ID.nl logo
Huis

SEO-optimalisatie: Beter vindbaar op Google

Als je wilt dat je bedrijfswebsites, persoonlijke blogs of zelfs je LinkedIn-pagina goed gevonden kunnen worden, is een degelijke SEO-optimalisatie onontbeerlijk. Begrijpen hoe Google en consorten pagina’s indexeren is de eerste stap naar goede seo.

Vanaf de tweede helft van de jaren negentig begonnen websitebouwers hun content actief te optimaliseren voor de toenmalige zoekmachines. Het doel: de resultaten op een dusdanige manier inrichten dat bepaalde pagina’s bóven gelijkaardige pagina’s van concurrenten kwamen te staan. Die basis bestaat twintig jaar later nog altijd, maar zowel de zoekmachines als de contentmakers zijn beduidend verder in hun ontwikkeling.

Zoekmachines waren in de beginjaren van seo weinig gecharmeerd van de gebruikte tactieken. Verschillende zoekmachines erkenden het ‘probleem’ al vóór de term seo ook maar was genoemd. Websites kopieerden hele woordenboeken naar hun landingspagina’s om maar op zo veel mogelijk zoektermen een goede positie in de zoekresultaten te krijgen. Zoekmachines als Infoseek traden effectief op tegen dergelijke trucs, bijvoorbeeld door te speuren naar lange aaneenschakelingen van woorden zonder gebruik van interpunctie.

De jaren die volgden waren een continue wapenwedloop tussen zoekmachines en webmasters. In Duitsland heeft dat zelfs geleid tot een verbod op het op een dergelijke manier manipuleren van de zoekresultaten. Zo is autofabrikant BMW ooit een maand uit de zoekindex verwijderd, nadat Google had ontdekt dat het bedrijf een landingspagina maakte vol zoektermen, maar bezoekers via een javascript doorstuurde naar de eigenlijke website.

SEO-trucs

De laatste jaren is het omgekeerde aan de gang. Zoekmachines treden in principe niet meer op tegen seo-trucs, tenzij die onder de black hat-strategie vallen (waarover straks meer). Sterker nog: voor bedrijven als Google, dat als doel heeft zo veel mogelijk informatie zo goed mogelijk beschikbaar te maken, is seo een zegen. Alle grote zoekmachines hebben platforms ontwikkeld voor het monitoren en optimaliseren van content. De precieze algoritmen worden niet gedeeld, maar Google bracht in 2008 een seo-startersgids uit waarin de basisbegrippen en -technieken worden uitgelegd.

Veel zoekmachines bezoeken of organiseren bijeenkomsten voor webmasters en contentmakers, waar seo-gerelateerde zaken worden besproken. Zo is zoekmachineoptimalisatie tegenwoordig geen vies woord meer, maar is het voor beide kampen een goede manier om de juiste content aan de juiste bezoeker te tonen.

Seo is trial and error: je probeert iets nieuws, kijkt of het werkt en begint al dan niet opnieuw

-

Er zijn twee soorten seo: black hat en white hat. Net als bij hacken kleurt een white hat-strategie binnen de lijntjes en probeert het gebruik te maken van slimme spitsvondigheden, terwijl men met een black hat-strategie probeert de zoekmachine bewust om de tuin te leiden. Zoekmachines treden nog steeds hard op tegen black hat-seo, met tijdelijke straffen of zelfs volledige uitsluiting van de zoekresultaten tot gevolg.

Black hat-strategieën zijn bijvoorbeeld het omleiden van landingspagina’s naar minder goed rankende pagina’s, het overmatig gebruik van (irrelevante) metatags en het verstoppen van grote verzamelingen trefwoorden door ze in een bijna onzichtbare pixel te zetten of te camoufleren in de achtergrondkleur van de website. Technieken kunnen van white hat in black hat veranderen: het overmatig gebruik van (al dan niet relevante) trefwoorden in de tekst, een zogenaamd hoge ‘keyword density’, was ooit een slim trucje, maar wordt tegenwoordig gezien als manipulatie.

©PXimport

Geheime algoritme van Google (en anderen)

De algoritmen van Google en andere zoekmachines zijn niet in steen gebeiteld. Google werkt continu aan nieuwe strategieën voor de crawlers, die websites nog beter kunnen beoordelen op kwaliteit en eventuele black hat-seo kunnen opsporen. Waar zoekmachines precies op beoordelen, blijft altijd gissen. Gezegd wordt dat Google meer dan tweehonderd regels in het algoritme heeft staan, die elk mede bepalen hoe goed een website scoort.

Het probleem voor contentmakers is dat die regels niet openbaar zijn. Alle informatie die seo-specialisten denken te weten, is een resultaat van ‘trial and error’: je probeert iets nieuws, kijkt of het werkt en begint al dan niet opnieuw. Op die manier zijn we al veel te weten gekomen, maar nog steeds is een groot deel van het algoritme onbekend.

Wie aan zoekmachines denkt, denkt aan Google. Vooral als je in een Google-bubbel zit, met Android op je smartphone, Chrome als browser en misschien zelfs Google Assistant in je speakers, is het makkelijk de andere zoekmachines te negeren. Toch was Yahoo jarenlang ongeëvenaard, staat Bing standaard op elke nieuw verkochte Windows-pc en verzet DuckDuckGo zich tegen Googles onstilbare datahonger. Gelukkig voor contentmakers komen de seo-algoritmen van de verschillende zoekmachines redelijk overeen.

Seo-algoritmen van verschillende zoekmachines komen gelukkig redelijk overeen

-

Zoekwoorden zijn overal de belangrijkste ranking-factor, al probeert Google steeds meer af te stappen van wat je intypt en steeds meer te raden wat je daarmee bedoelt.

Bing richt zich meer op lokale resultaten, Google probeert de hele wereld met elkaar te verbinden. Over het algemeen geldt echter: sta je hoog in Google, dan is de kans groot dat je ook hoog in Bing, Yahoo en al die andere zoekmachines staat. En omdat verreweg de meeste zoekacties via Google worden uitgevoerd, zullen we die website in deze workshops het vaakst noemen. Alle technieken en regels gelden echter ook voor de andere zoekmachines.

De beste SEO-strategie

Zoekmachineoptimalisatie is tweeledig. Allereerst is er de techniek die in orde moet zijn. Je website mag geen fouten bevatten en moet veilig en goed bereikbaar zijn. Aan de andere kant kun je optimaliseren op pagina- of artikelniveau. Ten slotte wordt de mobiele gebruiker steeds belangrijker. Een accelerated mobile page (kortweg amp, een supersnelle mobiele kloon van een gewone pagina) is een manier om die gebruiker naar jouw website te trekken in plaats van naar de concurrent.

Om hiermee uit de voeten te kunnen, geven we de komende tijd praktische SEO-tips. Houd PCM dus goed in de gaten!

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.