ID.nl logo
Test iPhone- en iPad-prestaties met benchmark-apps
Huis

Test iPhone- en iPad-prestaties met benchmark-apps

Benchmarks zijn bedoeld om de snelheid van een apparaat te meten. Het is vooral een vergelijkende tool, veel gebruikt door bijvoorbeeld IT-journalisten om verschillen in snelheid tussen apparaten te meten. Sommige van die tools zijn ‘saai’, maar met name als het om grafische metingen gaat zit er ook veel eye candy tussen. Leuk om eens naar te kijken! We stellen enkele benchmark-apps voor iOS en iPadOS aan je voor.

Benchmarks zijn al ongeveer zo oud als dat er computers bestaan. Het is immers altijd praktisch om te kunnen achterhalen hoe snel een bepaald systeem is. Er zijn tal van manieren om snelheid de meten. De meest simpele exemplaren laten gewoon een ingewikkelde berekening los op een computer en meten hoe lang ’t duurt alvorens die voltooid is. Waarbij dan geldt ‘hoe sneller, hoe beter’. 

Daarbij wordt niet heel nauwkeurig gemeten, want het zijn dan slechts bepaalde onderdelen van een processor die aan ’t werk gezet worden en niet de rest van een systeem. Geavanceerde benchmarks voeren een hele serie ‘real world’-applicaties (of code daarvan) uit. Denk aan het comprimeren van een foto of bestand, versleuteling, fotobewerking, tekstverwerking enzovoorts. Daaruit ontstaat na een tijdje draaien (en eventueel herhalen) een gemiddelde. 

Dat getal geeft een redelijk betrouwbaar inzicht in de werkelijke prestaties van een apparaat, zoals de gebruiker die uiteindelijk ervaart. Dát getal vergelijken is veel interessanter dan een ‘formule-race’. 

Lees ook: Met deze benchmarktools test je de prestaties van je pc

Geekbench

Geekbench is een app uit deze categorie. Voordeel van deze app is bovendien, dat ie multi-platform is. En daarmee zijn ook totaal verschillende apparaten zoals bijvoorbeeld een Windows-pc en een iPad met elkaar vergelijkbaar. 

De werking is simpel: start de app op je – in dit voorbeeld – iPad. Tik in de kolom links onder SELECT BENCHMARK op CPU en dan Run Benchmark, herhaal dit voor Compute. Wacht tot alles is afgerond en je krijgt scores te zien. Via https://browser.geekbench.com/ios-benchmarks kun je vergelijken met andere iOS/iPadOS-apparaten. 

Scoor je beduidend lager (heel veel hoger zal niet voorkomen tenzij je een net verschenen apparaat gebruikt, wellicht) dan moet je eens kijken wat er mis is. Mogelijk draait je geteste apparaat in batterijbesparingsmodus, bijvoorbeeld. Ook het draaien van achtergrond-apps kan een negatieve invloed hebben op de score.

©PXimport

Kortom: Geekbench is een mooie tool voor een snelheidsmeting, zie het maar als de CPU-variant van de aloude rollenbank. Maar hij is ook een beetje erg saai om naar te kijken. Dat heeft te maken met ’t feit dat Geekbench zich niet richt op de grafische mogelijkheden van je apparaat. De GPU wordt wel meegenomen, maar puur als extra processor voor specifieke taken. Geekbench zegt dus wel degelijk wat over die GPU, maar op een andere manier. 

3DMark

Er bestaan ook benchmarks die specifiek gericht zijn op de – met name – 3D-mogelijkheden van je apparaat. En daar wordt het interessant. Want naast een harde meetmethode (die er vaak grafisch niet of niet interessant uitziet) is hierin vaak ook een aardige demo opgenomen van hoe al het rekenwerk er in de praktijk uitziet. Een voorbeeld van zo’n app is 3DMark Wild Life Benchmark.

Installeer de app en start ‘m. Voor de sit-back-and-relax-modus zorg je dat de schakelaar achter Unlimited mode uit staat; klik vervolgens op Start. Je ziet nu een ‘film’ van in realtime berekende scenes. Oudere modellen iPhones en iPad’s zullen hier mogelijk moeite mee hebben, in het beroerdste geval leidend tot een soort van diashow. Nieuwe versies spelen de zaak vloeiend af. Uiteindelijk krijg je ook hier weer een score te zien die je kunt vergelijken.

©PXimport

Mocht de naam 3DMark je bekend voorkomen, dan kan dat kloppen. Het achterliggende bedrijf maakt al sinds jaar en dag 3D-benchmarks. Eerst voor de pc, waar ze ook al het onderste uit de kan haalden en halen van de GPU en videokaart. En inmiddels ook alweer een flinke tijd voor mobiele apparaten. Als je even gaat spitten in de app store, kom je meer benchmarks van hen tegen. De oudere exemplaren draaien veelal een stuk beter op wat oudere apparaten. 

Wel geldt dat die versies meestal niet meer up-to-date worden gehouden. En de neiging hebben soms te crashen omdat ze niet helemaal lekker samenwerken met veel recentere versies van iOS en/of iPadOS. Maar proberen kan geen kwaad natuurlijk. Het is helaas de reden dat een deel van de oudere apps inmiddels uit de app store is verwijderd. Jammer, ook om historische redenen.

Vergeet trouwens niet dit soort apps na gebruik weer van je apparaat te verwijderen. Ze nemen relatief veel opslagruimte in en dit zijn natuurlijk typisch van die apps waarvan je vergeet dat je ze hebt geïnstalleerd!

Overige benchmark-apps

Orbital Flight is ook een aardige benchmark. Wel eentje van een van een paar jaar oud, wat betekent dat een zowel nieuwe als alweer wat oudere apparaten er prima mee overweg kunnen. Snow Forest is ook een mooie, die ook kinderen zal bekoren. Al was dat laatste maar vanwege de Explore-modus waarin je de hoofdpersoon andere kleren kunt geven en nog wat dingetjes kunt doen. Het is vooral een meer realistische benadering van wat de gemiddelde game aan 3D-werk aflevert. 

Als je device hier moeite mee heeft én je wilt toch gamen, dan is het wellicht tijd voor een upgrade. Gravity Mark GPU gooit het over een andere boeg en is daarmee meer tijdloos. Deze app blijft simpelweg 3D-objecten toevoegen aan een scene, net zo lang tot de framerate onder de 30 beelden per seconden duikt. Dat kan bij bijvoorbeeld een op de M1 gebaseerde iPad Pro een tijd duren, maar dan heb je onderwijl wat om naar te kijken.

Een aparte benchmark tot slot is 8 Queens Performance. Hiermee wordt een schaakprobleem doorgerekend, waarvoor 92 oplossingen zo snel mogelijk worden berekend. 

©PXimport

Het gaat dan om 92 van de 16 miljoen opties waarbij de 8 koninginnen elkaar op een 8x8 schaakbord niet aanvallen. Aardig is dat je het aantal threads kunt opgeven waarvan de ‘solver’ gebruik mag maken. Daarvoor gebruik je het selectiemenuutje rechtsboven in beeld. 

We kunnen alvast verklappen dat het oplossen van de puzzel op een M1-apparaat razendsnel gaat, zélfs als je maar een enkele thread toewijst. Toegegeven: minder grafisch vuurwerk, maar wel indrukwekkend. Probeer dit soort hersenkrakers zelf maar eens op te lossen met echte schaakstukken op een schaakbord! Zal voor veel mensen zo ongeveer een levenswerk worden.

Na het lezen van dit artikel toe aan een vlottere iPad? Bekijk het iPad-aanbod van Bol.com.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.