ID.nl logo
Wetenschappelijk werken in Word
© PXimport
Huis

Wetenschappelijk werken in Word

Voor het maken van je onderzoeken, scripties of andere wetenschappelijke documenten gelden zeer strenge regels. Word kan je niet helpen met het inhoudelijke deel, maar wél met het volgens de regels in elkaar zetten van je werkstuk. Wetenschappelijk werken in Word doe je zo.

01 Sjabloon

Voordat je begint aan je scriptie, moet je ervoor zorgen dat je het juiste sjabloon gebruikt. Elke universiteit heeft een eigen huisstijl, vaak met bijbehorend sjabloon dat al de juiste stijlen en opmaak bevat. Door dit te gebruiken, maak je het jezelf een stuk makkelijker. Let ook op dat er meerdere Word-sjablonen kunnen zijn, bijvoorbeeld eentje voor een presentatie, rapport of proefschrift. In zo’n sjabloon vind je bovendien de juiste opbouw van je scriptie, de juiste vorm van je voorpagina en titelblad en alvast een inhoudsopgave.

02 Stijl

Belangrijk is om de stijlen in zo’n sjabloon juist te gebruiken. In Word 2016 zie je in het Lint bij Stijlen de stijlen van het document. Je ziet ze dan echter niet allemaal. Handiger is om ze altijd rechts in beeld te hebben. Daarvoor klik je in Stijlen rechtsonder op het pijltje en kies je voor Stijlen toepassen. Klik dan in het venster op de A-knop om de stijlen rechts in beeld te tonen. Handig met het gebruik van stijlen en koppen is dat je eenvoudig kunt navigeren en je je geen ongeluk hoeft te scrollen. Ga in het Lint naar Beeld en vink in de sectie Weergeven het Navigatievenster aan.

03 Wijzig je stijl

Stel dat je een van de stijlen wilt wijzigen, maar dat je deze al op een groot deel van je tekst hebt toegepast. Je kunt dan natuurlijk het complete document afgaan en overal handmatig de stijl wijzigen. Het kan gelukkig slimmer, met Vervangen op het tabblad Start van het Lint. Als je dan klikt op Meer / Opmaak / Stijl kun je zoeken naar een stijl. Doe daarna hetzelfde voor het veld Vervangen door en kies de nieuwe stijl.

©PXimport

04 Opmaaksymbolen

Als je Word gebruikt, zal het op een gegeven ogenblik gebeuren dat je opmaak niet klopt en je niet precies weet waarom. Dat kan heel erg frustrerend zijn. Het is in dat geval erg nuttig om alle opmaaksymbolen te zien, zodat je erachter kunt komen waar het precies fout gaat. Om alle opmaaksymbolen te zien, ga je in het lint naar het tabblad Start, de sectie Alinea en klik je op het paragraaficoon. Je kunt ook de sneltoetscombinatie Ctrl+* (Ctrl+Shift+8) gebruiken.

05 Bronvermelding

Je kunt bronvermeldingen op twee manieren opzetten: direct in Word of via een extern programma. In Word ga je naar het tabblad Verwijzingen, waar je kijkt in de sectie Citaten en bibliografie. Zorg ervoor dat je bij Stijl eerst de verwijsstijl kiest die jouw universiteit gebruikt. Heb je dat gedaan, dan klik je op Citaat invoegen / Nieuwe bron toevoegen en vul je de gevraagde gegevens in. Tijdens het typen wil je misschien niet meteen alles invullen. Je kunt daarom ook kiezen voor Nieuwe tijdelijk aanduiding toevoegen en dan later de details bewerken. Klik na het toevoegen nogmaals op Citaat invoegen, waarna je alle bronnen ziet. Klik op Bronnen beheren om je toegevoegde bronnen aan te passen.

06 EndNote

Een aantal universiteiten biedt de mogelijkheid om je bronnen te beheren met EndNote of Reference Manager, beschikbaar voor Windows en macOS. EndNote is net even wat handiger, omdat je citaten kunt exporteren uit andere diensten, zoals het erg handige Google Scholar. In Scholar klik je dan op Citeren / EndNote bij een paper. Hetzelfde geldt voor Reference Manager. Biedt je universiteit geen van beide aan, dan kun je ook eens kijken naar Mendeley, dat gratis is en een plug-in heeft voor Word.

©PXimport

07 Literatuurlijst

Je wilt al je verwijzingen en referenties natuurlijk wel in één mooi overzicht hebben in de vorm van een literatuurlijst. Om je bibliografie in te voegen in het document ga je naar Verwijzingen / Citaten en bibliografie / Bibliografie. Je kunt dan kiezen uit drie stijlen: Geciteerde werken (dus waarnaar je in de tekst verwijst), Bibliografie (van alle bronnen die je hebt geraadpleegd) en Referenties.

8 Bladwijzers

Vaak zal het gebeuren dat je wilt verwijzen naar iets wat je eerder in hetzelfde document hebt staan. Daarvoor moet je eerst een bladwijzer aanmaken. Selecteer het woord of zinsdeel waarnaar je zo dadelijk wilt verwijzen en ga dan naar Invoegen / Koppelingen / Bladwijzer in het Lint. Geef de bladwijzer een naam en klik op Toevoegen.

9 Kruisverwijzing

Nadat je je bladwijzer hebt aangemaakt, kun je ernaar verwijzen met een kruisverwijzing. Zet de cursor op de plek waar je de verwijzing wilt maken. Klik op Invoegen / Koppelingen / Kruisverwijzing. Bij Verwijzingstype kun je kiezen uit Figuur (om naar een afbeelding te verwijzen), Kop, Tabel en meer. Wij kiezen hier voor Bladwijzer. Je bladwijzer van net staat in de lijst. Zorg dat Invoegen als hyperlink actief is. Bij Verwijzing naar stel je de stijl van de verwijzing in. Als je straks je scriptie exporteert als pdf, kunnen lezers klikken op de verwijzing om naar de bladwijzer te gaan zonder nog Ctrl in te hoeven drukken, zoals in Word.

©PXimport

10 Cloud

Sla je document op in OneDrive of Dropbox. Zo heb je automatisch een back-up én kun je terug naar eerdere versies. Voor OneDrive doe je het volgende: log bij Office 2016 in met je Microsoft-account of ga naar Account / Een service toevoegen / Opslag / OneDrive. Ga dan naar Bestand / Opslaan als / OneDrivePersoonlijk en sla je document op in je OneDrive. Voor Dropbox plaats je je document simpelweg in de Dropbox-map.

11 Versies

Zodra je je document hebt opgeslagen in OneDrive, kun je eenvoudig terug naar een eerdere versie. Maak wat wijzigingen en sla het bestand op. Er verschijnt rechtsboven naast Delen een nieuw icoon, dat lijkt op een klok. Als je erop klikt, zie je eerdere versies van het document. Klik op een versie om een bepaalde revisie in te zien en je wijzigingen eventueel terug te draaien. Voor Dropbox verschijnt er rechts in beeld een Dropbox-icoon. Klik erop en kies voor Versiegeschiedenis. De browser opent en je kunt eerdere versies van je document terugzien.

12 Gesplitst

Soms wil je twee keer hetzelfde document naast elkaar hebben staan, bijvoorbeeld omdat je informatie uit twee hoofdstukken even met elkaar wilt vergelijken. Je kunt dat eenvoudig doen in Word door naar het tabblad Beeld te gaan en dan te kiezen voor Splitsen, waarna het document in tweeën wordt gedeeld. Heb je meer ruimte nodig, klik dan op Nieuw venster om het document in een nieuw Word-venster te openen. Extra handig: klik op Naast elkaar weergeven om ze naast elkaar te zetten en klik dan op Synchroon schuiven zodat je in beide documenten tegelijk kunt scrollen.

©PXimport

13 Secties

Secties zijn handig voor twee specifieke gevallen: namelijk voor Romeinse nummering of voor liggende pagina’s. Je maakt een nieuwe sectie aan in Word door te gaan naar Indeling / Eindemarkeringen. Kies dan voor een optie uit het menu Sectie-einden, zoals bijvoorbeeld Volgende pagina om na de geselecteerde pagina een nieuwe sectie te laten beginnen. Om een sectie-einde te verwijderen, selecteer je deze en druk op je op de delete-knop op het toetsenbord.

Plagiaat herkennen

Voor wat extra zekerheid is het fijn om vooraf je tekst door een plagiaatherkenner te halen. Soms kan het gebeuren dat je tekst al dan niet met opzet lijkt op een andere tekst, of dat je vergeten bent een gedeelte te herschrijven. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld The Plagiarism Checker gebruiken. Die tool scant het internet en kijkt of je tekst ergens terugkomt. Er geldt wel een limiet van duizend woorden per scan. De tool werkt ook voor het Nederlands.

14 Romeinse cijfers

Het is altijd een gevecht om de eerste paar pagina’s met Romeinse cijfers te laten starten. Om dat te bereiken, maak je een nieuwe sectie na het titelblad en een sectie tot aan waar je de Romeinse nummering wilt laten lopen. Dubbelklik dan op het paginanummer, selecteer het, klik met rechts en kies voor Opmaak paginanummers. Kies voor de Romeinse nummering, zet bij Beginnen bij een 1 en klik op OK. Op het tabblad Ontwerpen zorg je dat Eerste pagina afwijkend niet geselecteerd is, anders zie je op de eerste pagina geen paginanummer.

©PXimport

15 Liggend

Soms wil je een pagina liggend maken, om een grafiek of tabel goed tot zijn recht te laten komen. Om één of een aantal pagina’s te draaien, moet je een nieuwe sectie aan maken (zie tip 13) voor de pagina die je wilt draaien en weer een nieuwe sectie aan het einde van de pagina die je wilt draaien. Heb je dat gedaan, dan ga je naar Indeling / Afdrukstand en kies je voor Liggend in de lijst, zodat alleen de pagina’s in die sectie gedraaid worden.

16 Bestand invoegen

Een handige optie van Word is dat je verschillende bestandstypen direct in Word kunt invoegen. Daarvoor ga je naar het tabblad Invoegen / Tekst / Object. Kies het bestandstype dat je wilt invoegen, bijvoorbeeld Microsoft Office Excel Worksheet en klik op OK. Er verschijnt een Excel-werkblad en de interface van Word verandert naar die van Excel. Je hebt alle opties van Excel tot je beschikking. Klik simpelweg ergens anders als je klaar bent. Je kunt het werkblad ook apart openen in Excel: klik er met rechts op en kies voor Worksheet-object / Openen waarna een nieuw Excel-venster opent.

17 Spelling en grammatica

Tijdens het typen checkt Word standaard continu je spelling en grammatica. Handig, maar bij het maken van een scriptie gebruik je waarschijnlijk veel vaktermen die Word niet kent. Voeg het woord dan toe aan je woordenboek door er rechts op te klikken en te kiezen voor Spelling / Toevoegen aan woordenlijst. Je kunt er ook voor kiezen om het woord nu en later te negeren met de optie Alles negeren. Zodra je op het punt staat je scriptie in te leveren, is het een goed idee nog één keer alle gevonden fouten van Word langs te gaan: ga daarvoor naar Controleren / Controle / Spelling- en grammaticacontrole.

©PXimport

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!