ID.nl logo
16 Handige tips voor Google-diensten
© Reshift Digital
Huis

16 Handige tips voor Google-diensten

Het aantal Google-diensten wordt continu uitgebreid. De nieuwste dienst - het zal u vast niet zijn ontgaan - is Google Plus. Dit sociale netwerk is veelbelovend en moet een serieuze concurrent van Facebook worden. Maar ook diensten die al langer bestaan, zoals Gmail, YouTube en Documenten worden nog steeds verbeterd. Deze en andere Google-diensten kunt u slim gebruiken om uw leven gemakkelijker te maken.

1. Google+ inleiding

Ook Google heeft zich in de sociale netwerkmarkt gestort. En in tegenstelling tot het jammerlijk geflopte Google Wave, lijkt Google+ een grotere kans van slagen te hebben. Google+ kunt u zien als een kruising tussen Facebook en Twitter. Net als op Facebook kunt u alle mogelijke informatie delen met anderen en net als op Twitter kunt u iedereen volgen die u wilt. "Met Google+ kun je delen op internet zoals je dat doet in de echte wereld", is de omschrijving die Google zelf geeft, en dat klopt aardig. Net zoals in de echte wereld, kunt u contactpersonen indelen in kringen. U hebt een vriendenkring, uw collega's en uw familieleden. Deze kringen kunnen overlappen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Google+ is hierop gebaseerd en vertaalt deze gedachte naar het internet. U kunt namelijk kringen aanmaken, waaraan u de gewenste contactpersonen toevoegt. En dit maakt het gericht delen van informatie, foto's, video's en links naar interessante websites erg eenvoudig. Als u bijvoorbeeld een aantal foto's wilt delen met alleen uw vrienden (en niet met uw collega's en misschien ook niet met uw familieleden), dan kan dit eenvoudig op Google+.

©PXimport

Google+ is het nieuwe sociale netwerk van Google dat de strijd aangaat met Facebook.

2. Google+ kringen

Google+ draait zoals gezegd om kringen. Eigenlijk zijn dit gewoon lijsten met mensen. De meesten zullen een kring maken voor vrienden, een voor familie en misschien een voor collega's of mensen van uw sportvereniging. Maar u kunt zoveel kringen aanmaken als u wilt en mensen aan meerdere kringen toevoegen. Mensen die u toevoegt aan een kring, krijgen hier een melding van. Ze krijgen echter niet te zien in welke kring u hen hebt toegevoegd. Het is best even een karwei om een goede indeling te bedenken, maar denk hier goed over na. Het mooie van dit indelen in kringen is dat u eenvoudig kunt kiezen met wie u welke informatie deelt. Tegelijkertijd kunt u de informatie die mensen met u (of met iedereen) delen, als een soort Twitter-tijdlijn inzien. Een nieuwsoverzicht dus, van uw vrienden, familie enzovoort. U vindt dit nieuwsoverzicht onder Updates.

©PXimport

Dankzij Google kringen kunt u eenvoudig kiezen met wie u wat deelt.

©PXimport

Ook handig is dat u de updates per kring kunt bekijken. Zo bent u snel op de hoogte van wat er in bepaalde kringen speelt!

3. Aanmelden voor Google+

De dienst is nog maar een aantal maanden in de lucht en zoals altijd zijn het voornamelijk de 'early adopters' die u op dit sociale netwerk tegen zult komen. Maar dit kan snel veranderen, want iedereen met een Google-account (bijvoorbeeld Gmail) kan zich aanmelden. Om u direct aan te melden voor Google+, gaat u naar Google+ en klikt u op de grote blauwe knop Direct meedoen. Klik op de volgende pagina op de knop Aanmelden. U wordt doorgestuurd naar de bekende inlogpagina voor uw Google-account. Vul uw e-mailadres en bijbehorend wachtwoord in en klik wederom op Aanmelden. Het kan helaas zo zijn dat aanmelden tijdelijk niet mogelijk is. Google+ bevindt zich namelijk nog in een beperkte testfase. Klik dan op de knop Hou me op de hoogte, laat uw naam en e-mailadres achter en u wordt vanzelf uitgenodigd.

©PXimport

Iedereen kan zich aanmelden voor Google+, het enige dat u nodig hebt is een Google-account.

Google+

We beginnen dit artikel met een korte introductie van Google+. Hoewel iedereen zich kan aanmelden met een Google-account, bevindt Google+ zich op het moment van schrijven nog steeds in een testfase en kan het zijn dat u niet direct toegang krijgt. We houden het daarom bij een korte introductie, maar zullen er later - als het voor iedereen toegankelijk is - uitgebreid op terugkomen.

4. Punten in uw Gmail-adres

Als u een Gmail-account hebt, dan weet u misschien dat het niet uitmaakt of u punten gebruikt in uw e-mailadres of niet. Wat voor het apenstaartje staat, kunt u voorzien van zoveel punten als u maar wilt. Het maakt niet uit of u billgates@gmail.com gebruikt, of bill.gates@gmail.com: het komt allemaal in dezelfde mailbox terecht. Ook b.i.l.l.g.a.t.e.s@gmail.com kunt u gebruiken. Zo kunt u onderscheid maken tussen belangrijke en minder belangrijke e-mails. Gebruik punten in het e-mailadres voor alle websites waar u zich moet registreren. Stuurt u een sollicitatiebrief, dan laat u de punten weg. Zo kunt u met behulp van filters eenvoudig de minder belangrijke e-mails direct naar een map laten verplaatsen en behoudt u overzicht in uw mailbox!

©PXimport

Het maakt niet uit of u punten gebruikt voor het apenstaartje of niet, alles komt aan!

5. Het plusteken gebruiken

Naast punten in het Gmail-adres, kunt u ook gebruikmaken van het plusteken. Stel dat uw e-mailadres stevejobs@gmail.com is, dan kunt u voor het apenstaartje nog een plusteken en een woord plaatsen. Schrijft u zich in voor een nieuwsbrief, gebruik dan bijvoorbeeld stevejobs+nieuwsbrieven@gmail.com. Niet alle inschrijfformulieren accepteren het plusteken, maar bij de meeste moderne websites is dit geen enkel probleem. Zo kunt u eenvoudig alle nieuwsbrieven in een speciale map laten binnenkomen.

©PXimport

Gebruik een plusteken in uw Gmail-adres en u kunt eenvoudig e-mail filteren!

6. Googlemail.com

In Duitsland mag Google de naam Gmail niet gebruiken, omdat een Duits bedrijf deze naam al eerder registreerde. Alle Duitsers die de maildienst van Google dus willen gebruiken, moeten inloggen op Googlemail. Maar wist u dat niet alleen de Duitsers, maar iedereen met een Gmail-adres ook een e-mailadres bij googlemail.com heeft? Ook de e-mails die naar dit domein worden gestuurd, komen gewoon in uw Gmailbox terecht. Nog een manier om onderscheid te maken tussen belangrijke en minder belangrijke e-mail!

©PXimport

U kunt in plaats van gmail.com ook googlemail.com als e-maildomein gebruiken!

Google-diensten verdwijnen

Helaas komt het ook voor dat Google bepaalde diensten - die u mis­schien juist vaak gebruikt verwijdert. Zo is onlangs op het Google web­log aangekondigd dat er een grote 'herfstschoonmaak' zal plaatsvinden. Sommige diensten verdwijnen, sommige worden samengevoegd met andere Google-diensten. Onder andere Google Desktop, Google Pack en Google Notebook zullen worden opgeheven. De complete lijst met wijzigingen vindt u hier (Engelstalig). Maakt u gebruik van een van de besproken diensten, controleer dan op tijd of u uw gegevens moet veiligstellen.

©PXimport

Google houdt een flinke herfstschoonmaak, de complete lijst vindt u op het weblog.

7. Herinneringen in Google Agenda

Google biedt naast Gmail ook een prima agenda en dat kan best handig zijn. Zo kunt u bijvoorbeeld herinneringen instellen. Handig voor die steeds terugkerende taken die u anders wellicht zou vergeten, zoals het vuilnis buitenzetten. Als u ingelogd bent op Gmail, klikt u bovenin op Agenda om naar Google Agenda te gaan. Of ga direct naar uw agenda via Google Calendar. Om een afspraak of herinnering te maken, klikt u linksboven op de knop Maken. Vul de benodigde gegevens in en plaats een vinkje bij Herhalen. Klik op Gereed als u klaar bent. Bij herinneringen kunt u kiezen voor een pop-up en/of een e-mail. Vul desgewenst nog in of u beschikbaar of bezet bent en of deze herinnering of afspraak openbaar of privé is. Klik tot slot op Opslaan.

©PXimport

Google Agenda biedt uitgebreide mogelijkheden om afspraken en herinneringen op te slaan.

8. Doe-het-zelf met YouTube

Soms zijn er van die klusjes in huis, waarvan u wellicht denkt: dat kan ik niet zelf, daar moet ik iemand voor laten komen. Dat hoeft niet zo te zijn! Want YouTube staat boordevol met DIY (Do It Yourself - Doe-Het-Zelf)-video's. Je kan het zo gek niet bedenken, bijna alles is er te vinden. Kraan vervangen? Kijk even op YouTube. Een vloer leggen? Is ook op YouTube te vinden. Er zijn diverse kanalen op YouTube die een mooi startpunt zijn voor al uw huis-tuin-en-keukenklusjes. Bijvoorbeeld:

,

en

. Handig!

©PXimport

YouTube staat boordevol met instructievideo's, over allerhande onderwerpen. Doe het zelf!

9. Actuele files in Google Maps

Als u wilt weten of er momenteel files staan op de route die u van plan bent te gaan rijden, dan kunt u op diverse websites terecht. Maar wist u dat u ook gebruik kunt maken van Google Maps? Ga naar Google Maps en zoom in op de gewenste locatie. Klik daarna rechtsboven op het uitschuifmenuutje. Selecteer Verkeer. Op de plattegrond wordt nu de actuele verkeerssituatie weergegeven met behulp van kleuren. Bij groen is er niets aan de hand, bij geel wordt er al wat langzamer gereden en bij rood of zelfs zwart is het foute boel. Niet alleen de files op snelwegen wordt weergegeven, ook de kleinere wegen en straten zijn te zien. Het mooie is ook dat u de voorspelde verkeerssituatie voor andere dagen kunt zien. Klik linksonder in het scherm op wijzigen en selecteer de dag en de tijd waarvoor u de voorspelde verkeersdruk wilt zien. U kunt overigens niet alleen de file-informatie van Nederland bekijken, Google heeft dit inmiddels voor grote delen van de (Westerse) wereld beschikbaar gemaakt.

©PXimport

Bekijk gedetailleerde, actuele file-informatie in Google Maps!

10. OV-informatie in Google Maps

Een van de andere mogelijkheden die Google Maps biedt, is het tonen van routebeschrijvingen. Vroeger kon u alleen kiezen tussen de route per auto of lopend, tegenwoordig kunt u - afhankelijk van de plaats - ook kiezen voor een routebeschrijving per openbaar vervoer. Klik linksboven op Routebeschrijving, vul achter punt A uw vertrekplaats in en achter punt B uw bestemming. Als de routebeschrijving met het openbaar vervoer beschikbaar is, dan verschijnt het pictogram van een bus tussen de auto en de voetganger in. Klik hierop en u krijgt diverse opties te zien. Selecteer een van de voorgestelde beschrijvingen en de route wordt op de kaart weergegeven. De informatie verkrijgt Google van openbaar vervoeraanbieders als NS en plaatselijke vervoerders.

©PXimport

Uw route plannen met het openbaar vervoer kan nu ook in Google Maps.

11. Zoeken met Engelstalige Google

Wanneer u googelt, zal het u vast zijn opgevallen dat Google automatisch overschakelt naar Google.nl, de Nederlandse versie van Google dus. In de meeste gevallen is dit natuurlijk prima. Maar soms wilt u misschien liever de standaardversie van Google, namelijk Google.com gebruiken. Wat u ook probeert, als u Google.com intikt, wordt u toch weer doorgestuurd naar de Nederlandse versie. Er is echter een eenvoudige truc om dit te omzeilen. Ga naar Google ncr en u krijgt de standaardversie van Google. U vraagt zich wellicht af waar ncr voor staat? Dit is simpelweg een afkorting voor 'no country redirect'.

©PXimport

Wilt u de Engelse versie van Google gebruiken? Gebruik dan de snelcode 'ncr'.

12. Offline Google Mail

Hoewel internetproviders vandaag de dag behoorlijk betrouwbaar zijn, kan het nog steeds voorkomen dat u tijdelijk geen verbinding met het internet hebt. En dan hebt u als online Gmail-gebruiker een probleem, want u kunt dan ook niet bij uw e-mail (tenzij u een mailclient als Outlook gebruikt of uw e-mail op bijvoorbeeld uw smartphone kunt lezen). Google heeft hier een oplossing voor bedacht in de vorm van een handige Chrome-extensie. Met de Offline Google Mail extensie kunt u Gmail gebruiken, ook als er geen internetverbinding is. Natuurlijk kunt u in die tijd geen e-mails ontvangen of versturen, maar u kunt wel bij uw Inbox, u kunt alvast e-mails schrijven en beantwoorden, verwijderen enzovoort. Op het moment dat de internetverbinding weer actief is, worden de offline handelingen die u hebt uitgevoerd automatisch gesynchroniseerd. Dit is ook handig als u met het vliegtuig gaat en door wilt blijven werken. U vindt de extensie hier en u hebt uiteraard wel de browser Google Chrome nodig. Klik op Toevoegen aan Chrome / Installeren. In uw Windows-taakbalk (rechts onderin) wordt nu een Chrome-pictogram toegevoegd. Klik op dit pictogram en klik op Offline Google Mail. U komt nu op een pagina in Chrome, waar u aan kunt geven of u Gmail offline wilt gebruiken. Dit wilt u, dus selecteert u de optie Allow Offline Mail. U komt nu in uw mailbox terecht, die er iets anders uitziet dan u gewend bent van Gmail. Maar dat is misschien wel nog een voordeel van deze Offline Gmail-app: het is erg overzichtelijk en er zijn geen advertenties te zien.

©PXimport

De extensie Offline Google Mail voor Chrome zorgt ervoor dat u altijd in uw Gmail-box kunt.

©PXimport

De eerste keer dient u Offline Mail in te schakelen, op de achtergrond wordt uw Gmail gesynchroniseerd.

©PXimport

De lay-out is wat anders, maar u kunt alle gebruikelijke handelingen uitvoeren.

13. Takenlijstjes

Houdt u van lijstjes maken? Lijstjes met dingen die u niet mag vergeten, dingen die u nog moet doen vandaag; sinds enige tijd is het ook in Gmail mogelijk om takenlijstjes bij te houden. Klik linksboven (onder Contactpersonen) op Taken. Rechtsonder in het browserscherm wordt nu een schermpje zichtbaar. Hier kunt u eenvoudig nieuwe taken aanmaken door gewoon tekst in te voeren. Sluit af met Enter en u kunt een nieuwe taak maken. Alles werkt zoals u zou verwachten: u kunt de taken als afgehandeld markeren door het hokje ervoor af te vinken en u kunt taken verschuiven (plaats de muiscursor op de gestippelde rand aan de voorkant en verplaats de taak door de linkermuisknop in te drukken en de taak te verslepen). Klikt u aan de rechterkant op het blauwe pijltje, dan kunt u nog details invoeren als vervaldatum, opmerkingen en kunt u de taak toevoegen aan een andere takenlijst.

©PXimport

In Gmail kunt u ook handige takenlijstjes bijhouden.

14. Goo.gl

U hebt vast wel eens gehoord van url-shorteners (url-inkorters) als bit.ly en tinyurl.com. Deze diensten bestaan al jaren, en zijn met name populair geworden door Twitter, omdat het aantal karakters dat u kunt gebruiken nu eenmaal beperkt is. Maar wist u dat ook Google zijn eigen url-verkorters heeft? Naast G.com, wat Google alleen voor eigen bedrijfsdoeleinden gebruikt, is er Goo.gl dat wél door iedereen gebruikt kan worden. Ga naar Goo.gl en vul een lange url in. Klik op Shorten. De verkorte url is direct beschikbaar en als u de sneltoetscombinatie Ctrl+C gebruikt, kunt u de url direct in bijvoorbeeld een mailtje plakken.

©PXimport

Gebruik goo.gl om snel url's in te korten.

15. Goo.gl statistieken

Als u ingelogd bent op Gmail, dan kunt u de statistieken zien van alle verkorte url's die u hebt aangemaakt. Maar op zich hoeft u niet eens in te loggen. Een korte url van goo.gl ziet er als volgt uit: http://goo.gl/aXczE. Door nu tussen de http://goo.gl/ en de code (in dit geval aXczE) het woordje info te plakken, krijgt u direct de statistieken te zien. Deze statistieken zijn openbaar en door iedereen op te vragen als men de korte url weet. Met goo.gl kunt u bovendien slimme trucjes uithalen. Bijvoorbeeld om te zien of iemand de door u aangeraden website daadwerkelijk bezocht heeft: stuur de korte url dan alleen naar deze persoon. Het is hoe dan ook een handige en snelle methode om bij te houden hoeveel mensen op uw links klikken, met welke browser, welk besturingssysteem en vanuit welk land.

©PXimport

Goo.gl biedt handige statistieken, maar weet wel dat iedereen deze kan inzien.

16. Goo.gl QR-code

U hebt vast weleens die vreemde vierkante blokken met lijnen, vierkanten en blokjes gezien. Deze zogeheten QR-codes kunt u met speciale apps voor smartphones 'scannen', waarna deze razendsnel gedecodeerd worden in een stuk tekst. Die QR-codes zijn dus eigenlijk een soort geheimtaal die ontcijferd kan worden of gewoon streepjescodes die meer informatie kunnen bevatten. Een QR-code wordt vaak gebruikt om een link te maken naar een website of een filmpje. Zo hoeft u het adres niet te onthouden of in te voeren in uw (mobiele) browser. Maar hoe maakt u deze nu zelf? Ook met goo.gl! Elke ingekorte url wordt namelijk ook omgezet in een QR-code en u hoeft alleen maar .qr achter de korte url te plaatsen om de afbeelding te zien (in dit voorbeeld dus http://goo.gl/aXczE.qr). Standaard wordt de QR-code in het formaat 150x150 pixels getoond. Wilt u echter een grotere versie? Wijzig dan in de url de 150x150 (achter chs=) in bijvoorbeeld 500x500 en druk op Enter. Deze afbeelding kunt u bijvoorbeeld afdrukken op uw visitekaartje, op posters enzovoort. De maximale grootte die u zo kunt kiezen is 547x547, omdat het maximale pixels dat gerenderd kan worden is ingesteld op 300.000.

©PXimport

Plaats .qr achter een verkorte goo.gl-url en u krijgt de bijbehorende QR-code te zien.

©PXimport

Pas de url aan om de QR-code in een groter formaat te zien.

▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer
▼ Volgende artikel
Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving
© JBL
Huis

Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving

Traditionele oordopjes sluiten luisteraars af van hun omgeving, maar JBL gooit het met zijn nieuwe Sense Pro over een andere boeg. Het minispeakertje van dit zogenoemde open ear-model bevindt zich namelijk pal voor jouw gehoorgang. Met name in het verkeer is dat wel zo veilig, want tijdens het luisteren hoor je óók omgevingsgeluid. We nemen de proef op de som.

Uitstekend
Conclusie

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.

Plus- en minpunten
  • Zachte flexibele oorhaken
  • Zit comfortabel
  • Lange accuduur
  • Snel opladen in draadloze oplaadcase
  • Gebruiksvriendelijke bediening
  • Spatwaterbestendige behuizing
  • Hoge geluidskwaliteit
  • Equalizerinstellingen aanpassen in app
  • Ruimtelijk geluid via Spatial Sound
  • Duur
  • In-ears kunnen wiebelen
  • Personen in omgeving kunnen meeluisteren
  • Geen oplaadkabel meegeleverd

De JBL Sense Pro is een interessant product voor mensen die reguliere oordopjes niet zo prettig vinden zitten. Je hoeft deze apparaatjes namelijk niet in je oor te proppen. Met behulp van flexibele siliconen oorhaken blijven ze goed op hun plek zitten. Dankzij het zachte materiaal ervaar je tijdens lange luistersessies niet zo gauw irritaties. De Sense Pro zit erg comfortabel in de ronding van je oor. Bedenk wel dat je deze in-ears bij bepaalde activiteiten enigszins voelt wiebelen, bijvoorbeeld wanneer je wild met je hoofd draait of tijdens het sporten. Logisch, want de behuizing zit tenslotte niet klem in jouw gehoorgang. Het is een kwestie van wennen.

©Maikel Dijkhuizen

Je bergt de oordopjes op in dit bijgesloten draadloze oplaaddoosje.

Accu en bediening

Zodra deze bluetooth-oordopjes na enige oefening eenmaal goed op hun plek zitten, kan het luisteren beginnen. Met een luistertijd van ongeveer acht uur op een enkele batterijlading houdt de Sense Pro het lang vol. De inbegrepen oplaadcase bevat een accu met een capaciteit van nog eens dertig uur. Na slechts tien minuten opladen kunnen de oortjes er weer vier uur tegenaan. Kortom, je hebt onderweg of op afgelegen plekken niet zo snel te maken met lege accu's.

De IP54-gecertificeerde behuizing is spatwaterdicht. Laat ze in de regen dus lekker zitten. Het linker- en rechteroordopje bevatten een klein aanraakpaneeltje. Tik eenmaal aan de linkerkant om het volume harder te zetten en tik tweemaal voor een zachter geluid. Je raakt het rechteroordopje aan om muziek te pauzeren en liedjes te skippen. Via het bedieningspaneel beantwoord je ook nog inkomende oproepen. Voor handsfree gesprekken zijn er maar liefst vier microfoons ingebouwd. Al met al werkt de bediening prima, zodat je jouw smartphone in je zak of tas kunt laten zitten.

©Maikel Dijkhuizen

Het langwerpige bedieningspaneel valt aan de buitenzijde nauwelijks op.

Gedetailleerd geluid

Op audiovlak heeft JBL zijn zaakjes goed voor elkaar. De Sense Pro levert een kraakhelder geluid met een hoge detaillering. Zelfs bij het luisteren van bombastische muziekstukken zijn alle instrumenten duidelijk te horen. Met de standaard geluidsinstellingen blijft het basniveau voor muziekgenres als hiphop en dance wel iets achter. Geen probleem, want in de JBL Headphones-app pas je het geluid naar eigen smaak aan. Activeer bijvoorbeeld de equalizerinstelling 'Bass' of zelfs 'Extreme Bass'.

Als je graag naar films en series kijkt, komt de ondersteuning voor ruimtelijk geluid goed van pas. Zet in dat geval de optie 'Spatial Sound' aan en ervaar meer audio-effecten. Een nadeel is dat personen in jouw omgeving het geluid afkomstig van de Sense Pro wellicht kunnen horen. Dat komt door de open constructie van de oordopjes. Overigens geldt dit met name wanneer je het volume hoog hebt staan.

©Maikel Dijkhuizen

Kies in de JBL Headphones-app de gewenste audio-instellingen en bekijk de resterende accucapaciteit.

JBL Sense Pro kopen?

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.