaar op Android beschikbaar en is qua look en feel hetzelfde als de nieuwere 'kastjes' van TomTom. Grote vraag: is de nieuwe app een vooruitgang ten opzichte van de oude?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ja en nee. Ja, het is een vooruitgang omdat de interface een stuk moderner is en je vaak sneller bereikt wat je wilt. Nee, omdat er nog flink wat handige functies ontbreken die wél in de oude app zaten. Dat is in een notendop mijn ervaring na een week testen met de bèta-versie.

Lees ook: De beste apps voor in de auto.

Nieuwe interface, andere stem

Wat het eerste opvalt in vergelijking met de oude app is de interface. De kaart is vol in beeld en ook de hogere resolutie van grotere iPhones wordt goed ondersteunt. De kleuren zijn anders en je kunt niet meer een ander kleurenthema kiezen. Je moet het doen met de standaard dag- en nachtweergave. Ook qua stemmen is het een stap terug. De echte stemmen van Eva, Bram en Claire zijn verdwenen en je moet het alleen met de computerstem Xander of de Belgische Ellen doen.

Het is even wennen als de de oude app gewend bent, maar uiteindelijk is er prima mee te werken. Gebruikte je nog niet eerder TomTom, dan vind je de app waarschijnlijk erg gebruikersvriendelijk.

©PXimport

Je hoeft geen volledig adres in te vullen, een naam is vaak al genoeg om snel naar je bestemming te navigeren.

Gratis maar niet heus

TomTom Go Mobile zelf is gratis, installeren kost je niets. Je kunt dan 75 kilometer per maand gratis navigeren. Wil je meer, en dat is vrij snel het geval als je ergens wilt komen, dan moet je betalen. Overigens zijn de prijzen erg schappelijk: 19,99 euro voor een jaar of 44,99 euro voor drie jaar. Wel moet je iPhone of iPad minimaal over iOS 9 beschikken.

Files en flitsers

Voor dat geld krijg je er flitsinfo en de onvolprezen file-info van TomTom bij. Daarmee is de app eigenlijk net zo duur als de oude app, zonder dat je voor de app zelf hoeft te betalen. En dat is een slimme zet van TomTom. De file-info is het pareltje en zeker zijn geld waard (in mijn optiek tenminste). De beste flitsinfo haal ik bij Flitsmeister en gratis navigatie gaat ook prima met HERE Maps of als het echt niet anders kan Google Maps.

Alle landen in één app

Ook handig is de mogelijkheid om binnen de app verschillende landen te kunnen downloaden. Voorheen moest je een andere app kopen, nu heb je voor die 20 of 45 euro de mogelijkheid om over de hele wereld te navigeren.

©PXimport

Binnen de app kun je de kaarten van veel landen of werelddelen downloaden. Zo navigeer je in het buitenland zonder datakosten, mits je de file-info niet gebruikt.

Overigens moet je wel flink wat opslagruimte hebben. West-Europa bijvoorbeeld is al dik 5 GB. Dat is geen optie op een 8 GB iPhone en ook op een 16 GB-model zul je waarschijnlijk even wat zaken moeten verwijderen. De Benelux-kaart is 440 MB en landen als Frankrijk en Duitsland zijn los te kiezen maar dan wordt een trip naar Zuid-Spanje of Portugal plannen toch wat lastiger.

Minder routetypes

Helaas biedt de nieuwe app minder routetypes dan de oude. Voor liefhebbers van een leuk auto- of motorritje mist de optie 'kronkelroutes'. Daarmee kon je op een relaxte manier via leuke weggetjes van A naar B reizen, ideaal als je op bezoek bent in een mooi gebied. Rijd je weleens met een caravan of aanhanger, dan mis je de optie 'snelheid' waarmee je je eigen maximum snelheid kunt aangeven. Vooral op langere afstanden geeft dat een kortere route zonder extra reistijd en je omzeilt soms een stuk tolweg.

Ander gemis

Andere zaken die missen in vergelijking met de oude app zijn:

- Tussenpunten toevoegen, nu kun je maar naar één bestemming tegelijkertijd navigeren.

- Route vooruit berekenen (andere datum/tijdstip) + in je agenda zetten.

- Navigeren naar contactpersonen.

- Alternatieve route zoeken, bijvoorbeeld om files of blokkades (die de app zelf niet ziet/weet) te omzeilen tijdens de rit.

- Routetype per keer kiezen. Vooraf vragen kan niet, je kunt het wel aanpassen als de route is berekend.

De meeste punten worden in een van de komende updates toegevoegd. Wanneer dat zal zijn kon TomTom niet aangeven.

Upgrade-aanbod

De oude apps zijn per direct uit de App Store gehaald en het is duidelijk dat TomTom graag iedereen zo snel mogelijk naar de nieuwe app wil verhuizen. Heb je een van de oude TomTom-apps, dan krijg je binnenkort een aanbod voor een upgrade naar de nieuwe app inclusief 3 jaar onbeperkte kilometers (twv. 44,99 euro). Daarvoor moet de oude wel geïnstalleerd blijven.

Conclusie

Als je bovenstaand verhaal hebt gelezen, dan lijkt het alsof TomTom Go Mobile niet zo'n beste navigatie-app is. Voor verstokte gebruikers van de vorige app (die een paar dagen geleden nota bene een grote update heeft gekregen) is dat zeker het geval. Hopelijk komen de missende opties snel beschikbaar in de nieuwe app. Tot die tijd zou ik vooral de oude app blijven gebruiken.

Ben je een (mogelijk) nieuwe gebruiker, dan is TomTom Go Mobile echt de beste navigatie-app vanwege de snelle routeberekening, fijne interface en geweldige file-informatie. Je komt altijd aan op je bestemming en je moet echt een lokale bekende zijn om snellere sluiproutes te weten.

Oké
Conclusie

TomTom Go Mobile ---------------- **Ontwikkelaar:** TomTom **OS:** iOS, Android **Genre:** Navigatie **Taal:** Nederlands **Prijs:** Gratis **Releasedatum:** 11 februari 2016 **Getest op:** iOS 9.2.1 **Gesteste versie:** 1.0.2 **Website:** [tomtom.com](http://www.tomtom.com/nl_nl/) **Downloaden:** [Download voor iOS](https://itunes.apple.com/nl/app/tomtom-go-mobile/id884963367?mt=8) [Download voor Android](https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tomtom.gplay.navapp&hl=nl)

Plus- en minpunten
  • Soepele interface
  • Snelle en accurate navigatie
  • Uitstekende file-informatie
  • Missende opties t.o.v. oude app
  • 75 kilometer gratis per maand
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.