ID.nl logo
Zo maak je een netwerkprinter
© PXimport
Huis

Zo maak je een netwerkprinter

Met de juiste instructies maak je zelfs van de eenvoudigste usb-printer een veelzijdige netwerkprinter. Handig, want zo start je vanaf andere computers en mobiele apparaten binnen je netwerk een afdruktaak. Gebruik hiervoor de deelfunctie in Windows 10, de dienst Google Cloud Print of de usb-poort van je nas.

Tip 01: Waarom delen?

Usb-printers sluit je via een kabel rechtstreeks aan op een laptop of pc. Je kunt dan alleen vanaf deze computer afdrukken. Een nadeel, want je gebruikt misschien ook geregeld een tablet, smartphone of andere computer. Wil je iets afdrukken, dan kan dat alleen via het systeem waarop de usb-printer is aangesloten. Gelukkig hebben de meeste nieuwe printers een wifi-module en/of bekabelde netwerkaansluiting, zodat je de printer eenvoudig deelt met andere apparaten in je thuisnetwerk. Heeft jouw (oude) printer enkel een usb-aansluiting? Niet getreurd, want dankzij slimme tips maak je hiervan alsnog een netwerkprinter.

©PXimport

Tip 02: Printer delen

Windows 10 heeft een deelfunctie voor printers, zodat je vanaf andere pc’s en laptops afdruktaken kunt starten. Een nadeel is dat deze methode niet werkt voor smartphones en tablets. Verder moet de pc waarop de usb-printer is aangesloten altijd aanstaan. Klik achtereenvolgens op Start / Instellingen (het icoontje met het tandwiel) / Apparaten / Printers en scanners en bekijk of je de naam van de usb-printer ziet staan. Klik daarop en kies voor Beheren. Via de menuoptie Printereigenschappen verschijnt er een nieuw dialoogvenster. Je opent nu het tabblad Delen, waarna je de optie Deze printer delen aanvinkt. Je past de zogenoemde sharenaam naar eigen inzicht aan; dit is de netwerknaam waarmee je de printer op andere Windows-machines kunt herkennen. Bevestig daarna met OK. Open via Start / Systeem het onderdeel Configuratiescherm. Typ rechtsboven in het zoekveld Netwerkcentrum en klik op het gelijknamige onderdeel. Kies nu voor Geavanceerde instellingen voor delen wijzigen en activeer onder Particulier netwerk (huidig profiel) zo nodig de optie Bestands- en printerdeling inschakelen. Sluit af met Wijzigingen opslaan.

©PXimport

Tip 03: Printer benaderen

Je kunt de gedeelde printer nu vanaf andere Windows 10-machines benaderen. Voorwaarde is wel dat je deze computer onder hetzelfde gebruikersaccount gebruikt als het systeem waarop de usb-printer is aangesloten. Je voegt de printer eenvoudig aan een andere computer toe. Navigeer naar Start / Instellingen / Apparaten / Printers en scanners en klik op Een printer of scanner toevoegen. Als het goed is, verschijnt nu de netwerknaam van de gedeelde printer in beeld. Klik op deze naam en kies voor Apparaat toevoegen. Windows 10 haalt in de meeste gevallen automatisch het juiste stuurprogramma op. Probeer de verbinding naar de printer uit door een afdruk te maken.

©PXimport

Gebruik een gedeelde usb-printer probleemloos vanaf andere Windows-systemen

-

Tip 04: Google Chrome

Google biedt onder de naam Cloud Print ook een slimme oplossing om vanaf verschillende apparaten printjes te maken. Dat kan zelfs buiten je thuisnetwerk! Bovendien is deze methode ook prima geschikt voor smartphones en tablets. Voor het toevoegen van een usb-printer aan Google Cloud Printer heb je de browser Chrome nodig. Surf zo nodig naar www.google.com/chrome om dit programma te downloaden. Na de installatie log je in met een Google-account (ofwel met een Gmail-adres). Heb je nog geen account? Ga in dat geval naar https://accounts.google.com om jezelf te registreren.

©PXimport

Tip 05: Google Cloud Print

De volgende stap is om je usb-printer bij Google Cloud Print te registreren. Open Chrome en typ in de adresbalk chrome://devices. Druk vervolgens op Enter om de instellingen te openen. Klik bij het onderdeel Klassieke printers op Printers toevoegen. Google Cloud Print gaat nu op zoek naar het aangesloten afdrukapparaat. Mogelijk verschijnen er zelfs meerdere resultaten, bijvoorbeeld wanneer er op je computer een virtuele printer is geïnstalleerd. Je zet voor de juiste printernaam een vinkje, waarna je bevestigt met de blauwe knop Printer(s) toevoegen.

©PXimport

Tip 06: Afdrukken met pc

Iedere computer die met internet is verbonden, gebruik je voortaan om een afdruktaak te starten. Voorwaarde is wel dat het systeem en de daarop aangesloten usb-printer zijn ingeschakeld. Surf met een willekeurige browser naar www.google.com/cloudprint en log in met je Google-account. Kies linksboven voor de rode knop Afdrukken en vervolgens voor Bestand uploaden om af te drukken. Via Een bestand selecteren op mijn computer selecteer je bijvoorbeeld een Word- of pdf-document. Nadat je de juiste printer hebt aangewezen, verschijnen enkele afdrukinstellingen op het scherm. Stel onder meer het gewenste aantal afdrukken en het papierformaat in. Verder activeer je eventueel dubbelzijdig afdrukken en selecteer je de afdrukstand. Kies tot slot voor Afdrukken. In het volgende scherm bekijk je de voortgang van de printopdracht.

©PXimport

Tip 07: Desktopprogramma

Onder de naam Google Cloud Printer is er een stuurprogramma voor Windows beschikbaar. Gunstig, want hiermee start je op reguliere wijze afdruktaken vanuit je favoriete applicaties, bijvoorbeeld Word, Outlook of Adobe Reader. Surf hiernaartoe en klik achtereenvolgens op Google Cloudprinter downloaden / Accepteren en installeren. Je dubbelklikt vervolgens op het exe-bestand om de installatie in orde te maken. Druk nu vanuit een willekeurig programma een document af en selecteer als printer Google Cloudprinter. De webomgeving van Google Cloud Print verschijnt nu in beeld. Log zo nodig in met je Google-account en selecteer de juiste printer. Bevestig als laatste met Afdrukken.

©PXimport

Tip 08: Mobiel printen

Ook vanaf een smartphone of tablet kun je prima uit de voeten met Google Cloud Print. Op een Android-apparaat gebruik je hiervoor Cloudprinter. Zodra je deze toepassing vanuit de Play Store hebt geïnstalleerd, stuur je eenvoudig printopdrachten vanuit apps als Galerij, Gmail, Chrome en Word. Wil je bijvoorbeeld vanuit Galerij een mooie foto afdrukken? Tik rechtsboven op de knop met de drie puntjes en kies Afdrukken. Tik bovenaan zo nodig op Printer selecteren om het juiste apparaat aan te wijzen. Verder vul je onder meer het aantal exemplaren, het papierformaat en de kleur in. Druk uiteindelijk op het gele pictogram om de afdruktaak te starten. Een voorwaarde is overigens wel dat je zowel voor het Android-apparaat als de dienst Cloud Print hetzelfde Google-account gebruikt. Bezitters van een iOS-apparaat doen een beroep op PrintCentral Pro om afdruktaken via Google Cloud Print uit te voeren. Deze app kost voor de iPhone 6,99 euro, terwijl iPad-gebruikers 8,99 euro betalen.

©PXimport

Met Google Cloud Print stuur je afdruktaken vanaf iedere smartphone of tablet

-

Tip 09: Cloudprinter delen

Een usb-printer die je registreert bij Google Cloud Print deel je eventueel met andere personen. Handig voor het geval andere gezinsleden het afdrukapparaat óók vanaf verschillende apparaten willen bedienen. Open Chrome en typ wederom chrome://devices in de adresbalk. Nadat je drukt op Enter, klik je achter de printernaam op Beheren. Kies bovenaan voor de groene knop Delen om één of meerdere personen uit te nodigen voor het gebruik van deze printer. Je vult hiervoor onderaan de e-mailadressen in. Tijdens het typen verschijnen er al suggesties van contactpersonen, dus je hoeft doorgaans niet de volledige adressen in te voeren. Klik als laatste op Delen. Alle genodigden ontvangen nu een e-mail. Hierin staat dat ze de gedeelde printer direct kunnen gebruiken. Zij bepalen zelf of ze dit verzoek accepteren.

©PXimport

Op router aansluiten

Beschikt je router over een usb-poort? Dat betekent goed nieuws, want hierop kun je waarschijnlijk rechtstreeks een usb-printer aansluiten. Via de printserver van je router benaderen computers in je thuisnetwerk dan rechtstreeks de printer. Het voordeel van deze methode is dat er geen computer voortdurend aan hoeft te staan om afdruktaken te verwerken. De werking verschilt per router. De betere modellen herkennen automatisch een aangesloten usb-printer, zodat je verder niets hoeft te doen. Bepaalde routers vereisen daarentegen een firmware-update. Mogelijk moet je de usb-printer handmatig toevoegen. Via het ip-adres van de router open je hiervoor de instellingen. Raadpleeg voor exacte instructies de handleiding van dit netwerkapparaat.

©PXimport

Tip 10: Delen via nas

Een nas fungeert prima als printserver, zodat alle computers via het thuisnetwerk een usb-printer kunnen gebruiken. We laten zien hoe je een printer deelt met behulp van een Synology-nas. Prik allereerst de usb-kabel van de printer in een vrije usb-poort en open de gebruikersomgeving van je nas (in ons geval DiskStation Manager). Belangrijk is dat je als beheerder bent ingelogd. Navigeer naar Configuratiescherm / Externe apparaten / Printer en kijk of het netwerkapparaat de aangesloten printer herkent. Zodra je op de printernaam klikt, kies je bovenaan voor Printerbeheer / Printer instellen. Selecteer bovenaan Netwerkprinter en bevestig met Opslaan. Om deze nieuwbakken netwerkprinter aan een Windows-machine toe te voegen, heb je het programma Synology Assistent nodig (www.synology.com/nl-nl/support/download). Klik binnen dit programma op het tabblad Printerapparaat en volg de resterende instructies.

©PXimport

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!