ID.nl logo
10 presentatie-apps voor je iPad
© Reshift Digital
Huis

10 presentatie-apps voor je iPad

Alleen vertellen is niet altijd genoeg. Ondersteun daarom je verhaal, jaarcijfers of spreekbeurt met een gelikte professionele presentatie. Naast PowerPoint zijn er meer apps die dit kunnen. Wij zetten tien apps op een rij die beloven dat je publiek zich geen moment verveelt als je hen toespreek.

Haiku Deck

Prijs: Gratis

De makers van Haiku Deck weten hoe mensen presentaties maken: ze willen iets vertellen en zoeken daar tegelijk beeld bij, meestal via Google. Haiku Deck integreert het zoeken naar beeld in de app. Op basis van de teksten in de dia's suggereert het programma plaatjes die bij de dia passen.

De zoekresultaten zijn altijd beelden die via de Creative Commons-licentie gebruikt mogen worden. Premium-afbeeldingen en -thema's kosten wel geld. Uiteraard zijn onze eigen foto's op de camerarol ook toegankelijk. Presentaties kunnen we delen via Facebook, e-mail, Twitter of via een blog.

©PXimport

Keynote

Prijs: € 8,99

Hét presentatieprogramma van Apple. De iPad-versie bestaat alweer een tijdje, maar is nog steeds een top-applicatie voor een mooie en evenwichtige show. Diverse animaties en mooie overgangen zorgen voor een vloeiende presentatie. De standaard-vormgeving is naar eigen smaak aan te passen, inclusief eigen foto's.

Toch blijft elke presentatie een duidelijk 'Apple-gevoel' houden. Dat laatste verdwijnt overigens als we een presentatie als PowerPoint-compatible bestand exporteren. De sjeu is er dan onmiddellijk af en animaties worden tot een karig minimum teruggebracht.

©PXimport

Google Drive

Prijs: Gratis

Bij Google Docs zit ook een basale presentatie-ontwerper. Dit ontwerpen kan helaas niet in de iPad-app, waar we wel teksten en spreadsheets in kunnen aanmaken. We zijn dus beperkt tot het afspelen van dia's die we via de web-interface hebben samengesteld.

Het resultaat is niet bijster elegant, met simpele animaties zoals invliegen van tekst of een rechttoe-rechtaan 'fade-in'. Het grote voordeel is natuurlijk de cloudopslag van Google Drive zelf: we hebben onze presentaties altijd bij ons - als we internet hebben.

©PXimport

Presentation Viewer - Free

Prijs: Gratis (Premium-versie € 2,69)

Deze app biedt geen ontwerpscherm, maar biedt alleen een afspeelmogelijkheid voor eerder gemaakte ppt-bestanden (PowerPoint). Zonder integratie met iCloud of Dropbox is het op slechts twee manieren mogelijk om presentaties te importeren: via een kabel tussen iPad en iTunes of via de mail.

De app is buggy, soms ontbreekt zonder aanwijsbare reden de afspeelknop. De gratis versie zit vol advertenties die we voor 2,69 kunnen verwijderen. Er zijn veel betere alternatieven op de markt, laat deze dus links liggen.

©PXimport

Slideshark

Prijs: Gratis

Als pure presentatie-speler steekt Slideshark met kop en schouders boven zijn concurrenten uit. Het programma weet Microsoft-presentaties heel goed af te spelen. Er zijn handige hulpjes zoals een ingebouwde 'laserpointer': door een vinger op het scherm te houden verschijnt daar een rode stip.

Ook kunnen we de iPhone gebruiken als 'remote' voor presentaties op de iPad. Minpunt is de verplichting om Slidesharks eigen cloudopslag (100MB gratis) te gebruiken. We kunnen ook presentaties importeren uit Dropbox of andere clouddiensten, maar dit is wel wat omslachtig.

©PXimport

Presentation

Prijs: Gratis

Eenvoudiger dan dit kan bijna niet. En dat bedoelen we niet als compliment. We kunnen dia's ontwerpen op basis van elf sjablonen, waar we zelf beeld en tekst aan toevoegen. Geen animaties, geen mooie overgangen. De app biedt een aantal texturen als achtergrond die er niet onaardig uitzien, maar we kunnen met de beste wil van de wereld geen echt mooie voorstelling in elkaar zetten.

Presentation is niet compatibel met PowerPoint of Keynote, biedt geen toegang tot Dropbox of Google Drive en doet eigenlijk niets waardoor wij voor een publiek beter uit de verf zouden komen. Nagel aan de doodskist: geen landschaps-modus.

©PXimport

Prezi for iPad

Prijs: Gratis

Wie denkt dat een presentatie niet alleen uit op elkaar volgende dia's zou moeten bestaan, moet echt Prezi uitproberen. We ontwerpen eigenlijk een groot schoolbord met plaatjes en tekst, en steeds als we op Volgende drukken, zoomt de app in op een nieuw deel van dat schoolbord.

Het geheel is heel dynamisch en prettig om naar te kijken. Prezi heeft een hele community opgebouwd waar we andermans Prezi's kunnen downloaden en bekijken. Dit geeft een goed beeld van de creatieve mogelijkheden. Een leuke manier om er echt eens uit te springen met een anders-dan-anderen-manier van presenteren.

©PXimport

PresenterPro

Prijs: Gratis (€ 2,69 voor volledige inhoud)

Geen presentatie-ontwerper, maar een app die uitlegt hoe je mooie presentaties geeft. De app doet dat door middel van ... presentaties. De informatie is op zich nuttig, maar zal voor de meesten niet schokkend overkomen: "Gebruik niet te veel beeld", "Beperk je tot één onderwerp" en meer wijsheden.

Ze worden in elk geval via een mooie vormgeving uitgelegd. Meer een interactief e-book dus dan een werkelijk handige app, maar de gratis versie is op zijn minst interessant om eens door te bladeren. De volledige versie (in-app-aanschaf) kost 2,69 euro.

©PXimport

Presentation Link

Prijs: € 4,49

Deze app onderscheidt zich door de volgorde van dia's non-lineair te maken. We kunnen op de dia's hotspots definiëren die als link werken en zo naar andere dia's leiden. We kunnen ons voorstellen dat dit als brochure goed werkt, maar voor iemand die een duidelijk verhaal wil vertellen is dit te niche.

Het programma is niet compatibel met PowerPoint of Keynote, maar kan wel pdf-documenten lezen.

©PXimport

Imprys HTML5 presentation creator Lite

Prijs: Gratis

Net als in Prezi werken we in deze app niet met losse dia's maar met een groot canvas waar we op in- en uitzoomen om ons verhaal te doen. De app biedt de mogelijkheid om beeld toe te voegen, maar werkt lang niet zo intuïtief als Prezi. Wel bijzonder is dat we een presentatie als HTML5-bestand kunnen exporteren en dus op iedere geschikte browser (zoals Chrome) kunnen afspelen, of kunnen tonen op een website.

De app bevat helaas veel bugs. Tijdens diverse poging en om nieuwe tekst ergens op het canvas te plaatsen, stopte Imprys zonder waarschuwing.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: