ID.nl logo
Gek op lijstjes? Dan is Microsoft Lists de app voor jou
© Kenishirotie
Huis

Gek op lijstjes? Dan is Microsoft Lists de app voor jou

Een feestje organiseren, je verzameling boeken bijhouden of samenwerken met anderen ... Met Microsoft Lists kun je uiteenlopende lijstjes en overzichten maken. Microsoft bracht onlangs een preview van de nieuwe versie uit. Wij gaan er uiteraard direct mee aan de slag.

Maak je graag van alles lijstjes om overzicht te houden? Dan is Microsoft Lists voor jou bedoeld. In dit artikel bespreken we enkele functies van deze app:

  • Nieuw item toevoegen
  • Kolommen aanpassen
  • Filters gebruiken
  • Delen met anderen
  • Regels instellen
  • Weergave aanpassen

Ook interessant: De 4 beste to-do-apps voor je smartwatch

Je vindt de preview-versie op de website Microsoft Lists. De algemene informatie over de app vind je op deze pagina. Daar lees je ook dat het programma zich nog in de ontwikkelfase bevindt: het is dus nog niet afgerond. Volgens Microsoft mogen er nu maximaal 200.000 gebruikers mee aan de slag. Klik op Preview-versie uitproberen om je aan te melden. Je mag Microsoft Lists gratis gebruiken.

Web of app

Je gebruikt Lists via de website, of via de app die je vindt in de app-winkels van Apple en Google. Wij gaan aan de slag met de webversie. Klik op Nieuwe lijst (boven in het venster) om aan de slag te gaan. Er zijn verschillende manieren om een lijst te maken. Je kunt beginnen met een schone lei, maar ook snel van start gaan op basis van een sjabloon. Over sjablonen lees je verderop in dit artikel.

Wij beginnen eerst met een lege lijst. Klik op Nieuwe lijst / Lege lijst. Een nieuw venster opent, waarin je de basisgegevens van de lijst opgeeft. Geef bij Naam de gewenste titel op. Zorg voor een herkenbare en compacte naam, bijvoorbeeld Zomervakantie 2024. In het vak eronder, Beschrijving, geef je aan waarvoor je de lijst maakt. Deze korte beschrijving wordt later in het overzicht van alle lijsten getoond, zodat je de gezochte lijst snel herkent. Hierna kies je een kleur, waarmee je de herkenbaarheid van de lijst verder verhoogt. Kies tot slot voor een pictogram. Tevreden met de basisgegevens? Klik op Maken. De lege lijst wordt gemaakt.

Naast deze webversie is er ook een mobiele versie beschikbaar voor iOS en Android.

Liever handmatig lijstjes bijhouden?

Deze planner is ideaal

Favorieten! Heb je bepaalde lijsten die je vaak gebruikt? Voeg ze toe aan je favorieten. Naast de titel van een lijst vind je het pictogram van een ster. Dit is de optie Deze lijst markeren als Favoriet. Klik erop om de lijst aan je favorieten toe te voegen. De lijst wordt nu altijd prominent getoond in het dashboard van de webversie, maar ook op de startpagina van de mobiele versie van Lists.

Items toevoegen

Kies nu Nieuw item toevoegen en geef het eerste item op, bijvoorbeeld Brochures opvragen. Naast elke vermelding vind je de optie Meer acties, herkenbaar aan de drie puntjes. Via dit menu kun je bestaande vermeldingen onder meer bewerken, verwijderen en voorzien van een opmerking, waarover je verderop meer leest. Heb je de eerste vermelding gemaakt, dan klik je op de optie Kolom toevoegen.

Hierin onderscheidt Microsoft Lists zich van andere apps waarmee je (taken)lijstjes kunt maken. Je bepaalt zelf welke kolommen je wilt opnemen. Microsoft Lists biedt hiervoor elf verschillende mogelijkheden. Gaat de vermelding om een keuze die je moet maken, dan kies je bijvoorbeeld voor Keuze. Je kunt dan twee of meerdere opties aangeven, waaruit je later kunt kiezen. In ons voorbeeld is dat Europa, Azië en Verenigde Staten, omdat we willen kiezen tussen deze werelddelen voor een zomervakantie. Je kunt de keuzes zelf instellen, maar ook kiezen voor Kunnen waarden handmatig toevoegen, als je wilt dat anderen ook eigen keuzes kunnen opperen.

Je kunt meerdere kolommen toevoegen. 

Kolomweergave aanpassen

Je kunt op elk moment aangeven welke kolommen je wel of juist niet wilt tonen. Klik op Kolom toevoegen en hierna op Kolommen weergeven of verbergen. Een lijst met alle kolomtitels verschijnt. Verwijder het vinkje bij de kolommen die je niet meer wilt tonen. Via dit venster kun je ook de volgorde van de kolommen aanpassen. Sleep de kolom naar een andere positie in de lijst of gebruik de knoppen Kolom omhoog verplaatsen of Kolom omlaag verplaatsen om een nieuwe positie te bepalen. Sla de nieuwe weergave op met een klik op Toepassen. Je kunt de volgorde van kolommen ook aanpassen via het hoofdvenster van Lists zelf: pak een kolom in de lijstweergave vast en versleep deze naar links of rechts.

Filteren maar!

Vooral de filterfuncties van Lists komen van pas bij grotere lijsten. Afhankelijk van de complexiteit van je lijst, bijvoorbeeld als je gebruikmaakt van meerdere keuzelijstjes of verschillende eenheden in de lijst. Klik op de knop Filter (rechtsboven naast de titel van de lijst en herkenbaar aan de trechter). Een nieuw venster met beschikbare filters wordt getoond. Gebruik je een filter vaak, maak het dan vast bovenaan het venster. Klik op Meer acties voor filter, herkenbaar aan de drie puntjes. Kies voor Vastmaken.

Maak gebruik van filters, om snel je weg in de lijst te vinden.

Delen

Een lijst kun je met anderen delen, zodat ook zij de inhoud kunnen aanvullen en bestaande items kunnen bewerken. Kies in de menubalk bovenin voor Delen. Geef het e-mailadres op van de persoon met wie je wilt delen. Klik op het Pijltje ernaast en kies voor Kan lijst bewerken als je toestaat dat anderen de volledige lijst (inclusief klommen en weergaven) kunnen aanpassen. Kies voor Kan items bewerken als je die vrijheid wilt beperken tot het bewerken van items in de lijst zelf. Vervolgens kun je nog een bericht toevoegen.

Klik hierna op Iedereen met de koppeling kan bewerken. Een nieuw venster opent met aanvullende opties. Zo kun je hier opgeven dat er om een wachtwoord moet worden gevraagd of dat de lijst alleen mag worden bekeken en niet mag worden aangepast. Ook kies je hier of de lijst met iedereen mag worden gedeeld of alleen met specifieke personen, van wie je het e-mailadres opgeeft.

Altijd op de hoogte

Deel je de lijst met anderen en kunnen andere gebruikers de lijst ook aanpassen? Met regels zorg je ervoor dat je op de hoogte wordt gesteld bij een verandering aan je lijst. Klik in de menubalk bovenin op Regels /Regel maken. Geef aan wanneer je op de hoogte wilt worden gesteld en kies daarbij uit Gegevens in een kolom worden gewijzigd, Er is een nieuw item gemaakt of Een item is verwijderd. Afhankelijk van de gekozen regel, maak je nu de voorwaarde af. Je bepaalt bijvoorbeeld wat er moet veranderen. Tot slot geef je een e-mailadres op waarnaar een melding moet worden gestuurd. Klik op Maken om de regel te activeren. Je kunt de regels hierna ook aanpassen. Kies voor Regels / Regels beheren.

Regels houden je op de hoogte van wijzigingen in de lijst.

Exporteren Wil je de lijsten gebruiken in een ander programma, bijvoorbeeld om verder te bewerken of wanneer je niet meer gebruik wilt maken van Microsoft Lists? Je kunt de informatie exporteren. In de menubalk bovenin het venster vind je de optie Delen. Klik hierop en kies voor Exporteren naar CSV. Hiermee exporteer je het bestand als een kommagescheiden bestand, dat je in de praktijk vaak in andere apps verder kunt bewerken.

Meerdere weergaven

Handig in Microsoft Lists is de mogelijkheid om meerdere weergaven voor dezelfde lijst te maken. Zo kun je een lijst bijvoorbeeld tonen als lijst met items, maar je kunt ook kiezen voor een galerieweergave. Bij die laatste worden je items in groepen getoond en is er meer ruimte per item beschikbaar. Er zijn verschillende weergaven beschikbaar. Naast de eerdergenoemde lijstweergave en galerieweergave, kun je kiezen voor een overzicht op basis van een agenda. Er is ook een bordweergave. Deze weergave is handig bij items die je graag wilt plannen (zoals activiteiten) en die je bijvoorbeeld van de ene in de andere fase wilt slepen om de voortgang in het oog te houden.

Je kunt meerdere weergaven maken, alleen voor jezelf of ook voor anderen.

Weergaven optimaliseren

Heb je een weergave gemaakt, dan kun je deze nog verder optimaliseren. Bovenaan elke lijst vind je een of meerdere tabbladen. Elke weergave heeft een eigen tabblad, waartussen je kunt schakelen. Klik op het Pijltje naast de naam van de weergave die je wilt bewerken. Een contextmenu opent.

Wil je optimaal gebruikmaken van de lijst en geen onnodige ruimte verliezen? Kies dan voor Automatisch aan hoogte aanpassen. Afhankelijk van het soort lijst, kun je kiezen voor de optie Compacte lijst. Om de geselecteerde weergave als primaire uiterlijk te gebruiken, kies je voor Huidige weergave als standaard instellen. Zorg altijd voor een duidelijke beschrijving van je weergave, zodat je snel tussen de weergaven kunt schakelen. Verduidelijk de naam als dat nodig is, via Weergavenaam wijzigen. Ben je niet meer tevreden over de weergave of wil je deze niet meer gebruiken? Kies voor Weergave verwijderen.

Openbare weergave Als je je lijsten met anderen deelt, kun je kiezen welke weergaven je voor anderen wilt gebruiken. Zo kun je ook een weergave maken die alleen door jezelf wordt gebruikt. Zodra je een eigen weergave maakt, verschijnt het venster Weergave maken. Zoek nu naar de sectie Zichtbaarheid. Verwijder het vinkje bij Weergave openbaar maken. Denk hierover telkens goed na bij het maken van de weergave. Helaas kun je niet een bestaande weergave achteraf wel of niet openbaar maken. Maak in dat geval de weergave opnieuw aan.

Wil je de weergave wel of niet openbaar maken?

App-versie

Eerder in dit artikel las je dat Microsoft Lists ook beschikbaar is voor iOS en Android. Die versies hebben een eenvoudige opbouw en bestaan uit drie tabbladen. Op de tab Startpagina zie je een overzicht van recente lijsten en lijsten die je hebt gemarkeerd als favoriet. Via de tab Nieuw maak je een nieuwe lijst aan. Ook in de mobiele app kun je kiezen tussen een lege lijst of een sjabloon.

Voor een overzicht van alle lijsten, tik je op de tab Mijn lijsten. Tik op de knop Meer opties (herkenbaar aan de drie horizontale puntjes) voor enkele basisopties. Zo kun je via dit menu de lijst toevoegen aan je favorieten, de naam van een lijst wijzigen en de lijst met anderen delen.

De mobiele app biedt je de basisfunctionaliteit.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
JBL introduceert de Grip, een speaker zo klein als een blikje
© JBL
Huis

JBL introduceert de Grip, een speaker zo klein als een blikje

Een speaker die je zo in je handpalm kunt zetten, maar toch genoeg 'oomf' heeft om een feestje op poten te zetten. Dat is de nieuwe JBL Grip. Het apparaat is zo groot als een blikje bier (of frisdrank) en past dus makkelijk in een tas of aan je fiets. Toch moet hij genoeg vermogen, slimme functies en een stevig ontwerp bieden om mee te gaan op elk vrolijk avontuur.

De Grip levert 16 watt aan geluid en gebruikt een techniek die AI Sound Boost heet. Daarmee wordt de muziek live geanalyseerd en bijgesteld, zodat de bassen voller klinken zonder dat het geluid vervormt of kraakt. Wie zin heeft in meer volume kan twee speakers koppelen voor stereogeluid, of via Auracast meerdere modellen aan elkaar linken. Zo tover je het compacte speakertje al snel om tot een groter geluidssysteem.

©JBL

Gemaakt om mee te nemen

Met de geïntegreerde lus klik je de Grip eenvoudig vast aan een rugzak, een fiets of zelfs een kajak. Dankzij de IP68-classificatie kan hij bovendien tegen een spatje water, stofje stof of gewoon een stootje. Daarmee mikt JBL duidelijk op buitengebruik: festivals, stranddagen of een lange picknick in het park. De speaker is daarnaast licht en handzaam, waardoor je hem eigenlijk overal kwijt kunt.

Op de achterkant van het apparaatje zit subtiele verlichting die je via de JBL Portable-app kunt aanpassen. Kleuren en intensiteit kunnen worden afgestemd op je afspeellijst of de sfeer van het moment. Oké, het zal niet genoeg zijn om een heel feest van de benodigde verlichting te voorzien, maar het geeft nét een extra laagje beleving. Toch leuk.

©JBL

Accu en extra uurtjes

De Grip gaat ongeveer 12 uur mee op één lading. Wie langer door wil, kan Playtime Boost inschakelen, een functie die nog eens 2 uur extra uit de accu haalt. Daarbij past de speaker zich aan voor een harder en efficiënter geluid. Voor een dag buiten of een lange avond muziek draaien is dat een heel handige toevoeging.

De speaker verschijnt in zeven varianten, van neutraal zwart en wit tot paars, camo en felroze. Er is gekozen voor gerecycled plastic en een verpakking van FSC-gecertificeerd papier. Daarmee sluit de Grip aan bij de trend om dit soort gadgets duurzamer te maken. De adviesprijs bedraagt 99,99 euro en het model is direct verkrijgbaar via JBL.com en verschillende (web)winkels.

▼ Volgende artikel
Nóg betere notities maken? Dit zijn de handigste add-ins voor OneNote
© dennizn - stock.adobe.com
Huis

Nóg betere notities maken? Dit zijn de handigste add-ins voor OneNote

Met OneNote kun je op een gestroomlijnde manier snel notities maken en afbeeldingen, audio en ideeën vastleggen. De handige app is onderdeel van de Microsoft Office-suite. Wist je dat het mogelijk is om met uitbreidingen het functioneren van OneNote te verbeteren? Met de volgende add-ins word je notitie-ervaring daarmee nog beter.

Voordat je begint: dit moet je weten

Microsoft OneNote is een krachtpatser als het gaat om het organiseren van ideeën die je te binnen schieten. Alle functies zijn erop gericht om al je losse notities systematisch te ordenen in virtuele notitieboeken, secties en pagina's. Deze veelzijdige tool kun je via invoegtoepassingen aan je eigen specifieke behoeften aanpassen. Alle add-ins die we hier noemen, installeer je via een download op de webpagina die we telkens vermelden. Er is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Word of Excel, geen manier om zo'n invoegtoepassing rechtstreeks in de desktopversie van OneNote binnen te halen.

OneMore: meer functies

OneMore is een degelijke opensource-add-in die een verzameling kwaliteitsfuncties aan OneNote toevoegt. Nadat je de gratis add-in (https://onemoreaddin.com/) hebt geïnstalleerd, wordt er een nieuwe groep functies in het tabblad Start toegevoegd. Die groep heet op een Nederlands systeem: Meer.

Vanaf hier kun je afbeeldingen roteren en bijsnijden, bijschriften toevoegen, afbeeldingen stileren zonder dat je een externe editor nodig hebt. Werk je met tabellen in OneNote, dan bevat het menu Tafel mogelijkheden om formules in de cellen toe te passen die doen denken aan Excel. Je beschikt over een opdracht Zoeken en vervangen. Er is een Navigator die onder meer je recent bezochte pagina's bijhoudt, en een optie biedt om herinneringen toe te voegen en te bewerken. Er is nog veel meer mogelijk. OneMore is een gratis add-in die je nooit meer wilt missen.

Door OneMore te installeren, beschik je over veel meer functies.

Onetastic: welkom in Macroland

Liefhebbers van macro's zullen smullen van Onetastic (https://getonetastic.com). Je mag gratis twintig macro's downloaden die je vijfhonderd keer mag gebruiken. Wil je onbeperkt macro's binnenhalen en gebruiken, dan kost dit 15 dollar per jaar. Zo'n macro is een miniprogramma waarmee je veel tijd bespaart, omdat het herhalende taken met een paar muisklikken uitvoert. Op die manier laat je een macro naar tekst op meerdere pagina's zoeken en vervangen, een inhoudsopgave samenstellen voor je notitieboek, of maandelijks een kalender samenstellen met een takenlijst.

De bibliotheek met inmiddels 687 macro's heet Macroland. Je kunt de collectie raadplegen op populariteit, of op recente toevoegingen, maar het handigste lijkt ons de ordening per categorie.

De bibliotheek van Macroland bevat momenteel bijna zevenhonderd macro's.

OneCalendar: agenda met notities

OneCalendar (https://getonetastic.com/onecal) is een speelse tool die jouw OneNote-pagina's weergeeft op basis van het moment dat je ze hebt toegevoegd of gewijzigd. Op die manier kun je gemakkelijk aantekeningen terugvinden. Wanneer je met de muisaanwijzer over zo'n kalenderitem gaat, krijg je een preview van de pagina. Door op een titel in de kalender te klikken, open je de pagina rechtstreeks in OneNote. Je kunt de aantekeningen per dag, week of maand bekijken.

Merk je dat de items die je zojuist hebt ingevoerd nog niet in OneCalendar te zien zijn? Druk dan je op F5 om de weergave te vernieuwen. Of je nu een fanatieke planner bent of gewoon je afspraken in je notities wilt bijhouden, deze add-in verbindt je notities naadloos met je agenda.

Je notities worden in de kalender weergegeven.

Office Lens: content scannen

Profiteer van de uitstekende samenwerking tussen Office Lens met OneNote. Microsoft Office Lens is gratis beschikbaar voor de iPhone, Android en Windows Phone. Tijdens een vergadering kun je bijvoorbeeld foto's maken met de app en die doorsturen naar OneNote. Op die manier haal je de gegevens binnen van whiteboards, kattenbelletjes of handgeschreven documenten. Open de mobiele app en kies onderaan of je een document, een whiteboard, een visitekaartje of een foto wilt scannen. Dankzij de zoekfunctie van OneNote kun je zelfs tekstfragmenten in de foto's herkennen.

Office Lens bewaart je scans automatisch op OneDrive.

OneNote Web Clipper: internetclips

OneNote Web Clipper is een gratis musthave voor de internetbrowser om de inhoud van webpagina's rechtstreeks in OneNote-notitieblokken op te slaan. Dit is een prima manier om internetinformatie te organiseren. Het is mogelijk om notities en markeringen aan te brengen op de clips. Zo heb je toegang tot de clips, zelfs als je niet verbonden bent met het internet.

Om Web Clipper te installeren, ga je eerst naar www.onenote.com/clipper. Daar klik je op de knop OneNote Web Clipper installeren. Daarna volg je de instructies afhankelijk van de browser die je het liefst gebruikt, want dit hulpmiddel werkt met een browserextensie. De eerste keer dat je deze tool gaat gebruiken, moet je je aanmelden met je Microsoft-account zodat Web Clipper de verbinding kan maken met je OneNote-app. Vervolgens kies je of je een clip wilt maken van de volledige webpagina, een bepaalde regio, een artikel of de bladwijzer. Tot slot geef je aan in welk OneNote-notitieblok en op welke pagina de clip moet worden opgeslagen.

Selecteer de OneNote-pagina waar de clip wordt opgeslagen.

Audio Note

OneNote heeft een ingebouwde technologie om tekst die je typt te koppelen aan audio. Dat doe je via het tabblad Invoegen en dan ga je naar de groep Opnemen. Daar selecteer je Transcriberen en Opnemen. Audio Note zorgt voor de naadloze integratie van de audio en de notities die je ondertussen typt.

Veronderstel dat je iemands woorden opneemt, terwijl je ondertussen in bulletpoints de onderwerpen noteert die in diens betoog aan bod komen. Vanaf dan wordt de audio met de bulletpoints gesynchroniseerd. Wanneer je achteraf de tekst beluistert en je klikt op de knop Afspelen weergeven, markeert OneNote automatisch de bulletpoints die je hebt getypt.

Andersom werkt dat ook. Je kunt op de aantekeningen klikken om de bijbehorende audio van dat moment te beluisteren. Audio Note heeft ook afspeelfuncties om de snelheid aan te passen, om terug te spoelen of om te pauzeren, zodat je gemakkelijk naar een specifiek onderdeel van de vergadering kunt gaan. Je kunt ook nog datums en tags toevoegen aan je audionotities.

OneNote Tagging Kit: beter tagbeheer

De ingebouwde tags zijn handig voor het markeren van alinea's. Standaard plaats je de muisaanwijzer op de tekstregel die je wilt taggen en dan kies je een pictogram uit de collectie Tags. Met OneNote Tagging Kit (https://wethat.github.io/OnenoteTaggingKit/) heb je zelfs de mogelijkheid om hele pagina's te taggen. Daarna kun je efficiënter zoeken op basis van deze tags.

Deze invoegtoepassing doet zijn werk op de achtergrond en de tags zijn compatibel met de standaard OneNote-alineatags. Je moet het nieuwe venster niet in het tabblad Tag zoeken, maar wel in het tabblad Start. Daar vind je in de groep Page Tags de knoppen: Tag Pages, Update Page, Find Pages en Settings. Krijg je tijdens het zoeken te veel resultaten? Dan kun je de zoekopdracht verfijnen door extra paginatags toe te voegen.

Het is zelfs mogelijk om volledige pagina's te taggen.

Scan&Paste (in Office 365): mobiele scanner

Scan&Paste (www.scanandpaste.com) is de combinatie van een mobiele app en een add-on waarmee je moeiteloos afbeeldingen, QR-codes en OCR-tekst toevoegt aan Microsoft Word, PowerPoint en OneNote. Wanneer je de app hebt gedownload, scan je het document of de afbeelding met je telefoon. Zorg dat de invoegtoepassing is geïnstalleerd in de Office 365-toepassing. Voor Word en PowerPoint kan dat in de lokale desktop-versie.

Voor OneNote moet je uitwijken naar de online variant. Dan kun je via Invoegen / Office-toepassingen de add-in installeren. Daarna koppel je de invoegtoepassing in OneNote met de mobiele app en kun je de gescande foto's uit de cloudopslag halen. Op die manier gebruik je Scan&Paste als draagbare scanner. Je hoeft geen account aan te maken om de afbeeldingen te downloaden. Dat betekent dat je anoniem blijft bij Scan&Paste, terwijl de gescande afbeeldingen wel veilig en alleen beschikbaar zijn voor jou. De gescande afbeeldingen worden zeven dagen bewaard, daarna worden ze automatisch verwijderd.

Koppel met een QR-code je mobiel aan OneNote, zodat je de bestanden kunt overdragen.

Emoji Keyboard: stickers in alle maten

De liefhebbers van emoji en stickers hebben in OneNote niet te klagen. Er zijn drie manieren om die toe te voegen. In het tabblad Invoegen zit bijvoorbeeld rechts de knop Stickers waarmee je plaatjes aan je notities toevoegt, als je tenminste houdt van katten, aapjes of kleine monstertjes. Het aanbod is niet groot.

Het emojipalet tover je tevoorschijn door de Windows-toets en de punttoets samen in te drukken. Hier krijg je een veel ruimer aanbod dat verdeeld is in categorieën. Gelukkig is er een zoekvak om heel snel bijvoorbeeld de 'strandparasol' of de 'regenworm' te vinden.

De derde bron is Emoji Keyboard (www.kwikr.nl/emkey). Dit is een gratis add-on met meer dan dertienhonderd emoji's voor Word, PowerPoint en OneNote. Bij de eerste twee toepassingen kun je Emoji Keyboard in de desktopversie inladen; bij OneNote werkt deze add-on in de online versie. De emoji's kunnen ingevoegd worden als tekst, of als plaatje van verschillende afmetingen, gaande van ultraklein 16px tot XXL (1024 px). Van ieder poppetje kun je de huidskleur in zes tinten instellen.

Je kunt de emoji zelfs in het XXL-formaat binnenhalen.

Online beheren

In de online versie van OneNote is het gemakkelijk om de add-ons te beheren. In de online versie noemen ze dit invoegtoepassingen. Klik in het tabblad Invoegen op de knop Office-invoegtoepassingen. Dan kom je in een venster met twee tabbladen: Mijn invoegtoepassingen en Store. De eerste dient om de invoegtoepassingen te beheren die je al hebt geactiveerd. Wil je een geïnstalleerde add-on verwijderen, dan klik je er met de rechtermuisknop op en kies je de opdracht Verwijderen. In het tweede tabblad kun je invoegtoepassingen zoeken in de Microsoft Store. Als je er een interessante hebt gevonden, dan klik je op de knop Toevoegen.

CloudHQ: brede cloudintegratie

Met deze invoegtoepassing integreer je OneNote met verschillende cloudopslagdiensten zoals Google Drive, Dropbox en Evernote. CloudHQ (www.cloudhq.net/onenote) zorgt voor de realtime synchronisatie van notities en bestanden op meerdere platformen, zodat je overal toegang hebt tot je documenten. Deze dienst maakt ook automatisch een back-up en synchroniseert tussen OneNote en andere cloudopslagdiensten. Er is een gratis versie met beperkte cloudintegratie. Professionals die onbeperkte back-ups en synchronisatie willen gebruiken, betalen 149 dollar per gebruiker.

Wanneer de ene collega werkt met OneNote en de andere met Evernote of Salesforce, dan kunnen ze dankzij deze tussenstap toch samenwerken. En als iemand in de samenwerking opzettelijk of per ongeluk zijn notitieboek verwijdert, hoeven de anderen met wie dit gedeeld is via CloudHQ het werk niet opnieuw doen.

We koppelen OneNote aan Dropbox door middel van CloudHQ.

Beheer op je desktop

Het beheren van invoegtoepassingen in de desktopversie is iets complexer dan in de online variant, omdat OneNote niet in al zijn versies de weg van Invoegen / Invoegtoepassing volgt. Mogelijk moet je via het menu Bestand de Opties selecteren en dan naar Invoegtoepassingen gaan. Selecteer daar onderaan COM-invoegtoepassingen en klik dan op de knop Start. Selecteer de invoegtoepassing die niet aan je verwachtingen voldoet en gebruik de knop Verwijderen om de installatie ongedaan te maken. Of klik op Toevoegen om een invoegtoepassing te installeren die je hebt gedownload en opgeslagen op je pc. Houd er rekening mee dat je voor sommige downloads moet weten of je een 32bit- of 64bit-versie van OneNote hebt. Je vindt dit als je Bestand / Account / Info over OneNote selecteert. Kijk bovenaan op de pagina om te zien welke versie je hebt.

Ben je toch meer van het papier?

Notitieblokken en -boeken