ID.nl logo
Samsung 870 QVO review - De eerste mainstream 8 TB SSD
Huis

Samsung 870 QVO review - De eerste mainstream 8 TB SSD

In 2018 bracht Samsung hun eerste QVO SSD uit, een betaalbaarder alternatief voor hun uitstekende EVO-series. Met de nieuwe Samsung 870 QVO bouwen ze verder op hetzelfde concept: een nieuwe controller voor betere prestaties, maar voorzien van een nog hogere datadichtheid waardoor het ze is gelukt de eerste 2,5 inch 8 TB ssd voor consumenten te maken. We testten deze drive op zoek naar de voor- en nadelen.

De 870 QVO is een betaalbare ssd, dus Samsung moest iets doen om het product ook daadwerkelijk betaalbaar te houden. De meeste ssd's slaan 3 bits aan data op in één geheugencel, maar net als zijn voorganger maakt de 870 QVO daar 4 bits van, een zogeheten 4-bit mlc-ssd dus. Dat heeft positieve consequenties voor zowel de prijs als de opslagcapaciteit, het gebrek aan zowel 8- als 4TB-ssd's op de markt is een doorn in het oog van echte opslag liefhebber. 4TB-ssd's zijn zeldzaam, en 8TB-ssd's vereiste tot deze lancering dat je een RAID of zakelijke oplossing zocht.

©PXimport

Maar die keuze om meer data in dezelfde hoeveelheid geheugen op te slaan kent ook zijn negatieve keerzijde wat betreft de prestaties en de duurzaamheid. De lagere duurzaamheid is vooral een theoretisch probleem, zelfs de 2TB-variant die wij testten heeft een geclaimde levensduur van 720 TBW, wat wil zeggen dat hij totaal minimaal 720 terabytes weg kan schrijven. Je moet echt van goeden huize komen om 720 terabytes aan data te schrijven in een paar jaar tijd, al is 3 jaar garantie wel tastbaar minder dan de 5 jaar op praktisch alle middenklasse ssd's tegenwoordig.

Slim presteren

De consequenties voor de prestaties weet Samsung dankzij een nieuwere, slimmere controller echter uitstekend aan te pakken. Dankzij die controller en slim gebruik van de vrije ruimte op de schijf weet deze ssd in de meeste taken zich uitstekend te meten met mainstream en zelfs high-end sata-ssd's. Zolang je lichte taken uitvoert, zoals foto-mappen of games laden, of lichte productiviteitstaken, doet de 870 QVO niet onder voor de duurdere 860 EVO, sterker nog hij is dan vaak zelfs nog sneller dan de 860 EVO. Schrijfsnelheden van 534 MB/s en leessnelheden van 563 MB/s zijn praktisch het maximaal haalbare op de sata-poort waar deze ssd gebruik van maakt, maar de random read en write prestaties behoren ook tot de beste die je in een sata-drive kunt vinden.

Er zit echter één duidelijke maar aan, en dat is zodra je schijf helemaal vol zit, of je echt in één keer grote datasets naar deze ssd gaat schrijven, denk daarbij aan minimaal 78 gigabyte, dan storten de schrijfprestaties volledig in naar slechts 160 MB/s. Prestaties die bij een mechanische harde schijf passen. Het is dus cruciaal dat je geen gigantische datasets verplaatst, noch taken overweegt waarbij de ssd constant belast wordt waarbij de cache niet efficiënt ingezet kan worden.

©PXimport

Alles draait om die prijs

Het maakt de 870 QVO nadrukkelijk een consumenten-ssd, een ssd voor fotomappen, grote game libraries, of video archief. En absoluut geen ssd voor servers, databases of professionele werkstations. Maar voor de meeste consumenten zijn dus zowel de prestaties als de duurzaamheid geen negatief element van dit product.

Geen negatief element betekent echter ook niet per direct een uitzonderlijke prestatie, wat de focus van de 870 QVO bijna volledig op de prijs legt. Samsung moet simpelweg zorgen dat deze ssd's goedkoper zijn dan goede 3-bit MLC alternatieven zoals de Crucial MX500. Die ssd bestaat niet in 4 TB of grotere varianten, dus Samsung pakt daar de default winst, maar om de 1 en 2 TB 870 QVO aan te raden is het belangrijk dat ze tot de goedkoopste opties op de markt behoren. Dat is volledig aan Samsung zodra deze producten de komende dagen in de schappen belanden, maar dus wel iets om in de gaten te houden.

Conclusie

Met slim beheer maakt Samsung van hun budget drive toch een uitstekende all-rounder. Zolang je geen giga datasets overzet of de ssd wil inzetten voor extreem intensieve taken zijn de prestaties goed. Samsung moet wel zorgen dat de 870 QVO tot de goedkoopste opties op de markt behoort. Of je moet op zoek zijn naar een 4- of 8TB-ssd, in die capaciteiten heeft Samsung vooralsnog gewoon geen concurrentie en is de 870 QVO een aantrekkelijk en relatief betaalbare high capacity ssd.

Uitstekend
Conclusie

**Prijs** € 129 euro (1TB), € 269 euro (2TB) € 539 euro (4TB), € 969 euro (8TB) **Capaciteiten** 1TB, 2TB, 4TB, 8TB **Form Factor** 2,5 inch **Protocol** Sata 6 Gbit/s **Maximum snelheid** 534 MB/s schrijven, 563 MB/s lezen

Plus- en minpunten
  • Presteert precies waar het telt
  • Prima levensduur ondanks QLC
  • De eerste mainstream 8TB-ssd
  • Slechts 3 jaar garantie
  • QLC-ssd's ongeschikt voor zwaar werk
▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube