Mis geen deadline meer met Google Tasks
Het lijkt tegenstrijdig, maar dat is het niet. To-dolijstjes geven niet meer, maar juist minder stress. Laat Google je planning volgen met Google Tasks. Het voordeel van deze dienst is dat de tentakels van Tasks tot in alle toepassingen van Google reiken.
In drie simpele stappen leggen we uit wat je met de lijstjes-app Google Tasks kunt bereiken: • Taak toevoegen en afvinken als je klaar bent • Vanuit andere Google-diensten taken aan je lijst toevoegen • Herinneringen of terugkerende taken instellen Liever Microsoft? Lees dan: Gek op lijstjes? Dan is Microsoft Lists de app voor jou
De app
Een to-do-app moet je letterlijk in je zak kunnen steken. Ontzettend handig is de mobiele app van Google Tasks, zowel voor Android als voor iOS. Je kunt thematische lijsten maken om je werk gescheiden te houden van je privéleven. Of je kunt met meer gerichte lijsten werken, zoals Deadlines, Reis Valencia, Cadeau-ideeën, Netflix-tips … Door in zo’n lijst op het plusteken te tikken, voeg je een taak toe. Daaraan kun je gegevens koppelen, een bepaalde datum en tijd instellen en eventueel een sterwaardering toekennen. Alle taken zijn voorzien van een hokje om de taak af te vinken als je ermee klaar bent. De taak wordt doorgestreept en komt bij Voltooid te staan.
In de app kun je alle taken een voor een afstrepen.
Heb je liever een fysiek boekje bij de hand?
Ga voor structuur in je werk en/of privélevenIntegratie in Gmail en Agenda
Google Tasks integreert zich naadloos in alle andere Google-diensten, zoals Docs, Sheets en natuurlijk Gmail. Dat betekent dat je in tegenstelling tot andere apps voor taakbeheer rechtstreeks vanuit Gmail een taak kunt vastleggen. Om een e-mail toe te voegen aan een takenlijst, selecteer je eerst de e-mail. Daarna tik je op het menu met de drie verticale puntjes en selecteer je Toevoegen aan Tasks in het vervolgkeuzemenu. Er verschijnt een overzicht van je huidige Google Tasks, dat je kunt gebruiken om meer details aan de taak toe te voegen. Je kunt bijvoorbeeld een deadline instellen of de taak in subtaken splitsen. Elke taak met deadline die je aan je takenlijst toevoegt, wordt automatisch in Google Agenda opgeslagen. In alle Google-applicaties kun je Tasks oproepen door op de blauwe knop in de rechtermarge te klikken.
In de webversie kun je een e-mail gewoon naar de takenlijst slepen.
Terugkerende taken
In Tasks kun je ook instellen dat je een herinnering wilt ontvangen. Klik op de taak waarvoor je een melding wilt ontvangen en klik daarna op het datum-/tijdpictogram onder de naam van de taak. Hierdoor zal er een kalender openen waarin je het moment selecteert waarop je de melding wilt ontvangen. Sommige taken keren regelmatig terug. Hiervoor dient het pictogram Herhalen. Selecteer met welke regelmaat je de taak wilt herhalen, stel een begin- en einddatum in en klaar.
Aan deze taak worden we iedere 10de dag van de maand herinnerd.