5 nieuwe Android-beloftes van Google

© CIDimport

5 nieuwe Android-beloftes van Google

Geplaatst: 30 juni 2012 - 04:30

Aangepast: 16 november 2022 - 09:22

Jasper Bakker

Google's I/O-conferentie is grotendeels gewijd aan Android. Jelly Bean 4.1 is een flinke update en Google slaat nieuwe wegen in met hardware en media. Het doel is duidelijk: Apple en Amazon aftroeven.

Fragmentatie fixen

Google gaat de fragmentatie van zijn mobiele besturingssysteem aanpakken, weer (maart 2010), opnieuw (april 2011), maar nu echt (oktober 2011). Toestelmakers krijgen nieuwe Android-updates ver vóór de officiële release ervan: de zogeheten product development kit (pdk) komt maanden eerder ter beschikking. Handig, dan is er minder risico op één pronktoestel met een nieuwe Android-versie wat laaange tijd het rijk alleen heeft.

Oh wacht, het heet volgens Google geen fragmentatie maar is differentiatie. Dat heeft topman Eric Schmidt in februari uitgelegd toen Android versie 4.0 de mijlpalen bereikte van 1 procent gebruik en 3,5 maanden beschikbaarheid. Inmiddels is Android 4 (inclusief enkele kleine updates) goed voor een 'forse' 7,1 procent marktaandeel, blijkt uit de activeringsteller van Google zelf. Apple heeft dit ook fijntjes aangehaald in zijn recente aankondiging van iOS6.

Een ironische tussenstand was nog dat het antieke Gingerbread (versie 2.3) vorige maand sneller is gegroeid dan het nieuwe Ice Cream Sandwich (versie 4.0). Dit is deels te danken aan de goedkope massa die de onderkant van de smartphonemarkt vormt, en deels aan de bekendheid van toestelmakers, app-ontwikkelaars én consumenten met zo'n oudere Android-versie. Over die bekendheid van de hardwarepartners: zelfs 'eerste vrouw' Samsung in de Android-harem verslikt zich voor zijn Galaxy S II in Google's ijsje.

Mediagemak

Terwijl Google bekend staat als een bedrijf van techneuten, lijkt het nu wel een lesje te leren van Apple en Amazon. Hoe prachtig een platform of apparaat ook is, als het omslachtig in gebruik is, maakt het minder kans. Die verminderde kans kan dodelijk zijn in de strijd tegen concurrenten die wél ingericht zijn op gemak. Zoals de gesloten en gestroomlijnde gebruikservaring van de iPad in combinatie met het rijke aanbod van de iTunes Music Store en de App Store.

Maar de iPad is niet de enige concurrent voor Google's tabletplatform. E-commercereus Amazon heeft met de broncode van het open Android een eigen afgeleide gemaakt. Voor zijn Kindle Fire-tablet die geheel in het teken staat van Amazons eigen online-winkel. Met daarin e-books, films, tv-series, apps en meer. Vooralsnog alleen voor gebruikers in de Verenigde Staten, maar de geruchten over een Europese lancering zwellen aan.

Bovendien is de Fire goedkoop, want gesubsidieerd door de gemakkelijke en dus verleidelijke 'upsell' van content (en niet zozeer accessoires of upgrades). Met de duurdere iPad aan de ene kant en de prijsvechter Fire aan de andere kant, beseft Google goed dat het zijn tabletambities nu zelf ter hand moet nemen. Net zoals Microsoft dat beseft en zelfs geheel eigenhandig doet.

Designdurf

De Google-eigen tablet, gemaakt in samenwerking met hardwarepartner Asus, is al besproken in vele hands-ons, reviews, blogposts en tweets van aanwezigen op de I/O-conferentie. Geconstateerde minpunten zijn niet per sé ommissies, maar bewuste offers. Om de prijs van de Nexus 7 laag te houden, maar ook om de functie van het apparaat duidelijk te hebben én te houden.

Neem het gemis van een geheugenkaartslot. Apple's goed verkopende iPad heeft al aangetoond dat miljoenen consumenten hier niet om malen. In ieder geval niet genoeg om de tablet links te laten liggen. Bovendien, waar zijn geheugenkaarten precies voor nodig in een apparaat dat bedoeld is voor de consumptie van content in de cloud? Idem dito voor een camera aan de achterkant: wie gaat er visitekaartjes scannen met zijn mediatablet?

Pc-makers en Microsoft wordt al jaren verweten dat ze alles voor iedereen proberen te zijn, is het anno 2012 misschien toch echt tijd voor keuzes. Durven kiezen en dan zo'n keuze consequent doorvoeren. Dus niet een besturingssysteem voor bijvoorbeeld een pc of voor een smartphone even haastig overzetten naar een tablet. Dat levert niet een optimaal resultaat op.

Goedkoop, geen duurkoop

Reviewers en testers bejubelen ook het uiterlijk van de Nexus 7-tablet. Eerdere Nexus-apparaten waren ook al formidabel wat hun hardware betreft, maar zaten dan wel qua prijs aan de bovenkant van de markt. Zo niet Google's eerste tablet, die niet eens is gemaakt door de eigen hardwaredivisie (Motorola).

Het apparaat heeft een moderne quadcore ARM-processor van Nvidia en een helder scherm met net hogere resolutie dan wat momenteel standaard is voor 7 inch tablets. Tegelijkertijd is er géén sprake van goedkoop (qua prijs) en dus goedkoop (qua kwaliteit). Het wekt dan ook geen verbazing dat Google niets aan de verkoop van dit Android-apparaat verdient.Terwijl het bedrijf ook nog eens de marketingkosten op zich neemt, zegt Android-opperbaas Andy Rubin tegen techblog AllThingsD.

De prijs van de Nexus 7 lijkt dus goed, net zoals het apparaat en de software daarop. Google benadrukt ook dat het Android 4.1 (Jelly Bean) flink heeft geoptimaliseerd. Dit na het naar eigen zeggen speciale ontwikkelwerk dat is verricht voor de aparte tabletversie 3.0 (Honeycomb), die geen grote indruk heeft gemaakt in de markt. Ditmaal laat Google zijn tabletambities niet over aan een haastig gemaakt OS, op hardware van derden die daar ook aan willen verdienen. Het geld moet komen uit de contentverkoop.

Apple aftroeven

Google heeft Android ook los van de eigen pronktablet voorzien van nieuwe ammunitie in de strijd om de smartphonegebruiker. Ammunitie die ook beschikbaar is voor de smartphones en tablets van derden. Google heeft serieus nagedacht over echt-smart functies voor zijn smartphoneplatform maar is daarbij de gebruiker niet uit het oog verloren.

De engineering-reputatie van Google heeft namelijk eerder al voor indrukwekkende technologie gezorgd, maar de grote concurrent Apple weet op veel fronten te winnen met gelikt design en intuïtieve interfaces. De iPhone- en iPad-maker weet letterlijk en figuurlijk een fraai platform neer te zetten. Dat omvat niet alleen letterlijk de looks van iOS, maar ook de kleine dingen. Denk aan de reactiesnelheid van de gebruikersinterface, en aan schijnbaar onbeduidende dingen als het terugveren van het scherm als er tot de boven- of ondergrens wordt gescrolled.

Google heeft zich dit ter harte genomen en heeft de nieuwe Android-versie voorzien van grote en kleine zaken voor gebruiksgemak en souplesse. Zo heeft Google Voice Search heeft een enorme sprong over Siri gemaakt. Niet alleen heeft het nu een dicteerfunctie die zelfs offline werkt, Voice Search is sneller, accurater én heeft een natuurlijker stem dan Siri. Een head-to-head demonstratie van TechnoBuffalo (zie onderaan) spreekt voor zichzelf.

Verder is het mobiele leven met Android 4.1 flink vergemakkelijkt door Google Now, die je eigen agenda combineert met je zoekhistorie en locatie om zelf proactief meldingen te kunnen geven. Bijvoorbeeld om op tijd weg te gaan omdat je normaal over een snelweg rijdt waar nu net een flinke file ontstaat. Nogal een stapje verder dan de locatiegebaseerde herinneringen die de iOS-gebruiker zelf kan instellen.

Eerder heeft Apple al voor iOS5 nuttige notificaties afgekeken van Android, nu leent Google weer terug. Het neemt hierbij ook een voorschot op functies die Apple heeft aangekondigd komende herfst in iOS6 te brengen.

Jelly Bean bereikt waarschijnlijk niet de grote Android-massa, maar gaat wel flink scoren. De bal ligt weer bij Apple.

Vernieuwde Google Voice Search troeft Apple Siri af:

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten