ID.nl logo
Navfree: Gratis navigatie
© CIDimport
Huis

Navfree: Gratis navigatie

TomTom zal de vlag niet uithangen bij het lezen van deze pagina’s, maar het is nu eenmaal niet anders. Met Navfree is er een app voor de iPhone/iPad en Android-gebaseerde smartphones/tablets die geheel gratis is en (bijna) net zo goed werkt als de peperdure apparatuur van de gevestigde merken.

©CIDimport

Ergens tussen de vijftig en tachtig euro moeten we achterlaten op de bankrekening van TomTom voor navigatiesoftware voor op de smartphone, en bij aartsvijand Garmin (dat nog geen Nederlands kaartenpakket biedt) is het niet veel beter. Maar het is altijd nog goedkoper dan een volledige TomTom of Garmin, waarvan de prijs kan oplopen tot maar liefst 599 euro (de met voorgeprogrammeerde routes oplaadbare Garmin Zūmo 660, waterdicht voor op de motor). Er zijn nog dik twintig andere fabrikanten, maar het Nederlandse TomTom en het Amerikaanse Garmin hebben samen ruwweg de helft van de wereldmarkt in handen en zetten de toon.

Wat bieden ze tegenwoordig? Een prima functionerend navigatiesysteem, maar er is meer. Zo biedt de TomTom Go Live 1005 World (349,95 euro) bijvoorbeeld voortdurend verse verkeersinfo die wordt meegenomen in de reisberekening, maar een dergelijke live-service kost geld (49,95 euro per jaar). Natuurlijk weet de TomTom de kortste route naar het dichtstbijzijnde pompstation, restaurant, hotel et cetera, en dat is zinvol. Maar camera’s langs de kant van de weg en de weersverwachtingen..? En uw bestemming delen via Twitter? Daar hebben we allemaal geen TomTom voor nodig. Een moderne smartphone – uiteraard met gps-ontvanger – is ook uitstekend in staat om de informatie te bieden waar we bij geïntegreerde systemen honderden euro’s voor moeten neerleggen. En wie heeft er geen smartphone?

Het kan ook gratis

Op www.navmii.com vinden we de gratis app Navfree. Deze staat op de website alleen nog aangekondigd voor iDingen, maar Navfree is ook op de Android Market/Play Store te vinden. Wat is er zo slim aan Navfree en zo onhandig aan andere navigatiehulpen? Denk aan Google Maps, we zullen toch echt elke keer de kaart moeten downloaden voor de applicatie ons verder wel precies vertelt waar we zijn. Geen probleem in stedelijk gebied waar de zendmasten dik gezaaid zijn en altijd wel ergens wifi op te pikken is, maar al een heel stuk minder functioneel buiten de stad of op snelheid op de snelweg.

En daar zit dus de grote kracht van Navfree, want dat laadt de kaartendatabase in het toestel, net als een TomTom. En dat betekent simpelweg dat de telefoon geen dataverbinding hoeft te maken om de juiste weg te weten, maar voldoende heeft aan gps. En dat werkt aanmerkelijk sneller! Direct na het downloaden op de telefoon – even in de buurt van een wifi-verbinding blijven – vraagt Navfree van welke kaart(en) van OpenStreetMap u gebruik zou willen maken, om vervolgens heel West-Europa is, heel Noord-Europa en een goed deel van Oost-Europa gratis aan te bieden. Daarbij kan de echt fanatieke reiziger ook nog kiezen voor de aparte app Navfree USA, dat de Verenigde Staten ontraadselt. Alle kaarten laden kan, vooropgesteld dat u over een stevige sd-kaart beschikt, want alleen Nederland vreet al 900 MB. Maar een beetje moderne Android heeft dik tien gigabyte geheugen, dus ach. Die geheugenkaart zit er toch al in en de telefoon verandert er wel spontaan mee in een volwaardige TomTom. Toch?

Gegeven paard

Nou nee, een TomTom is het niet. Het exotische adres van de ouders van de schrijver (op Texel) wordt weliswaar probleemloos herkend en fluks op de kaart getoond, maar een route daar naartoe kent Navfree niet. Overigens wel naar de veerboothaven te Den Helder, die netjes onder de poi’s (points of interest) staat vermeld, en dat is toch echt een station dat u althans met de auto moet passeren onderweg naar het grootste Waddeneiland.

Wie wel eens een willekeurig autonavigatiesysteem heeft gebruikt, vindt blind zijn weg in de software van Navfree, het is gewoon identiek aan wat we gewend zijn. Er kunnen routes worden uigezet op de gebruikelijke wijze – land, plaatsnaam, straat, huisnummer (niet op postcode) – en er kunnen dus poi’s worden geselecteerd, van A(mbassade) tot Z(iekenhuis), waarbij automatisch wordt gezocht naar de dichtstbijzijnde. Zo weet de poi Geldautomaat zelfs een flappentap te vinden op 850 meter afstand van de woning van de schrijver, en hij woont daar al tien jaar en wist niets van het bestaan! Dat hebben we overigens gecheckt, en inderdaad! Aan de andere kant weet hij een 45-holes (!) golfbaan in de nabijheid weer niet te spotten en jaagt hij ons achttien kilometer verderop om een balletje te slaan.

Navfree houdt recente bestemmingen bij, kent favorieten en kent ook de optie Google zoeken. Vind een bedrijf of winkel in Google, en Navfree vertelt hoe u rijden of lopen moet. Want ja, ook met wandelaars/fietsers is rekening gehouden – ervan uitgaande dat een fietser ook kan wandelen! Wordt er tussentijds overigens gebeld, dan verdwijnt Navfree naar de achtergrond, om na het gesprek weer op te duiken.

Nog veilig ook

Een aardigheid van Navfree is dat het ook buiten de gebaande nog diensten kan bewijzen. Herkent de app op de gps-positie geen straatnaam meer, dan geeft-ie direct de coördinaten in noorderbreedte en oosterlengte – op het Europese vasteland althans. Komt u buiten de paden ergens in de problemen, dan is het activeren van Navfree voldoende om Alarmdienst 112 tot op de meter nauwkeurig te vertellen waar u uithangt.

Voorts heeft Navfree een dag/nachtmodus, die automatisch omgeschakelt, en gaat de telefoon niet in slaapmodus als de applicatie aanstaat… het is allemaal netjes en doordacht. De kaarten worden elke twee maanden ververst en zijn dan weer gratis te downloaden. En vinden we eens een kaartfout, dan kunnen we die melden, waarna de volgende kaart weer bij de tijd is. Het enige echte minpuntje is dat de batterij van de telefoon het allemaal niet trekt. In de navigatiestand blijft het scherm aan en blijft ook de gps-ontvanger actief. Dat is in de auto op te vangen met een lader, maar lopend is het slimmer om af en toe even te kijken en weer uit te schakelen en pas permanent in te schakelen als u echt in de buurt van de bestemming bent. Op die manier hebt u ook geen last van de jongedame die haar instructies voortdurend en dwingend herhaalt als u niet snel genoeg loopt. Gelukkig kan ze zachter en zelfs uit.

Tekst: Michiel Heemskerk

Dit artikel komt uit Computer Idee nummer 9, 2012.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.