ID.nl logo
Huis

Jan Koum weg bij Facebook; gaat WhatsApp advertenties tonen?

Jan Koum, de illustere oprichter van WhatsApp, is weg. De bedenker van 's werelds populairste chat-app is met ruzie weggegaan bij moederbedrijf Facebook, volgens geruchten omdat hij het oneens was over wat Facebook met de data van gebruikers wilde doen. Facebook zit ondertussen in een lastige positie, want hoe verdien je zo'n miljardeninvestering nou terug? Krijgt WhatsApp advertenties?

De twee belangrijkste oprichters van WhatsApp zijn nu weg. Vorig jaar verliet medeoprichter Brian Acton het bedrijf, en nu is ook hoofdoprichter Jan Koum weg. Volgens geruchten is Koum vertrokken omdat hij het niet eens was met de koers die Facebook voor ogen had met WhatsApp, met name op het gebied van advertenties en de privacy van gebruikers. In zijn afscheidsblogpost spreekt Koum daar echter niet over.

Privacyonvriendelijke jeugd

Jan Koum was een opvallende figuur. Zijn verhaal was klassiek: een arme arbeidsmigrant uit Oekraïne die naar 'the land of hope and glory' kwam om keihard te werken voor zijn succes en die door inventiviteit en een flinke dosis geluk in één klap miljardair werd. Koums verhaal over zijn jeugd is niet zomaar een feel good-verhaal, het is volgens hemzelf de essentie van waarom hij WhatsApp überhaupt oprichtte.

In interviews en blogs herinnert Koum zich regelmatig hoe hij opgroeide in de Sovjet Unie en hoe je daar helemaal geen privacy had. Dat was volgens de oprichter de grondslag om geen advertenties in de app in te bouwen. Bovendien zit niemand echt te wachten op ads, redeneerde Koum in een inmiddels beroemde blogpost, 'Why we don't sell ads'. Dat werd na de overname nog eens bevestigd door Koum.

Verdienmodel

Als je een app verkoopt voor 19 miljard dollar is het naïef te denken dat daar geen idee voor een verdienmodel achter zit. Toch is het gebruiken van persoonlijke data (bijvoorbeeld gespreksgeschiedenis) geen optie meer. In 2016 voerde WhatsApp namelijk end-to-end-versleuteling door, waardoor niemand meer kan lezen wat er in berichten wordt gezegd - inclusief WhatsApp zelf.

Abonnement of niet

Het is echter nooit helemaal duidelijk geweest wat dan wél het verdienmodel van WhatsApp was, of zou moeten worden. Vroeger werd er nog gebruik gemaakt van een abonnementsvorm. Gebruikers betaalden eenmalig 99 cent, óf ze betaalden dat bedrag per jaar. Die willekeur was meteen symbolisch voor hoe gefragmenteerd het beleid was, want andere gebruikers betaalden weer helemaal niks. En dan waren er nog de gebruikers die jarenlang gratis gebruik maakten van de app en toen ineens te horen kregen dat er kosten aan verbonden werden.

Vlak na de overname van Facebook koos WhatsApp ervoor het hele abonnementsmodel maar weg te laten. Inmiddels is WhatsApp helemaal gratis.

Speculaties

Inmiddels zijn we 4 jaar verder van de overname en nog steeds is het niet duidelijk hoe Mark Zuckerberg de enorme investering denkt terug te verdienen. Er zijn echter wel wat speculaties.

Als je een app verkoopt voor 19 miljard moet dat bedrag wel worden terugverdiend

-

Toch maar advertenties?

Het lijkt niet logisch om weer een abonnementsmodel te introduceren. Gebruikers betalen al jaren niet meer voor WhatsApp en accepteren dat niet zonder slag of stoot.

Advertenties zijn een optie, met een grote 'maar': Facebook moet dan weten wie je bent. Het advertentiemodel van Facebook werkt juist zo goed omdat het alles van zijn gebruikers weet. Van WhatsApp-gebruikers weet het in theorie een stuk minder, omdat het bedrijf de berichten niet kan lezen en analyseren.

Metadata

Misschien is dat de reden dat Facebook zo graag de metadata van WhatsApp koppelt aan Facebook. Zo vraagt het sociale netwerk regelmatig om je telefoonnummer. Op die manier kan het makkelijk Facebook-accounts aan WhatsApp-gebruikers koppelen. Die methode is wel controversieel: in Duitsland is dat bijvoorbeeld al illegaal verklaard.

Mocht Facebook daar toch mee doorgaan, dan zou het zomaar kunnen dat er alsnog advertenties in WhatsApp verschijnen. Nu Koum en Acton allebei weg zijn bij Facebook zijn er nog maar weinig hooggeplaatste leiders die hun poot nog stijf kunnen houden.

Ads schrikken gebruikers af

Van de andere kant moet Facebook ook wel héél goed oppassen als het ineens advertenties in WhatsApp gaat tonen. Dat vinden gebruikers waarschijnlijk niet alleen vervelend, maar ook wat eng - zeker als die advertenties heel persoonlijk zijn. Stel dat je net een kind hebt gekregen en daar op WhatsApp vanzelfsprekend vaak over praat, maar ook op Facebook veel nieuwe kinderfoto's zet of pagina's voor jonge ouders bekijkt. Als je dan ineens in WhatsApp advertenties voor kinderwagens ziet maakt het niet veel uit of die data via een koppeling van je Facebook-gegevens klopt - veel gebruikers denken dan waarschijnlijk dat Facebook hun gesprekken alsnog afluistert.

WhatsApp Business

Mogelijk moet WhatsApp dus naar een alternatief verdienmodel gaan kijken. Er is in ieder geval één optie die potentie heeft: WhatsApp Business. Die versie van de chat-app werd onlangs gelanceerd en kan worden ingezet door bedrijven die hun klanten makkelijker te woorden willen staan. Bedrijven zoals KLM experimenteren er al mee.

Het idee achter WhatsApp Business is dat bedrijven uiteindelijk gaan betalen om hun klanten te bereiken. Een slimme zet, want bedrijven zullen er veel minder moeite mee hebben om geld neer te tellen voor de app. Van de andere kant kun je je ook afvragen waarom de app dan nu al gratis te gebruiken is...

WeChat-model

Mogelijk past dat in een bredere strategie die Facebook voor ogen heeft. Dat lijkt wel wat op die van het Chinese WeChat, de app waarin álles in het dagelijks leven wordt geregeld. WeChat is niet alleen een chat-app, maar je kunt er ook je bankrekeningen aan koppelen, er boodschappen mee doen, en er taxi's mee bestellen.

Payments

Het is niet ondenkbaar dat WhatsApp ook die kant op wil. Vorig jaar startte het bedrijf bijvoorbeeld een voorzichtige proef in India genaamd 'WhatsApp Payments', een platform waarmee je via een gekoppelde creditcard kon betalen in winkels. Opvallend is dat Koum met Facebook botste over dat platform volgens sommige media, maar details daarover zijn niet bekend.

Het geld moet ergens vandaan komen...

Nu Jan Koum weg is bij WhatsApp lijkt het logischer dat Facebook op de één of andere manier geld gaat verdienen aan WhatsApp. Met de grootste tegenstander uit de weg ligt dat alleen maar voor de hand. Dat is ook niet meer dan logisch: een bedrijf dat door zoveel mensen gebruikt wordt en zoveel waard is kan nooit gratis blijven. En hoewel geld verdienen aan een miljard gebruikers op zichzelf niet lastig is zal het lastig worden voor Facebook om dat te doen op een manier die niet iedereen afschrikt naar andere platformen.

▼ Volgende artikel
Waar moet je op letten bij het kiezen van een inbouwvriezer?
© MG | ID.nl
Huis

Waar moet je op letten bij het kiezen van een inbouwvriezer?

Wanneer je kiest voor een inbouwvriezer werk je deze natuurlijk het liefst netjes weg achter een mooie keukendeur. Je vindt ze in hoogtes van 72 tot 178 cm, maar ook als onderbouw diepvrieskast die onder je aanrechtblad passen. Waar moet je allemaal nog meer op letten bij een inbouwvriezer voordat je deze aanschaft?

Een inbouwvriezer biedt als voornaamste voordeel dat de kast mooi is weggewerkt in je keuken. Juist daarom is het belangrijk om vooraf goed op een aantal zaken te letten als je zo’n vriezer wilt kopen.

Formaten

Inbouwvriezers zijn te koop in een aantal vaste maten. Die maten zijn gestandaardiseerd, zodat het eenvoudig is om de juiste inbouwvriezer bij de juiste inbouwkast te kopen en andersom. De ruimte in een inbouwkeuken waar de inbouwvriezer komt, is ietsje groter dan de inbouwvriezer zelf. Logisch, omdat zo'n inbouwvriezer wel makkelijk geplaatst moet kunnen worden, maar er ook weer eenvoudig uit moet kunnen in geval van reparatie of vervanging.

Bij een inbouwvriezer kun je kiezen uit de volgende hoogtes: 72, 88, 102, 122, 140, 178 en 180 cm. De breedte van inbouwvriezers ligt doorgaans tussen de 54 en 56 cm, het is dus belangrijk dat de breedte van de nis hierop is afgestemd. De diepte van een inbouwvriezer kan ook iets variëren, maar 54,5 cm is doorgaans de gemiddelde diepte. Je kunt ook kiezen voor een ondervriezer; een losse kleinere kast van zo'n 80 cm hoog die past onder het aanrechtblad.

Bij de aanschaf van een inbouwvriezer of elke inbouwapparatuur vind je altijd de informatie over de grootte van de nis. De nis is de plek in de inbouwkeuken waarin de inbouwapparatuur wordt geplaatst. Deze informatie is dus erg belangrijk bij het kiezen voor de juiste inbouwvriezer en de gewenste keuken.

©MG | ID.nl

Scharnier- en deursystemen

Bij de aanschaf van een inbouwvriezer houd je rekening met het soort scharniersysteem dat je wil gebruiken. Er zijn twee soorten deursystemen: deur-op-deurscharnieren en sleepdeursystemen. Bij een deur-op-deursysteem wordt de deur van de keuken direct op de deur van de vriezer geplaatst en is er geen speling tussen beide deuren.

Bij een sleepsysteem wordt de vriezerdeur met een glijd- of sleepsysteem bevestigd aan de keukendeur. Hierdoor schuift de deur van de keuken over de koelkastdeur. De deuren bewegen dan afzonderlijk van elkaar. Zo'n systeem komt het vaakst voor en is ook het eenvoudigst te installeren.

Watch on YouTube

Bij een deur-op-deursysteem wordt het paneel van de keukendeur direct op de deur van de vriezer gemonteerd. Het keukenpaneel draait dus op hetzelfde moment als de vriezerdeur. Voor een deur-op-deursysteem heeft de vriezer andere scharnieren die het gewicht van zowel de deur van de vriezer als het keukenpaneel moeten kunnen dragen. Bij een inbouwvriezer die geschikt is voor een deur-op-deursysteem, wordt het buitenste gedeelte van de vriezerdeur los geleverd.

Ventilatie

Een vriezer produceert aan de achterzijde warmte. Deze warmte moet goed kunnen worden afgevoerd en dat kan alleen als de nis waar de inbouwvriezer in wordt geplaatst, voldoende ruimte aan de achterkant heeft. De achterkant van de nis houd je vanzelfsprekend open en moet aan de achterkant tussen de muur en de vriezer minstens 10 centimeter vrijgehouden worden. Bij sommige inbouwvriezers krijg je aparte spacers mee die je op de achterkant van de vriezer kunt monteren om de juiste afstand te behouden, zodat je de vriezer ook niet te ver richting muur kunt plaatsen.

©MG | ID.nl

Geluidsdemping

Het geluid van een inbouwvriezer kan soms als storend worden ervaren. Dit geluid bestaat doorgaans uit twee componenten: luchtgeluid, zoals het brommen van de compressor, en contactgeluid, veroorzaakt door trillingen die via het meubel kunnen worden doorgegeven. Zowel vrijstaande- als inbouwmodellen kunnen hier last van hebben, maar met wat aanpassingen kun je het geluid reduceren. Zorg voor voldoende ventilatieruimte rondom de vriezer. Ga je gebruik maken van geluidsabsorberende materialen , houd er dan rekening mee dat deze warmte vasthouden.

Om luchtgeluid te dempen, kan aan de achterkant en eventueel zijkanten van de nis of de muur geluidsabsorberend materiaal worden bevestigd. Dit materiaal vangt het geluid van de compressor op en voorkomt dat het zich verder door de ruimte verspreidt. Er zijn hier verschillende soorten platen en strips voor verkrijgbaar.

Zoek een stil exemplaar

Omdat het lastig is om een inbouwapparaat van tevoren te testen op geluidsproductie, kun je natuurlijk in ieder geval alvast kijken naar de specificaties van een inbouwvriezer. Bij doorgaans alle online winkels vind je de relevante informatie over geluidsproductie bij de specificaties. Het maximaal hoorbare geluid wordt weergegeven in Decibel, afgekort als dB. Gemiddeld produceren inbouwvriezers een geluid van rond de 35 en 40 dB, maar dit zijn natuurlijk alleen piekmomenten, bijvoorbeeld als de compressor aanslaat. De informatie over de geluidsproductie vind je overigens ook op het energielabel, zie hieronder.

Zuinigheid

Tot slot moeten we het energieverbruik natuurlijk niet vergeten. Hoe zuiniger een inbouwvriezer is, hoe meer geld je op het gebruik ervan bespaart. Dankzij de specificaties en het welbekende energielabel koop je eenvoudig een energiezuinig model. Je ziet dan bij de specificaties ook wat een inbouwvriezer op jaarbasis aan energie verbruikt.

©EPREL

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 krachtige hogedrukreinigers voor minder dan 275 euro
© MG | ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 krachtige hogedrukreinigers voor minder dan 275 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een hogedrukreiniger maak je je oprit, terras en tuinbestrating grondig schoon. Wij vonden vijf krachtige modellen voor je.

Een hogedrukreiniger is ideaal voor het schoonmaken van terrassen, opritten, tuinmeubels, auto’s en schuttingen. Je hebt minder schoonmaakmiddelen nodig en bespaart tijd en moeite. Dankzij verstelbare spuitkoppen pas je de waterstraal aan per klus. Zo maak je efficiënt en veilig schoon, zelfs op lastig bereikbare plekken. Met behulp van handige accessoires zoals een autowasborstel kun je een hogedrukreiniger ook gebruiken voor auto's, aanhangers, caravans en campers. Wij hebben een vijftal betaalbare hogedrukreinigers voor je gevonden.

DISCLAIMER

De genoemde maximum prijs van 275 euro was correct tijdens het schrijven van dit artikel. De prijzen van producten op Kieskeurig.nl kunnen echter varieren, en kunnen inmiddels dus hoger of lager zijn.

Bosch UniversalAquatak 135

Deze compacte machine van Bosch zet moeiteloos 410 l/uur water af dankzij zijn krachtige 1900 W motor. De slang van 7 meter geeft je een groot bereik. Met een werkdruk tot 135 bar verwijdert hij eenvoudig hardnekkig vuil van fiets, oprit of terras. De geïntegreerde slanghaspel en opbergruimte voor accessoires maken hem erg gebruiksvriendelijk. Ondanks zijn lichte gewicht (7,9 kg), staat de Aquatak 135 stevig dankzij wielen en een telescopisch handvat. Hij is geschikt tot een watertemperatuur van 40 °C en geleverd inclusief nozzle‑set. Zijn compacte profiel en degelijke prestaties maken ‘m ideaal voor dagelijks gebruik in en om het huis.

Maximale druk: 135bar
Vermogen: 1900 Watt
Slanglengte: 7m
Opslagtank: 0,45 liter
Meegeleverde accessoires: lans, vuilfrees

Wat is een vuilfrees?

Een vuilfrees is een speciaal opzetstuk voor een hogedrukreiniger dat wordt gebruikt om hardnekkig vuil effectief te verwijderen. De vuilfrees bestaat uit een roterende waterstraal met hoge druk, waardoor het reinigingsvermogen aanzienlijk wordt verhoogd. Dit maakt het heel geschikt voor het schoonmaken van sterk vervuilde oppervlakken zoals bestrating, terrastegels en andere harde buitenoppervlakken. Een vuilvrees is echter niet geschikt voor auto's, campers of caravans. Het kan namelijk de lak of deur- en raamrubbers beschadigen.

Nilfisk Excellent 170

De Nilfisk Excellent 170 is een stevige krachtpatser met een inductiemotor en metalen pomp, ontworpen voor intensief gebruik. Hij levert maar liefst 170 bar en rond de 498 l/uur aan waterflow en dat is ideaal voor grote oppervlakken zoals terrassen of gevels . De SteelFlex-slang van 10 meter in combinatie met de interne haspel zorgt voor moeiteloze bereikbaarheid en opberging. Uniek is de Power Foam Blaster (700 ml) die zorgt voor rijke schuimlaag voor grondige reiniging, bijvoorbeeld van auto’s of tuinmeubilair. De machine schakelt bij spuitstop automatisch uit, en gaat weer aan bij gebruik, waarmee je dus energie kunt besparen. Met een gewicht van zo'n 21,5 kg is hij wat zwaarder dan gemiddeld, maar staat stevig op wielen en een telescoopgreep voor verplaatsing.

Maximale druk: 170 bar
Vermogen: 2100 Watt
Slanglengte: 10m
Opslagtank: 0,7 liter (voor foam)
Meegeleverde accessoires: Vuilfrees, oppervlakreiniger

Kärcher K 2 Basic

De K 2 Basic van Kärcher is een degelijk instapmodel voor eenvoudigere reiningsklusjes, zoals voor fietsen, tuinmeubels of lichte vervuiling. Deze machine levert tot 110 bar werkdruk en 360 l/uur waterflow vanuit een 1400 W motor. Hij is compact, weegt slechts 4 kg (zonder accessoires) en voorzien van twee wieltjes voor eenvoudige verplaatsing. De slang is 3 m lang, wat minder bereik biedt, maar praktisch is voor het dichtbij reinigen. Inclusief waterfilter en Quick Connect-systeem, plus diverse spuitstukken zoals een lans en vuilfrees. Dit toestel is ideaal voor gebruikers die een effectief, budgetvriendelijk toestel zoeken voor eenvoudig onderhoud rondom huis.

Maximale druk: 110 bar
Vermogen: 1400 Watt
Slanglengte: 3m
Opslagtank: geen
Meegeleverde accessoires: lans, vuilfrees

Powerplus POWXG90410

De Powerplus POWXG90410 combineert kracht en flexibiliteit in één: zijn 1800 W motor levert tot 140 bar en 420 l/uur waterflow, perfect voor het grondig reinigen van oprit, tuin of voertuigen. De slang van 8 m en een soepel oprolmechanisme maken werken zonder gedoe makkelijk. De tank van 0,75 liter voor reinigingsmiddel is ideaal voor gecombineerde schoonmaakbeurten. Hij beschikt over turbospuit, patio-cleaner en verstelbare lans en is uitgerust met wieltjes en auto start/stop voor bedieningsgemak en veiligheid. Weegt ongeveer 7,7 kg — handzaam en goed te manoeuvreren.

Maximale druk: 140 bar
Vermogen: 1800 Watt
Slanglengte: 8m
Opslagtank: 0,75 liter
Meegeleverde accessoires: lans, vuilfrees

EZIclean Hydroforce 165

Deze Eziclean Hydroforce 165 is uitgerust met een krachtige 2200 W motor waarmee hij tot 165 bar haalt — ideaal voor intensieve klussen zoals terras en auto’s schoonmaken . De slang van 5 meter biedt voldoende reikwijdte dichtbij de kraan. Inclusief 0,75 l reinigingstank en een ruime selectie aan spuitmonden, waaronder een turbomondstuk met 180° draaibare straal en 360°-draaifunctie – handig voor diverse oppervlakken. Het lage gewicht van zo'n 9,2 kg en wieltjes plus haspel maken het verplaatsen eenvoudig. Robuust, veelzijdig en ideaal voor huishoudelijk en zwaar buitengebruik.

Maximale druk: 165 bar
Vermogen: 2200 Watt
Slanglengte: 5m
Opslagtank: 0,75 liter
Meegeleverde accessoires: autowasborstel, lans, oppervlakreiniger