ID.nl logo
Installeer Office op je Synology-nas
© Reshift Digital
Huis

Installeer Office op je Synology-nas

Microsoft Office is de absolute standaard als het gaat om kantoorsoftware en bovendien een uitstekende suite. Het is echter niet gratis en alle documenten in de Microsoft-cloud opslaan is ook niet altijd de beste keuze. Alternatieven zijn echter schaars en missen vaak mogelijkheden tot centrale opslag en samenwerking. Een verrassende concurrent is Synology Office dat je gewoon op je nas gebruikt. Wij laten zien hoe.

We gaan Word, Excel en de andere Office-programma’s vervangen door de Synology-variant die we gewoon vanaf onze nas gebruiken. Laten we eerst de kosten van Synology Office en Microsoft Office vergelijken. MS Office 365 Home kost 100 euro per jaar. Daarvoor krijg je voor zes gezinsleden Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Access, Publisher, OneNote en Skype, plus voor eenieder 1 TB opslagruimte in OneDrive. Het werkt op Windows, macOS, iOS en Android. Synology Office is echter gratis. Daarvoor krijg je een tekstverwerker, spreadsheet, presentatieprogramma en synchronisatie via Synology Drive. Afgezien van de aanschaf van je nas (die je waarschijnlijk al had) kost Synology Office je dus geen geld, maar alleen wat ruimte op je nas.

01 Software op de nas

Een nas koop je doorgaans vooral vanwege de grote lokale opslagcapaciteit en het gemak om vanaf elk apparaat en op elk moment bij je eigen bestanden te kunnen. Maar een nas kan veel meer, zoals het downloaden van media, het streamen van films en audio en het tonen van foto’s. Minder bekend is dat nas-marktleider Synology een eigen Office-suite heeft die volledig op de nas draait. Zo uitgebreid als Microsoft Office is het niet, maar dat verschil zit vooral in functies van Word en Excel die veel mensen toch al niet gebruiken. Synology Office werkt overigens in een browservenster en is wat dat betreft dus meer te vergelijken met Google Docs dan met de standalone-software Microsoft Office.

©PXimport

02 De nas voorbereiden

Voordat je begint met de installatie van Synology Office op de nas is het belangrijk de nas te configureren en controleren. Log in op de nas en kijk of er een update beschikbaar is voor de DSM-besturingssoftware via Start / Configuratiescherm / Bijwerken en herstellen. Is er een nieuwe versie, klik dan op Downloaden / Nu bijwerken. De nas zal de software updaten en rebooten. Log daarna opnieuw in en controleer of er nog meer updates zijn. Update daarna alle geïnstalleerde packages via Package Center / Geïnstalleerd / Alles bijwerken. Het kan ook geen kwaad packages die je niet meer gebruikt, uit te schakelen of te verwijderen. Klik daarvoor naast de naam van de package en kies in het keuzemenu voor Stop of Verwijderen.

©PXimport

Een nas alleen gebruiken als opslagmedium doet onrecht aan de mogelijkheden van de nas

-

03 Office installeren

Installeer nu Synology Office. Open het Package Center en klik op Alle pakketten. Kies midden in het scherm in het keuzemenu voor de Collaboration Suite. De selectie van beschikbare packages is nu verkleind tot de packages die te maken hebben met Synology Office. Installeer in elk geval Office, Drive, Chat, Note Station, Calendar en de Toepassingsservice van Synology. De beide mailpakketten zijn optioneel en alleen belangrijk wanneer je ook gaat mailen via de nas. Om een onderdeel te installeren, klik je op Installeren en doorloop je daarna eventuele stappen van de installatiewizard.

©PXimport

Een nas is geen back-up

Waar Microsoft voor jou van de bestanden op OneDrive alle back-ups maakt die maar nodig zijn, gebeurt dat op de nas niet automatisch en moet je het bij gebruik van Synology Office dus zelf regelen. Maak niet de denkfout dat er geen back-up nodig zou zijn omdat de bestanden toch op de nas staan. Gebruik je Synology Office, dan is de nas de enige opslagplek en het is dus verstandig om die te back-uppen. Opties daarvoor zijn er genoeg. Je kunt back-ups maken naar een andere nas of externe harde schijf, naar online opslagdiensten, of een externe back-upvoorziening als de Tandberg RDX Quikstor.

©PXimport

04 Gebruikers aanmaken

Veel nas-apparaten kennen maar één gebruiker, de admin. Wil je zinnig gebruikmaken van Synology Office dan kan dat niet meer. Iedereen die de Office-programma’s gaat gebruiken, moet een eigen account hebben op de nas, en dat geldt ook voor jezelf als beheerder. Open het Configuratiescherm van de Synology en kies Gebruiker / Maken / Gebruiker maken. Vul alle velden in voor de eerste gebruiker, vooral Naam, E-mail en Wachtwoord zijn belangrijk. Klik op Volgende voeg de gebruiker toe aan de groepen users en http, maar niet aan de admin-groep! Geef de nieuwe gebruiker toegang tot de toepassingen Chat, DSM, Drive en eventueel extra’s als File Station en Universal Search. Ook is het handig de optie Basismap in te schakelen voor elke gebruiker. Klik hiervoor op het tabblad Geavanceerd. Onderin het scherm zet je een vinkje bij Gebruiker basismapservice inschakelen en bepaal je de locatie van de basismappen. Zet ook de optie Prullenmand inschakelen aan, waarmee je de gebruikers de mogelijkheid biedt om weggegooide bestanden te herstellen. Het is ook aan te raden om de optie Dwing gebruikers om het wachtwoord te wijzigen nadat de administrator het wachtwoord opnieuw heeft ingesteld in te schakelen.

©PXimport

05 Office starten

Om Synology Office te starten, open je het hoofdmenu van de nas en start je Drive. Drive opent in een nieuw tabblad van de browser. Hoewel Synology Office een echte concurrent voor Microsoft Office wil zijn, lijkt de manier waarop je het pakket gebruikt meer op Google Docs. Alle programma’s draaien in de browser en je begint niet met het opstarten van een tekstverwerker of rekenprogramma, maar je werkt vanuit de documenten. Drive is dan ook een soort Verkenner voor de documenten en mappen op de nas. In de linker kantlijn van Drive worden de belangrijkste onderdelen weergegeven. Van boven naar beneden zijn dat de toegang tot de map Mijn bestanden waarin de eigen documenten komen te staan, de Teammap waarin documenten van het team kunnen worden geplaats, en daaronder een aantal ‘zoekopdrachten’ zoals Met mij gedeeld, Met anderen gedeeld, Recent, Met ster en Prullenbak.

©PXimport

06 Document maken

Om een eerste document te maken, klik je op Mijn bestanden en daarna op het plusteken linksboven. Je hebt nu de keuze uit het maken van een Document, een Spreadsheet of Dia’s. De namen en kleuren die Synology gebruikt voor deze drie soorten documenten zijn dezelfde als die Microsoft in Office gebruikt voor Word, Excel en PowerPoint. Om een eerste tekstdocument te maken, klik je op Document. De nas opent het nieuwe document in een nieuw tabblad in de browser.

©PXimport

De programma’s van Synology Office werken net als de webversies van Word, Excel en PowerPoint

-

07 Document bewerken

Na het openen kun je meteen beginnen met schrijven. Moeilijk is dat niet, want de interface van de tekstverwerker in Synology Office lijkt als twee druppels water op die van Word. Een document vullen met tekst en afbeeldingen en het geheel een mooi uiterlijk geven, kost dan ook weinig moeite. Kijk je toch even rond in dit onderdeel van Synology Office, dan zie je van boven naar beneden eerst de menu’s waarin alle onderdelen van het pakket een plek hebben. Daaronder staat de werkbalk met knoppen voor de meestgebruikte onderdelen zoals het lettertype, de lettergrootte, kleur enzovoort. Je kunt een lettertype kiezen door op de knop naast Arial te klikken en in de lijst een lettertype te selecteren. Maar je kunt ook een van de alineaopmaakprofielen kiezen via het menu ernaast, door op de knop naast Normale tekst te klikken. Als niet alle functies op deze balk passen, staat er helemaal rechts een dubbele pijl naar beneden. Klik daarop om de extra functies zichtbaar te maken.

©PXimport

08 Elementen invoegen

Om een afbeelding in te voegen, kies je Invoegen / Afbeelding. Bovenin het venster kies je de locatie waar de afbeelding te vinden is. Dat kan je pc, Synology Drive, de nas zelf of een online locatie zijn. Staat de afbeelding op de pc, dan kun je die vanaf de pc naar het uploaden-venster in de browser slepen en loslaten. Klik daarna op OK. Je kunt de afbeelding verkleinen en draaien net als in Word. Wil je geen afbeelding maar een tabel invoegen, klik dan op Invoegen / Tabel. Maar je kunt ook de knop voor Tabel invoegen gebruiken op de werkbalk. En er zijn nog veel meer dingen die je op deze manier in het document kunt opnemen zoals vormen, grafieken en commentaren.

©PXimport

09 Document opslaan

Om een document te bewaren, open je het menu Bestand en kies je Naam wijzigen. Standaard noemt Synology Office namelijk elk nieuw document tot het is opgeslagen ‘Naamloos’. Typ de nieuwe naam in en klik op OK. Je kunt hetzelfde ook doen door op de blauwe naam rechtsboven in het browservenster te klikken. Nu de naam is aangepast, bewaar je het document via Bestand / Opslaan. Of gebruik de sneltoetscombinatie Ctrl+S, want ook die werken hier gewoon. Nadat het document is opgeslagen, kun je het ook sluiten. Dat doe je door het browsertabblad af te sluiten. Je bent nu terug in Synology Drive en ziet nu ook in de map Mijn documenten het nieuwe document staan. Op dezelfde manier kun je ook een rekendocument of een presentatie maken en bewaren.

©PXimport

Welke Synology heb je nodig?

Voor Synology Office heb je geen zware nas nodig, maar toch is niet elke Synology geschikt. De lichtste Synology’s met maar één schijf voldoen niet aan de eisen van het pakket, maar vanaf twee schijven voldoen ze bijna allemaal. Configureer de twee schijven om verlies van documenten te voorkomen dan wel met RAID1 of SHR, de automatische raid van Synology. JBOD of RAID0 zijn echt af te raden in combinatie met Synology Office. Houd ook rekening met de hoeveelheid geheugen. Omdat de nas ook nog andere taken zal uitvoeren als je met meerdere mensen aan meerdere documenten werkt, is 512 MB geheugen eigenlijk te weinig. Als vuistregel geldt dat iedere Synology-nas met twee schijven en minimaal 1 GB geheugen aan boord bruikbaar is. Wil je het zeker weten, check dan de lijst met compatibele modellen op www.synology.com.

©PXimport

Voor Synology Office heb je een Synology-nas met minimaal twee schijven en 1 GB ram nodig

-

10 Documenten labelen

Je kunt je documenten traditioneel in mappen organiseren. Met een klik op het plusteken maak je een nieuwe map aan. Een andere manier is documenten te voorzien van labels. Selecteer het document en klik op Labels. Typ een naam voor het label en klik op Maken. Kies een labelkleur en klik op OK om het label aan het document te koppelen. De gebruikte labels zie je vervolgens ook terug in de linker kantlijn van Drive. Klik op een label en alle documenten met dat label worden getoond. Om een bestaand label aan een document te koppelen, sleep je het in Drive naar het label en laat het daar los. Je kunt daarnaast een document in een favorietenlijst opnemen door er een ster aan toe te kennen. Via het zoekvenster rechtsboven in het scherm kun je ook nog door alle documenten zoeken op trefwoord of andere kenmerken.

©PXimport

11 Een document delen

Wil je dat ook anderen een document kunnen lezen of zelfs bewerken, dan begin je ermee het document met die anderen te delen. Klik op Delen en selecteer bij de Privacy-instellingen de manier waarop je wilt delen. Typ dan in het veld Lijst van genodigden de naam van de gebruiker en geef hem of haar specifieke rechten voor dat document. Met beheren wordt de ander volledig mede-eigenaar van het document, maar er zijn ook diverse lagere rechtenniveaus. Via het plusteken kun je meerdere personen rechten geven. Klik vervolgens op Opslaan. De personen met wie je het document deelt, zien het daarna in de map Met mij gedeeld in hun Drive-app staan.

©PXimport

12 Samenwerken

Bij gedeelde documenten is er meestal ook sprake van wijzigingen en/of commentaren. In de map Met mij gedeeld staan documenten die anderen met jou gedeeld hebben. Na het openen mag je de handelingen verrichten waarvoor je rechten hebt gekregen. Via de knop Commentaar invoegen op de werkbalk boven in het scherm voeg je bijvoorbeeld commentaren toe. Deze zijn vervolgens ernaast in de kantlijn te zien. Een document kan commentaren van meerdere mensen bevatten. Hierop kun je zelf ook weer reageren. Zo kun je samen met de anderen het gedeelde document verbeteren. Als eigenaar van een document kun je commentaren afvinken wanneer ze zijn behandeld, waarna ze verdwijnen. Is Synology Chat geïnstalleerd op de nas, dan kun je de commentaren ook live in een chat met de andere gebruikers bespreken.

©PXimport

13 Remote toegang

Om nog makkelijker toegang te krijgen tot de documenten op de nas, biedt Synology enkele handige apps aan. Voor de pc is er Synology Drive dat een map op de computer maakt en synchroniseert met de documenten op de nas. Met een dubbelklik op een van de documenten opent Synology Office in de browser en kun je het document bewerken. Ook zijn er Synology Drive-apps voor Apple- en Android-apparaten. Voor beveiligde toegang via internet biedt de app de Synology QuickConnect aan. Met een paar klikken heb je het allemaal werkend. Elke nieuwe gebruiker die voor het eerst inlogt op Drive op de nas krijgt het aanbod de apps te downloaden en installeren.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Review Ninja CRISPi – Glashelder gemak voor kleine porties en restjes
© Ninja
Huis

Review Ninja CRISPi – Glashelder gemak voor kleine porties en restjes

Ninja pakt het concept van airfryers met de CRISPi helemaal anders aan. In plaats van een groot apparaat met bakmanden, is dit een compact geheel van glazen schalen waarop je een pod plaatst waar de hitte uit komt. Is dit een handig alternatief? ID.nl test het.

Fantastisch
Conclusie

Alles bij elkaar is de Ninja CRISPi een logische keuze voor wie meestal 1-3 porties bereidt, restjes krokant wil opwarmen en waarde hecht aan glaswerk dat direct de koelkast in kan. Wie juist grote batches en precieze temperatuurregeling zoekt, is beter uit met een klassieke, grotere airfryer. Maar voor dagelijks, compact en veelzijdig gebruik overtuigt de CRISPi absoluut.

Plus- en minpunten
  • Slim systeem: PowerPod + twee schalen
  • Transparante glazen kommen
  • Recrisp-stand werkt goed voor ‘kliekjes’
  • Goede prestaties en makkelijk op te bergen
  • Minder temperatuurcontrole dan klassieke airfryers
  • Capaciteit: je bakt niet voor een compleet gezin in één ronde
  • Eén PowerPod: je gebruikt niet twee kommen tegelijk

Eerste indruk

De CRISPi pakt airfryen anders aan: geen dichte mand, maar glazen zogeheten Tempware-schalen met daaraan vastgemaakt handgrepen. Daar bovenop klem je de PowerPod (verwarming + ventilator). In Europa geeft Ninja 1700 watt op als vermogen; dat is meer dan de 1500 watt die het apparaat in de VS heeft.

In de doos vind je een kleine kom van ongeveer 1,4 liter en een grote kom van ongeveer 3,8 liter, beide met zogeheten Crisper Plates om in de schalen te leggen, en bijpassende deksels. Ook levert Ninja een full-colour instructie- en inspiratieboekje mee, met uitgebreide uitleg over de werking, voorbeeldrecepten en tabellen met instellingen en baktijden voor zowel de kleine als de grote schaal. Ninja lijkt de kleine schaal vooral te hebben bedoeld voor snacks en bijvoorbeeld lunchgerechten voor één persoon, terwijl de grote schaal eerder voor avondeten bedoeld is.

©Saskia van Weert

Ninja benadrukt op meerdere plekken dat de CRISPi en de schalen niet alleen bedoeld zijn om eten te airfryen, maar ook om voedsel te marineren. Doe er bijvoorbeeld kip en marinade in, sluit de schaal af met het deksel, zet alles in de koelkast, waarna je tegen etenstijd de kip erin bereidt. Of je dekt na het eten de kliekjes in de schaal af met het deksel en zet het geheel na afkoelen in de koelkast. Dat meervoudige gebruik is even een mindset die je jezelf als gebruiker moet aanleren.

Uitpakken en installatie

Het in elkaar zetten is niet moeilijk: na een eerste keer proberen is het duidelijk. De Crisper Plates moeten elk in hun bijpassende schaal worden gelegd. Ze hebben rubber pootjes aan alle vier de hoeken; deze moeten met de bolletjes omlaag in de schaal worden gelegd, zonder druk uit te oefenen. Druk je te hard of leg je de platen ondersteboven in de schalen, dan kunnen de pootjes loslaten, en die kun je daarna niet meer terugplaatsen.

Gebruik je de kleine schaal, dan plaats je de PowerPod er direct op. Gebruik je de grote schaal, dan zet je eerst de adapter op de schaal en klik je daar de PowerPod in.

Doordat de schalen van glas zijn, kun je in theorie via de zijkant de garing in de gaten houden. In de praktijk is het handiger om de pod tijdens het airfryen op te tillen en van boven te kijken. Dat is sowieso wel makkelijk, omdat je etenswaren tijdens het bakken doorgaans een aantal keer moet omdraaien voor optimaal resultaat.

Bediening en functies

De PowerPod heeft maar een paar drukknoppen. Met de ronde knop kies je een van de vier mogelijke standen: Air Fry, Roast, Recrisp (opnieuw krokant) en Keep Warm. Ninja geeft geen temperaturen op voor de verschillende standen. Air Fry is de hoogste stand met 185 graden, zo vonden we online. Roast is wat minder heet, bedoeld voor bijvoorbeeld vlees. Recrisp is bedoeld voor snacks die afgekoeld of koud zijn en die je wilt oppiepen, en Keep Warm is uiteraard bedoeld om eten op temperatuur te houden.

©Saskia van Weert

Met de ronde knop kies je de gewenste stand, met de plus- en minknop pas je de tijd aan, en met Start gaat alles van start, of juist niet. De opties lichten op zodra de PowerPod goed bevestigd is en je de stekker aansluit. Standaard staat de machine na het aanzetten op Air Fry en 10 minuten.

Alles werkt heel intuïtief. Is de tijd voorbij, dan hoor je een pieptoon en komt er 'End' in het display te staan. De CRISPi gaat niet automatisch uit; dat moet je zelf doen door de stopknop lang ingedrukt te houden of de stekker uit het stopcontact te halen. Doe je dat niet en zet je de Pod na het serveren van het eten weer terug op de schaal, dan begint hij weer doodleuk met 10 minuten Air Fry. Tijdens de testperiode haalden we de stekker daarom maar gewoon uit het stopcontact om stroomverspilling tegen te gaan.

Als je de pod tussentijds optilt om het eten te bekijken of te draaien, dan stopt de pod uiteraard wel. Hij gaat verder als je hem terugplaatst en op Start drukt.

Klein minpunt: je kunt niet twee kommen tegelijk gebruiken; er is één pod. Je kunt de pod natuurlijk wel eerst op de ene schaal zetten en meteen erna op de andere, maar dat zal meestal niet heel praktisch zijn.

Prestaties in de keuken

Tijdens de testperiode is de CRISPi voor werkelijk elk denkbaar doeleinde gebruikt. Niet alleen voor het bakken van diepvriessnacks en patat/friet, maar ook voor het opwarmen van worstenbroodjes, kip met marinade voor de tikka masala, speklapjes, aardappeltjes: alles lukte. Omdat de schalen compact zijn, is voorverwarmen eigenlijk niet nodig. Net als bij alle andere airfryers is het een kwestie van proberen welke stand en welke tijd de beste zijn.

De standen Roast en Air Fry worden in de praktijk het meest gebruikt. Air Fry omdat dit de heetste stand is, en Roast voor zaken die minder snel warm moeten worden, zoals kippenpoten en stukken vlees. Je kunt trouwens ook makkelijk tussendoor de instellingen aanpassen, bijvoorbeeld eerst een tijdje op Roast en daarna 'afgrillen' met Air Fry.

©Ninja

Naast de uitstekende prestaties valt ook het gemak op waarmee je de CRISPi er even bij pakt. Omdat hij klein is en de schalen van glas zijn, oogt hij niet massief, dus kan hij bij veel mensen vast gewoon op het aanrecht staan. Als je de Crisper Plates eruit haalt, kun je de kleine glazen schaal in de grote zetten, en dan de adapter en pod erbovenop. Je hebt dan een betrekkelijk klein stapeltje met bijna alle onderdelen bij elkaar.

©Ninja

Onder de kom en de Pod bevinden zich het hitteschild en een stel harde pootjes, waardoor je ze veilig op het aanrecht of een tafel parkeert. Ninja claimt dat dit ook direct na de bereiding kan, maar gezien de warmte hebben we dat maar niet gedaan. We zetten de pod en de schalen voor de zekerheid liever op onderzetters. De handgrepen blijven wel koel genoeg om de schalen zonder keukenhandschoenen op tafel te zetten.

Schoonmaken & materialen

De glazen kommen, deksels en adapter mogen in de vaatwasser. Glas neemt geen geurtjes op, dus het vuil weekt makkelijk los. De Crisper Plates hebben een (keramische) antiaanbaklaag en alles is PFAS-vrij.

Er is desondanks één schoonmaak-aandachtspunt. De handgrepen lopen onder de schalen door in het hitteschild, en er zit een opening tussen het glas en het zwarte hitteschild. Meerdere malen zaten er toch vegen of kruimels vast tussen het glas en het kunststof. Ik heb dit verwijderd door een lang mes te omwikkelen met keukenpapier en dat tussen de spleet te wringen. Het zou handig zijn als Ninja met een dunne ragger of iets anders zou komen om ook die spleet goed schoon te houden.

Water blijft er soms ook in staan vanuit de vaatwasser, dus om te drogen is het verstandig de schalen op een theedoek schuin tegen een wand te zetten, zodat de druppels eruit kunnen lopen.

Met een siliconen tang haal je je gerechten veilig uit de CRISPi

Je brandt je handen niet en voorkomt krassen op je Crisper Plates

Gebruikerservaringen (NL + internationaal)

Nederlandse gebruikers op fora en websites prijzen vooral het compacte formaat, het relatief geringe geluid en het feit dat je na het koken weinig afwas hebt. De CRISPi verdwijnt zó in een keukenkastje. Een terugkerend puntje is de condens die na het koken soms in de dekselrand blijft hangen; even droogmaken helpt. Ook zagen we regelmatig dat mensen in het begin moesten zoeken naar de juiste tijden, juist omdat je niet per graad kunt instellen.

In professionele reviews uit het buitenland wordt de CRISPi neergezet als een echte kleine-keukenwinnaar: ideaal voor snacks en restjes dankzij de Recrisp-stand. In metingen kwam de thermostaat af en toe zo'n 5 graden Celsius lager uit dan de ingestelde waarde, maar dat had weinig invloed op het eindresultaat. De draagbaarheid wordt overal genoemd: de PowerPod is licht en het geheel is makkelijk te verplaatsen.

©Saskia van Weert

Eindoordeel

De Ninja CRISPi onderscheidt zich met een andere benadering van airfryen: een compacte PowerPod boven op glazen Tempware-schalen met handgrepen. Het meervoudige gebruik (marineren, bereiden, bewaren) maakt de CRISPi functioneel buiten het daadwerkelijke airfryen om. De CRISPi pakt door zijn formaat bovendien snel op en is door zijn geringe omvang makkelijk op het aanrecht te laten staan; onderdelen zijn bovendien compact in elkaar te stapelen.

Er zijn aandachtspunten. Met één Pod kun je niet met twee schalen tegelijk werken, en wie graag per graad regelt, mist die fijnmazigheid. Door het glas kun je de garing volgen, maar in de praktijk is bovenlangs kijken het meest accuraat, te meer omdat tussentijds draaien voor het beste resultaat nodig blijft. Positief is dat schalen en deksels in de vaatwasser kunnen, het materiaal PFAS-vrij is en de handgrepen voldoende koel blijven om zonder handschoenen te serveren.

Alles bij elkaar is de Ninja CRISPi een logische keuze voor wie meestal één tot drie porties bereidt, restjes krokant wil opwarmen en waarde hecht aan glaswerk dat direct de koelkast in kan. Wie juist grote batches en precieze temperatuurregeling zoekt, is beter uit met een klassieke, grotere airfryer. Maar voor dagelijks, compact en veelzijdig gebruik overtuigt de CRISPi absoluut.

▼ Volgende artikel
Microsoft OneDrive op non-actief zetten: pauzeren of toch uitschakelen?
© Andreas Prott - stock.adobe.com
Huis

Microsoft OneDrive op non-actief zetten: pauzeren of toch uitschakelen?

Standaard is de cloudopslag van Microsoft op alle Windows 11-apparaten ingeschakeld. Maar misschien is OneDrive niet je favoriete cloudplatform en wil je deze pauzeren, uitschakelen of zelfs verwijderen. Op deze manieren doe je dat.

In dit artikel lees je:
  • Hoe je OneDrive tijdelijk kunt pauzeren
  • Hoe je OneDrive volledig kunt uitschakelen
  • Hoe je OneDrive van je pc kunt verwijderen

Pauzeren

OneDrive slaat je gegevens op externe servers op. Zorgen over de privacy van je gegevens kan een reden zijn om deze cloudopslag uit te schakelen. Maar ook prestatieproblemen op een ouder systeem of het feit dat je inmiddels de opslaglimiet hebt bereikt, kunnen goede redenen zijn om OneDrive op non-actief te zetten. Via het OneDrive-menu kun je de synchronisatie pauzeren. Klik op de kleine pijl omhoog naast de wifi- en volumeknoppen in de rechterbenedenhoek van het bureaublad om het systeemvak te openen. Selecteer het OneDrive-pictogram en open dan de instellingen via de knop in vorm van het tandwieltje. Hier kun je de optie Synchroniseren onderbreken selecteren. Daarna bepaal je of je OneDrive 2, 8 of 24 uur wilt stopzetten.

Hoelang wil je OneDrive pauzeren?

Uitschakelen

Het is ook mogelijk om de OneDrive-app volledig uit te schakelen. Uiteraard stopt dan de synchronisatie totdat je de app opnieuw inschakelt of totdat je de pc opnieuw opstart. Klik weer op het OneDrive-pictogram in het systeemvak en open de instellingen. Vervolgens kies je opnieuw Synchroniseren onderbreken. Deze keer selecteer je geen tijdsduur, maar ga je onderaan naar de optie OneDrive afsluiten. Dan verschijnt een pop-upbericht met de vraag of je zeker bent, want dan stopt de synchronisatie en worden er niet langer back-ups in de cloud gemaakt. Klik nogmaals op OneDrive afsluiten om te bevestigen.

Bevestig je keuze om OneDrive stop te zetten.

Verwijderen

Wil je voorkomen dat deze dienst ooit nog bestanden naar de cloud uploadt, dan kun je OneDrive ook definitief verwijderen. Ga naar het instellingenvenster van Windows. De snelste manier om daar te komen is om Windows-toets+I in te drukken. In het linkermenu klik je op Apps. Daarna selecteer je in het rechterdeel de optie Geïnstalleerde apps. Vervolgens krijg je een lijst van alle apps die op de pc geïnstalleerd zijn. Je kunt naar OneDrive zoeken via de zoekbalk of je scrolt door de alfabetische lijst tot je bij Microsoft OneDrive komt. Klik op de knop met de drie puntjes naast deze app en selecteer Verwijderen. Wanneer de knop Verwijderen er niet is of lichtgrijs is, kun je in de plaats daarvan de optie Wijzigen selecteren en vervolgens kiezen om de app uit te schakelen. Deze blijft dan permanent uitgeschakeld tot je besluit om OneDrive opnieuw in te schakelen.

Verwijder OneDrive bij de Geïnstalleerde apps.